Toon posts:

Kapot moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een tijdje terug heeft mijn vader zijn pc naar een computershop gebracht omdat deze het had begeven (dat wil zeggen dat de computer bijna iedere keer crashte). De diagnose was een kapot moederbord, en dus heeft hij daar (Na al het gehannes zat te zijn) een nieuwe pc meegenomen. Nou heb ik jammer genoeg weinig informatie over wat de problemen precies waren, maar van wat ik van mijn vader begrijp (ben ook niet perse een expert) is bijvoorbeeld de processor niet meer bruikbaar omjdat het moederbord kapot is. Nou vond ik dit een vreemd verhaal, maar wilde ik jullie mening vragen of dit logisch is (sorry voor de geringe informatie, maar heb op dit moment ook niks meer). Verder wilde ik de nog werkende onderdelen aanvullen met nieuwe.

Pc bestaat uit:
intel, e8400 (socket 775) - kapot??
radeon hd4870, 512 mb
samsung spinpoint f17200rpm, sata II, 16 mb, 640 gb
kingston 4096mb, ddr2 (pc6400, 800mhz)
msi p43 neo-f - kapot!!
cooler master real power pro modular, 520 watt
cooler master elite 333 tower

Nou heb ik dus een meer verkennende vraag, hoe ik nu verder kan handelen.. Is het waarschijnlijk dat met het moederbord ook gelijk de processor stuk is? Of heb ik meer info nodig? Verder hoe kom ik er zelf achter wat wel en wat niet meer werkt..
Verder.. Als ik vervangende onderdelen wil kopen.. welke onderdelen zijn nu gelijkwaardig in prestaties met de gene die niet meer werken.

Ik weet dat het misschien wat vage vragen zijn, maar ik moet ergens beginnen.

Alvast bedankt!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-04 21:58
De cpu zal denk ik niet kapot zijn. Wat de winkel bedoelt is dat ze niet meer nieuw aan een Socket 775 moederbord kunnen komen(wat me sterk lijkt) en als ze er aan kunnen komen dan zal het niet hetzelfde type zijn, waardoor Windows opnieuw moet geïnstalleerd worden.

Maar in principe was je klaar met een moederbordje van rond de 80 euro en Windows opnieuw te installeren. Maar ik denk dat de winkel liever een nieuwe pc verkocht(zijn overigens niet de enigste)

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Dit was inderdaad het antwoord dat ik terug kreeg. Vind het dan inderdaad raar dat ze dan zo makkelijk een nieuwe pc verkopen.

"ieder half jaar ongeveer komen er nieuwe processoren op de markt,
dus ook nieuwe moederborden.

De processor in de PC van jouw vader zal waarschijnlijk, maar niet door ons getest, heel zijn,
alleen is er voor deze (oude) processor geen moederbord meer leverbaar.

Wij testen alleen door onderdelen te vervangen met goed werkende onderdelen,
als je dan alles vervangen hebt en de pc doet het nog niet, blijft alleen het moederbord over.
Dat wil nog niet zeggen dat de andere onderdelen heel en goed werkend zijn,
want dat kun je pas weten als je ze ook inderdaad in een nieuw moederbord (met oude specificaties) gaat testen."

Maar anyway.. is het nu dan het slimste om weer het zelfde moederbord te vinden?
Of zijn er beter opties?

Ik dacht als ik misschien voor een relatief laag bedrag (zeg 150 euro) ook gelijk het systeem een upgrade kan geven, dit ook een goed idee is. Dus bijvoorbeeld een nieuw moederbord plus processor.
Ik weet dat wat ik vraag misschien wat vaag is, maar zou iemand me kunnen adviseren wat te doen? Ik heb bijvoorbeeld weinig weet van wat op dit moment de bottleneck in het systeem is.. bijvoorbeeld is het beter een oud passend moederbord te vinden.. of kan ik dan net zo goed een nieuwere processor erin zetten? Is extra ram in dit systeem nodig en uberhaupt mogelijk?

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-04 19:23
Koop een 2e hands moederbord, bouw deze in (of laat inbouwen door handige buurjongen o.i.d) en installeer zelfs windows opnieuw (eitje - zeker met youtube en tweakers). Ben je het goedkoopste uit.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor je reactie! Het installeren van windows zal me nog net wel lukken ;) Maar aan welke eis moet dit moederbord verder voldoen? Alleen dat hij socket 775 moet zijn?

En is het verder niet het geval dat je tegenwoordig al voor relatief weinig geld een beter presterende processor hebt dan de e8400?

Verwijderd

Topicstarter
Deze staan namelijk nog genoeg in de pricewatch:

http://tweakers.net/price...ket-775-moederborden.html

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 07:35
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 11:53:
Ok, bedankt voor je reactie! Het installeren van windows zal me nog net wel lukken ;) Maar aan welke eis moet dit moederbord verder voldoen? Alleen dat hij socket 775 moet zijn?

En is het verder niet het geval dat je tegenwoordig al voor relatief weinig geld een beter presterende processor hebt dan de e8400?
Je kan inderdaad voor relatief weinig geld een snellere CPU kopen. Echter moet je dan ook een nieuw moederbord kopen en indien je nu DDR2 gebruikt ook DDR3 aanschaffen. Ben je toch toe aan een upgrade omdat je systeem te traag is voor wat je ermee wilt doen dan is dat een erg goede investering.

Gebruikt je vader het systeem alleen maar voor officetaken en internet dan zou ik gewoon een goedkoop socket 775 moederbord kopen. De bottleneck in het systeem is dan toch de HDD. Slimmere investering is dan een SSD ;)

Verwijderd

Topicstarter
jaapsander schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 14:17:
[...]

Je kan inderdaad voor relatief weinig geld een snellere CPU kopen. Echter moet je dan ook een nieuw moederbord kopen en indien je nu DDR2 gebruikt ook DDR3 aanschaffen. Ben je toch toe aan een upgrade omdat je systeem te traag is voor wat je ermee wilt doen dan is dat een erg goede investering.

Gebruikt je vader het systeem alleen maar voor officetaken en internet dan zou ik gewoon een goedkoop socket 775 moederbord kopen. De bottleneck in het systeem is dan toch de HDD. Slimmere investering is dan een SSD ;)
Naja ik mag de computer nou zelf houden. Ik zou de computer ook graag gebruiken om er af en toe op te gamen of videobewerken. Ik heb altijd wel het idee gehad dat de cpu meer een bottleneck was dan de videokaart. Maar aan wat voor upgrade zou moeten denken dan? Ik zou het liefst 150, maximaal 200 euro uitgeven voor nieuw geheugen, cpu en mobo.

En mocht ik gewoon een nieuw (of 2ehands) socket 775moederbord nemen, welke zou je me dan aanraden. De p43 neo-f die ik had, kan ik namelijk niet zo snel vinden op marktplaats of de pricewatch.

• jaapsander
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 14:43:
[...]

Naja ik mag de computer nou zelf houden. Ik zou de computer ook graag gebruiken om er af en toe op te gamen of videobewerken. Ik heb altijd wel het idee gehad dat de cpu meer een bottleneck was dan de videokaart. Maar aan wat voor upgrade zou moeten denken dan? Ik zou het liefst 150, maximaal 200 euro uitgeven voor nieuw geheugen, cpu en mobo.

En mocht ik gewoon een nieuw (of 2ehands) socket 775moederbord nemen, welke zou je me dan aanraden. De p43 neo-f die ik had, kan ik namelijk niet zo snel vinden op marktplaats of de pricewatch.
Wat voor geheugen en hoeveel zit er nu in het defecte moederbord?
Een pricewatch: Asus P5QPL-AM is prima. Hier kun je niet zoveel fout mee doen.

Je kan prima je pc een upgrade geven, dit heeft vooral bij videobewerking een voordeel wanneer je een quad core neemt, alleen is 150 tot 200 euro aan de lage kant. Als ik jou was zou ik het geld nog even opsparen om dan een iets grotere nuttigere upgrade te doen. Ook is de balans tussen CPU en GPU nu prima met een E8400 en een HD4870. Als je toch perse een upgrade zou doen dan zou ik dit nemen voor iets meer geld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 23,67€ 23,67
1Asrock H77M€ 68,35€ 68,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 259,02

Of met een budget een AMD setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 84,90€ 84,90
1Asrock 870 Extreme3 R2.0€ 60,50€ 60,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 169,07

Maar persoonlijk zou ik nog even doorsparen aangezien die E8400 ook geen stakker is.

Verwijderd

Topicstarter
jaapsander schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:00:
[...]

Wat voor geheugen en hoeveel zit er nu in het defecte moederbord?
Een pricewatch: Asus P5QPL-AM is prima. Hier kun je niet zoveel fout mee doen.

Je kan prima je pc een upgrade geven, dit heeft vooral bij videobewerking een voordeel wanneer je een quad core neemt, alleen is 150 tot 200 euro aan de lage kant. Als ik jou was zou ik het geld nog even opsparen om dan een iets grotere nuttigere upgrade te doen. Ook is de balans tussen CPU en GPU nu prima met een E8400 en een HD4870. Als je toch perse een upgrade zou doen dan zou ik dit nemen voor iets meer geld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Asrock H77M€ 68,35€ 68,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 259,02

Of met een budget een AMD setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 84,90€ 84,90
1Asrock 870 Extreme3 R2.0€ 60,50€ 60,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 169,07

Maar persoonlijk zou ik nog even doorsparen aangezien die E8400 ook geen stakker is.
In mijn eerste post staat dat het geheugen: kingston 4096mb, ddr2 (pc6400, 800mhz) is.

Ik weet niet of je meer informatie nodig hebt?

Verder denk ik inderdaad dat ik misschien even kan doorsparen en gewoon voor een nieuw moederbord ga. Echter.. zou ik het zonde vinden nu een moederbord te kopen die ik straks weer weg kan doen als ik upgrade. Het moederbord dat je aangaf zal toch niet werken met nieuwere procesoren?

Verwijderd

Nee dat werkt niet want dat moederbord van jou heeft een oud socket, vandaar dat dit ook moeilijker verkrijgbaar is.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:08

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik zou de computer schoonmaken (stof er uit), Windows opnieuw installeren en gewoon gaan met die banaan. Ik acht de kans groot dat er helemaal niets mee aan de hand is behalve dan een gare Windows installatie (vervuild door programma's, virussen, verouderde drivers, etc.)
"We hebben alles getest door het te vervangen door nieuwe hardware, en alleen het moederbord bleef over, dus die zal wel kapot zijn" klinkt bij mij als een niet echt kundige technische dienst in de oren. Ze weten niet hoe ze moeten testen dus ze nemen maar aan dat iets kapot is.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
E-Vix schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:43:
Ik zou de computer schoonmaken (stof er uit), Windows opnieuw installeren en gewoon gaan met die banaan. Ik acht de kans groot dat er helemaal niets mee aan de hand is behalve dan een gare Windows installatie (vervuild door programma's, virussen, verouderde drivers, etc.)
"We hebben alles getest door het te vervangen door nieuwe hardware, en alleen het moederbord bleef over, dus die zal wel kapot zijn" klinkt bij mij als een niet echt kundige technische dienst in de oren. Ze weten niet hoe ze moeten testen dus ze nemen maar aan dat iets kapot is.
Hmm, ik neem wel aan dat aangezien ze zelf hebben zitten sleutelen ze de kast ook wel uitgestoft hebben. Verder bleef de computer na een clean install nog steeds crashen. Echter het is natuurlijk het proberen waard.
Maar dat ze niet kundig overkomen ben ik het mee eens. Eerst zeiden ze dat het een virus was.. en hebben ze een clean install gedaan (waar me vader voor betaald heeft :S). Later, toen hij het nog niet deed hebben ze hem een nieuwe hdd aangesmeerd. Dit bleek echter niet het probleem te zijn. Dan lijkt het me toch meer dan normaal dat ze die hdd weer terug nemen. En na gezegd te hebben dat het moederbord kapot is en ze dus zogenaamd geen nieuwe konden vinden, heeft mn vader maar een computer daar van ze gekocht voor 400 euro met zeer lage specs. Vind het een beetje naar oplichting ruiken eerlijk gezegd.

• iamzero456
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 16:02:
[...]

Hmm, ik neem wel aan dat aangezien ze zelf hebben zitten sleutelen ze de kast ook wel uitgestoft hebben. Verder bleef de computer na een clean install nog steeds crashen. Echter het is natuurlijk het proberen waard.
Maar dat ze niet kundig overkomen ben ik het mee eens. Eerst zeiden ze dat het een virus was.. en hebben ze een clean install gedaan (waar me vader voor betaald heeft :S). Later, toen hij het nog niet deed hebben ze hem een nieuwe hdd aangesmeerd. Dit bleek echter niet het probleem te zijn. Dan lijkt het me toch meer dan normaal dat ze die hdd weer terug nemen. En na gezegd te hebben dat het moederbord kapot is en ze dus zogenaamd geen nieuwe konden vinden, heeft mn vader maar een computer daar van ze gekocht voor 400 euro met zeer lage specs. Vind het een beetje naar oplichting ruiken eerlijk gezegd.
Ben ik met je eens, maar zo worden ze helaas getraind (om zo wat geld te verdienen, ik ken het). Heeft je pa de computer gekocht bij die zaak? Garantie? Sowieso een andere computerzaak zoeken, het is denk ik een lokale pcboer met hoge prijzen.

Anyway, tweedehands moederbord installeren kan je denk ik wel zelf, let op aansluitingen e.d. Koop een aardige videokaart die de voeding trekt en je kan nog best wat gamen. Spaar nog even door tot je echt een leuke pc kan kopen (SSD, nieuwe generatie e.d.).

Verwijderd

Topicstarter
Iamzero456 schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 17:02:
[...]

Ben ik met je eens, maar zo worden ze helaas getraind (om zo wat geld te verdienen, ik ken het). Heeft je pa de computer gekocht bij die zaak? Garantie? Sowieso een andere computerzaak zoeken, het is denk ik een lokale pcboer met hoge prijzen.

Anyway, tweedehands moederbord installeren kan je denk ik wel zelf, let op aansluitingen e.d. Koop een aardige videokaart die de voeding trekt en je kan nog best wat gamen. Spaar nog even door tot je echt een leuke pc kan kopen (SSD, nieuwe generatie e.d.).
Tja I agree. Moederbord installeren gaat denk ik wel lukken met eventueel wat "how to" video's bij de hand.
Is het verder ivm gamen wel verstandig een nieuwe videokaart te installeren? Blijft dan voor zwaardere games de processor niet de bottleneck?
En waarom zou ik een 2e hands moederbord proberen te vinden als ik net (een paar posts hierboven) een pricewatch link van 45 euro heb gehad? Kan iemand beamen dat dit moederbord gewoon gaat werken?

• iamzero456
http://www.paradigit.nl/P...net&product_code=14329221

Voor 25 euro, kan e8400 aan en past in je kast. Videokaart zou je eventueel wel 2e hands kunnen doen. Anders doe je dat op een later moment, de 4870 is nou ook niet echt slecht te noemen. Ik weet niet welke games je speelt?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip. 25 euro is natuurlijk niks. Eigenlijk game ik vooral op mijn consoles, maar aangezien die al wat verouderd raken wil ik steeds vaker iets op mn pc spelen. Dat zijn dan vooral alle nieuwe spellen. Dus hoe hoe beter de videokaart hoe beter eigenlijk. Maar stel.. ik neem een betere videokaart. Zal ik dan nog steeds de nieuwste games goed kunnen spelen terwijl er ook een e8400 in zit?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:25
Op zich kan een E8400 nog wel redelijk meekomen. Snelheidsmonster is het niet, maar games die vnml op je GPU hangen en niet op je CPU moet dat ding makkelijk kunnen doen.

Persoonlijk zou ik overigens bovenstaand MSI bordje niet bestellen. Ik heb dat bord ook onder handen gehad in een systeem, en behalve dat ie vol zit met goedkope elco's waar MSI in die tijd slecht om bekend stond, vallen die borden onder aanwijsbare reden ineens uit. Persoonlijk zou ik ver weg blijven van MSI borden uit die tijd. Ik zou eerder een bordje met Intel chipset van Asrock of Asus bestellen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, misschien zal ik inderdaad op korte termijn voor een gpu kijken. Maar zou je misschien een link kunnen geven naar een geschikt moederbord dan? Ik zie namelijk niet waar de prijsverschillen vandaan komen.

• Compizfox
  • Laatst online: 22:43

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ach, een E8400 + HD4870 is nog altijd krachtiger dan de current-gen consoles :P
Maar nieuwe games (bijvoorbeeld Battlefield 3) zul je er niet mee op high kunnen draaien. BF3 zelfs niet op medium gok ik, aangezien ik met mijn 2500k + 4870 BF3 op een net-acceptabele framerate draai op een combi van medium/high.
Textures moeten sowieso op low, want die passen anders niet in de 512MB VRAM. (Zet je ze op medium, dan krijg je stutters :'( )

[ Voor 45% gewijzigd door Compizfox op 14-06-2012 20:36 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:18
Beste TS,

Ik draai met een setup van:
E8400 (1 a 5 % oc-ed)
Asus P5K-E
4x 2 GB Kingston HyperX DDR2-800
Asus 9800GT TOP (OC-ed door fabrikant).
SSD & WD Black Cavier
win 7 x64.

Gaat als een trein. Ben op 2 game titels na, nog niets tegenkomen dat niet gaat werken :P
Met een budget van max 200 euro, wil je het advies geven: Zoek de Tweakers V&A eens na naar een leuk S 775 bordje. Geef je wel de tip om even op de chipset te letten, alleen de x3x (bijv P35, G31, X38, enz.) en de x4x (G43, P45, X48, enz) chipset ondersteunen de Wolfdale dual core.
Die HD4870 is, naar mijn weten, iets beter dat de 9800GT.

Leuke setup voor een allround pc'tje.

Succes!

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• _JGC_
Als je voor een nieuw bord met Intel chipset gaat wordt het een bordje met G41 chipset:
http://tweakers.net/price...e/47/240785;256509;277730

Bordjes zijn stuk voor stuk vergelijkbaar, welke je neemt is op zich niet heel interessant. Die duurdere Asus heeft dan nog een DVI poort voor onboard video, maar als je er zelf een kaart inprakt doet dat niet ter zake.

Let overigens wel, de meeste nieuwe broden voor S775 die nog een beetje betaalbaar zijn hebben maar 2 geheugenslots. Als je je geheugen niet kwijt kunt in 2 slots, wordt dat of ander geheugen, of zou ik persoonlijk gewoon afzien van deze hele operatie.
Dit bord kost je nu zo'n 45 euro, daar komt in het geval van nieuw geheugen nog een paar tientjes bij, en als je kijkt wat een H61 of H67 bordje met een instap-sandybridge dualcore en een setje DDR3-1333 geheugen je kost zou dat een slechte investering zijn. Wat dat betreft zou je je kunnen afvragen of je CPU en geheugen niet beter op V&A kunt gooien.

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 20:56:
Als je voor een nieuw bord met Intel chipset gaat wordt het een bordje met G41 chipset:
http://tweakers.net/price...e/47/240785;256509;277730

Bordjes zijn stuk voor stuk vergelijkbaar, welke je neemt is op zich niet heel interessant. Die duurdere Asus heeft dan nog een DVI poort voor onboard video, maar als je er zelf een kaart inprakt doet dat niet ter zake.

Let overigens wel, de meeste nieuwe broden voor S775 die nog een beetje betaalbaar zijn hebben maar 2 geheugenslots. Als je je geheugen niet kwijt kunt in 2 slots, wordt dat of ander geheugen, of zou ik persoonlijk gewoon afzien van deze hele operatie.
Dit bord kost je nu zo'n 45 euro, daar komt in het geval van nieuw geheugen nog een paar tientjes bij, en als je kijkt wat een H61 of H67 bordje met een instap-sandybridge dualcore en een setje DDR3-1333 geheugen je kost zou dat een slechte investering zijn. Wat dat betreft zou je je kunnen afvragen of je CPU en geheugen niet beter op V&A kunt gooien.
Ok, bedankt. Misschien een domme vraag.. Maar heb ik dan meer dan 2 geheugenslots nodig? Anders vind ik een investering van 45 euro niet zo heel groot.

• D_Jeff
@ Meaxx: 2 x4 GB ddr3 kost echt niet veel meer.

I5 / I7 - 2e / 3e generatie ondersteund single, dual en quad channel.
Quad channel wordt eigenlijk pas leuk bij bijv. 4x4

Voor de rest is het geheel aan jezelf en wat je er in de toekomst mee wil gaan doen ;)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 21:08:
Ok, bedankt. Misschien een domme vraag.. Maar heb ik dan meer dan 2 geheugenslots nodig?
Dat ligt dus aan je huidige geheugen, bestaat deze uit 1x4, 2x2 of 4x1 GB geheugen modules?

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 21:36:
[...]
Dat ligt dus aan je huidige geheugen, bestaat deze uit 1x4, 2x2 of 4x1 GB geheugen modules?
Kingston KVR800D2N5K2/4G,4096MB, DDR2, PC6400, 800MHz, 2x

Ik neem aan dat dit 2x2 is. In principe zou ik dan aan 2 slots genoeg hebben toch?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

2x 4GB zo te zien dus ;)

• D_Jeff
@Compizfox: Helaas, dat klopt niet.

:P ik help je even ontleden:

KVR: Kingston Value Ram
800D2: DDR2 800Mhz
K2 = Kit, 2 stuks.
/4G = Totaal 4 GB

TS heeft 2x2 gb als kit. Leuk met Dual Channel :)
Ik weet niet wat TS wil gaan draaien, qua OS, maar zowel 32 als 64 bits omgeving werkt hier prima mee.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ah, zo. Ik zag 4GB in de naam van de module staan, maar had niet door dat het niet de naam van een module, maar van een kit is ;)

Verwijderd

Topicstarter
Haha, ik dacht ook al! Heb ik nou jaren gedacht dat het 4 gig was, terwijl het 8 was. Maar bedankt voor de uitleg.
D_Jeff schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 13:43:
@Compizfox: Helaas, dat klopt niet.

:P ik help je even ontleden:

KVR: Kingston Value Ram
800D2: DDR2 800Mhz
K2 = Kit, 2 stuks.
/4G = Totaal 4 GB

TS heeft 2x2 gb als kit. Leuk met Dual Channel :)
Ik weet niet wat TS wil gaan draaien, qua OS, maar zowel 32 als 64 bits omgeving werkt hier prima mee.

Verwijderd

Topicstarter
Een jaar geleden heb ik hier in dit topic gevraagd naar een nieuw moederbord voor mijn pc. Echter ben ik er toen niet meer aan toe gekomen iets aan mijn pc te doen.
Nu zou ik alsnog graag een vervangend moederbord willen aanschaffen. De oude links werken niet allemaal meer, en ik weet ook niet of de toen genoemde moederborden nu nog steeds de beste opties zijn.

Mijn vraag is nu dus: Welke moederbord kan ik het beste aanschaffen voor de volgende setup?

intel, e8400 (socket 775)
radeon hd4870, 512 mb
samsung spinpoint f17200rpm, sata II, 16 mb, 640 gb
kingston 4096mb, ddr2 (pc6400, 800mhz)
msi p43 neo-f - kapot!!
cooler master real power pro modular, 520 watt
cooler master elite 333 tower

Alvast bedankt voor de moeite!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Speelt geen rol, gewoon zien dat je mobo ddr2 ondersteunt en niet ddr3 :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Topicstarter
Damic schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 23:17:
Ok bedankt voor je reactie. Heb je misschien toch een voorbeeld van een goed mobo? Of is er verder helemaal niks waarop ik moet letten, behalve prijs?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Damic schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 23:17:
Moederborden met DDR2 worden niet meer verkocht. Je kunt beter gewoon nieuw geheugen kopen, dat kost toch geen drol meer :)

• _JGC_
Er zijn nog steeds winkels met G41 borden:
http://tweakers.net/price.../268034;256509/categorie/

Verder is er op Socket775 niet veel keuze in nieuwe bordjes die voldoen aan jouw eisen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie's. Ik ga dus een van de 2 moederborden aanschaffen uit de link hierboven.

@ Compizfox: In hoeverre raadt je nog steeds aan nieuw geheugen te kopen?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

@_JGC_: Dat zijn socket 775-borden van 3 jaar oud.

Verwijderd

Topicstarter
Compizfox schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 23:54:
@_JGC_: Dat zijn socket 775-borden van 3 jaar oud.
Is dat dan een probleem?

ps. Zag zelf dit moederbord.. is dat een goede optie?

https://www.dealstunter.n...SRock_G41C-VS_+_IO-Shield

• _JGC_
Compizfox: dus? TS vraagt om een nieuw bord bij de rest van zijn onderdelen, nieuwere S775 modellen dan dit vind je niet. Die dingen ondersteunen zijn CPU en geheugen en verder is het niet veel speciaals. Vorig jaar vergelijkbare borden voorgesteld.

Maar eveneens hetzelfde advies als vorig jaar:
Misschien is het handiger om je oude onderdelen op V&A te gooien en gewoon een instap Ivybridge upgradeset aan te schaffen. Een simpele Pentium G2020 bijvoorbeeld loopt al rondjes om een E8400.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wil hij zijn E8400 houden dan? Ik vraag me in dat geval af waarom, want met alleen een nieuw moederbord schiet je eigenlijk niets op.

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 00:01:
Compizfox: dus? TS vraagt om een nieuw bord bij de rest van zijn onderdelen, nieuwere S775 modellen dan dit vind je niet. Die dingen ondersteunen zijn CPU en geheugen en verder is het niet veel speciaals. Vorig jaar vergelijkbare borden voorgesteld.

Maar eveneens hetzelfde advies als vorig jaar:
Misschien is het handiger om je oude onderdelen op V&A te gooien en gewoon een instap Ivybridge upgradeset aan te schaffen. Een simpele Pentium G2020 bijvoorbeeld loopt al rondjes om een E8400.
Bedankt voor de tip. Ik geloof dat er vorig jaar uit kwam dat het aanzienlijk duurder zou worden.
Maar goed, stel ik zou bijvoorbeeld voor een g2020 gaan.. Dan zou ik er een passend moederbord en nieuw geheugen bij moeten kopen. Of zie ik verder iets over het hoofd?

Verwijderd

Topicstarter
Compizfox schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 00:06:
Wil hij zijn E8400 houden dan? Ik vraag me in dat geval af waarom, want met alleen een nieuw moederbord schiet je eigenlijk niets op.
Dat was inderdaad wel het plan. Het huidige moederbord is namelijk defect.

Maar zoals ik ook zei in mijn post hierboven sta ik er wel voor open om gelijk voor een nieuw moederbord + cpu te gaan, mocht het prijsverschil niet te groot worden.

• _JGC_
Pentium G2020 was voorbeeld, kom die dingen vooral tegen in OEM desktopjes. De Celeron G1610 bijvoorbeeld loopt ook al rondjes om je E8400...

Raad je aan om eens de Best Buy Guides door te kijken als je meer wilt vervangen dan alleen je defecte moederbord:
reviews: Desktop Best Buy Guide: mei 2013

In principe heb je alleen moederbord, geheugen en CPU nodig, rest heb je allemaal al.

Verwijderd

Topicstarter
Nog eenmaal concluderend. Ik heb dus 2 opties?

1. een socket 775 bord aanschaffen voor rond de 50 euro.

2. Een nieuwer bord aanschaffen en gelijk de cpu en geheugen vervangen.
Voor optie 2 heb ik zelf wat proberen voor te stellen, maar kan iemand misschien kijken of dit zo mogelijk is?

Nieuwe cpu (hoor net g2020, maar g1610 schijnt ook goede value voor money te leveren):
pricewatch: Intel Celeron G1610 Boxed
pricewatch: Intel Pentium G2020 Boxed

Nieuw mobo:
pricewatch: ASRock Asrock H61M-DG3/USB3

Nieuw geheugen:
pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3B1/4G

bij optie 2 zal ik pak m beet 100 euro kwijt zijn (inclusief verkoop e8400 waar ik verwacht 20 euro? voor te kunnen krijgen. Dit is enkel 50 euro meer dan een enkel het mobo vervangen en lijkt me dus een goede optie.

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
775 ondersteund ook gewoon DDR3, nu zal het voor een systeem als dit, niet heel veel uitmaken, toch alle beetjes helpen en kan zijn dat je net weer wat langer er mee kan doen. ongeveer 4 tientjes voor mobo + 3 voor geheugen en je bent klaar.

wil je een simpele celeron, dan komt er nog eens 3 tientjes bij

eventueel verbouw je de boel tot een leuke NAS/servertje :)

Verwijderd

Topicstarter
Lednov schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 10:04:
775 ondersteund ook gewoon DDR3, nu zal het voor een systeem als dit, niet heel veel uitmaken, toch alle beetjes helpen en kan zijn dat je net weer wat langer er mee kan doen. ongeveer 4 tientjes voor mobo + 3 voor geheugen en je bent klaar.

wil je een simpele celeron, dan komt er nog eens 3 tientjes bij

eventueel verbouw je de boel tot een leuke NAS/servertje :)
Nieuw geheugen zou ik ook alleen doen als ik toch een nieuwe mobo en cpu aanschaf.

Zouden de improvements hoog zijn met nieuw dd3 geheugen en een g1610/g2020 ten opzichte van ddr2 en mijn e8400?

Ik heb wel benchmarks en dergelijke opgezocht, maar ik vind het lastig om een 5/6 jaar oude en redelijk high-end cpu met een budget van nu te vergelijken, omdat ze zo van elkaar verschillen.

• _JGC_
Voor de performance hoef je het op zich niet te doen, die Celeron is in principe gelijkwaardig aan je huidige E8400. Mocht je programma's gebruiken die de nieuwe instructies van de Celeron kunnen gebruiken, dan is die sneller. Je zou evt nog kunnen kijken naar een i3 of een i5, is maar net wat je budget is en waar je je systeem voor gebruikt.

Grote verschil tussen alleen je bord vervangen of ook de rest is stroomverbruik en de mogelijkheid om later nog eens te vervangen: op dit moment koop je een 3 jaar oud moederbord om je S775 systeem te repareren. Mocht dat bord over 2 jaar sterven, dan ga je nergens meer een S775 bord meer kunnen krijgen. Verder heeft een nieuwer bord nog een groot voordeel: nieuwe aansluitmogelijkheden zoals USB 3.0.

• jaapsander
Ik denk dat je je moet afvragen of een E8400 setup nog voldoet. Ondanks dat het systeem al wat jaren oud is kun je met een E8400 en een HD4870 nog best wel wat doen. Wat casual gamen en office gebruik gaat prima op deze combi. €40,- voor een moederbord om hem weer operationeel te krijgen is dan nog niet zo'n probleem. Een nieuw moederbord zal normaal gesproken wel langer dan 2 jaar mee gaan overigens.

Zit je met een E8400 aan het randje qua minimale performance dan is het een ander verhaal. Dan zou ik investeren in een Mobo + CPU + RAM upgrade. Maar dan zou ik zeker niet gaan voor een CPU die maar marginaal sneller is dan je E8400, maar voor een Ivy Bridge of Haswell quad core.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt allemaal. Ik neig er toch naar mn systeem toch iets te vernieuwen. Want het zou zoude zijn een nieuw moederbord te kopen waar ik later niks aan heb.

Wat ik me dus wel afvraag. Stel ik koop nu dus een 1155 socket moederbord. En ik wil over 2 jaar een nieuwe cpu.. Heb ik dan nog iets aan dat moederbord, of zal ik dan alsnog een nieuwe moeten aanschaffen?

• mitsumark
  • Laatst online: 01:21
De opvolger socket 1150 is al beschikbaar, maar daar zijn nog geen goedkope processors voor te koop.
1155 is hierdoor al een doodlopend spoor (er zal niks nieuws meer voor komen).
Als je voor 1150 gaat en nu al gelijk een i5 koopt zal de upgrade over 2 jaar niet de moeite waard zijn, maar als je nu een celeron, pentium of hooguit een i3 koopt zul je over 2 jaar nog wel winst boeken met een nieuwere generatie i5 of i7 (voor de eersten moet je dan nog even wachten).
Pagina: 1