Energiebesparende technologie Franse auto's

Pagina: 1
Acties:
  • 559 views

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:19
Franse auto's lopen vaak voorop als het gaat om technologisch vernuft, en mij valt al geruime tijd iets op als ik een Franse bolide tegenkom op de weg, namelijk dat er een techniek in omloop is in modellen van o.a. Peugeot, Renault en Citroën dat - ongetwijfeld onder het mom van zuinig voor het millieu, dat is tegenwoordig nergens anders - tot 50% op de electriciteit kan besparen door het dimlicht in één koplamp uit te schakelen.

Deze techniek lijkt ingebouwd te zijn in ongeveer de helft van alle Franse voertuigen die ik dagelijks op de weg tegenkom, weet iemand hoe dit heet?

Pas kwam ik hier ook een variant tegen waarbij zowel één koplamp als één achterlamp uitgeschakeld waren. Is dit een geavanceerde versie?

Ook valt mij op dat andere merken deze techniek nauwelijks lijken te ondersteunen, en dan met name de Duitse auto's lijken nog geen gebruik te maken van deze geavanceerde technologie waardoor altijd twee koplampen tegelijk aan staan. Hebben de Fransen hier soms patent op waardoor andere auto's dit niet mogen gebruiken?

De paar auto's die niet uit Frankrijk komen maar die één licht gedimd hebben, hebben die dit achteraf ingebouwd?

Discussiëer gerust verder, en bij voorbaat dank voor de antwoorden.

There is no replacement for displacement!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 00:03

steveman

Comfortabel ten onder

Grapjas, de huiskamer is niet hier he :P

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:39

Sick Nick

Drop the top!

Die techniek zit bij de duitsers in de knipperlichten, die stroomslurpers worden alleen gebruikt om aan te geven of je alarm aan of uit staat, verder niet ;)

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-01 04:39
Fransen hebben best wat leuke dingen verzonnen, en hebben ook nog steeds wel originele dingen, vooral citroen met hun meedraaiende lampen, bolle-vering, antistink, stilstaand stuur en trilstoelen ... Maar slechts 1 koplamp aan bij een auto lijkt me qua verkeersveiligheid niet tof, dan zie je een auto al snel aan voor een motor en dat kan tot vervelende situaties leiden...

Snel die kapotte lampjes vervangen dus :-)

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Fransen blijven ook het liefst op de uiterst linker baan rijden met 110, waar je drie of vier banen hebt, om te voorkomen dat je te hard gaat...ook een energie besparende maatregel. Ze vertellen me ook dat Nederlanders zo beroerd rijden, dat klopt soms ook wel trouwens, maar Fransen zijn toch wel een paar graadjes erger. btw, ik woon in Frankrijk en rij ieder week-end over de auto-route.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:25
Die techniek is niet voorbehouden aan Franse auto's, maar aan alle auto's waar H7 lampen in geplaatst worden. Dat je veel franse auto's ziet rijden met deze feature is 100% te wijten aan de bestuurder, want in tegenstelling tot de Duitse auto's is het bij de meeste Franse auto's wel mogelijk om aan de weg je lampen te vervangen.

Zo zuinig zijn Franse auto's overigens niet qua elektronica... ik zie menig Peugeot rijden met constant brandende remlichten, dat heb ik bij andere merken nog niet gezien. Best gek als je 120 rijdt en dan door iemand wordt ingehaald die vol aan het remmen is.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Als motorrijder heb ik in het donker de neiging om te zwaaien naar deze mensen, maar dat zien ze dan weer niet...

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-01 12:42
deze techniek heet de franse slag en word inderdaad toegepast op franse auto's en op veel andere franse artikelen.

het is een af fabriek optie voor de Citroen, Renault en Peugeot, het inbouwen is niet veel werk het uitbouwen helaas wel. het vervelende is dat het een optie is maar je kunt de optie niet laten vallen. voor sommige mensen is dit de reden om geen franse auto te kopen

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:19
Vanochtend op mijn ritje van 23km naar werk weer deze optie gezien:
- 1 Peugeot met deze optie aan
- 1 Renault met deze optie aan
- 1 Mercedes die de light-versie van deze optie had, alleen tijdens het remmen.

There is no replacement for displacement!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-01 21:39
_JGC_ schreef op maandag 11 juni 2012 @ 01:17:
Die techniek is niet voorbehouden aan Franse auto's, maar aan alle auto's waar H7 lampen in geplaatst worden. Dat je veel franse auto's ziet rijden met deze feature is 100% te wijten aan de bestuurder, want in tegenstelling tot de Duitse auto's is het bij de meeste Franse auto's wel mogelijk om aan de weg je lampen te vervangen.
Dat vervangen langs de weg is in Nederland verplicht zeker?

In België is er geen enkele zo gek om daar aan te beginnen :).
Heb in mijn vorige auto (astra gtc) 1x een kapotte lamp gehad en ze moesten het één en ander in de motorruimte demonteren om eraan te kunnen. Lampje vervangen --> 54€.

Heb nu xenonlampen en als die stuk gaan is het nog maar de vraag of het de lamp is of de ballast. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt hieraan zelf te beginnen.

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Engineer Stewie schreef op maandag 11 juni 2012 @ 11:55:
[...]

Als je het ter plekke kan repareren krijg je geen bekeuring. Niet verplicht maar op vrijwillige basis dus.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Engineer Stewie schreef op maandag 11 juni 2012 @ 11:55:
[...]

In België is er geen enkele zo gek om daar aan te beginnen :).
Heb in mijn vorige auto (astra gtc) 1x een kapotte lamp gehad en ze moesten het één en ander in de motorruimte demonteren om eraan te kunnen. Lampje vervangen --> 54€.

Heb nu xenonlampen en als die stuk gaan is het nog maar de vraag of het de lamp is of de ballast. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt hieraan zelf te beginnen.
Engineer u say?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Deze kan wel dicht. Vervoer is geen HK. Ik snap de irritatie, maar het is niet discussiewaardig
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.