Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Excuses als een topic als deze niet in deze categorie/GoT thuishoort maar ik kon het uit de stickies niet opmaken.

Ik programmeer nu al enkele jaren als hobby, en ik wil hier eigenlijk ook mijn beroep van maken. Hoe kan je er achter komen of je goed genoeg kan programmeren om hypothetisch gezien ergens te werken als programmeur? Ik heb enkel middelbare opleidingen achter de rug, en dus ook geen gerelateerde certificaten / diploma's waar ik zekerheid uit kan putten.

Alles tests etc. die ik op internet kon vinden zijn toch wel heel erg gericht op specifieke programmeer talen en hun syntaxes, en niet zozeer oplossingen vinden op problemen, en het wordt me door middel van deze tests al zeker niet duidelijk of ik nou adequaat genoeg zou kunnen presteren in een bedrijfssetting...

Het slimste is natuurlijk gewoon een gerelateerde opleiding afronden, maar ik wil oh zo graag meten hoe ik het er met mijn huidige kennis vanaf zou brengen. Ben ik nou nog steeds een 'script kiddie', of zou ik na al die jaren 'voor de lol' programmeren ook in een professionele setting aan de bak kunnen. Als het namelijk die eerste is, dan ga ik er niet eens aan beginnen denk ik.

En nogmaals, dit is hypothetisch; puur het meten van kennen en kunnen, en niet zozeer of een bedrijf iemand zonder de nodige papieren ook daadwerkelijk aan zou nemen.

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 13:47
Geen idee, :+. Ga eens door bijv. jobs.tweakers.net heen kijken, kijk eens of er iets bij staat waarvan je zegt 'Goh, daar ben ik bekend mee, dat zou ik denk ik wel kunnen doen!'.

Programmeren kunnen is op zich niet eens zo heel belangrijk; belangrijker is probleemoplossend vermogen. Je moet iets maken, je deelt het op in deeltaken, en je ontdekt wat je ervoor nodig hebt om die deeltaken uit te voeren. Als dat toevallig iets is wat je nog niet kent (ik noem maar wat, verbinding maken met een Oracle database ipv MySQL) moet je jezelf aan kunnen leren / uit kunnen zoeken hoe dat moet.

Da's belangrijker dan je 'skills'. Ik ben bijvoorbeeld bar en barslecht in van die online programmeeruitdagingen (project euler e.d.), maar toch heb ik een goeie baan in het softwaredeveloperschap.

dus, dat. imho.

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:05
Je kan het altijd proberen toch? ;) Even aangenomen dat je ook wat dingen kan laten zien die je gemaakt hebt, kan je dat in je CV zetten en idd eens kijken of er een interessante vacature staat. Kan in elk geval geen kwaad, en als je wordt aangenomen, heb je nog even je proeftijd om te laten zien wat je kan.

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=38389033,noline]Programmeren kunnen is op zich niet eens zo heel belangrijk; belangrijker is probleemoplossend vermogen. Je moet iets maken, je deelt het op in deeltaken, en je ontdekt wat je ervoor nodig hebt om die deeltaken uit te voeren. Als dat toevallig iets is wat je nog niet kent (ik noem maar wat, verbinding maken met een Oracle database ipv MySQL) moet je jezelf aan kunnen leren / uit kunnen zoeken hoe dat moet.
Alles dat ik nu kan, heb ik natuurlijk mezelf aangeleerd met hulp van de informatie op internet, maar de vraag is voor mij; hoeveel tijd krijg je nou om dat te leren in een bedrijfssetting. Dat het me uiteindelijk lukt is een gegeven, maar of het me snel genoeg lukt kan ik dus eigenlijk niet achterkomen omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb.
Barryvdh schreef op zondag 10 juni 2012 @ 23:12:
Je kan het altijd proberen toch? ;) Even aangenomen dat je ook wat dingen kan laten zien die je gemaakt hebt, kan je dat in je CV zetten en idd eens kijken of er een interessante vacature staat. Kan in elk geval geen kwaad, en als je wordt aangenomen, heb je nog even je proeftijd om te laten zien wat je kan.
Specifieke tooltjes die je hebt gemaakt op je CV zetten.. is dat niet wat vreemd? Ik weet het niet hoor, ik heb nog nooit een CV gemaakt, maar het lijkt me vrij onprofessioneel.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-11 21:49
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2012 @ 09:22:
[...]

Alles dat ik nu kan, heb ik natuurlijk mezelf aangeleerd met hulp van de informatie op internet, maar de vraag is voor mij; hoeveel tijd krijg je nou om dat te leren in een bedrijfssetting. Dat het me uiteindelijk lukt is een gegeven, maar of het me snel genoeg lukt kan ik dus eigenlijk niet achterkomen omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb.

[...]

Specifieke tooltjes die je hebt gemaakt op je CV zetten.. is dat niet wat vreemd? Ik weet het niet hoor, ik heb nog nooit een CV gemaakt, maar het lijkt me vrij onprofessioneel.
Op je cv zet je alles wat handig kan zijn voor je werkgever om te weten voor de baan, dus ook bijv je hobby's enzo. Bij werkervaring zou ik het niet zetten nee, maar je kan wel aangeven dat je al jaren hobbymatig bezig bent met programmeren en dan een aantal tooltjes geven als voorbeeld voor wat je kan.

Als je dat er niet bijzet heb je natuurlijk geen schijn van kans om door de 1e ronde heen te komen.

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 21:55
Het is natuurlijk ook maar net in wat voor tak van de branche je terechtkomt.
Ik doe bijvoorbeeld webdevelopment en daarin is het helemaal niet gek om een portfolio bij te houden waarin je dingen kunt tonen die je gemaakt hebt en waar je trots op bent. Vanuit je CV kun je dan daarnaar verwijzen.

Wat betreft of je "goed genoeg" kunt programmeren ligt er ook aan welke kant je op wilt. Je zult niet zomaar binnenkomen als senior developer bij [insert groot bedrijf]. Maar bijvoorbeeld als webdeveloper bij een klein bedrijf, daar liggen volgens mij best kansen.
In mijn ervaring zijn ze in kleinere bedrijven ook niet zo "diploma minded". Als jij kan laten zien wat je kan, en dat je dat goed kunt, dan is dat veel belangrijker dan een papiertje.
Dat verschilt heel erg per bedrijf hoor, maar daarvoor zul je gewoon moeten solliciteren en dan merk je vanzelf als je afvalt puur alleen al omdat je geen papiertje hebt.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 16:43
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2012 @ 09:22:
[...]

[...]

Als je geen werkervaring en geen opleiding hebt, hoe kunnen werknemers dan aan je CV zien dat je het kunt zonder te laten zien wat je tot nu toe dan wel niet gemaakt hebt. Vooral als de tools vrij beschikbaar zijn, een nette site hebben en er verzorgd uit zien zal er een positieve vibe uit komen.

Btw, wat voor dingen heb je tot nu toe gemaakt, misschien kunnen wij wat tips geven?

~ Mijn prog blog!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:52

Standeman

Prutser 1e klasse

Om eerlijk te zijn kon ik amper programmeren toen ik mijn HBO ICT diploma kreeg. Ok, ik snapte het OO concept wel en we hadden tijdens de opleiding best wat simpele java progsels in elkaar gezet, maar echt spannend waren die niet. De opleiding was dan ook niet echte gericht op het afleveren van developers.

Met mijn papiertje ben ik wel aangenomen als (in eerste instantie) Oracle developer en daar heb ik heel veel geleerd wat betreft Software Engineering (is eigenlijk heel wat anders dan programmeren) Java frameworks, applicatie servers, (oracle) databases, etc. Maar goed, dat was wel in een tijd dat ze elke 'idioot' aannamen (zat in een cursus Oracle Forms / Designer tussen een antropoloog en een bibliothecaresse :D)

enfin, 12 jaar later hang ik nu ergens tussen senior J2EE developer en architect in bij een klein bedrijf waar we een SaaS platform aan het bouwen en uitbreiden zijn.

Ik denk dat het lastigste deel van jou 'queste' het aangenomen worden voor een relevante functie zal zijn en de beschikbaarheid van een opleidingsbudget. Dat en de overtuiging om er vol voor te gaan kan je een heel eind brengen.

[ Voor 4% gewijzigd door Standeman op 11-06-2012 09:45 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-11 17:30
Met Standeman,
Met zelfstudie kun je een heel eind komen denk ik, dit betekend dat je wel flink wat project(jes) in je vrije tijd moet hebben gedaan. Bij het ontwikkelen van kleine applicaties mis je soms de grote complexiteit die naar voren komt bij grote projecten. Al kunnen kleine applicaties ook complex zijn, maar de complexiteit zit em vaak in andere zaken.
Mocht dit lukken, dan acht ik wel een kans dat er een bedrijf je wil hebben.
Ik zie het in mijn omgeving hier ook, al hebben de meeste een hbo opleiding op een ander vlak (electro komt hier veel voor), maar ook mensen die alleen middelbare school hebben en veel via zelfstudie hebben geleerd.

Bedenk wel; als een hobby je werk wordt, is het vaak geen hobby meer.
Ik heb naast mijn studie altijd redelijk wat geprogrammeerd, maar sinds ik dit voor mn werk deed (nu niet meer zoveel) doe ik dit eigenlijk nooit meer in mn vrijetijd.

[ Voor 15% gewijzigd door rinkel op 11-06-2012 10:00 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Waar hoort mijn topic? Nou, iig niet in PRG :P Ik denk dat 't beter op z'n plek is in WI en aldusch de schop naar ginder :P

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
roy-t schreef op maandag 11 juni 2012 @ 09:42:
[...]
Als je geen werkervaring en geen opleiding hebt, hoe kunnen werknemers dan aan je CV zien dat je het kunt zonder te laten zien wat je tot nu toe dan wel niet gemaakt hebt. Vooral als de tools vrij beschikbaar zijn, een nette site hebben en er verzorgd uit zien zal er een positieve vibe uit komen.

Btw, wat voor dingen heb je tot nu toe gemaakt, misschien kunnen wij wat tips geven?
Ik maak mijn projecten eigenlijk nooit helemaal af.. neem altijd teveel hooi op m'n vork en dan verlies ik halverwege mijn interesse -.- Ik zal eens wat dingen gaan verzinnen die relatief gezien klein maar toch handig zijn, want half afgemaakte projecten kan je natuurlijk niet in een portfolio zetten :P Al kan ik een hele hoop elementen (klassen en functies) van deze programma's wel een eigen plekje geven denk ik. Misschien gewoon een blog maken met mijn volledige naam als domeinnaam en dan broncode posten... iets om over na te denken iig.
Standeman schreef op maandag 11 juni 2012 @ 09:43:
Om eerlijk te zijn kon ik amper programmeren toen ik mijn HBO ICT diploma kreeg. Ok, ik snapte het OO concept wel en we hadden tijdens de opleiding best wat simpele java progsels in elkaar gezet, maar echt spannend waren die niet. De opleiding was dan ook niet echte gericht op het afleveren van developers.

Met mijn papiertje ben ik wel aangenomen als (in eerste instantie) Oracle developer en daar heb ik heel veel geleerd wat betreft Software Engineering (is eigenlijk heel wat anders dan programmeren) Java frameworks, applicatie servers, (oracle) databases, etc. Maar goed, dat was wel in een tijd dat ze elke 'idioot' aannamen (zat in een cursus Oracle Forms / Designer tussen een antropoloog en een bibliothecaresse :D)

enfin, 12 jaar later hang ik nu ergens tussen senior J2EE developer en architect in bij een klein bedrijf waar we een SaaS platform aan het bouwen en uitbreiden zijn.

Ik denk dat het lastigste deel van jou 'queste' het aangenomen worden voor een relevante functie zal zijn en de beschikbaarheid van een opleidingsbudget. Dat en de overtuiging om er vol voor te gaan kan je een heel eind brengen.
Dat eerste wat jij zegt hé, daar ligt mijn grootste twijfelpunt. Die 'simpele java progsels' waar jij het over hebt zijn misschien wel alles dat ik op dit moment kan; ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Ik zou willen dat ik op dit moment een fatsoenlijk afgemaakt programma kon posten zodat je dat misschien vrij vlot zou kunnen zien, maar no such luck. De dingen die ik wél af heb gemaakt zijn wel degelijk uit mijn n00by jaren; spaghetti code waar ik me bijna voor zou schamen :D
rinkel schreef op maandag 11 juni 2012 @ 09:59:
Met Standeman,
Met zelfstudie kun je een heel eind komen denk ik, dit betekend dat je wel flink wat project(jes) in je vrije tijd moet hebben gedaan. Bij het ontwikkelen van kleine applicaties mis je soms de grote complexiteit die naar voren komt bij grote projecten. Al kunnen kleine applicaties ook complex zijn, maar de complexiteit zit em vaak in andere zaken.
Mocht dit lukken, dan acht ik wel een kans dat er een bedrijf je wil hebben.
Ik zie het in mijn omgeving hier ook, al hebben de meeste een hbo opleiding op een ander vlak (electro komt hier veel voor), maar ook mensen die alleen middelbare school hebben en veel via zelfstudie hebben geleerd.

Bedenk wel; als een hobby je werk wordt, is het vaak geen hobby meer.
Ik heb naast mijn studie altijd redelijk wat geprogrammeerd, maar sinds ik dit voor mn werk deed (nu niet meer zoveel) doe ik dit eigenlijk nooit meer in mn vrijetijd.
Nogmaals problematisch dus dat ik dingen verzin die eigenlijk te veel werk zijn voor een persoon... years of work and nothing to show for it :( Ga dan toch maar eens bruikbare elementen uit m'n programma's knippen, 't zit nu echt stof te vangen.
RobIII schreef op maandag 11 juni 2012 @ 09:59:
Waar hoort mijn topic? Nou, iig niet in PRG :P Ik denk dat 't beter op z'n plek is in WI en aldusch de schop naar ginder :P
Sorry, had ik zelf ook moeten kunnen bedenken :D
Pagina: 1