Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyr0s_Fre4k
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-08 13:11
Beste tweakers,

Ik heb sinds kort een Logitech G400 muis (hiervoor een MX518 die door Logitech is omgeruild voor de nieuwe G400).
Toen ik deze aansloot hoorde ik elke keer dat ik de muis bewoog een soort piepje, dat net zo lang als de beweging duurde, aanhield.
In eerste instantie dacht ik dat het aan de muis lag, maar na goed zoeken en luisteren blijkt het uit mijn voeding te komen.
Het betreft een Zalman ZM850-HP voeding, die ongeveer 4 jaar oud is.

Het vervelende is dat deze buzz wordt opgenomen door kabels die van mijn synthesizer naar mijn mengpaneel lopen (wel afgeschermde kabels, maar blijkbaar net niet genoeg), en daardoor door mijn monitorspeakers versterkt wordt uitgestuurd.
Dit effect is zeer subtiel, maar is storend als je het hoort.

Maar ook als mijn speakers uit staan is het geluid uit de voeding goed te horen.

Daarnaast hoor ik een soort gekraak op het moment dat ik de scrollbalk van een venster versleep (alsof de scrollbalk 'aanloopt' of zoiets).

Wat zou dit kunnen zijn?

Groet,
Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 15:24
Voedingen slijten bij langdurig gebruik, dit zou een teken kunnen zijn dat ie op overlijden staat.
Blijft je systeem stabiel als je hem flink belast? (een game spelen bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:12

Compizfox

Bait for wenchmarks

Weet je heel zeker dat het uit je voeding komt? Meestal komt het uit de geluidskaart (niet direct, maar via speakers die aan je PC hangen), of uit het moederbord (coil whine).

Is je PC geaard?

[ Voor 5% gewijzigd door Compizfox op 10-06-2012 23:21 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyr0s_Fre4k
@Hell-Slave (leuke naam...)
Systeem is goed stabiel als hij zwaarder belast wordt, ook tijdens games etc.
Ik neem aan dat zo'n kwaliteitsvoeding niet na 4 jaar al dusdanig versleten is dat hij zulke mankementen gaat vertonen.

@Compizfox
Ik weet zeker dat het uit de voeding komt, deze is onderin mijn kast gemonteerd, en ik heb er met m'n oor op gelegen. Het geluid is teveel bij de voeding gelokaliseerd om uit het moederbord te komen.

Geluidskaart is het zeker niet, want als ik op mijn mengpaneel de input van de PC uit zet (met hardware switch), is het geluid nog steeds te horen.

Mijn PC is niet geaard, maar dat is hij al jaren niet. Het geluid is mij nooit eerder opgevallen.
Heb ook geen geaard stopcontact op de kamer waar de PC staat.
Kan wel de PC eens aan een geaard stopcontact hangen om te proberen, bedankt voor de tip.

Ik zal mijn bevindingen aan 't geaarde stopcontact waarschijnlijk morgen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik kan me verhalen van een paar jaar geleden herinneren dat dit ook weleens van de CPU afkomstig zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyr0s_Fre4k
Ik heb daar ook al aan zitten denken, maar toch lijkt het geluid echt bij de voeding te zitten.

Ik heb een Phenom II X4 965 BE in combinatie met een H70 van Corsair.
Heb weleens van pompherrie gehoord bij deze Corsair, maar ik hoor 't echt te veel bij de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 21:10
TimMer schreef op zondag 10 juni 2012 @ 23:37:
Ik kan me verhalen van een paar jaar geleden herinneren dat dit ook weleens van de CPU afkomstig zou kunnen zijn.
Zo een vermoeden had ik ook. Idd paar verhalen gelezen. Alleen vreemd dat met stabiliteits test niks mis is.

Edit: misschien kun je een foto maken waar die voeding precies zit

[ Voor 9% gewijzigd door megadoom op 10-06-2012 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dan kan ik je aanraden om te proberen of het op een geaard stopcontact weg is. Vaak worden dit soort euvels daardoor wel verholpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNB
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-08 01:55

DNB

Ditzelfde fenomeen heb ik ook wel eens, al jaren eigenlijk. Niet altijd, maar soms. Bij mij valt het het meest op tijdens gebruik van het scrollwiel. Dit is ook in een kamer zonder geaard stopcontact. Ik maak me er eigenlijk geen zorgen over, ik hoor wel vaker geluidjes uit apparaten, ik schuif het altijd maar af op het gebrek aan aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:20
Voorheen heb ik hier ook al eens last van gehad. Het door Compizfox al genoemde "Coil Whine".
Lastig te localizeren idd doordat er vaak meerdere van dat soort spoelen aanwezig zijn. Maar eenmaal gevonden wel te verhelpen door de spoel te fixeren met behulp van lijm. Ik heb daar toentertijd zo'n lijmpistool met hotglue voor gebruikt. Werkte prima.

edit: Ik herinner me nu dat het toen om een videokaart ging, 9800Pro

[ Voor 9% gewijzigd door JorneB op 10-06-2012 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyr0s_Fre4k
Ik heb geprobeerd mijn PC aan een geaard stopcontact te hangen, zonder positief resultaat.
Er komt nog steeds een irritant geluid uit wat ik 99,9% zeker weet dat mijn voeding is.

Voor de stabiliteit kan ik nog even een Furmark draaien om 'm echt ff te pesten.

[edit]: Na het draaien van een Burn-In test van 25 min, en een Burn-In benchmark van 15 minuten bleef mijn systeem prima stabiel. Wel merkte ik dat tijdens de benchmark een andere coil-whine op kwam zetten, die los stond van die mijn muis veroorzaakt (die kon ik er namelijk nog naast horen op 't moment dat ik tijdens de benchmark de muis bewoog).
Deze benchmark coil-whine bleef na afloop van de tests, en was verdwenen na een reboot.
De coil-whine die mijn muis veroorzaakt is nog steeds aanwezig.

Ik denk niet dat ik zomaar mijn voeding kan openschroeven en alle coils vast kan lijmen?
Vind ik zelf niet zo'n puik plan (mede omdat alles netjes gecablemanaged zit).

Any suggestions?

[edit2:] De coil whine die tijdens de Furmark test naar voren kwam is nu constant aanwezig... dit begint echt heel irritant te worden.
Heb al een mail naar Zalman gestuurd, maar nog geen reactie ontvangen.

[ Voor 44% gewijzigd door Tyr0s_Fre4k op 11-06-2012 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
9/10 komt het geluid van coil whine veroorzaakt door een wijzigende belasting in je voeding. Als je met je muis beweegt, gaat je videokaart iets harder werken. Dit proces is namelijk versneld door de hardware. Grote kans dat je het in veilige modus niet hebt, aangezien de videokaart dit dan niet doet.

Vaak komt het geluid ook van de videokaart zelf, of zorgt de videokaart voor storing op de analoge geluidsuitgangen. Deze lopen namelijk vaak langs het PCI-E slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Admiral Freebee schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 09:16:
Vaak komt het geluid ook van de videokaart zelf, of zorgt de videokaart voor storing op de analoge geluidsuitgangen. Deze lopen namelijk vaak langs het PCI-E slot.
Dan is het geen coil whine, maar EMI. Wat TS hoort komt uit de computer zelf (coil whine), bij EMI stoort er iets op de geluidkaart en hoor je het door de speakers/headset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Weet ik. Het was alleen maar wat randinformatie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyr0s_Fre4k
Bedankt voor de info en het meedenken.

Ik las ergens op een forum dat dit een issue is wat de ZM850-HP heel zelden heeft.
Zalman doet er niets mee (een iemand heeft 4 maanden geprobeerd contact te zoeken, zonder resultaat).
Garantie van voeding is ook al verlopen, dus ik denk dat ik maar eens ga proberen 't te verhelpen door de coils te fixeren.

Zou het mogelijk zijn het geluid te dempen met wat kneedgum, of lijmpistool-lijm?
't Zou gewoon zonde zijn om zo'n smak geld met een klein vervelend probleempje meteen af te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XVI
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

XVI

Ik had hetzelfde probleem (ook een zalman, nog wel eentje die "noiseless" zou moeten zijn en was ook uit de garantie toen het begon).
Het geluid was niet eens zo hard maar de toon maakte het zo enorm irritant.
Heb het "opgelost" door een nieuwe te kopen.
Speel nog wel met het idee om hem een keer open te maken, je schijnt het inderdaad met lijm of zulks spul te kunnen verhelpen (al is het maar de vraag of het verstandig is om met zo'n onderdeel te prutsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:36

epic_gram

undercover moderator

XVI schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 01:58:
(al is het maar de vraag of het verstandig is om met zo'n onderdeel te prutsen).
Een voeding is een ontzettend eenvoudig component, dit soort dingen kan je wat mij betreft prima oplossen met je lijmpistool.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyr0s_Fre4k
Nou, ik heb dus geprobeerd met 't lijmpistool om m'n spoelen vast te zetten, maar dat heeft niet mogen baten.
Is het niet mogelijk dat het een condensator was die aan het resoneren was? Want daarvan kun je natuurlijk de spoel (of wat er dan ook inzit) niet vastlijmen vanwege het omhulsel.

Sowieso was het geluid moeilijk te lokaliseren, maar op de spoel op de plek waar het het sterkst was vastzetten, heeft niet echt geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Condensatoren trillen niet als het goed is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyr0s_Fre4k
Dan zou ik werkelijk waar niet weten waar het geluid vandaan zou moeten komen.
Heb alle spoelen die nog niet gefixeerd zitten, bewerkt met lijm, waarna het geluid nog steeds aan bleef houden.

Overigens heb ik er met mijn MX518 nauwelijks last van heb. Het is te horen, maar niet vanaf een afstand van meer dan 30 cm.
Als ik de DPI instellingen met de knoppen op de G400 verlaag, vermindert het geluid ook.

Ik heb ook onder linux geprobeerd (misschien driverprobleem ofzo) maar daarbij is hetzelfde probleem aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:36

epic_gram

undercover moderator

Je zou het voor de zekerheid nog met een andere voeding kunnen proberen, wellicht is het toch je moederbord wat dat geluid veroorzaakt. :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyr0s_Fre4k
Zou ik kunnen doen, maar ik heb de voeding uit de kast gehad, en vervolgens aan gehad, waarbij het geluid zekersteweten uit de voeding kwam.
Moet dan nog wel even een voeding scoren die mijn systeem kan voeden, want die heb ik niet zomaar thuis liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:32
Ik zie dat je in Katwijk woont? Ik woon zelf in Noordwijk en je mag anders wel even een voeding van me lenen om te testen of dat het probleem oplost :)

Of even langs een lokale pcboer gaan en (evt je pc meenemen) kijken of ze een voeding in kunnen bouwen.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyr0s_Fre4k
Een aantal nieuwe bevindingen:

Gloednieuwe voeding ontvangen en geplaatst, waarna het geluid nog steeds te horen was bij het bewegen van de muis.
Vanwege mogelijke resonantie in de kast zijn alle onderdelen uit de kast gehaald en los op elkaar aangesloten.
Nu kon ook extra goed geluisterd worden waar het geluid precies vandaan komt.
Na booten was het geluid weer aanwezig, en kwam echt uit de voeding.
Ik betwijfel echter of de oorzaak van het geluid in de voeding zit, maar dat het wel in de voeding tot uiting komt.

Vervolgens de volgende dingen geprobeerd, allemaal zonder resultaat.

Corsair H70 waterkoeler vervangen door stock luchtkoeler
Processor AMD PhenomII X4 965 BE vervangen door AMD Athlon 64 X2 6000+ (ook met luchtkoeler)

De G400 is ook nog aangesloten op andere PC, waar het geluid niet voorkwam of in ieder geval niet hoorbaar was.
De oude MX518 is ook nogmaals op mijn eigen systeem aangesloten, en deze liet niet van zich horen.

Ik heb, hoewel ik het geluid uit de voeding hoorde komen, goed geluisterd bij mijn moederbord, en het leek alsof de toon hoorbaar was in de buurt van de processor.

De enige twee onderdelen die nog niet vervangen zijn, zijn de videokaart en het moederbord.

Meningen en aanbevelingen zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:00
Welke videokaart heb je?

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met een Gigabyte GTX580-SO. Duurde eeuwen om dat onderdeel te pinpointen (andere voeding, andere kant, ander mobo, andere gfxkaart (en dan hoor je het blijkbaar NOG steeds - maar veel minder) etc.....) zelfs bij Gigabyte NL langsgeweest om het te demonstreren - met een GTX590 niets aan de hand, jammer dat ze die ruil niet wouden maken =(

Check deze opname gemaakt hier

[ Voor 13% gewijzigd door ufear op 20-06-2012 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyr0s_Fre4k
Ik heb een AMD HD 4870 videokaart.
Maar dit zijn toch wel heel andere geluiden dan mijn opstelling maakt.

Mijn geluiden zijn 'schoner' als het ware, echt een fluittoon. En alleen als ik m'n muis beweeg.

'k Ga nu maar eens kijken of over/onderklokken van videokaart helpt, of de power saving features van m'n moederbord wat veranderen.

U hoort nog van mij :)

UPDATE:
De locatie van het euvel is gevonden, toch wel een voordeel om alles buiten je kast te hebben.

't Is inderdaad mijn moederbord.... die blokjes links van de CPU maken het geluid (zijn dat de mosfets?)
Tenminste, ik mag concluderen dat het daar vandaan komt, aangezien hetzelfde geluid met twee verschillende PSU's tot uiting komt.

Ik neem aan dat daar vrij weinig aan te doen is?
RMA gaat waarschijnlijk niet lukken omdat ik de factuur niet meer heb/kan vinden, en het moederbord waarschijnlijk toch al uit z'n garantieperiode is.

[ Voor 42% gewijzigd door Tyr0s_Fre4k op 20-06-2012 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat zijn mosfets inderdaad, onderdeel van de VRM.

Welk moederbord heb je? Je zou nog kunnen proberen of het op de één of andere manier tweaken van je VRM-settings in de BIOS iets helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyr0s_Fre4k
Ik heb een ASUS M3A32-MVP Deluxe.

Ik ga eens in m'n BIOS zoeken naar VRM-instellingen.
Is het anders ook mogelijk om de mosfets te vervangen? Of zou dat te gecompliceerd worden?

UPDATE:

Nu mijn H70 niet zit aangesloten, maar de stock koeler van de processor, kon ik Cool 'n Quiet in m'n BIOS aanzetten zonder problemen (kreeg altijd bluescreens sinds ik deze processor heb, dacht altijd dat 't aan de proc lag, maar blijkt aan de H70 (die ik tegelijk kocht) te liggen).

Met Cool 'n Quiet aan heb ik geen hoorbare problemen.

Dus blijkbaar is het power-saving gedeelte van CnQ van invloed.
Alleen jammer dat ik m'n H70 niet samen met CnQ kan gebruiken... misschien kan ik eens contact opnemen met Corsair om te kijken of daar een oplossing voor is.

Heb overigens geen VRM instellingen in m'n BIOS kunnen vinden.

[ Voor 64% gewijzigd door Tyr0s_Fre4k op 20-06-2012 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyr0s_Fre4k
Even een laatste kickje, om wat bevindingen te laten weten:

Het piepen gebeurt ook in mijn laptop en de laptop van mijn broer (respectievelijk 5 en 4 jaar oud)
In de laptop van mijn zusje echter niet (nog geen jaar oud).
Mijn moederbord is ook al op leeftijd, dus ik vermoed dat het puur met de leeftijd van de onderdelen te maken heeft.
Het geluid komt ook tot uiting met andere muizen, en in mijn laptop zelfs zonder muis.
Het aanpassen van het energiebeheerschema vermindert de herrie wel iets, maar het blijft aanwezig.

Het lijkt erop dat ik hiermee moet leren leven, totdat ik andere hardware aanschaf.

In ieder geval bedankt voor al het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Tyr0s_Fre4k schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:37:
UPDATE:

Nu mijn H70 niet zit aangesloten, maar de stock koeler van de processor, kon ik Cool 'n Quiet in m'n BIOS aanzetten zonder problemen (kreeg altijd bluescreens sinds ik deze processor heb, dacht altijd dat 't aan de proc lag, maar blijkt aan de H70 (die ik tegelijk kocht) te liggen).

Met Cool 'n Quiet aan heb ik geen hoorbare problemen.

Dus blijkbaar is het power-saving gedeelte van CnQ van invloed.
Alleen jammer dat ik m'n H70 niet samen met CnQ kan gebruiken... misschien kan ik eens contact opnemen met Corsair om te kijken of daar een oplossing voor is.
Ligt het dan niet aan de (pomp van de) H70? Het lijkt me niet dan een VRM of andere onderdeel van het moederbord kan gaan whinen afhankelijk van de koeler die je op je CPU hebt gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyr0s_Fre4k
Nou, de H70 is teruggegaan voor RMA (omdat hij dus vastlopers veroorzaakt).
'ns Kijken wat dat oplevert.

Punt is dat het met Cool 'n Quiet nauwelijks hoorbaar, maar nog steeds aanwezig is.
Het whinen wordt dan dus ook niet veroorzaakt door de koeler, maar wel verminderd door CnQ, wat ik niet met m'n H70, maar wel met andere koelers kan gebruiken.

Ook zou het koelerverhaal niet verklaren waarom ik uit twee laptops exact dezelfde toon(hoogte) krijg.
Ook met verschillende muizen, en zowel op accu als netstroom, dus aan m'n stopcontacten ligt 't ook niet.

't Is gewoon een raar verhaal, en ik weet ook niet of hier iets van een oplossing achtig iets voor bestaat.

[ Voor 0% gewijzigd door Tyr0s_Fre4k op 27-06-2012 18:24 . Reden: Wat kommaatjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:54
De zwarte blokjes zijn spoelen, de zwarte IC's zijn MOSFETs. Geluid veroorzaakt door een transistor lijkt mij haast onmogelijk. Zie ook dit plaatje; klik.

Kan je een foto maken van die "blokjes"? Je kan er evt. een druppel met een lijmpistool op doen, dat zal waarschijnlijk helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyr0s_Fre4k
Ik heb het boosdoenende 'blokje' nog niet kunnen vinden.
Ik kan er ook vrij slecht bij:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/37069724/Mosfets.jpg

Er zijn er slechts 3 goed zichtbaar/bereikbaar, en eentje half.
En om zomaar de boel dicht te smeren met lijm lijkt me ook niet alles. Worden ze dan niet te heet (zowel tijdens 't lijmen als tijdens gebruik na het lijmen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
Ok dat zijn inderdaad coils. Ik heb even gezocht en het is geen epoxy behuizing maar iets keramisch. Ik vond dit idiote topic haha.

Aangezien er een behuizing heeft het sowieso geen zin om er lijm op te doen (bij wat oudere moederborden lag het koperdraad nog gewoon bloot). Die heatsink die voor de andere choke zit is trouwens de heatsink voor de FETs, die worden wel warm, die spoel niet echt.

Je kan ze zelf vervangen (dit is tenslotte tweakers.net hehe ;)) maar als je garantie hebt en een meewerkende winkel dan kan het ook ;). Het kan in principe geen kwaad, het is alleen heeeel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyr0s_Fre4k
Oh, maar als dit een oplossing biedt... ga ik graag tweaken :)

Maar denk je dat dit ook de zoem die uit m'n voeding komt oplost? Want een nieuwe voeding had precies hetzelfde probleem, waardoor ik denk dat het probleem dus direct van m'n moederbord afkomt.

Ik ga zeker eens kijken of dit haalbaar is, mobo is toch al uit de garantie.

Bedankt voor de tip!

EDIT:
Even dat idiote topic gelezen... da's niet echt een puik idee imho, aangezien z'n pistoollijm ging smelten vanwege de hitte van de coils.
Dat ga ik dus niet proberen.
Welke 'blokjes' (hoe heten die dingen nou precies) zou ik moeten bestellen/regelen/aanschaffen om dit te fixen? Neem aan dat ik er gewoon nieuwe op kan solderen...

[ Voor 32% gewijzigd door Tyr0s_Fre4k op 27-06-2012 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
Tyr0s_Fre4k schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 21:46:
Oh, maar als dit een oplossing biedt... ga ik graag tweaken :)

Maar denk je dat dit ook de zoem die uit m'n voeding komt oplost? Want een nieuwe voeding had precies hetzelfde probleem, waardoor ik denk dat het probleem dus direct van m'n moederbord afkomt.

Ik ga zeker eens kijken of dit haalbaar is, mobo is toch al uit de garantie.

Bedankt voor de tip!
Ik denk dat het geluid gewoon moeilijk te localiseren is ;), twee voedingen die allebei coil whine hebben dat lijkt me best sterk. Ik denk dat het een van de chokes is van het VRM circuit (daar lopen de grootste stromen dus dan heb je automatisch ook meer kans dat er iets gaat resoneren) en niet je PSU(s).

Het is zeker haalbaar om ze te vervangen, ik denk dat ze through-hole zijn dus dan kan je dat best makkelijk met een soldeerbout met fijne punt doen. En een spoeltje van 1200 uH moet je echt goedkoop kunnen vinden.

Edit\ Hah ik had niet gezien dat er meerdere paginas waren, wel vreemd dat er zoveel warmte van af komt, dat had ik niet verwacht (al zit die lijm ook tegen de heatsink van de FETs aan dus misschien zorgt dat er voor). En je moet een 1200 uH choke hebben, nu weet ik alleen niet welke "package" maar dat zal vast iemand hier weten.

Edit2\ En even in de specs van je moederbord zoeken hoeveel vermogen het VRM circuit kan leveren, daaruit kun je wel de minimale stroom van de choke uit deduceren.

[ Voor 19% gewijzigd door Maks op 27-06-2012 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Tyr0s_Fre4k schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 18:23:
Nou, de H70 is teruggegaan voor RMA (omdat hij dus vastlopers veroorzaakt).
'ns Kijken wat dat oplevert.
Hoe bedoel je? Hoe kan een koeler nou vastlopers veroorzaken? Die communiceert toch op geen enkele manier met je PC? Ik snap niet precies wat je nu bedoelt.
Het enige wat een koeler namelijk doet is (puur fysiek) warmte afvoeren van de CPU. Daarbij zit hij op geen enkele andere 'elektrische' manier vast aan het moederbord, behalve aan de voeding voor stroom voor de pomp/fan.
Misschien een beetje een vage uitleg, maar wat ik wil duidelijk maken is dat een koeler een 'dom' onderdeel is zonder digitale componenten.
Of bedoel je simpelweg dat je temps te hoog waren?
Punt is dat het met Cool 'n Quiet nauwelijks hoorbaar, maar nog steeds aanwezig is.
Het whinen wordt dan dus ook niet veroorzaakt door de koeler, maar wel verminderd door CnQ, wat ik niet met m'n H70, maar wel met andere koelers kan gebruiken.
Waarom zou je CnQ niet met je H70 kunnen gebruiken? :?
Maks schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 18:32:
De zwarte blokjes zijn spoelen, de zwarte IC's zijn MOSFETs. Geluid veroorzaakt door een transistor lijkt mij haast onmogelijk. Zie ook dit plaatje; klik.
Je hebt gelijk, ik dacht altijd dat die blokjes mosfets waren! Maar dat zijn dus toch coils.

[ Voor 59% gewijzigd door Compizfox op 27-06-2012 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyr0s_Fre4k
Waarom ik CnQ niet met m'n H70 kan gebruiken?

Puur om het feit dat ik hardware freezes krijg als ik dat ding gebruik, en niet met andere koelers (2 verschillende stock koelers)...
Welke conclusie moet ik anders trekken? Heb uitgeprobeerd door alleen m'n koeler te vervangen en niets anders... hardware freeze mét H70, gewoon draaien met stock. Zonder CnQ geen hardware freeze met H70 en ook niet met stock.

Ik snap ook dat een koeler een dom onderdeel is, en daarom had ik nooit verwacht dat het er aan kon liggen.
Heb 't probleem voorgelegd aan Corsair, en zij raadden een RMA aan.

Ik kan er ook niet meer van maken, vond het ook een raar verhaal... maar het was echt overduidelijk.

[ Voor 31% gewijzigd door Tyr0s_Fre4k op 27-06-2012 22:42 ]

Pagina: 1