Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
,

[ Voor 110% gewijzigd door evilution op 26-09-2014 10:56 . Reden: aanvulling ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:06
Bij wisselstroommotoren regel je, voor zover ik weet, de snelheid van de motor met de frequentie, en niet met de spanning. Met de spanning regel je het vermogen, en dat is niet wat je wil.

Volgens mij heeft Conrad een apparaatje, waarmee je met een potmetertje de frequentie van een 230v dingetje kan regelen. Even zoeken :)

http://www.conrad.nl/ce/n...oerentalregelaar-230V-15A
Dit dus. Volgens mij is dit wat je wil. Nog wel even wachten of iemand dit bevestigd, weet het niet 100% zeker namelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door marcop23 op 10-06-2012 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
,

[ Voor 99% gewijzigd door evilution op 26-09-2014 10:57 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:24

SA007

Moderator Tweaking
@marcop23, die toerentalregelaar die je linkt werkt ook op basis van vermogen verminderen.

Ik heb zelf de ervaring dat dat bij ventilators prima werkt, alleen ze willen nog wel 's flink gaan zoemen.
Op een lagere spanning draaien heb ik nog niet geprobeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
,

[ Voor 119% gewijzigd door evilution op 26-09-2014 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 17:59
marcop23 schreef op zondag 10 juni 2012 @ 21:17:
Bij wisselstroommotoren regel je, voor zover ik weet, de snelheid van de motor met de frequentie, en niet met de spanning. Met de spanning regel je het vermogen, en dat is niet wat je wil.

Volgens mij heeft Conrad een apparaatje, waarmee je met een potmetertje de frequentie van een 230v dingetje kan regelen. Even zoeken :)

http://www.conrad.nl/ce/n...oerentalregelaar-230V-15A
Dit dus. Volgens mij is dit wat je wil. Nog wel even wachten of iemand dit bevestigd, weet het niet 100% zeker namelijk.
Oh das raar dan, ik regel mijn 3 standen tafel fan met een variac zonder problemen.
Een 3 standen fan veranderd geen frequenties, maar het aantal wikkelingen of terwijl veldvermindering.
Dit kan ook door je spanning te verlagen.
Via frequentie regelen gaat altijd gepaard met bijgeluiden iets waar de TS niet op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
.

[ Voor 100% gewijzigd door evilution op 26-09-2014 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-10 19:07

Compizfox

Bait for wenchmarks

De bijgeluiden zullen, als ze ontstaan, uit de fan komen, en niet uit de chopper (als je faseaansnijding gebruikt). Dus in hars gieten gaat nogal lastig :P

Ik heb iets gevonden dat wellicht handig kan zijn: http://www.circuitsonline...w/message/1392902#1392902
Fans van het vermogen dat TS noemt zijn meestal AC inductiemotoren.Er zit ergens nog wel een condensator van een paar uF aan verbonden.Deze zijn te regelen met behulp van een
variabele netspanning (variac of autotrafo in diverse stappen).Met een TRIAC dimmer gaat het ook wel,maar er zitten een aantal nadelen aan.
1)de motor gaat knorren omdat het koppel niet konstant is,doordat de stroom niet harmonisch is.
De motor versnelt en vertraagt in 50Hz tempo,en dat komt op een bepaalde gemiddelde snelheid uit.
2) omdat de motor zich deels zelf tegenwerkt wordt hij warmer.Als je de pech hebt dat hij niet op gang komt zal hij verbranden,
omdat hij de koeling van de eigenste fan mist.
3) De dimmer moet ervoor geschikt zijn,en de meeste goedkope lichtdimmers zijn dat niet.met een halogeendimmer heb je al meer kans dat het gaat.
Die zijn ervoor gemaakt om tussen een trafo gezet te worden.
4) de condensator die aan de motor zit krijgt het zwaarder te verduren en kan de pijp aan maarten geven
Als ik dat zo lees is faseaansnijding dus niet echt handig. Kun je toch beter voor een trafo of variac gaan ;)

Dat geval van Conrad wat hier gepost is werkt ook op basis van fase-aansnijding. Het proberen waard misschien, maar je hebt wel kans op gezoem uit de fan.

[ Voor 67% gewijzigd door Compizfox op 10-06-2012 23:52 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 17:59
Compizfox schreef op zondag 10 juni 2012 @ 23:33:
De bijgeluiden zullen, als ze ontstaan, uit de fan komen, en niet uit de chopper (als je faseaansnijding gebruikt).
Meestal komt het uit beide, dus zowel fan als triac/smoorspoel. (denk maar aan dimmers, sommige brommen)
Ook moet je rekening houden dat de motor warmer kan worden, doordat er constant flinke stroom pieken door de motor gaan.
Ik zou het via variac/trafo doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:59

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een 110 volt trafo is makkelijker vindbaar, die kom je massaal tegen voor oa. badkamers voor een 110v scheerapparaat.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 19:07

Part

Helemaal niets.....

Met een transformator van 70 volt kun je 230 volt verlagen tot 160 volt.
En een transformator van 2x35 volt (70 volt) is wat eenvoudiger te vinden.

Je zou ook 2 transformatoren kunnen gebruiken zodat je wat meer instelmogelijkheden hebt.
Indien de ventilator 60 watt verbruikt op 160 volt dan heb je aan een 40VA transformator al ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 17:38
of een FO?

(crosspost)

viac is idd beter, maar ik wilde ff laten zien wat er nog meer op de markt is voor dit soort geintjes.

[ Voor 22% gewijzigd door Luukje01 op 11-06-2012 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

Part schreef op maandag 11 juni 2012 @ 18:44:
Met een transformator van 70 volt kun je 230 volt verlagen tot 160 volt.
Wacht even, volgens mij heb je een klok en een klepel ergens gehoord, want er klopt geen letter van wat je zegt.

Het gaat niet om DC waar je 'even' een voorschakelweerstandje ertussen kan hangen. Dat kan wel (zo werken oude dimmers trouwens ook), maar bij een 90VA ventilator moet je dan eventjes ongeveer 30W in die weerstand verstoken (à 175 ohm).

Oude plafondventilatoren hebben nogal eens een (laagvermogen) variac met vaste standen als bedieningskastje op de muur. Dan kun je een bepaald aantal wikkelingen kiezen tussen uit en voluit plankgas.

Een frequentie-omzetter ga je 9 van de 10 keer trouwens niets aan hebben. Goedkope Chinese fans hebben misschien een AC inductiemotor, maar ik gok dat je er eerder een universeelmotor tegen gaat komen. Die zal met een andere frequentie niet sneller of langzamer gaan draaien.

[ Voor 15% gewijzigd door Stoney3K op 11-06-2012 20:24 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:06
Compizfox schreef op zondag 10 juni 2012 @ 23:33:
De bijgeluiden zullen, als ze ontstaan, uit de fan komen, en niet uit de chopper (als je faseaansnijding gebruikt). Dus in hars gieten gaat nogal lastig :P

Ik heb iets gevonden dat wellicht handig kan zijn: http://www.circuitsonline...w/message/1392902#1392902

[...]

Als ik dat zo lees is faseaansnijding dus niet echt handig. Kun je toch beter voor een trafo of variac gaan ;)

Dat geval van Conrad wat hier gepost is werkt ook op basis van fase-aansnijding. Het proberen waard misschien, maar je hebt wel kans op gezoem uit de fan.
SA007 schreef op zondag 10 juni 2012 @ 22:17:
@marcop23, die toerentalregelaar die je linkt werkt ook op basis van vermogen verminderen.

Ik heb zelf de ervaring dat dat bij ventilators prima werkt, alleen ze willen nog wel 's flink gaan zoemen.
Op een lagere spanning draaien heb ik nog niet geprobeert.
Hell-Slave schreef op zondag 10 juni 2012 @ 23:02:
[...]

Oh das raar dan, ik regel mijn 3 standen tafel fan met een variac zonder problemen.
Een 3 standen fan veranderd geen frequenties, maar het aantal wikkelingen of terwijl veldvermindering.
Dit kan ook door je spanning te verlagen.
Via frequentie regelen gaat altijd gepaard met bijgeluiden iets waar de TS niet op zit te wachten.
Sorry als ik dingen heb gezegd die niet waar zijn, maar ik wist het niet zeker, daarom heb ik dat er ook bij vermeld :)

Ik weet in ieder geval dat je met dat apparaatje wisselstroommotoren kunt regelen (snelheid of vermogen weet ik nou niet meer) en dat nieuwe treinen hun motoren ook regelen door de frequentie te variëren, in plaats van meerdere DC motoren in serie met 2x weerstand -> serie met weerstand -> serie -> parallel -> enz enz. Die nieuwere treinen maken een soort doedelzakgeluid uit de frequentieregelaars en een soort eeuuuwwhhhh-eeeuuuwwhhh geluid uit de motoren, die eerst kort duren, dan steeds langer en na 10 sec verdwijnen.

Maar dat is bij een trein met 2 MW vermogen, hier 60W. Ik hoop in ieder geval dat het de TS lukt.

[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 11-06-2012 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 19:07

Part

Helemaal niets.....

Stoney3K schreef op maandag 11 juni 2012 @ 20:22:
[...]

Wacht even, volgens mij heb je een klok en een klepel ergens gehoord, want er klopt geen letter van wat je zegt.

Het gaat niet om DC waar je 'even' een voorschakelweerstandje ertussen kan hangen.
etc etc
Zo moeilijk is dat niet hoor.
Je kan AC spanningen gewoon bij elkaar optellen of aftrekken. Dit heb je vast al wel eens gedaan met twee secundaire wikkelingen van een transformator. Maar het kan net zo goed met 1 of meerdere secundaire wikkelingen en 230 volt. De primaire wikkeling komt natuurlijk zoals gebruikelijk aan de 230volt.

Voorbeeld is met +25 en - 25 volt maar elke ander combinatie kan natuurlijk ook.
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/kbvxcn.jpg
Denk alleen wel aan goede isolatie omdat alles direct aan het net zit.

Dit voorbeeld geeft van boven naar beneden:

230 volt
255 volt
205 volt
0

Voor het (schijnbare) vermogen van de transformator hoef je alleen de stroom te weten (meten) en dit te vermenigvuldigen met de spanning van de secundaire wikkelingen. (VA)

[ Voor 3% gewijzigd door Part op 11-06-2012 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:42

paularts

Paulux !!!!!!

je kunt ook als je een vaste spanning wilt 2 trafos achter elkaar zetten 230 -> 12 en die dan aan een 230 -> 18 volt trafo zetten maar met de 2 laagspanning wikkelingen aan elkaar

230->12=>18->230 ~155Volt
als makkelijke toch mobiele oplossing

(wordt nog wel eens gebruikt bij buizenversterkers om omhoog te transformeren maar kan ook prima naar beneden)

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

[off-topic]
emerald schreef op zondag 10 juni 2012 @ 22:29:
Gekocht in ZO Azië, daar vinden ze dat fijn 8)7.
Heeft dat ding dan ook een timer die hem automatisch uitschakelt in verband met "Fan death"? 8)7

[/off-topic]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Pagina: 1