• xs2bas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-10-2022
Mijn computer gaat plots niet meer aan. Als ik de aan-knop indruk, zie ik heel even het powerlampje aangaan, maar gaat daarna ook meteen weer uit. Ook de cpu-fan krijgt een klein tikje, maar spint niet verder op.
Heb vanalles geprobeerd (cmos-reset, geheugen wisselen etc.), maar krijg hem niet aan de praat.
Hij ligt hier nu helemaal uitgekleed met alleen mobo/cpu/psu/geheugenreepje, verder is alles eraf gehaald.
Ik ga ervanuit dat het geheugen niet kapot is, dus blijft cpu/psu/mobo (gigabyte p35-dq6) over ... wat is het meest waarschijnlijk het defecte onderdeel? ik heb helaas geen onderdelen om mee te wisselen, dus vandaar dat ik hier misschien nog iets uit zou kunnen sluiten. dank!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zonder te testen kan niemand je dit vertellen. De enige manier is testen met een andere voeding of ander moederbord.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:22
Je kan kijken of je je voeding kan jump starten, om te zien of ie stuk is.
http://forum.overclock3d....uide-jump-starting-a-psu/

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01 10:31
Als de voeding stuk is, dan is er meestal een goeie reden voor dat ze niet wil starten, of het moederbord wil het 'power good' signaal niet terug geven en ook daar heeft het meestal een goeie reden voor. Meestal is dan ook de power gewoon niet goed :)
Ze dus even gaan forceren om te starten vindt ik dus geen goed idee. Het zou wel eens meer kunnen kapot maken dan er nu al kapot is.
De voeding is 1 van de dingen die het meeste af ziet en soms worden hiervoor minderwaardige materialen gebruikt (als het een noname goedkoopste voeding is).
Ik verdenk de voeding. Test dus eerst eens met een andere voeding.

[ Voor 15% gewijzigd door Dikke Foaf op 10-06-2012 21:54 ]

• xs2bas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-10-2022
Heb even getest, maar jump-starten doet de voeding wel ... zodra ik groen en zwart met elkaar verbind begint de fan te draaien en als ik de verbinding weer verwijder stopt ie.
Ik heb helaas geen multimeter om spanning mee te testen, maar betekent dit dat de voeding waarschijnlijk nog oke is? Misschien morgen toch maar even ergens een voeding scoren om mee te testen.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:22
Nee dit hoeft niet te betekenen dat ie dan goed is, als namelijk de +5V er niet is zal ie nooit een power good signaal afgeven.
Meten of alle spanningen er zijn of een andere voeding proberen.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:36

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Toevallig heb ik exact hetzelfde probleem, al geeft die van mij niet eens een tikje. Alles loskoppelen helpt niet, hij geeft geen kik. Het handmatig starten van de voeding werkt wel, dan gaat de fan gewoon draaien.

Een oud systeem krijg ik echter niet aan met deze voeding. Als ik echter de oude voeding op het probleemsysteem aansluit (heeft niet eens 24-ATX, mobo wel) gaat het moederbord toch al aan. In mijn geval is het dus alsnog de voeding (mijn conclusie) terwijl hij wel te 'jumpstarten' is.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Gonadan schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 20:40:
Toevallig heb ik exact hetzelfde probleem, al geeft die van mij niet eens een tikje. Alles loskoppelen helpt niet, hij geeft geen kik. Het handmatig starten van de voeding werkt wel, dan gaat de fan gewoon draaien.

Een oud systeem krijg ik echter niet aan met deze voeding. Als ik echter de oude voeding op het probleemsysteem aansluit (heeft niet eens 24-ATX, mobo wel) gaat het moederbord toch al aan. In mijn geval is het dus alsnog de voeding (mijn conclusie) terwijl hij wel te 'jumpstarten' is.
Jumpstarten zegt ook eigenlijk helemaal niets. Dat is een voeding op de 12v rails starten volledig zonder belasting.

Je komt er alleen echt achter door een andere voeding, danwel moederbord te proberen.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:36

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 20:42:
Jumpstarten zegt ook eigenlijk helemaal niets. Dat is een voeding op de 12v rails starten volledig zonder belasting.

Je komt er alleen echt achter door een andere voeding, danwel moederbord te proberen.
Dat blijkt maar weer. Toch grappig hoeveel mensen dat dan alsnog proberen, zal wel door die archaïsche troubleshooter komen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:32
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 20:42:
[...]

Jumpstarten zegt ook eigenlijk helemaal niets.
Hm,
jumpstart werk niet = voeding stuk.
jumpstart werkt wel = voeding mogelijk niet stuk.

Ben je toch een stapje verder.

Maar om even bij het onderwerp te blijven:
meten, of uitwisselen van onderdelen anders kom je niet verder.

[ Voor 15% gewijzigd door Tens op 19-06-2012 11:39 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Pagina: 1