Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe93
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-06-2016
Ik zoek een compacte camera voor maximaal €300.
Ik dacht aan de Fujifilm Finepix F550. Is er iemand met ervaring met deze camera in omstandigheden die vaak voorkomen op reis? Of andere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
Ik heb er zelf niet veel ervaring mee, maar ik denk dat de belangrijkste vraag waar je een antwoord op moet hebben "Wat voor reis/reizen wil ik deze camera voor gebruiken?" is. Als je enkel foto's wilt maken van je reisgenoten/gezin (wat redelijk dichtbij is) dan heb je meer aan een camera met minder zoom, wat dus vaak goedkoper kan dan de F550 die je noemt.

Wat wil je met e camera gaan doen op je reis/reizen? Reizen voor de een zijn namelijk niet hetzelfde als reizen voor de ander. De een die gaat met een groep vrienden/het gezin op vakantie waarbij je vooral foto's van jezelf/je reisgenoten wilt hebben, de andere gaat naar Afrika voor een safari. Weer anderen gaan bijvoorbeeld naar Athene voor een stedentrip, en de volgende gaat naar Groenland voor de gletsjers.

Daarnaast, als ik even Google dan vind ik bijvoorbeeld deze review welke een pagina heeft met de grootste concurrenten. Als ik daarop kijk vind ik bijvoorbeeld de Nikon Coolpix S9200 Zwart welke net even wat meer zoom heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe93
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-06-2016
Het probleem is dat ik de soorten vakantie nog al door mekaar kluts :)
Ik ben vorig jaar naar Yosimite geweest (natuur) maar ook naar Barcelona, ik vertrek in juli naar Toronto en NY. Ik zoek dus een beetje een Allrounder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:07

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Op tweakers verwachten we eerst een stukje eigen inzet, alvorens je een "aanschaf topic" opent. Ik wil niet meteen je topic dichtgooien, maar je de mogelijkheid geven om je startpost aan te passen.

Wat ik graag wil zien is: wat je gaat fotograferen, welke eigenschappen je van een camera verwacht en wenst, wat je budget is, welke camera's je zelf op uit kwam en waar je mee vast loopt.

Je huidige opzet is zo ruim, dat mensen je niet gericht kunnen helpen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

"Allrounder". Tja,

Voor puur natuur en landschappen wil je een beetje groothoek. Dat is dus, in 35mm equiv. uitgedrukt ergens tussen de 15-24mm. Dan krijg je lekker ruime plaatjes. Veel super-zoom camera's hebben een ondergrens van 35mm (helemaal geen groothoek!) en 27mm. Ook als je voor een hoog gebouw sta, kan iets meer groothoek ervoor zorgen dat je het gebouw nét wel op de foto krijgt. Hetzelfde met personen op korte afstand trouwens.

Als je in de natuur volgens / eekhoorns / hagedissen / insecten op de foto wilt, dan zal je wat zoom nodig hebben. En voor het kleine grut begint het plezier van 200mm (weer in 35mm equiv.) Dat is zo'n 8x zoom zeg maar. Als je de camera niet stil genoeg houd en geen stabilizatie hebt, dan mislukt je foto omdat ie dan bewogen is.

Zo ook in het donker zonder flits, een beetje goed werkende stabilisatie zorgt er dan voor dat je niet meteen je ISO omhoog hoeft te gooien maar gewoon een wat langere sluitertijd nog uit de hand kunt doen. Dat betekend dus minder ruis op de je foto.

Nu hier al even snel in korte tijd een aantal aspecten waar je op kunt selecteren. Nu nog even aangeven wat je belangrijk vind.

Als je naar wat tropischere bestemmingen gaat is het daarnaast fijn een waterdicht model te kiezen. Het moment dat je gaat mountainbiken / klimmen / kanoën / kroegentochten etc. is het toch fijn als het ding vocht, stof, schuim en valpartijen overleeft.

Wat de Fuji betreft, kwa ruis vind ik het een "meh" camera voor de avond. Overdag zien de voorbeeldplaatjes er prima uit. De lens doet wel netjes 24mm en ook nog eens 15x zoom, maar kleine lenzen met zo'n bereik zijn vaak niet helemaal perfect wat scherpte en vervorming betreft. Zo ook hier.