Toon posts:

AMD FX-8120 vs i5 3450

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
WIl een nieuw systeem bouwen en twijfel tussen deze twee cpu

Ga het systeem voornamelijk gebruiken voor gaming.

de fx is ongeveer 30 euro goedkoper dan de i5

Heb een strak budget dus het geld dat ik op de cpu zou besparen kan ik dan bij de gpu erbij doen.

De fx 6200 is even duur als de 8120 alleen hoger geclokt zou deze mischien een beter keuze zijn voor gaming dan de fx 8120 welke lager geclockt is?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2012 19:05 ]

• Heath
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11-2025
Hey Dion,

In gevallen met deze keuzes, gewoon gaan voor de goedkoopste cpu en steek het extra geld in een betere grafische kaart.
In de praktijk merk je het verschil tussen die 3 cpu's qua performance namelijk niet. Het extra geld wat je dan in de grafische kaart kunt steken, dat ga je wel merken.

Heath

Verwijderd

Topicstarter
De 6200 en de 8120 zijn even duur de 6200 draait op 3,8 en de 8120 op 3,1 wat is belangrijker voor gamen hogere Ghz of meer cores?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2012 23:31 ]

• RyuuPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-03 21:46

RyuuPro

That Damn Fly

Hogere aantal GHz.
Games gebruiken op dit moment vaak maar 2 (en heel soms 4) cores.
Alhoewel het aantal Ghz ook niet alles zegt, aangezien Intel klok-voor-klok sneller is dan AMD.
(Maar aangezien je voor een AMD gaat: De 6200 is dus beter om te gamen)

[ Voor 9% gewijzigd door RyuuPro op 11-06-2012 11:00 ]

Kaze Ni Nare

• Heath
RyuuPro schreef op maandag 11 juni 2012 @ 10:59:
Hogere aantal GHz.
Dit is niet geheel waar. Kijk maar eens naar BF3, of The Witcher 2.. Het wordt steeds gebruikelijker dat games zichzelf optimaliseren voor quad- of zelfs hexacores.

Voorlopig ligt het er dus ook aan welke games je gaat spelen.

Heath

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RyuuPro schreef op maandag 11 juni 2012 @ 10:59:
Hogere aantal GHz.
Alhoewel het aantal Ghz ook niet alles zegt, aangezien Intel klok-voor-klok sneller is dan AMD.
(Maar aangezien je voor een AMD gaat: De 6200 is dus beter om te gamen)
GHz zegt genoeg als je hetzelfde ontwerp bekijkt, het is pas als je verschillende ontwerpen vergelijkt dat je nat gaat.

IMHO zou trouwens als geld krap is een Core i3 2100 oid een goede keuze zijn. Kost geen drol, maar levert per core nog altijd meer snelheid dan welke AMD CPU op dit moment. Je gaat pas nat als je een spel hebt die meer dan twee cores zinnig gebruikt, maar dat zijn er niet bepaald veel. Mooi voorbeeld is mijn systeem vs die van m'n vriendin. Ik heb een i7 860, zij een i3 2100 (en vergelijkbare GPUs HD5770 vs GTX460). Op papier blaast mijn i7 haar i3 op alle vlakken weg, maar we hebben nog nooit een situatie gehad waarin we merkten dat het gamen bij haar significant trager ging. Achteraf gezien had ik de meerprijs van een i7 veel beter in iets anders (zoals GPU of een grotere SSD) kunnen stoppen :z

Wat ik mis is welke GPU's overwogen worden. Het heeft voor gaming geen enkele zin om een bloedsnelle CPU te kopen als je een low-end GPU neemt, omgekeerd heeft het weinig zin om een lompe high-end GPU te nemen als je alleen maar een iel CPUtje hebt. Daarom zou ik altijd de keuze voor CPU en GPU samen maken.

Oslik blyat! Oslik!

• Heath
In gevallen met deze keuzes, gewoon gaan voor de goedkoopste cpu en steek het extra geld in een betere grafische kaart.
In de praktijk merk je het verschil tussen die 3 cpu's qua performance namelijk niet. Het extra geld wat je dan in de grafische kaart kunt steken, dat ga je wel merken.
Mijn uitspraak als allereerste reactie:) Ik ben het eens met dion_b, gewoon nog steeds voor de goedkoopste cpu gaan en het extra geld steken in een betere grafische kaart.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:20
Behalve dat de gtx460 wel degelijk sneller is dan de 5770, het scheelt zelfs bijna 50%...
http://www.anandtech.com/bench/Product/296?vs=313

Wanneer je niet gaat overklokken de i5 nemen, anders de fx8120 (die laatste verbruikt zeker na OC wel 2x zoveel stroom, dus heb je een betere koeler en betere voeding nodig).

• Heath
Behalve dat de gtx460 wel degelijk sneller is dan de 5770, het scheelt zelfs bijna 50%...
Blijft feit dat je beter af bent met extra geld investeren in een videokaart dan in een processor. Nitpicking over benchmarks van videokaarten die niet van toepassing zijn op deze vraag;)

Advies blijft: Neem de goedkoopste van die cpu's en spendeer het geld wat je over hebt aan een betere grafische kaart!

Heath
Pagina: 1