Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 461933

Topicstarter
Na altijd PC's te hebben gebruikt die niet bijzonder snel waren, leek het me nu leuk om een keer zelf te proberen een PC te bouwen, met als voornaamste doel dat alles nu gewoon snel draait en ik niet meer gefrustreerd hoef te zijn als hij er een tijdje over doet om een filter toe te passen wanneer ik bijv. een A3-afbeelding maak.

In principe belast ik mijn PC niet al te zwaar, als in: ik game niet echt. Het zwaarste wat ik doe is waarschijnlijk, zoals gezegd, beeldbewerking. Daarnaast probeer ik hem ook nog een beetje energiezuinig te maken, en een absolute vereiste is dat ik er Ubuntu op kan draaien, liefst zonder gebruik te maken van gesloten drivers en zonder zelf nog moeite te moeten doen om alles werkend te krijgen (Intel schijnt wat dit betreft een aanrader te zijn). En mocht ik na dat alles nog dingen te eisen hebben, zou het ook fijn zijn als het systeem ook nog weinig geluid maakt.

Ik heb geen duidelijk beeld qua budget aangezien ik niet echt een idee had van hoeveel het zou gaan kosten. Ik ben bereid iets meer te betalen als ik dan zeker weet dat het vlekkeloos werkt met Ubuntu en langer mee zal gaan, maar uiteraard heb ik ook geen oneindig budget, dus ik ga ook niet blind het beste van alles kopen :)

Hardware om her te gebruiken heb ik niet echt behalve een toetsenbord, muis en speakers. Ik hoef geen CD's of DVD's te gebruiken.

Op dit moment denk ik aan de volgende samenstelling (hopelijk werkt dit):

#ProductPrijsSubtotaal
1MS-Tech CA-0270GR Xerxes€ 40,-€ 40,-
1Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm€ 3,65€ 3,65
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 107,-€ 107,-
1OCZ ModXStream Pro 500W€ 54,95€ 54,95
1Intel 330 60GB€ 69,90€ 69,90
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 19,90€ 19,90
1Asrock Z77 Pro3€ 90,60€ 90,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 386,-

Omdat ik geen ervaring heb met zelf een PC samenstellen ben ik vooral benieuwd of alles met elkaar zal werken en of ik geen belangrijke dingen vergeten ben. Daarnaast zijn tips voor alternatieven natuurlijk ook welkom.

Alvast heel erg bedankt voor eenieder die zijn licht hierover wil laten schijnen, als ik nog dingen ben vergeten of conventies heb geschonden dan hoor ik dat ook graag :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stardusk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-04-2021
Je hebt nu alleen een SSD, het lijkt me toch wel handig dat je meer dan 60 GB opslag ruimte heb, misschien is het daarom handig om nog een 2TB HDD er bij te doen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Ah bedankt, dat had ik er inderdaad bij willen vermelden. Ik wil daarnaast ook nog een externe harde schijf voor mijn data kopen (maar niet per se via Tweakers, daarom ben ik hem vergeten). Heeft het veel nadelen om hem niet intern te doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 20:12
Een externe schijf zal (bijna) altijd trager zijn dan een interne, zeker als het er een is met USB 2.0. Als je de externe schijf wilt gebruiken voor af en toe wat grotere hoeveelheden data (films, backups) mee te nemen, of regelmatig kleinere hoeveelheden (schijf om naar te downloaden), dan is het prima. Wil je het echter gebruiken om dagelijks tientallen GB's van en naar de schijf te sturen, dan kan het storend zijn.

Als het gaat om een USB 3.0 externe schijf, dan is het verschil al kleiner. Thunderbolt is helaas nog niet goed verkrijgbaar, dus die optie valt helaas af.
Het ligt er dus uiteindelijk aan hoe storend je het vindt als het overplaatsen van data wat langer duurt.

[Voor 8% gewijzigd door Moi_in_actie op 10-06-2012 18:44]

Ryzen 7 3700X @4275Mhz ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-05 14:54

HeepH

Dope Rapper

Externe schijven zijn meestal toch wel wat trager, en bij het wegschrijven van grote bestanden is dat wat lastig. Ik zou vanuit dat oogpunt, en het praktische aspect ervan, toch in ieder geval 1 interne harde schijf aanschaffen voor data en programmas die je minder regelmatig gebruikt...

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Dank, dan doe ik er ook nog een interne harde schijf bij! Lijkt het verder wel in orde?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-06 16:22

Mavamaarten

Omdat het kan!

Waarom 4GB geheugen en geen videokaart?
Ik begrijp wel dat je geen drivers wilt (ubuntu enzo) maar ik geloof dat je HW-acceleration kan gebruiken in Photoshop. 8GB ram kan ook wel eens handig zijn (bij A3-tjes, zoals je zelf al zei)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Die 4GB zat ik over te twijfelen, ik heb het gevoel dat RAM meestal niet mijn bottleneck is, maar op zich is het goedkoop genoeg dat ik er nog een bij kan doen (dat kan toch gewoon?).

Hoe belangrijk is die videokaart? Bij de processor zaten al geïntegreerde graphics, die naar ik begrijp voor gamen niet echt goed genoeg zijn, maar is het ook voor grafisch werk al te weinig? Kan ik uberhaupt 3D graphics draaien (zoals Ubuntu's Unity interface)? Erg bijzonder grafisch werk doe ik nou ook weer niet, en ook niet heel vaak - dat scheelt wellicht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:01
Die igp ondersteund gewoon opencl/directx en je kan er zeker op gamen, alleen niet zo goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-02-2020
Hoi Vincent,

Ik zou persoonlijk een Intel I5 nemen. Verder opletten dat het moederbord echt 64 bits is, Intel virtualisatie technologie ondersteunt en USB3 aan boord heeft. Zeker als je met USB3 externe harddisk wilt werken.
Ik heb nog een aantal ATX kasten staan en het geld wat je bespaart kan je beter gebruiken om meer geheugen te kopen. Als je 64 bits hebt is 8 gb geheugen wel erg prettig. Verder werken geheugen banken in paren, 2 x 4 gb is dus ideaal en niet te duur ;)

Verder als je een boxed CPU koopt, hoeft je geen ventilator bij te kopen omdat het al erbij zit. Die is stil genoeg en als je niet overklokt ook goed genoeg.

Misschien is een niet ingebouwde grafischkaart sneller, maar dat kan achteraf nog.
Ik denk dat premiere een bepaald type grafischkaart van Nvidia nodig heeft

Laatste opmerking: quad core of meer werkt een stuk vlotter dan dual core voor beeldverwerking ;)

Als je hulp nodig hebt, weet je me te vinden.

[Voor 15% gewijzigd door rtunru op 10-06-2012 22:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Top, dan ga ik voorlopig inderdaad voor alleen de CPU en koop ik eventueel een grafische kaart bij mocht ik het toch niet bevredigend vinden.

Waarom zou ik een i5 nodig hebben (als in: waarbij merk ik dat)? Is hij met sowieso sneller of loopt een i3 gewoon eerder vast bij sommige taken?

Hoe kan ik zien of een moederbord 64 bits is? Met wat gegoogle kom ik het nergens tegen en hier op Tweakers staat het ook niet. En die virtualisatietechnologie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-02-2020
Anoniem: 461933 schreef op zondag 10 juni 2012 @ 22:19:
Top, dan ga ik voorlopig inderdaad voor alleen de CPU en koop ik eventueel een grafische kaart bij mocht ik het toch niet bevredigend vinden.

Waarom zou ik een i5 nodig hebben (als in: waarbij merk ik dat)? Is hij met sowieso sneller of loopt een i3 gewoon eerder vast bij sommige taken?

Hoe kan ik zien of een moederbord 64 bits is? Met wat gegoogle kom ik het nergens tegen en hier op Tweakers staat het ook niet. En die virtualisatietechnologie?
i5 is quad core en nog veel andere optimalisaties die hem absoluut sneller maakt dan i3.
Ga naar de site van intel en vergelijk deze cpu's zelf.

Verder wat het moederbord betreft, zorg dat het ook een intel chipset heeft en niet van AMD of SIS of iets anders. Deze niet intel chipsets zijn vaak minder snel dan die van intel.

Ik ga even beter kijken naar het moederbord en kom eventueel terug met een edit op deze post.

EDIT: het door jou gekozen moederbord heeft een intel Z77 chipset. Let wel op als je een CPU koopt dat het een LGA1155 behuizing heeft. Anders past het niet op dat moederbord.
Over dat 64 bits zijn van de Z77 chipset etc, kan je hier lezen http://www.pcstats.com/ar...cfm?articleid=2653&page=3 en http://tinkertry.com/sandybridgeversusivybridge/
Dit moederbord ondersteunt dus de virtualisatie technologie, 64 bits en met 2 geheugen modules, is het geheugen ook het snelst.

[Voor 20% gewijzigd door rtunru op 11-06-2012 09:08]

Topicstarter
Ik heb de lijst een beetje aangepast:

#ProductPrijsSubtotaal
1MS-Tech CA-0270GR Xerxes€ 40,60€ 40,60
1Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm€ 3,65€ 3,65
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Antec VP450P€ 36,95€ 36,95
1Intel 330 60GB€ 69,90€ 69,90
2Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 19,90€ 39,80
1Asrock Z77 Pro3€ 89,56€ 89,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 447,46

Voornaamste verschillen: ik heb er 4GB extra RAM bijgezet, een Core i5 ipv de i3, en ik hoorde zojuist dat er vaak problemen waren met de voedingen van OCZ (kan dat?), dus die heb ik vervangen door een van Antec.

Sensible? Of zonde van mijn geld? En klopt dat verhaal van OCZ?

• Slashlick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-11-2022
Twijfel je aan mijn kennis? =p
Het is ook niet echt zo dat iedere OCZ voeding prut is, er zitten/zaten gewoon vaker modellen tussen waarmee er problemen zijn/waren.

Een paar kleine persoonlijke aanbevelingen:
- Wellicht zou je kunnen kiezen voor de Antec ONE als case, erg solide en 2 degelijke casefans meegeleverd.
- De Nexus RealSilent 120mm fans kun je eventueel van mij hebben (ik heb er nog 5 liggen die ik niet meer gebruik), maar voor een low-end systeem lijken mij extra case fans overbodig.
- Ik zou voor een Samsung 830 (64 GB) SSD gaan, zowel beter als goedkoper dan de Intel 330.
- Ik zou voor 2x 4 GB ipv 4x 2 GB geheugen gezien dat gemiddeld beter werkt, vanwege de dual channel memory controller van de Ivy Bridge processor. En dan wel voor Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9, low profile en zeer goede price/performance.

Dat komt kwa totaal prijs ongeveer hetzelfde uit als wat het je nu kost.

Gr, Ivo.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-06 16:22

Mavamaarten

Omdat het kan!

Met Slashlick.
Als je 4x2 GB neemt dan profiteer je van dual channel, da's altijd mooi meegenomen. En dat van die voedingen weet ik zo niet. OCZ staat niet bekend om slechte voedingen te maken, Trust en dergelijke bijvoorbeeld wel.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Slashlick
Mavamaarten schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 18:53:
Met Slashlick.
Als je 4x2 GB neemt dan profiteer je van dual channel, da's altijd mooi meegenomen. En dat van die voedingen weet ik zo niet. OCZ staat niet bekend om slechte voedingen te maken, Trust en dergelijke bijvoorbeeld wel.
Uhm, bij 2x 4 GB maak je ook gebruik van de dual channel functionaliteit, dus ik snap je punt niet. Feit is dat je met 2 geheugenrepen je CPU en IMC minder belast dus 2x 4 GB is beter dan 4x 2 GB...

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:30
rtunru schreef op zondag 10 juni 2012 @ 23:29:
[...]

i5 is quad core en nog veel andere optimalisaties die hem absoluut sneller maakt dan i3.
Ga naar de site van intel en vergelijk deze cpu's zelf.

Verder wat het moederbord betreft, zorg dat het ook een intel chipset heeft en niet van AMD of SIS of iets anders. Deze niet intel chipsets zijn vaak minder snel dan die van intel.

Ik ga even beter kijken naar het moederbord en kom eventueel terug met een edit op deze post.

EDIT: het door jou gekozen moederbord heeft een intel Z77 chipset. Let wel op als je een CPU koopt dat het een LGA1155 behuizing heeft. Anders past het niet op dat moederbord.
Over dat 64 bits zijn van de Z77 chipset etc, kan je hier lezen http://www.pcstats.com/ar...cfm?articleid=2653&page=3 en http://tinkertry.com/sandybridgeversusivybridge/
Dit moederbord ondersteunt dus de virtualisatie technologie, 64 bits en met 2 geheugen modules, is het geheugen ook het snelst.
No offence, maar is je hardwarekennis niet een beetje verouderd? Het moederbord is helemaal niet 32 of 64 bit. De CPU ondersteund 64 bit en wanneer je dus gebruik maakt van een 64 bit besturingssysteem kun je gebruik maken van meer dan 4GB geheugen. Overigens ondersteunen CPU's van zo goed als alle platformen tegenwoordig 64 bit (volgens mij zelfs de nieuwste generatie atoms zelfs (maar pin me er niet op vast ;) )).

Ook hoef je helemaal niet meer te kijken naar chipsets van via of sis. Tegenwoordig maakt alleen Intel nog chipsets voor Intel CPU's. Zelfs voor AMD CPU's zie je bijna geen andere chipsets dan AMD chipsets. Ik kan me ook nog wel de tijd herinneren dat ik geen Via chipset moest hebben voor mijn AMD athlon 64 3000+, maar dat is toch al wel een jaar of 7-8 geleden....

Verder ben ik het eens met het veranderen van de voeding. Die antec is volgens mij een prima voeding, als alternatief is dit pricewatch: Corsair Builder CX430 V2 ook een erg goede. Qua SSD is een samsung 830 erg goed. Indien goedkoper (ligt er dus aan waar je hem besteld) is een Crucial M4 goedkoper.

Zelf zou ik voor een desktop waar je op gaat beeldbewerken ook een quad core nemen. Beeldbewerking is 1 van de weinige dingen waarbij de CPU nog een beperkende factor kan vormen.

Topicstarter
Die Antec ONE ziet er op zich uit als een prima case, maar is er nog een specifieke reden waarom de een beter is dan de ander?

Als ik kijk naar de Samsung 830 of de Crucial M4 dan heeft ie inderdaad een hogere leessnelheid, maar de schrijfsnelheid is weer een flink stuk lager. Maakt dit dan niet uit?

Wat betreft de RAM: ik heb nu toch twee dingen van 4GB?

Op de pagina van de Corsair Builder CX430 V2 staat bij Voedingtype geen gewone ATX, maakt dat nog uit?

[Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 461933 op 15-06-2012 00:28]

• Slashlick
Anoniem: 461933 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 00:24:
Die Antec ONE ziet er op zich uit als een prima case, maar is er nog een specifieke reden waarom de een beter is dan de ander?

Als ik kijk naar de Samsung 830 of de Crucial M4 dan heeft ie inderdaad een hogere leessnelheid, maar de schrijfsnelheid is weer een flink stuk lager. Maakt dit dan niet uit?

Wat betreft de RAM: ik heb nu toch twee dingen van 4GB?

Op de pagina van de Corsair Builder CX430 V2 staat bij Voedingtype geen gewone ATX, maakt dat nog uit?
Antec heeft gewoon een goede status als case manufacturer, mede door hun ervaring.
Al worden ze momenteel een beetje naar de achtergrond verdrongen door de nieuwe spelers als Corsair, Bitfenix en Fractal Design.

Wellicht is het geen slecht idee om van de individule onderdelen simpelweg eens wat reviews door te nemen.
http://www.techpowerup.com/reviews/Antec/ONE/6.html
Ik zou iig sowieso kijken dat je case USB3 front connectors heeft en een beetje degelijke bouwkwaliteit heeft. Het design is een kwestie van smaak, maar persoonlijk heb ik liever een wat strakkere en minimalistisch ogende case ipv iets dat sci-fi of industrial-achtig oogt.

Sequentiële schrijfsnelheid is praktisch alleen belangrijk bij installatie van programma's, voor de rest is random read/write veel belangrijker. Ik ben zelf van mening dat je in de gebruikservaring niet zo snel de ene SATA-600 SSD van de andere zou kunnen onderscheiden. Dus kun je beter de goedkoopste nemen, en laat de Samsung 830 nou ook nog net een topper zijn.

Als je 2 modules 'los' koopt dan zijn ze niet met elkaar getest als ware het één set, dus vandaar dat je het als set koopt, zodat je weet dat ze naast elkaar in dual channel kunnen draaien.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee