MBP '11 hapert en is traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTB93
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-11-2023
Beste Tweakers,

Sinds ongeveer twee weken is m'n Mac naar mijn mening erg traag en hapert ie vaak.
Tijdens films kijken stottert zowel beeld als audio, internetpagina's scrollen hapert ie, door Finder heengaan gaat traag, maar ook pagina's laden duurt lang. Soms loopt de cursor even een seconde vast, waarna ie weer verder gaat. Het zijn dus vooral kleine dingetjes waar ik me erg aan stoor en wat met een machine van 1600 euro niet mag gebeuren. (Even voor de duidelijk, aan de internetverbinding ligt het niet)

Ik heb hier eerder geen last van gehad. Kan het misschien iets te maken hebben met het Flash-virus waar ik eerder iets over heb gelezen of kan het dat naar alle waarschijnlijkheid niet zijn?

Rare dingen doe ik er niet mee. Gebruik de mac alleen voor internet, Word, Excel en films via VLC.

Weet iemand hoe ik kan checken waar het mee heeft te maken of is er iemand die bij voorbaat al zegt dat het waarschijnlijk met de software en/of hardware heeft te maken?

Bedankt,

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:30

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Wat voor films zijn het?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTB93
Films van torrentsites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:30

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

RTB93 schreef op zondag 10 juni 2012 @ 17:56:
[...]

Films van torrentsites.
Codec, formaat, andere info nog?

Andere mediaspelers geprobeerd?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTB93
Touchdomex schreef op zondag 10 juni 2012 @ 17:56:
[...]

Codec, formaat, andere info nog?

Andere mediaspelers geprobeerd?
Voornamelijk Bluray-rips in 480p of 720p. Avi, Xvid etc. etc. Download met Vuze.

Verder denk ik niet dat het probleem daaraan ligt, want als ik bijvoorbeeld met Finder door m'n computer ga, reageert m'n cursor laat en laden de mappen traag. Het kan ook niet liggen aan de opslagcapaciteit, want ik heb nog 75% over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Klinkt als een probleem met de HDD/SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerfox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06 00:53

Zerfox

^this guy

Heb je toevallig een virusscanner geïnstalleerd? Zo ja, laat 'm eens scannen.

Zo nee, misschien heb je (geloof het of niet) een virus op je mac.
Download deze virusscanner en laat hem eens scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTB93
Oké bedankt. Doe ik even. Zal even laten weten hoe en wat als ie klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerfox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06 00:53

Zerfox

^this guy

En mocht daar niets uitkomen, dan kan je altijd even via disk utility kijken of er problemen zijn met je HDD/SSD (na aanleiding van PilatuS's comment)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat ook vaak een aardige controle is: even een nieuwe gebruiker aanmaken, kost je minder dan een minuut en je kunt meteen zien of het gebruikergerelateerd is of dat het systeembreed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTB93
Met de schijf is als ik het schijfhulpprogramma mag geloven niks aan de hand. Na een controle van de schijf staat er de volgende melding: 'Het volume 'Macintosh HD' is in orde'.

@Sypie heb net nieuwe gebruiker aangemaakt, maar dit lukte gewoon. In wat voor opzicht bedoelde je dat dit niet lukte danwel moeilijk ging?

[ Voor 33% gewijzigd door RTB93 op 10-06-2012 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Door een nieuwe gebruiker aan te maken kan je de software van de huidige account uitsluiten. Als je bij de nieuwe gebruiker de problemen niet hebt is er softwarematig iets bij de huidige gebruiker niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTB93
PilatuS schreef op zondag 10 juni 2012 @ 18:47:
Door een nieuwe gebruiker aan te maken kan je de software van de huidige account uitsluiten. Als je bij de nieuwe gebruiker de problemen niet hebt is er softwarematig iets bij de huidige gebruiker niet goed.
Ach so, dan ga ik eens even koekeloeren met m'n nieuwe account. Kijken of ie dan adequater reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonPr0n
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:46
Kijk eens bij 'Activiteitenweergave' of er geen programma veel CPU of geheugen opvreet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Even voor de beeldvorming: om wat voor Mac gaat het, en wat zijn de exacte specificaties? Hoeveel RAM zit erin?

Kijk op het moment dat het traag is eens in je Activity Monitor en kijk of er apps zijn met veel CPU gebruik (let op: kies voor 'All processes' ), kijk naar de geheugenbelasting, en kijk of er veel disk I/O is. Veel disk I/O is zeker zonder SSD redelijk killing voor de performance van je systeem.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTB93
M'n Mac is inderdaad echt veel sneller met andere gebruiker. Geen lag whatsoever.
Het betreft het 15 inch model met 2.0 Quad, 4GB en standaard 500GB 5400RPM schijf.
Zal eens even kijken bij dat activiteitenprogramma'tje.

*Edit* Heel raar, zie niks bijzonders. 94% CPU is inactief op het moment en heb wel aardig wat programma's open staan. Als m'n Mac weer bijzonder traag wordt, zal ik dat programma'tje nog eens openen. Weet ik iig waar ik moet kijken, dus bedankt allemaal!

[ Voor 36% gewijzigd door RTB93 op 10-06-2012 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Zerfox schreef op zondag 10 juni 2012 @ 18:05:
Heb je toevallig een virusscanner geïnstalleerd? Zo ja, laat 'm eens scannen.

Zo nee, misschien heb je (geloof het of niet) een virus op je mac.
Download deze virusscanner en laat hem eens scannen.
En wat heeft je doen besluiten om dit soort advies te geven? Ken jij dan een virus voor de Mac wat dit soort gedrag veroorzaakt?? Want buiten het Flashback verhaal is er momenteel niet veel te melden op het vlak van Mac virussen. Een beetje FUD dit als je't mij vraagt...

@TS: grote kans dat je probleem veroorzaakt wordt door een app die op de achtergrond draait of actief is. Misschien iets wat automatisch mee opstart?

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Pagina: 1