Toon posts:

Utp doosje met fysieke schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om een lang verhaal kort te maken:

Ik heb een tv signaal en een computersignaal in twee afzonderlijke utp kabels.
Omdat een kabel trekken niet mogelijk is maak ik gebruik van een lichtnet adapter om het utp signaal door te geven. Omdat ik maar één van beide signalen via het lichtnet door kan geven (anders storen ze met elkaar) wil ik een volgende opstelling:

Tv utp kabel en de Internet utp kabel sluit ik beide aan op een doosje met als output één utp kabel. Het signaal van deze outputkabel is afhankelijk van de stand van de schakelaar (internet danwel tv).

Op de andere locatie wil ik iets soortgelijks maar dan is er één kabel als input (met het tv danwel internet signaal, afhankelijk van de stand van bovenstaand kastje). Output is weer de twee gescheiden kabels.

Is dit mogelijk? Ik snap de beperking dat dit alleen werkt als beide kastjes op het zelfde zijn afgesteld (tv danwel internet).

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Lijkt me nogal een onhandige oplossing. Kan je niet het ene signaal via wifi, en het andere via powerlan sturen. Of beide via powerlan, maar dan met VLANs routen?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Je kunt best het netwersignaal naast een datasignaal leggen hoor.
Heb ooit vanwege klote elektricien een tv en data signaal over 1 utp gezonden, gaat best.
Jij hebt zelfs 2 verschillende kabels, gewoon doen. Kan echt geen kwaad.

Oranje en groene paar is voor 100mbit data, de bruine heb ik toen gebruikt voor tv. Haalde best nog wel goede snelheden en de tv werkte ook nog beter dan ik had verwacht.

Verwijderd

Eerst een vraag... Waarom zijn de lijnen voor TV en LAN gesplitst? Zijn dit beide gewone dataverbindingen? Indien ja, is er geen mogelijkheid om ze op dezelfde switch te plaasten ( eventueel met een VLAN's ). Of is de televisie aansluiting geen standaard IP netwerk?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nogal veel klok-klepel in de topicstart...

Wat TS waarschijnlijk bedoelt:

1) Hij heeft een (glas?) provider van TV en internet die diensten inderdaad over verschillende VLANs leveren.
2) Die VLANs worden bij binnenkomst in het huis gesplitst en gaan daarvandaan over eigen UTP.
3) Hij wil zonder UTP te trekken die beide zaken van meterkast naar woonkamer krijgen via een homeplug-syteem.
4) Twee verschillende homeplug-netwerken op een spanningsnet werkt niet.

Mijn adviezen in volgorde van technische robuustheid en eenvoud van concept:
a) Gewoon twee keer Cat5e/Cat6 UTP trekken. Geen rocket science, en niks "kabel trekken is niet mogelijk", waar een wil is, is een weg. Denk out-of-the-box, je kunt het makkelijk zat boven een plint leggen, je kunt het vaak onder een laminaatvloer of boven een plafond trekken.
b) Eén keer Cat5 trekken en vier aders voor de ene en vier aders voor de andere gebruiken. Betekent dat je zelf de boel moet knijpen en dat je max 100Mb kunt doen (Gb heeft alle acht aders nodig), maar is verder eenvoudig.
c) Nagaan bij je provider of je zelf die twee VLANs kunt scheiden op een eigen managed switch, vervolgens met brakke homeplug of WiFi het signaal van beide naar woonkamer krijgen en daar met je managed switch splitsen. Nadeel is dat je doorgaans erg weinig snelheid overhoudt met homeplug (50Mb/s is al veel, heb meegemaakt dat >5Mb/s niet haalbaar was) of WiFi, en dat je dat dus moet delen tussen TV en internet. Ook moet je een managed switch kopen en zelf instellen. Gezien je topicstart zou dat wel eens te hoog gegrepen zijn.
d) TV over homeplug, internet over WiFi of omgekeerd. Beide zijn onbetrouwbaar als het op snelheid aankomt, maar tenminste snoepen ze geen bandbreedte van elkaar af. Nadeel is wel dat je twee keer zoveel apparatuur moet aanschaffen.
e) Ipv homeplug of WiFi op zoek gaan naar een MoCA-setje en ethernet-over-coax doen. Die dingen zijn in NL verdraaid lastig te vinden (tip: zoeken op google naar Netgear MCAB1001 site:.nl) Vereiste is wel *dat* er coax ligt tussen de twee punten waar je wilt zijn. Voordeel hiervan is dat MoCA betrouwbaar 100Mb/s levert, zelfs bij erbarmelijke binnenhuisbekabeling, sterker nog, meer is mogelijk, maar dat Netgear setje heeft slechts 100Mb NICs, dus verder kom je niet.

Oslik blyat! Oslik!