• p0st
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:43

p0st

Dutch Reefer

Topicstarter
Goedemiddag,

Vanmiddag viel ineens spontaan mijn systeem uit, na een reboot bleek dat de CPU rond de 105 graden was. Even laten afkoelen en weer opnieuw opgestart, en nu draait het systeem prima, alleen de cores zijn rond de 90 graden zonder load op de processor. Ik hoeft er dus niet aan te denken om een spel op te starten of een andere CPU intensieve applicatie te draaien, want dan schiet ie gelijk naar 105 graden en valt mijn systeem uit.

Mijn CPU is een i5 3570K (geen OC), en mijn koeler een Corsair H100. Mijn mobo is een MSI Z77A-GD65. Ik gebruik Core Temp 1.0 RC om de temperatuur te meten, zowel BIOS als Speedfan geven dezelfde waarden aan.

Zelf vermoed ik dat de H100 defect is, ik heb Corsair's Tech Support al een mail gestuurd met dit verhaal ook uitgelegd. In the mean time, hebben jullie een idee? Is dit de koeler of kan het ook aan de CPU liggen? Helaas heb ik de stock koeler niet meer dus ik kan 'em ook niet even verwisselen helaas..

De eerste keer dat het systeem uitviel was toen ik net een lettertype had geïnstalleerd en deze in PaintShop Pro toepaste op een foto, op dat moment ging het programma gigantisch stotteren (laggen) en viel vervolgens de PC uit.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
- Verschillende standen op de koeler geprobeerd, geen resultaat, temps blijven hetzelfde
- Koeler aansluiten op fan controller in plaats van op 12V Molex, zelfde verhaal.
- Fans van de koeler niet op de H100 aangesloten maar rechtstreeks op het Mobo, ook geen soelaas.
- Drivers van de geïntegreerde Intel HD4000 videochip verwijderd, ook geen resultaat.

Help?! :o

[ Voor 6% gewijzigd door p0st op 10-06-2012 17:47 ]

🐠 Reef Tank @ Instagram 🖥️ x570 \\ 5950x \\ RTX3070

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

is de pomp van de H100 niet kapot? Als het water niet rondgepompt word, word er ook niet tot nauwlijks gekoeld.

People as things, that’s where it starts.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:20

Mavamaarten

Omdat het kan!

Koelde hij vroeger wel goed? Zou best kunnen dat je pomp inderdaad stuk is.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Als hij al langere tijd prima werkte en nu ineens niet meer: waarschijnlijk de pomp kapot.
Zit de H100 er pas kort op (paar dagen), dan zit hij misschien niet goed bevestigd.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• p0st

p0st

Dutch Reefer

Topicstarter
Thanks voor de hulp heren! Inderdaad, waarschijnlijk is de pomp kapot want de ene kant van het slangetje is heel erg warm (dichtbij de pomp) en hoe verder ik richting de radiator voel, des te kouder. Ook blazen de fans koele lucht. Heb inmiddels een cooler master koeler van 18€ besteld als tijdelijke fix, dat wordt dus een RMA'tje. Wel balen, heb het ding net een dikke week..

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-01 18:53

Egocentrix

Parttime zeurkous

atticus182 schreef op zondag 10 juni 2012 @ 20:17:
heb het ding net een dikke week..
Dan zelfde vraag als van Mavamaarten: Heeft hij het eerst wel goed gedaan? Misschien moet je even proberen hem opnieuw te monteren en zit hij gewoon scheef op je cpu.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een luchtbel op de verkeerde plek, en dat ding heeft nooit goed gewerkt.

• p0st

p0st

Dutch Reefer

Topicstarter
Hij deed het eerst prima hoor, oc van 4.3 @ 60 graden full load test met p95, nu idle rond de 90 dus op zeker dat hij eerst wel goed werkte :)

• p0st

p0st

Dutch Reefer

Topicstarter
Heb inmiddels een pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo aangeschaft als tijdelijke oplossing, deze koelt prima zolang de H100 defect is. Ik had Corsair zondag een RMA verzoek gestuurd via hun site, maar had nog geen reactie gehad tot nu toe. Heb dus zojuist nog maar een nieuw verzoek aangemaakt. Hopelijk verloopt dat allemaal een beetje soepel..

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:07
Waar hangt jouw radiator? Beneden of bovenin je kast? Lucht gaat namelijk naar boven en als jouw hoogste punt je cpu is kan het zijn dat de lucht zich daar opgehoopt heeft en door de druk het water er niet meer langs kan. Maar aangezien je al RMA heb aangevraagd heeft het nog weinig zin om het te testen denk. Hoor je btw wel het pompje lopen? Is een zacht tikkend geluid (bij mijn h50)?

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• p0st

p0st

Dutch Reefer

Topicstarter
De radiator hangt bovenin, dus boven mijn CPU. Ik vind het lastig om te beoordelen of de pomp wel of niet loopt. Eerst (toen hij prima werkte) hoorde ik inderdaad een zacht tikkend geluid (beetje ratelend), nadat 'ie defect bleek te zijn ratelde hij eerst een stuk harder, en daarna soms hard waarna het zachter werd, of helemaal niet. Klinkt een beetje vaag, en dat is het ook. Feit is dat het ding niet meer koelt en de warmte zich ophoopt in het CPU blok, dus ik weet (vrijwel) zeker dat de pomp niet meer naar behoren werkt..

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-02 10:04
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:55 ]

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:40
Heb ook de h100 i.c.m. i5 3570k. Mijn O.C. is loopt ook op 4.4 ghz maar dan al 80 graden... Als je pomp op modus 3 (de hoogste dus) loopt moet je het pompje kunnen horen, zonder gekke tikken o.i.d.
Ik neem trouwens aan dat je bij je i5 ook de stock cooler kreeg. Dus die kan je ook altijd nog testen als je het helemaal zeker wil weten.
En dit is misschien too obvious, maar heb je ook gecontroleerd op een eventuele lek?

• p0st

p0st

Dutch Reefer

Topicstarter
Thanks mvdam, ga ik vanavond nog even proberen!

Sneuwpop, dat lijkt me ook al niet helemaal gezond hoor, de H100 zou 'em veel koeler moeten houden, ook op 4.4! Probleem is bij mij dat hij op stock voltages op Idle al stijgt naar 80-90 graden, dus dat is helemaal niet goed. Wat betreft lek heb ik al gecontroleerd :) en dit is gelukkig niet het geval. De stock koeler heb ik (dom!) weggegooid, maar heb dus nu tijdelijk de pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo en die houdt em heerlijk op temperatuur met 50-60 graden op 4.2Ghz full load test met prime95.

• Stefan1987
Hij liep bij mij op stock ook al op 80-90 graden. Ik snap er niets van. Hoe hou jij hem zo laag dan :/

• p0st

p0st

Dutch Reefer

Topicstarter
Zo hoort het ding gewoon te werken :) kijk maar eens op Internet rond, want ook toen hij het nog wel goed deed kon ik 'em op 4.2Ghz full load test makkelijk rond de 40-50 graden houden. Wellicht heb je 'em niet helemaal goed gemonteerd of is er ook iets mis met je pomp..? Ik gebruik overigens gewoon de standaard koelpasta die er al op zit, dus daar ligt het niet aan..

• Stefan1987
Nieuwe pasta net gekocht, alles opnieuw gemonteerd. Onder full load op 4,5ghz wordt hij 100 (!!) graden. Snap er echt niets van. Full load op 4,2 ghz ook al 78 graden...

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-02 21:17
Mogelijk een luchtbel bij de pomp, waardoor deze niet goed werkt? Zit je rad hoger of lager dan de pomp?

• Stefan1987
Radiator zit boven de pomp. Pompje functioneert voor zover ik kan zien wel gewoon.

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-01 10:31

JanW23

Mine mine mine mine

Stefan1987 schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:05:
Radiator zit boven de pomp. Pompje functioneert voor zover ik kan zien wel gewoon.
Kan je een pomp niet te snel zetten waardoor het water geen tijd krijgt om af te koelen?

• p0st

p0st

Dutch Reefer

Topicstarter
Hmm kan het me haast niet voorstellen, de "Performance" mode (snelste stand) is juist bedoeld voor betere koeling. Uiteraard ligt het er wel aan hoe snel je fans draaien, want als al je warmte niet afgevoerd wordt door de fans+radiator zal het warme water inderdaad snel te warm worden. Ik heb zelf 2 andere fans op de radiator geplaatst, en deze rechtstreeks op het mobo aangesloten (PWM) zodat het knopje op de H100 alleen de pompsnelheid aanpast en niet de fansnelheid.

Pagina: 1