Tweede beeldscherm blijft zwart

Pagina: 1
Acties:

• dannywa
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-02-2021
Ik heb een tweede beeldscherm aangesloten op m´n pc, deze blijft nu zwart

twee beeldscherm, één op vga en één op dvi-i door middel van een vga adapter.

Beeldschermen worden allebei herkend door Windows en Nvidia maar er word geen beeld heen gestuurd.
Als ik een printscreen maak zie je wel het tweede scherm maar dan zwart. Als ik het tweede scherm als hoofdbeeldscherm zet en maak dan een printscreen dan zie ik wel de taakbalk e.d.

Als ik alleen het dvi beeldscherm aansluit en dan opstart werkt die tot halverwege het opstarten, daarna stopt die er ook mee.

Schermen zijn allebei goed, drivers geupdate, Ultramon geprobeerd.. niks werkt.

Iemand tips?

• DMZ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-12-2025

DMZ

Dus je zegt zelf dat ook al sluit je 1 scherm aan, dan werkt ie nog steeds niet goed? Lijkt me een gevalletje videokaartproblemen? Furmark al gedraaid om te kijken of je kaart er niet gelijk uitklapt?

Als je een andere kaart hebt, plaats die er tijdelijk in en kijk of het probleem zich nog steeds voordoet.

[ Voor 21% gewijzigd door DMZ op 10-06-2012 17:08 ]

• dannywa
Als ik één scherm aansluit op dvi werkt die niet correct (valt bij opstarten uit), één scherm op vga werkt wel goed.

• DMZ

DMZ

Dat lijkt me een hardwarematig probleem (er van uit gaande dat de drivers in orde zijn).

Kun je een overzicht geven van je systeemspecs?

• dannywa
Welke gegevens heb je allemaal nodig? is er een manier om te testen of die dvi uitgang werkt? Ik krijg namelijk bij het opstarten wel eventjes beeld..

• DMZ

DMZ

Erm, alles wat je kunt vinden. Draai even GPU en CPU-Z en post screenshots of informatie die beide weergeven(alle tabjes)

DVI uitgang kan prima werken, als de controller er niet mee om kan gaan wordt het een probleem. Welke monitor werkt niet als ze beiden zijn aangesloten, de VGA of DVI?

[ Voor 41% gewijzigd door DMZ op 10-06-2012 17:23 ]

• dannywa
als ze allebei zijn aangesloten werkt de dvi niet. Ik ga nu even naar die specs kijken

edit

Ik heb een programma gedownload, cpu-z, daar komen heel veel gegevens uit. zijn deze allemaal nodig?
kan printscreens toevoegen maar dat zijn er dan 8 ivm met de verschillende pagina's

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/597713

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/597717

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/597718

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/597719

[ Voor 83% gewijzigd door dannywa op 10-06-2012 17:44 ]

• DMZ

DMZ

De belangrijkste informatie heb je mij wel gegeven: Type en snelheid CPU, GPU, RAM en Moederbord. Je hebt dus een E4500 en een 8400GS in je systeem.

Nu zeg je dat als je de DVI poort aansluit dat het systeem dat wel beeld geeft maar ergens halverwege de boot valt het beeld weg. Dit zou in principe aangeven dat er niets mis is met de poort, maar dat het eerder komt als de windows drivers worden ingeladen (valt hij toevallig uit als windows boot?). Ik doe even een gok dat je een oudere monitor hebt en dat het systeem dan probeert om de monitor in te stellen op zijn eigen manier. Dat vindt de monitor natuurlijk niet leuk en het beeld is weg. Dit is maar een gok.

Wat je zou kunnen doen ik kijken in het Nvidia Controle Paneel of bij de Beeldscherm instellingen in windows, wat voor resolutie en refresh rate wordt gegeven aan de DVI monitor. Het kan namelijk zo zijn dat windows of de videokaart instellingen forceert die de monitor simpelweg niet aan kan. Probeer ook de resolutie en refresh rate terug te zetten naar bijvoorbeeld 800x600 @ 60/59 Hz en dan telkens in stapjes omhoog om te kijken of het dan blijft werken.

Ik heb even wat gekeken op fora en dit probleem lijkt wel vaker voor te komen met als voornaamste oorzaak drivers of verkeerde instellingen (geforceerd zoals hierboven.) Mocht het bovenstaande geen resultaat geven, verwijder dan de drivers voor de kaart van het systeem en start hem opnieuw op met beide schermen. Als de default driver wel beeld geeft dan weet je waar het aan ligt.

Mocht je nog een Linux USB ergens hebben liggen, boot daar even van en kijk wederom of er beeld is. Linux handelt deze zaken enigzins anders af, dus als het een hardwarematig probleemn is zal het bij Linux ook voorkomen.

Het is een hoop text, maar dit moet genoeg informatie veschaffen om te kunnen zeggen waar het aan ligt( als het probleem al niet wordt opgelost).

Met vriendelijke groet,

DMZ

• dannywa
Bedankt voor de uitleg!

Ik heb de laagste resolutie geprobeerd en dit werkt ook niet.

Het scherm op dvi valt inderdaad uit als windows ´begint´

De driver voor de kaart van het systeem verwijderen? Moet ik dan de Nvidia drivers verwijderen zodat windows zijn eigen driver gaat gebruiken?

Bedankt

• dannywa
Ondertussen alles geprobeerd en het werkt niet.

Van het verloop stukje lijkt één pinnetjes dieper te zitten en maakt dus mogelijk geen contact.

Het zou gaan om het pinnetje Stroomvoorziening voor monitor in stand-by 5v.

Kan het kloppen dat deze dieper zit? zo niet, zou dit het probleem kunnen zijn of sowieso niet?

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb je het al geprobeerd met een linux live cd?

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

je hebt beide schermen dus op de videokaart aangesloten?

heb nog wel eens gezien bij een klant dat 1 scherm op de igp zat en 1 scherm op de graka, dat pakt ie niet.

Omdat het kan.

• dannywa
Wat IGP en Graka zijn weet ik niet maar ze zitten in dezelfde kaart, lijkt me dat met logisch na denken daar weinig fout aan kan zijn?

Linux Live cd kende ik tot nu nog niet. Ga er even verder over lezen.

Bedankt

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:09
Lees dit eens door, gaat over hetzelfde issue.

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=225019

Sowieso twijfel ik er persoonlijk aan of die 8400gs wel 2x een analoog signaal kan uitzenden, of het niet kan in bepaalde combinaties aansluitingen... de dvi-i poort op een videokaart kan bijvoorbeeld het analoge signaal delen met de vga aansluiting waardoor er maar 1 tegelijk gebruikt kan wordem. Maar buiten dat, legt Nvidia zelf het probleem neer bij de gebruikte adapters... wat blijkbaar ook wordt onderstreept als het probleem door de gebruiker.

[ Voor 22% gewijzigd door MicGlou op 14-06-2012 16:42 ]

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

dannywa schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 16:20:
Wat IGP en Graka zijn weet ik niet maar ze zitten in dezelfde kaart, lijkt me dat met logisch na denken daar weinig fout aan kan zijn?

Linux Live cd kende ik tot nu nog niet. Ga er even verder over lezen.

Bedankt
Gewoon nieuwste Ubuntu downloaden en branden, dan rebooten met de cd erin en de optie kiezen om Ubuntu te proberen.
Lees dit anders ook even door:
https://help.ubuntu.com/community/LiveCD

• dannywa
Het was even zoeken en uitproberen maar het is gelukt. Ubuntu draait nu vanaf dvd.

Gelijk bij het opstarten werkten alle twee de schermen!

Waar moet ik nu naar op zoek gaan in Windows?

Bedankt voor alle hulp!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Drivers deinstaleren en dan driversweeper downloaden en gebruiken voor je Nvidia drivers en eventueel ook ATI/AMD als je ooit zo'n kaart hebt gehad in je pc.

Download daarna de nieuwste drivers en kijk of het daarna werkt. Werkt dit niet probeer dan een oudere driver versie.

• dannywa
Dit heb ik gedaan en geen verandering, ook niet met een oudere driver. Morgen kan ik nog een oudere proberen (2009) al heb ik er weinig vertrouwen meer in haha.

Wat zijn andere optie's? Of was dit het?

Zou een andere videokaart helpen? Zo ja waar moet ik dan aan denken? Kan denk ik geen hele nieuwe zijn want die werken waarschijnlijk alleen met dvi en hdmi?

• dannywa
Ik heb vandaag weer alle drivers verwijderd, toen driver versie 185 (2009) gedownload. Toen de pc opstarten bleef ik maar een zwart scherm houden, op me eerste scherm. wel een signaal want de achtergrond verlichten stond aan.

Toen in veilige modus alle drivers weer verwijderd en nog een keer de nieuwste geïnstalleerd, nu werkt gewoon één scherm weer en het tweede doet niks.

• dannywa
Niemand een idee meer?

• DMZ

DMZ

Hmm, slecht geprogrameerde drivers? Open source(Linux) doen ze het blijkbaar prima, dus het is niet de kaart zelf.
Je hebt dus een keuze: Linux op het systeem zetten voor dual schermen, ergens een werkende driver vandaan toveren of een nieuwe videokaart.

Overigens zijn er verloopstukjes te krijgen van VGA naar DVI of van HDMI naar DVI/VGA, dus de videokaart kan van alles zijn. Je kunt een oudere kaart op de kop tikken voor een eurootje of 40-70, dus dat moet geen probleem zijn. Mocht je voor het laatste kiezen wil ik je er wel bij helpen.

Persoonlijk zou ik gaan voor een Linux install, als je situatie het toelaat. Dat lijkt de goedkoopste oplossing (naast het niet gebruiken van de tweede monitor).

PS: Ik had even niet gezien dat er nieuwe reacties waren, vandaar dat ik een beetje laat ben.

[ Voor 6% gewijzigd door DMZ op 19-06-2012 03:02 ]

• dannywa
Een ander besturingssysteem heb ik weinig zin in, al zag het er wel mooi uit haha.

Ik ga nog eens rustig alles nakijken (drivers e.d) en anders maar kijken of ik ergens in eerste instantie een andere kaart kan lenen o het uit te proberen!

tot zo ver bedankt!
Pagina: 1