TP-link TL-WA901N Vlan probleem

Pagina: 1
Acties:

• Ccc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-07 12:02
Afgelopen week de TP-link TL-WA901N besteld en ben vandaag bezig met hem te configureren. Echter het lukt niet zoals ik het wil, en de handleiding biedt maar beperkte uitleg.

Momenteel ziet mijn situatie er zo uit:

Hoofd router: Draytek Vigor 2130

3 poorten zitten op Vlan 1 en poort 4 op Vlan 2. Waarom? Het huidige wireless accespoint op poort 4 wordt als gast netwerk gebruikt. Iedereen die hier op inlogt krijgt geen toegang tot de bedrade pc's

Omdat het huidige wireless accespoint maar beperkte mogelijkheden heeft heb ik de TL-WA901N gekocht. Ik wil namelijk met Multi-ssid's werken. En ik wil met mijn eigen laptop wel de bedrade pc's kunnen benaderen.

Nu heb ik 4 ssid's aangemaakt en de tp-link is aangesloten op poort 2 van de hoofd router:
Prive, Vlan 1
Gast, Vlan 2
Zaak, Vlan 3
Buiten,Vlan 4

Echter zodra ik probeer te verbinden met de Ssid's, kan ik verbinden, maar ik krijg alleen verbinding met het internet met ssid Prive.
Komt dit doordat op de hoofdrouter ook een Vlan is ingesteld en communiceert deze dat met de tp-link?
(Ik dacht namelijk dat vlan's per apparaat apart werden gecreëerd.)

De situatie waar ik naar toe zou willen is dat wireless netwerk Prive, met alle bedrade pc's kan verbinden en dat de overige 3 in hun eigen netwerk zitten en dus geen toegang hebben tot elkaar en de bedrade pc's.

[ Voor 1% gewijzigd door Ccc op 10-06-2012 16:57 . Reden: Spelfout ]

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Als je een Vlan1 poort op de Draytek aansluit op een Vlan2 poort van de TP-Link gaat dat inderdaad niet werken omdat je Vlan's niet matchen. Aangezien het dan om tagged/trunked links gaat...

Wat je, denk ik, wil is alle vlans op poort2 zetten die je ook op je TP-Link hebt, anders gaat 't niet werken en dan allicht 1 administratief vlan (vlan1 meestal).

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Ccc
Nou de tp-link is een wireless accespoint. Deze heeft maar 1 poort.
Ik wil graag dat de ssid's alle 4 afzonderlijk kunnen uitzenden dus alle 4 zijn eigen netwerk en dus geen toegang tot andere pc's, of is dit niet mogelijk?

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik begrijp dat je voor ieder SSID aparte security instellingen wil doen? En je wil ieder SSID op een eigen vlan tunnelen naar je hoofd router toe? Dan heb je gewoon een trunked poort nodig en ik weet niet of dat kan met die TP Link.

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Ccc
Ja zo had ik het in gedachte.

Ik heb even een screenshot gemaakt van mijn instellingen.

SSID, Prive, krijgt toegang tot internet en alle andere pc's en printers.

Zodra ik met een van de andere 3 SSID's connect, dan krijg ik geen verbinding tot het internet.

Afbeeldingslocatie: http://s18.postimage.org/gq8hix65l/vlan.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Ccc op 11-06-2012 12:02 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Met multi-SSID biedt de TP-Link accesspoint de SSIDs als tagged VLANs aan. Je zult op de poort waar je die aansluit tagged VLANs in moeten stellen met nummers die overeenkomen met wat je op je accesspoint hebt ingesteld.

• Ccc
Dat heb ik toch gedaan? Zie de screenshot.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Krijg je op de overige SSIDs wel een DHCP lease van de router, of zelfs dat ook niet?

• Ccc
Nee krijg ik ook niet.

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

En als je fixed instellingen doet op 1 SSID/wlan en daarmee connect? Werkt het dan wel? Anders moet je nl. je laag2 broadcast in orde maken :P

• Ccc
Wat bedoel je met fixed instellingen? Als ik de andere SSID's instel op vlan 1 dan werkt het wel ja.
En hoe maak ik mijn laag2 broadcast in orde?

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Nou, als je connect naar een SSID die niet werkt, en je stelt het IP etc. met de hand goed in, kan je dan wel internetten?

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12 23:40

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Kan je op de access point instellen dat het draadloze verkeer tagged of untagged wordt aangeboden? Wanneer je draadloos verbindt, en statisch een IP instelt, kan je dan op de webconfig van de AP komen?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• Ccc
Azo fixed. :)

Zodra ik dat instel, kan ik ook niet internetten. Wel heb ik dan toegang tot het AP door het statische adres in te geven.

De exacte benaming tagged/untagged kom ik niet tegen in het AP.

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ccc schreef op maandag 11 juni 2012 @ 14:19:
Azo fixed. :)

Zodra ik dat instel, kan ik ook niet internetten. Wel heb ik dan toegang tot het AP door het statische adres in te geven.

De exacte benaming tagged/untagged kom ik niet tegen in het AP.
Ok, dat is in ieder geval iets. Wat is de output als je een c:\>tracert -d 8.8.8.8 doet?

• Ccc
Dan krijg ik:

1 * * 192,168,1,18 rapporten: De doelhost is niet bereikbaar.
De trace is voltooid.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik meen me te herinneren dat er een firmware update is uitgekomen voor de WA901N(D) met betrekking tot multi-SSID en VLANs. Daar kan je dus ook best even naar kijken :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Ccc
Ik heb de firmware vandaag ge-update. Tevens heb ik die van mijn Draytek vigor voor de zekerheid ge-update. Maar helaas geen verschil merkbaar.

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

Is the problem solved?

• Ccc
Ik zie nu pas dit bericht, maar probleem is helaas niet opgelost.
Pagina: 1