• PaulEm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-02-2025
Op dit moment beschik ik over een Cooler Master CM 690 II Advanced waar ik nog gebruik maak van de 3 stock fans. Sinds een tijdje begin ik mij te ergeren aan het geluid wat deze machine produceert. De volgende 3 stockfans kreeg ik erbij geleverd:
  • Voorkant : 1 x 14 cm
  • Achterkant : 1 x 12 cm
  • Boven : 1 x 14 cm
De stock fan van mijn CPU heb ik al een keer vervangen met een Noctua, dit heeft sowieso al heel wat geluidproduct gereduceerd en daarbij ook gelijk een beter koeling voor mijn CPU.

Wanneer ik de 3 fans in mijn case los koppel (draaien allemaal op volle toeren) merk ik een enorm geluidsverschil. Mijn vraag is dan wat ik nu het beste kan doen.

Verschillende opties zijn natuurlijk mogelijk:
  • Een fan controller erin stoppen mijn fans alleen op de nodige toeren laten draaien.
  • De 3 stock fans vervangen door wat betere/stillere fans
  • Een combo van de twee bovenstaande opties
De temperaturen volgens SpeedFan zijn op dit moment:
  • Temp1: 41C
  • Temp2: 35C
  • Temp3: 36C
  • HD1: 128C (Is m'n SDD)
  • HD0: 31C
  • GPU: 54C
  • Core: 24C
Dit zijn temperaturen op IDLE maar zien er maar mijn weten niet schikbarend uit en lijkt mij dat ik prima mijn stock fans op wat lagere toeren kan laten draaien.

Wat kunnen jullie mij het beste aanraden?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-01 01:08

M2M

medicijnman

fans op 7 volt laten lopen? Gewoon van de molex af halen. Dan draaien ze gewoon standaard wat langzamer. Wil je meer instelmogelijkheden, prik ze dan op je moederbord en gebruik speedfan, of schaf een fancontroller aan.

-_-

• DMZ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-12-2025

DMZ

128 graden SSD temp? Weet je het zeker? Dan is de temperatuur namelijk veel te hoog.

Wat je zou kunnen doen is een aantal stille fans kopen, Noctua fans zijn hier erg goed in. Een fancontroller doet weinig wat een setje fans niet kan doen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Betere fans doen wonderen ja. Noctua is daar erg goed in. Voor de kleinere beurs is Arctic Cooling erg goed, iets minder stil en iets minder luchtverplaatsing, maar ook goedkoper dan Noctua.

People as things, that’s where it starts.

• PaulEm
M2M schreef op zondag 10 juni 2012 @ 16:45:
fans op 7 volt laten lopen? Gewoon van de molex af halen. Dan draaien ze gewoon standaard wat langzamer. Wil je meer instelmogelijkheden, prik ze dan op je moederbord en gebruik speedfan, of schaf een fancontroller aan.
Maar 1 van de fans draait via Molex, geen plek meer aanwezig op mijn moederbord as far as I know. Ik hoor overigens ook weinig verschil wanneer ik met de FanSpeed kloot in SpeedFan qua geluidsproductie ;)
DMZ schreef op zondag 10 juni 2012 @ 16:46:
128 graden SSD temp? Weet je het zeker? Dan is de temperatuur namelijk veel te hoog.

Wat je zou kunnen doen is een aantal stille fans kopen, Noctua fans zijn hier erg goed in. Een fancontroller doet weinig wat een setje fans niet kan doen.
Die temperatuur die speedfan aangeeft klopt niet, kan er gewoon met de blote hand op voelt aangenaam ;)

Qua fans, is er dan nog iets waar ik op zou moeten letten? Je kan ze in verschillende prijsklasse krijgen namelijk.

----

Zijn er ook nog andere methodes om je systeem wat stiller te krijgen, bijvoorbeeld isolatie? In de case van mijn ouders zit namelijk een soort schuimrubber en zodra die kast dicht gaat hoor ik nauwelijks nog de fans draaien.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Isolatie werk wel, alleen zijn de losse matten vaak vrij duur als je ze direct voor je pc wilt. Al kun je ook bij de gamma wat noppenschuim halen. Maar, ik weet niet hoe erg dat dempt.

People as things, that’s where it starts.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Koop een bakje Nexus Real Silent en sluit ze aan op 7 Volt.
Let op, dit vergt meer van je voeding. Kan hem zelfs stuk maken als je één rail teveel fout belast.

HDD in dempers hangen, en fans met anti-vibratie stokjes monteren. (zitten bij de nexus fans)

En je SSD houdt zich niet helemaal aan de SMART standaarden.

• DMZ

DMZ

Isolatieschuim is zeker een optie, alleen kost dat meer moeite om goed te isoleren en goed isolatieschuim is, zoals gezegd, vrij duur. Elk materiaal met veel lucht dempt in principe goed.

Fans zijn een verhaal apart. Noctua fans zijn héél stil, maar ook een van de duurste merken. Dan heb je nog Scythe en een paar andere fabrikanten. Scythe doet het ook vrij goed en is wat goedkoper. Denk er wel aan: hoe lager het RPM, hoe minder het geluid. Dus grote fan met lager RPM is beter dan kleinere fan met hogere RPM. Ik heb hier een paar Coolermasters van 200mm draaien en die hoor je best goed, maar storend is het niet (rond de 1200 RPM).

Kijk vooral naar wat belangrijker is: goede koeling of minder geluid.

• PaulEm
DMZ schreef op zondag 10 juni 2012 @ 16:58:
Isolatieschuim is zeker een optie, alleen kost dat meer moeite om goed te isoleren en goed isolatieschuim is, zoals gezegd, vrij duur. Elk materiaal met veel lucht dempt in principe goed.

Fans zijn een verhaal apart. Noctua fans zijn héél stil, maar ook een van de duurste merken. Dan heb je nog Scythe en een paar andere fabrikanten. Scythe doet het ook vrij goed en is wat goedkoper. Denk er wel aan: hoe lager het RPM, hoe minder het geluid. Dus grote fan met lager RPM is beter dan kleinere fan met hogere RPM. Ik heb hier een paar Coolermasters van 200mm draaien en die hoor je best goed, maar storend is het niet (rond de 1200 RPM).

Kijk vooral naar wat belangrijker is: goede koeling of minder geluid.
Ik vind 't vooral belangrijk dat mijn PC gewoon eigenlijk stil is wanneer ik hem niet intensief gebruik. Zodra ik veel ga gamen maakt het niet zo super veel meer uit omdat ik dan toch met geluid/headset op zit.

In dat geval lijkt het mij dan beter om een fancontroller aan te schaffen en eventueel vervangende fans om toch goede luchtverplaatsing te krijgen met minder RPM, nietwaar?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Kan je niet beginnen met kijken wat de temperatuur doet als je 1 of 2 fans helemaal weglaat?

• DMZ

DMZ

PaulEm schreef op zondag 10 juni 2012 @ 17:09:
[...]
Ik vind 't vooral belangrijk dat mijn PC gewoon eigenlijk stil is wanneer ik hem niet intensief gebruik. Zodra ik veel ga gamen maakt het niet zo super veel meer uit omdat ik dan toch met geluid/headset op zit.

In dat geval lijkt het mij dan beter om een fancontroller aan te schaffen en eventueel vervangende fans om toch goede luchtverplaatsing te krijgen met minder RPM, nietwaar?
Begin eerst met vervangen van, of als je genoegen neemt met hogere temps, het weglaten van fans. Fancontroller kan later nog.

• PaulEm
RemcoDelft schreef op zondag 10 juni 2012 @ 17:11:
Kan je niet beginnen met kijken wat de temperatuur doet als je 1 of 2 fans helemaal weglaat?
DMZ schreef op zondag 10 juni 2012 @ 17:13:
Begin eerst met vervangen van, of als je genoegen neemt met hogere temps, het weglaten van fans. Fancontroller kan later nog.
Het probleem is dat wanneer 1 fan uit zet, die niet super veel invloed op de airflow heeft, nog niet aan mijn geluidsniveau voldoet ;) Wanneer ik een 2e uit zou zetten is er zo goed als geen airflow meer in mijn kast.

Nu maakt dit wanneer mijn PC idle is natuurlijk niet zo veel uit, echter zal dit tijdens wat intensief gebruik oplopen. Zolang de warmte niet weg kan zal mijn CPU en GPU alleen maar harder gaan koelen waardoor ik alsnog een storend geluidsniveau bereik :P

Ik zal allereerst even rond gaan kijken naar vervangende fans. Alvast bedankt voor jullie adviezen!

Edit: Waterkoeling lijkt me verder overkill? Zorgt namelijk wel voor een heel wat stiller PCtje ;)

[ Voor 5% gewijzigd door PaulEm op 10-06-2012 17:18 ]

• DMZ

DMZ

In het geval van fans en stilte geldt wel dat goedkoop is soms duurkoop ;)

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-01 17:23

H.Boss

Hugo Boss

Heb vandaag 2 x Noiseblocker BlackSilentPRO PL-1, 120mm, 900rpm, Zwart ontvangen en geinstalleerd. En wat een verademing qua geluid. En de koelprestaties zijn hetzelfde als 2 op 1500 rpm lopende zalman fans van 120mm. Ze zijn zo stil. Ik heb de kast dan ook op mijn bureau staan. Zeker aanraders.

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-01 18:57

Nessuno

io sono nessuno

DMZ schreef op zondag 10 juni 2012 @ 16:46:

Ssd's hebben geen temp sensor vandaar de 128c waarde.
afhankelijk van het merk ssd wat je hebt is hier vaak een flash update voor
(die haald de waarde vaak compleet weg)

Na rose e cient spin

Pagina: 1