Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Per ongeluk auto gehuurd

Pagina: 1
Acties:

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:47
Ik was van plan vorige week met de TGV naar Parijs te reizen en daar een auto te huren. Hiervoor is een mogelijkheid om de auto bij je treinticket te boeken: http://www.tgv-europe.nl/nl/Huurauto/trein-avis

Toen ik deze optie aan het bekijken was werd mij de mogelijkheid geboden een optie te nemen op de bestelling. Als ik de bestelling binnen een week zou betalen zou de bestelling definitief zijn, als ik het niet zou doen zou de bestelling automatisch vervallen.

Nu heb ik uiteindelijk besloten om toch niet met de trein te gaan maar hier in Nederland een auto te huren en gewoon daarheen te rijden. Ik heb de bestelling dus niet betaald en deze is geannuleerd. Nu wordt er plotseling €180,- van mijn rekening afgeschreven door de autoverhuurder.

Het geval is dus dat de optie alleen voor het treinticket was, de auto die ik erbij geboekt had was al wel gewoon betaald met mijn creditcard.

Ik vraag me nu af of het zin zou hebben te proberen dit geld of een gedeelte daarvan terug te krijgen. En als ik dit zou willen proberen of ik dit dan bij de TGV zou moeten doen of bij de autoverhuurder (AVIS).

Iemand hier goede tips voor? Of moet ik mijn verlies maar nemen, een potje janken in een hoekje en het zo snel mogelijk vergeten?

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 10-06-2012 14:02 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:51
Nou een potje janken hoeft nou ook niet om €180.

Je belt maandag rustig met het verhuursbedrijf, legt uit wat er gebeurd is, en zegt dat je de auto niet nodig hebt.

• assje
  • Laatst online: 05:47
JeMoederr schreef op zondag 10 juni 2012 @ 13:57:
Nou een potje janken hoeft nou ook niet om €180.

Je belt maandag rustig met het verhuursbedrijf, legt uit wat er gebeurd is, en zegt dat je de auto niet nodig hebt.
Het was vorige week, de huurperiode is dus al verlopen. In principe heeft de auto daar dus op mij staan wachten dus staat de verhuurder in zijn recht om te zeggen dat ik daar gewoon voor moet betalen.

En ik vind €180,- voor niks echt wel om te janken :/

Vreemde is dat in de overeenkomst stond dat ik de auto bij het afhalen zou betalen, nu ik hem niet ben komen afhalen schrijven ze het dus van mijn creditcard af.

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 10-06-2012 14:00 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-11 21:19
Geen vooruitbetaling: u betaalt wanneer u de auto komt ophalen bij een Avis kantoor.
Ik zou ze hier gewoon aan houden en het geld laten terugboeken.

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Als het een optie was op het gehele pakket inclusief autohuur dan kan je hier natuurlijk werk van maken. Je hebt de optie niet genomen en dus ook de autohuur niet. Tenzij dit natuurlijk duidelijk anders in de voorwaarden vermeld staat die je geaccepteerd hebt, dan heb je pech. Maar het lijkt me redelijk nutteloos om een optie aan te bieden voor een geheel pakket (waarbij je waarschijnlijk korting krijgt) om dan vervolgens slechts een deel van de deal te kunnen annuleren... :?

Permanent wintericon!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

HenkEisDS schreef op zondag 10 juni 2012 @ 14:32:
[...]

Ik zou ze hier gewoon aan houden en het geld laten terugboeken.
Maar die zin betekent niet "de auto wordt niet in rekening gebracht als u hem niet komt afhalen". De auto is gewoon besteld en hij wordt in rekening gebracht.
Met een hotel is het hetzelfde: als je een kamer besteld moet je hem niet noodzakelijk vooraf betalen, maar als je niet op komt dagen wordt hij wel in rekening gebracht.

Dus het is nog maar de vraag of het verhuurbedrijf er zo blij mee zal zijn als je het geld terug laat boeken. Dat hangt af van de preciese bewoording van het contract.

Signatures zijn voor boomers.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Het gaat om de exacte formulering in het bestelproces. Als daar expliciet "optie" heeft gestaan waarbij betaling voorwaarde was om de optie definitief te maken dan is er bij niet betalen geen overeenkomst.

Zaak is dus om de correspondentie er nog eens bij te pakken. Tevens kun je het bestelproces nog eens (gedeeltelijk) doorlopen tot het punt van de optie. Dan krijg je een idee wat de werkelijke situatie is geweest en welke bewijzen je aan kunt voeren.

Uiteraard zijn er ook nog diverse tussenvormen mogelijk zoals dat het als "optie" werd gepresenteerd en ergens drie niveaus diep in font 8 op pagina 6 van de voorwaarden in het scrolvenster autohuur wordt uitgesloten. Dan kun je ook nog (juridisch) gelijk hebben, maar dan wordt het een partijtje vechten. (Aan rechtsbijstand geven en klaar ermee.)

[ Voor 27% gewijzigd door Rukapul op 10-06-2012 15:33 ]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

,

[ Voor 99% gewijzigd door evilution op 26-09-2014 10:56 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-11 11:33
Als je niet op voorhand je TGV ticket betaald is het duidelijk dat je niet met de TGV gaat reizen. Als je echter aangeeft dat je de auto bij afhalen gaat betalen, is er geen mogelijk om te weten dat je deze niet meer wilt en zal je dus gewoon betalen voor de wagen aangezien je niet bent komen opdagen.

Nu is de vraag of de TGV maatschappij een annulatie moest sturen naar het verhuurbedrijf.

Maar ik begrijp wel dat je alles bevestigd hebt, inclusief de voorwaarden van het huurbedrijf? Zo ja, zal er wel instaan dat je betaald als je niet komt opdagen.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-11 21:19
Maasluip schreef op zondag 10 juni 2012 @ 15:25:
[...]

Maar die zin betekent niet "de auto wordt niet in rekening gebracht als u hem niet komt afhalen". De auto is gewoon besteld en hij wordt in rekening gebracht.
Met een hotel is het hetzelfde: als je een kamer besteld moet je hem niet noodzakelijk vooraf betalen, maar als je niet op komt dagen wordt hij wel in rekening gebracht.

Dus het is nog maar de vraag of het verhuurbedrijf er zo blij mee zal zijn als je het geld terug laat boeken. Dat hangt af van de preciese bewoording van het contract.
Ja daar heb je inderdaad gelijk in. Het impliceert niet dat je ze geen geld verschuldigt bent. Ze hebben niet gehandeld naar hun eigen statement, want er was wel sprake van vooruitbetaling, maar of je daar wat mee kunt vraag ik me af.

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Ik heb de bestelling dus niet betaald en deze is geannuleerd.
Je had dus een optie op de treinreis maar deze geld niet voor de autohuur want die is meteen definitief? Lijkt me raar. Wat voor wettelijke basis heeft die autoverhuurder om je een huurovereenkomst in de maag te splitsen? Volgens mij geen. Wat hierboven al staat, bel met de verhuurder en als dat niet werkt je financiële dienstverlener om te storneren.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Verwijderd

Geld laten storneren, probleem opgelost.

• Navi
  • Niet online
Ze hebben die auto nu niet kunnen verhuren aan iemand anders, dat is waarschijnlijk wat ze gaan zeggen. (is ook logisch) Dus ik denk dat je gewoon moet betalen.

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:55
Navi schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 18:00:
Ze hebben die auto nu niet kunnen verhuren aan iemand anders, dat is waarschijnlijk wat ze gaan zeggen. (is ook logisch) Dus ik denk dat je gewoon moet betalen.
Misschien moet je dat probleem bij tgv-europe.nl leggen: ik heb mijn treintickel geannuleerd, dus jullie hadden ook de aanvullende diensten moeten annuleren. Is wel afhankelijk van hoe het precies stond aangeboden op die site en wat de voorwaarden waren.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-11 23:36
Beetje de voorwaarden eens goed nalezen.
Of eens een mail sturen met waarom dat dat ook niet geannuleerd is.

Want als ik op de site ga, dan is er de aanbieding trein + avis ... en beetje verder ... deze aanbieding kan zonder kosten worden gemoduleerd of geannuleerd ... waarbij ik dus zou denken dat beide zonder probleem opgezegd kunnen worden.

't Kan natuurlijk wel zijn dat je het huurcontract ook wel kosteloos kon annuleren, maar dat dit een aparte actie was.

Dus win eens informatie in bij tgv-europa en bij avis zelf.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:55
emerald schreef op zondag 10 juni 2012 @ 15:36:
Nou, mijn ervaring met hotels is dat je met je CC een reservering doet en bij no show op een bepaald tijdstip de reservering gewoon vervalt. Mij ervaring is vnl Z.O. Azië btw.

Kun je niet gewoon via je CC provider de zaak aankaarten? Die zijn nooit zo happig op dit soort gezeur, de rente van de klant volgens mij levert meer op dan de provisie op de betaling per CC.
In Frankrijk bij die snelweg hotels (F1, Premiere Classe etc) hetzelfde, maar als je niet op komt dagen, wordt het de volgende dag gewoon afgeschreven. Bij later binnen komen heb je gewoon nog steeds recht op die kamer. Maar goed. Dat staat ook bij die hotels in de voorwaarden.

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-11 16:31
Je kon kostenloos annuleren. In de voorwaarden staat dat indien je de huurauto wilt annuleren dat je dit direct bij Avis had moeten doen. Je hebt de huur feitelijk niet geannuleerd, maar het betreft een no-show.
Volgens de voorwaarden betaal je € 95.

€ 95 leergeld.

Dus neem even contact op met Avis.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
newbreed schreef op maandag 25 juni 2012 @ 10:02:
Je kon kostenloos annuleren. In de voorwaarden staat dat indien je de huurauto wilt annuleren dat je dit direct bij Avis had moeten doen. Je hebt de huur feitelijk niet geannuleerd, maar het betreft een no-show.
Volgens de voorwaarden betaal je € 95.

€ 95 leergeld.

Dus neem even contact op met Avis.
Je linkt naar een extern document wat puur bij het autoverhuurbedrijf lijkt te behoren.

M.i. is het in dit verhaal essentieel hoe het orderproces (bij TGV*) in elkaar heeft gestoken, hoe de 'optie' (wat heel iets anders is dat 'reservering+annulering' is geformuleerd), en of alle van toepassing zijnde voorwaarden op de juiste wijze zijn gepresenteerd (incl. evt. een link naar bovenstaand document).

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-11 16:31
Rukapul schreef op maandag 25 juni 2012 @ 10:08:
[...]

Je linkt naar een extern document wat puur bij het autoverhuurbedrijf lijkt te behoren.

M.i. is het in dit verhaal essentieel hoe het orderproces (bij TGV*) in elkaar heeft gestoken, hoe de 'optie' (wat heel iets anders is dat 'reservering+annulering' is geformuleerd), en of alle van toepassing zijnde voorwaarden op de juiste wijze zijn gepresenteerd (incl. evt. een link naar bovenstaand document).
De voorwaarden waar ik naar link zijn specifiek van toepassing op de aanbieding waar de TS van gebruik heeft gemaakt (en heeft geaccepteerd ten tijde van reserveren). Ik ben gelukkig wel zo slim dat ik niet een random document van internet pluk. Dat de voorwaarden specifiek van de huurmaatschappij zijn is ook niet raar als je kijkt naar het order process. Het huren van de auto is duidelijk herkenbaar als zijnde een op zichzelf staande overeenkomst bij Avis.

TS heeft direct bij Avis gereserveerd en heeft recht gekregen op een speciaal tarief omdat hij ook een treinkaartje van de TGV in bezit heeft (staat specifiek in de voorwaarden vermeld). Als je de moeite had genomen om de link van de TS aan te klikken en de voorwaarden daadwerkelijk te lezen, dan was je misschien tot de zelfde conclusie gekomen.

Mijns inziens zijn de voorwaarden redelijk en billijk. In deze voorwaarden; die hij heeft geaccepteerd ten tijde van het maken van de reservering, staat dat alle communicatie omtrent zijn autohuur via Avis dient te verlopen. De TS is nalatig geweest en heeft geen recht op volledige restitutie. Heeft wel recht op creditering van € 85.
Pagina: 1