Toetsenbord verlichting knippert, einde voeding?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:42
Hallo mensen,

Ik heb nu iets meer dan 4 jaar (april 2008) een Coolermaster Realpower M620 (nog iets minder dan 1 jaar garantie _O_ ). Ik heb nu ook al iets meer dan 4 jaar (januari 2008) een Logitech G11.

Sinds een aantal maand (sinds de USB-kabel van de G11 versleten was (buitenste isolatie gescheurd) heb ik er een kabel van een G15v1 ingezet (zelfde aantal aders, visueel verder hetzelfde, daar de print van de G11 gelijk is aan die van de G15v1 excl. wat extra aansluitingen). Sindsdien knippert de toetsenbord verlichting zo af en toe. Het lijkt alsof het vaker voorkomt bij een koude start van de pc of bij het gamen, maar dat zijn niet de enigste momenten, dus het zou ook willekeurig kunnen zijn

Nu is mijn vraag, kan dit veroorzaakt worden door de voeding? Of moeten condensators en spanningsregelaars en wat al niet meer voor de USB-bus dit afvangen?

Ik heb hier niet de mogelijkheid de stabiliteit van de voeding te testen. Speedfan geeft alleen de Vcore (0.86V :S), een enkele +12V (11,40V) en een AVcc (3,28V) weer. Maar ik vertrouw Speedfan niet. De BIOS laat goede voltage's zien, maar in hoeverre dat betrouwbaar is weet ik niet, ook omdat de pc dan niet onder belasting is.

Iemand een idee of dit door de voeding veroorzaakt kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-08 09:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

FastFred schreef op zondag 10 juni 2012 @ 11:52:
Hallo mensen,

Ik heb nu iets meer dan 4 jaar (april 2008) een Coolermaster Realpower M620 (nog iets minder dan 1 jaar garantie _O_ ). Ik heb nu ook al iets meer dan 4 jaar (januari 2008) een Logitech G11.

Sinds een aantal maand (sinds de USB-kabel van de G11 versleten was (buitenste isolatie gescheurd) heb ik er een kabel van een G15v1 ingezet (zelfde aantal aders, visueel verder hetzelfde, daar de print van de G11 gelijk is aan die van de G15v1 excl. wat extra aansluitingen). Sindsdien knippert de toetsenbord verlichting zo af en toe. Het lijkt alsof het vaker voorkomt bij een koude start van de pc of bij het gamen, maar dat zijn niet de enigste momenten, dus het zou ook willekeurig kunnen zijn

Nu is mijn vraag, kan dit veroorzaakt worden door de voeding? Of moeten condensators en spanningsregelaars en wat al niet meer voor de USB-bus dit afvangen?

Ik heb hier niet de mogelijkheid de stabiliteit van de voeding te testen. Speedfan geeft alleen de Vcore (0.86V :S), een enkele +12V (11,40V) en een AVcc (3,28V) weer. Maar ik vertrouw Speedfan niet. De BIOS laat goede voltage's zien, maar in hoeverre dat betrouwbaar is weet ik niet, ook omdat de pc dan niet onder belasting is.

Iemand een idee of dit door de voeding veroorzaakt kan worden?
toon volledige bericht
Het lijkt me dat als de 5v af en toe uitvalt je wel wat meer problemen zou hebben dan een knipperend tobo.
Dus ik zou het eerder zoeken in een kabelbreuk, slecht contact of een versleten backlight in je tobo...

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
mensen die als eerste reactie de topicstart gaan quoten :')

Verlichting valt niet uit, alles blijft gewoon werken, alleen de verlichting knippert, maar gaat niet volledig uit. Gewoon voor een seconde of 20 zwak, fel, zwak, fel, zwak fel, zwak, fel, etc. En dat dus heel snel achter elkaar

En een G11 heeft volgens mij geen backlight, als ik het me goed herinner de laatste keer toen ik 'm open gehad heb voor die kabel, waren het allemaal LED'jes. Niet zeker meer, foto's op internet laten zien dat het misschien toch een backlight is, maar is niet goed te zien

[ Voor 32% gewijzigd door FastFred op 10-06-2012 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Er ontstaan problemen na een kabel te vervangen en jij denkt dat het aan een voeding van je pc zou kunnen liggen?

Ik zou eerst eens die nieuwe kabel controlleren. Kabel zelf maar ook alle aansluitingen ed. Heb je die erin moeten solderen?

Led's kunnen ook een backlight vormen toch. Een scherm heeft een backlight, wat meestal uit ccfl's of led's bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Heb je geen andere PC/laptop waar je het toetsenbord kunt testen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Nog niet eens aan gedacht :X Dat kan ik inderdaad eens testen ja.

Kabel is overigens niet gesoldeerd, gewoon een kabel met aan de ene kant een USB-aansluiting, andere kant een stekkertje dat je op een passende aansluiting op de print drukt

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 10-06-2012 13:38 ]

Pagina: 1