Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97olivier
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-08-2024
hallo,

ik heb een vraag,
ik wil graag mijn werk geheugen vergroten ik heb nu 4 GB maar wil graag 8 GB
myn pc is een HP G5320nl :

pricewatch: HP G5320NL (LF938EA)

ik heb de pc net 1 jaar.
er zitten nu 2 kaartjes in, en ik neem aan dat die bijden van 2 GB zijn.
mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:21
Je hebt een kit nodig van 2x 4GB DDR3 geheugen.

http://h20000.www2.hp.com...=5035310&prodTypeId=12454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-07 11:36

itsalwaysme

Graast voor DB

Als ik dit lees:
Supports up to 4 GB on 64-bit PCs
Dan zou ik zeggen dat het moederbord niet meer dan 4GB ondersteund.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97olivier
Heb ik die? Zo niet hoe kan ik krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
itsalwaysme schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 23:33:
Als ik dit lees:
Supports up to 4 GB on 64-bit PCs
Dan zou ik zeggen dat het moederbord niet meer dan 4GB ondersteund.
Einde oefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:21
Hoeft niet perse, het kan best wel werken met 2x 4GB modules alleen is dat dan op hoop van zege.
Dit wil alleen zeggen dat ze het t/m 4GB (2x 2GB) hebben getest.

Wat ik zou doen is even opzoek gaan naar een lokale PC winkel en vragen of je het geheugen ter plekke mag testen. Als het werkt koop je het anders niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97olivier
Oké ja dan doe ik dat even.
Bedankt voor hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06 20:37

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

4 GB is de max. hoeveelheid DDR3 die de G41 chipset kan aanspreken, dus je kan je de moeite van een rit naar de PC-boer besparen.

http://www.intel.com/cont.../g41-express-chipset.html

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97olivier
is dat dan niet per 1 zo'n dingetje waar ik er 2 van heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dual-Channel DDR2 memory support Delivers up to 12.8 GB/s (DDR2 800 dual 6.4 GB/s) of bandwidth and 8 GB maximum supported memory size for faster system responsiveness and support of 64-bit computing.

Dual-Channel DDR3 memory support Delivers up to 17 GB/s (DDR3 1066 dual 8.5 GB/s) of bandwidth and 4 GB maximum supported memory size for faster system responsiveness and support of 64-bit computing.
Als je DDR2 hebt kun je er 8GB inzetten, met DDR3 ben je beperkt tot 4GB. Dit komt van dat linkje van CaPtAiNCaRnAgE, en meestal heeft Intel het wel bij 't goede eind van hun eigen chipsets hoor.

Je bent natuurlijk vrij het te proberen, maar de limiet van de chipset is gewoon 4GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97olivier
ehm ik ben net bij een pc expert geweest die bij mij is de staart woont,
hij zegt dat mijn moeder bord "als het een 64 bit bestuurings systeem heeft dat hij gewoon dat kan.
hj zie ook "alleen niet als het een 32 bit bestuurings systeem is".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-07 23:25
97olivier schreef op zondag 10 juni 2012 @ 16:18:
hij zegt dat mijn moeder bord "als het een 64 bit bestuurings systeem heeft dat hij gewoon dat kan.
Als je meer dan 4Gb geheugen wil gebruiken heb je een 64-bits Os nodig.
Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

97olivier schreef op zondag 10 juni 2012 @ 16:18:
Dan heb je of die PCexpert geen volledige specs gegeven, of hij heeft er weinig verstand van.
Het is een chipset limitatie. Het heeft NIETS te maken met wat voor OS je erop draait, want dat is hier helemaal niet relevant, het gaat al 'fout' bij de chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:07
@Terw_Dan, niet perse.
http://communities.intel.com/thread/24443

Hoewel voor de TS zal het niet gaan werken denk ik:
Largest usable DIMM 2GB.

[ Voor 38% gewijzigd door Biersteker op 10-06-2012 16:34 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TERW_DAN schreef op zondag 10 juni 2012 @ 16:25:
[...]

Dan heb je of die PCexpert geen volledige specs gegeven, of hij heeft er weinig verstand van.
Het is een chipset limitatie. Het heeft NIETS te maken met wat voor OS je erop draait, want dat is hier helemaal niet relevant, het gaat al 'fout' bij de chipset.
Um... dit zou niet de eerste keer zijn dat Intel wat conservatief is met opgaves van hun chipsetlimieten ;)

Herinner je je dit nog?
Abbadon in "Asus P2L97 (i440LX) geheugenuitbreiding: info gevraagd"

De i440LX zou volgens opgave 1GB aan EDO ondersteunen maar slechts 512MB aan (SDR-)SDRAM. Niemand minder dan abbadon heeft bewezen dat dat best meeviel en dat het wel degelijk 1GB aan SDRAM aankon als je 4 repen van 256MB met elk 16 stuks 16Mx8 128Mb chips erin prikte.

Niet al te lang daarna heb ik ook aangetoond wat abba veronderstelde, namelijk dat je 512MB op een i430TX (officieel max 256MB) kon prikken met twee van diezelfde DIMMs topic kan ik zo snel niet vinden helaas

Iirc speelde er op een van de low-end i915-derivaten iets vergelijkbaars bij de overgang van DDR1 naar DDR2.

Sowieso vraag ik me af in hoeverre chipset dit regelen sinds de overgang naar geheugencontroller in de CPU. Zolang de datalijnen fysiek op het moederbord zitten zou het niet uit moeten maken wat de chipset ermee doet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaPtAiNCaRnAgE

CaPtAiNCaRnAgE

Het lijkt er inderdaad op dat Intel in dit geval onjuiste specs heeft gecommuniceerd betreffende haar chipset.
Ook in de spec update (uit 2010) wordt dit niet vermeld:

http://www.intel.com/cont...specification-update.html

Ondanks dat de aansturing van het geheugen in feite gebeurt vanuit de controller in de CPU, is de memory hub in de NB/Chip(set) wel nog bepalend voor het supported aantal DIMMs, kanalen en snelheid.
Er zijn vele borden op basis van de G41 chipset te vinden (ook van Intel zelf) die volgens specs wel een configuratie van 2 * 4 GB DDR3 ondersteunen.

Voor de oude 440 chipset lag het iets anders geloof ik, omdat het toen stond of viel met het fysieke aantal datatlijnen per DIMM en of deze wel of niet parallel aan te spreken waren (double sided of single sided DIMMs) waarbij 128 datalijnen per module het kantelpunt was. De configuratie van de modules zelf (aantal chips, aantal datalijnen per chip en veldgrootte) luisterde toen nogal nauw. Volgens mij technisch niet 1 op 1 vergelijkbaar met de huidige situatie.

Misschien is het ten tijde van release van de chipset inderdaad gewoon niet getest door Intel ivm een gebrekkige beschikbaarheid van 4 GB modules, maar het is wel vreemd dat het ook niet in een latere spec. update is terug te vinden.

[ Voor 0% gewijzigd door CaPtAiNCaRnAgE op 11-06-2012 07:37 . Reden: 2 typos ]

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Volgens mij is er juist weinig veranderd ;)

Nog steeds is het de maximale chipdichtheid die bepaald hoe groot je chips kunnen worden, en het aantal datalijnen wat aangeeft hoeveel van die chips je tegelijk aan kunt sluiten. Of het nu over EDO DIMMs gaat of over DDR3, een bank bestond en bestaat uit 64 datalijnen en je kunt max twee banks van 64 (128 in totaal dus) per DIMM hebben, wat 'dubbelzijdig' heette en heet ongeacht of de chips fysiek op twee kanten zitten of niet.

Enig verschil is dat je 10-15 jaar terug nogal eens moederborden had met meer DIMM sloten dan er datalijnen voorzien waren, dus dat je bijv vier sloten had, maar je max 384 datalijnen aan kon sturen. Gevolg was dat je in de eerste twee sloten vrij was in wat je erin prikte, maar dat je in slots 3 en 4 ofwel een enkele dubbelzijdige danwel twee enkelzijdige DIMMs kon prikken. Twee dubbelzijdige ging niet.

Eigenlijk geldt dat tegenwoordig ook nog, alleen is dual-channel nu de norm en zie je dus vrijwel nooit meer dan twee of bij hoge uitzondering drie sloten per kanaal, dus per geheugencontroller op consumentenborden.

Dat het toen meer van een issue leek, had te maken met enerzijds ontbreken van andere issues op dat vlak, anderzijds met de combinatie van spectaculaire daling van geheugenprijzen rond 2000 die meer RAM mogelijk maakte en van het ontbreken van een waardige opvolger van de i440BX, waardoor een feitelijk overjarige chipset en z'n derivaten (waar ik alle So370 SDRAM-chipsets van Intel toe reken, incl i810 en i815) te lang in gebruik bleef ondanks dat het nieuw RAM niet ondersteunde.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

dion_b schreef op zondag 10 juni 2012 @ 21:26:
[...]

Um... dit zou niet de eerste keer zijn dat Intel wat conservatief is met opgaves van hun chipsetlimieten ;)
Daar heb je inderdaad wel gelijk in. MAAR, punt blijft natuurlijk dat het OS geen invloed heeft op de hoeveelheid geheugen die de geheugencontroller snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97olivier
http://www.computerstore....-4-gb-dimm-ddr3-1066.html

moet je eens kijken by geschikt voor,

mijn pc naam is HP G5302nl

die staat er tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-07 11:36

itsalwaysme

Graast voor DB

97olivier schreef op maandag 11 juni 2012 @ 16:49:
http://www.computerstore....-4-gb-dimm-ddr3-1066.html

moet je eens kijken by geschikt voor,

mijn pc naam is HP G5302nl

die staat er tussen
Ik zou toch eerder uitgaan van de informatie van HP, dan van een willekeurige computer-webwinkel. Maar je zoals eerder al door iemand anders aangegeven, je kan het proberen. Het zou kunnen werken, al is de kans klein.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
itsalwaysme schreef op maandag 11 juni 2012 @ 20:26:
[...]

Ik zou toch eerder uitgaan van de informatie van HP, dan van een willekeurige computer-webwinkel. Maar je zoals eerder al door iemand anders aangegeven, je kan het proberen. Het zou kunnen werken, al is de kans klein.
Nou ja, klopt toch. Er staat dat deze module werkt. 1 module dus, van 4 GB werkt. Meer staat er niet.

En olivier, als je het zo graag wil proberen, probeer het dan toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 97olivier
ik heb ze vandaag gehaald en ze werken prima,
maar idereen toch bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaPtAiNCaRnAgE

CaPtAiNCaRnAgE

Cool, thanks voor de feedback!

Pagina: 1