DOA: Gigabyte Z77X-UD3J Socket 1155 + Core i5-3570K? HELP!

Pagina: 1
Acties:

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:31
Help,

Ik word een beetje gek. Heb een Gigabyte Z77X-UD3H socket 1155 board gekocht met Core i5-3570K cpu.
Dacht dat het eerste board DOA was teruggestuurd (geld nog niet terug, 4Launch). Toen hetzelfde board ergens anders besteld met een CPU die zeker wordt ondersteund een Celeron G530. Helaas precies hetzelfde probleem.

Indien ik alleen het board, CPU, onboard video, geheugen (Corsair CML8GX3M2A1600C) en voeding (Thermaltake M550W) aansluit krijg ik met beide CPUs geen POST. Fans draaien wel, verder niets.
De 12V pins van de voeding zijn uiteraard aangesloten.

CMOS clearen werkt ook niet.

Geheugen is getest in een socket 1155 board en voeding ook, werkt prima. De enige opties die ik kan bedenken is:

- CPU heeft het MB gesloopt,
- Voeding is niet toereikend

Wie weet raad? Iemand in de buurt van Utrecht die kan en wil helpen? :'(

Verwijderd

Vaevictis_ schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:28:
Indien ik alleen het board, CPU, onboard video, geheugen (Corsair CML8GX3M2A1600C) en voeding (Thermaltake M550W) aansluit krijg ik met beide CPUs geen POST. Fans draaien wel, verder niets.
De 12V pins van de voeding zijn uiteraard aangesloten.
Heb je de 4-pin (CPU power) ook aangesloten?

Indien dat het geval is, kan je met een andere voeding uitsluiten dat het probleem de voeding niet is?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2012 22:33 ]

• Vaevictis_
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:31:
[...]

Heb je de 4-pin (CPU power) ook aangesloten?

Indien dat het geval is, kan je met een andere voeding uitsluiten dat het probleem de voeding niet is?
Ja dat bedoelde ik met de 12V aansluiting, die 4-pin connector. Anders gaat het board ook meteen uit.

Verwijderd

Vaevictis_ schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:33:
Ja dat bedoelde ik met de 12V aansluiting, die 4-pin connector. Anders gaat het board ook meteen uit.
Niet altijd, dat heb ik een keer gehad toen ik van een P3 naar een P4 ging :X Fans draaiden, maar verder niets. En maar zoeken wat het nu was.

Het beste is nu structureel uit te gaan zoeken en uit te gaan sluiten. Probeer onderdelen voor zover mogelijk uit te wisselen met andere onderdelen, zoals die voeding, met één reepje RAM en vervolgens met een ander reepje RAM, dat soort werk.

• Vaevictis_
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:36:
[...]

Niet altijd, dat heb ik een keer gehad toen ik van een P3 naar een P4 ging :X Fans draaiden, maar verder niets. En maar zoeken wat het nu was.

Het beste is nu structureel uit te gaan zoeken en uit te gaan sluiten. Probeer onderdelen voor zover mogelijk uit te wisselen met andere onderdelen, zoals die voeding, met één reepje RAM en vervolgens met een ander reepje RAM, dat soort werk.
Dat heb ik al gedaan, geheugen, CPU alleen voeding is nog niet gewisseld maar die is net nieuw.
Voeding werkt wel op een oud 1156 board.

• Vaevictis_
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:36:
[...]

Bij dit board wel, heb ik al getest :*)

Verwijderd

Vaevictis_ schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:38:
Dat heb ik al gedaan, geheugen, CPU alleen voeding is nog niet gewisseld maar die is net nieuw.
Voeding werkt wel op een oud 1156 board.
Nieuw is op zich geen garantie, daar kan van alles mee mis zijn, maar dat hij het met een ander bord wel doet is wel veelzeggend. Dan is de voeding hoogstwaarschijnlijk niet stuk.

Weet je zeker dat dit bord al de goede BIOS/EUFI-versie heeft voor de chip die jij wilt gebruiken? Z77 zou klaar moeten zijn voor Ivy, maar je weet het nooit en de symptomen zijn wel vergelijkbaar. Misschien dat een bepaalde serie chips pas later toegevoegd is o.i.d.

Edit: ben je overigens ook zeker van het typenummer van dat moederbord. Met de J als laatste letter vind ik op Google alleen jouw eigen topic :p Dan kan niet kloppen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2012 22:45 ]

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:04

InFamous

excommunicado

Zit alles ingebouwd in een kast?

Indien ja, staan alle stand-offs wel goed? Niet dat er ergens een kortsluiting maakt.

Indien nee, heb je een speaker aangesloten en geeft deze bieps?

Formerly known as Ragdoll

Verwijderd

InFamous schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:45:
Indien ja, staan alle stand-offs wel goed? Niet dat er ergens een kortsluiting maakt.
Goed punt :Y

• Vaevictis_
InFamous schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:45:
Zit alles ingebouwd in een kast?

Indien nee, heb je een speaker aangesloten en geeft deze bieps?
Inderdaad stand-offs had ik ook al rekening mee gehouden. Board ligt op de anti-statische zak.
Speaker is niet meer aangesloten en gaf geen beeps.

• Vaevictis_
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:42:
[...]

Nieuw is op zich geen garantie, daar kan van alles mee mis zijn, maar dat hij het met een ander bord wel doet is wel veelzeggend. Dan is de voeding hoogstwaarschijnlijk niet stuk.

Weet je zeker dat dit bord al de goede BIOS/EUFI-versie heeft voor de chip die jij wilt gebruiken? Z77 zou klaar moeten zijn voor Ivy, maar je weet het nooit en de symptomen zijn wel vergelijkbaar. Misschien dat een bepaalde serie chips pas later toegevoegd is o.i.d.

Edit: ben je overigens ook zeker van het typenummer van dat moederbord. Met de J als laatste letter vind ik op Google alleen jouw eigen topic :p Dan kan niet kloppen.
Excuses het is een Z77X-UD3H. Bios moet goed zijn van de Celeron CPU is een Sandy Bridge, de oudste bios (F7) versie moet deze al ondersteunen.

Verwijderd

Dit wordt wel steeds lastiger :p The usual suspects zijn toch wel grotendeels op. Ik kan me nog voorstellen dat het ding om één of andere reden in een kast moet zitten in verband met z'n aarding, maar een beetje een long shot is dat wel.

• Vaevictis_
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:54:
Dit wordt wel steeds lastiger :p The usual suspects zijn toch wel grotendeels op. Ik kan me nog voorstellen dat het ding om één of andere reden in een kast moet zitten in verband met z'n aarding, maar een beetje een long shot is dat wel.
Daarom word ik ook gek. In de handleiding staat dat er minimaal een voeding van 500W nodig is.
Dus dat moet wel goed zitten. Even kijken of een tweaker eentje wil uitlenen....

• InFamous

InFamous

excommunicado

Vaevictis_ schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:48:
[...]

Inderdaad stand-offs had ik ook al rekening mee gehouden. Board ligt op de anti-statische zak.
Speaker is niet meer aangesloten en gaf geen beeps.
Gaf deze ook geen beeps, als je probeerde te bootten zonder geheugen? In dat geval denk ik sterk aan een overleden moederbord.

Trouwens ik zie dat dit moederbord beschikt over een error code display, geeft deze ook niks aan?

[ Voor 11% gewijzigd door InFamous op 09-06-2012 22:59 ]

Verwijderd

Vaevictis_ schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:56:
Daarom word ik ook gek. In de handleiding staat dat er minimaal een voeding van 500W nodig is.
Dus dat moet wel goed zitten. Even kijken of een tweaker eentje wil uitlenen....
Wat heb je nodig? Die 500 watt is gegarandeerd het probleem niet, misschien de voeding op zich wel. Het wil nog wel voorkomen dat een bepaalde voeding niet lekker combineert met een bepaald moederbord omdat de timing van de signalen net niet goed matcht.
InFamous schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:57:
Gaf deze ook geen beeps, als je probeerde te bootten zonder geheugen? In dat geval denk ik sterk aan een overleden moederbord.
Alleen is het wel bijzonder raar dat een ander bord hetzelfde had. Dan moeten het twee dode borden zijn.

• InFamous

InFamous

excommunicado

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 23:00:
[...]

Wat heb je nodig? Die 500 watt is gegarandeerd het probleem niet, misschien de voeding op zich wel. Het wil nog wel voorkomen dat een bepaalde voeding niet lekker combineert met een bepaald moederbord omdat de timing van de signalen net niet goed matcht.

[...]

Alleen is het wel bijzonder raar dat een ander bord hetzelfde had. Dan moeten het twee dode borden zijn.
Probleem vinden is één, oorzaak is nummer twee.
Als bijvoorbeeld de voeding, cpu of geheugen het bord kortsluit of iets dergelijks.

• Vaevictis_
InFamous schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:57:
[...]

Trouwens ik zie dat dit moederbord beschikt over een error code display, geeft deze ook niks aan?
Geen beeps zonder geheugen, error code display bleef zwart. Waarschijnlijk is dan de CPU dus defect en heeft deze ook het MB gesloopt? Want ik heb eerst de Core i5 CPU (die ook in het andere board heeft gezeten erin gedaan). Daarna pas de Celeron.

• Vaevictis_
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 23:00:
[...]

Heb al een mail gestuurd naar support van ThermalTake....

Verwijderd

Vaevictis_ schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 23:03:
Geen beeps zonder geheugen, error code display bleef zwart. Waarschijnlijk is dan de CPU dus defect en heeft deze ook het MB gesloopt? Want ik heb eerst de Core i5 CPU (die ook in het andere board heeft gezeten erin gedaan). Daarna pas de Celeron.
Het is niet onmogelijk, maar wel erg onwaarschijnlijk. Naast dat CPU's zelden kapot gaan/zijn, werken ze dan meestal simpelweg niet, in plaats van een bord te slopen.
Vaevictis_ schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 23:04:
Heb al een mail gestuurd naar support van ThermalTake....
Ik weet niet of dat gaat helpen, testen met een andere voeding is het handigste.

• InFamous

InFamous

excommunicado

Vaevictis_ schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 23:03:
[...]

Moeilijk te zeggen, stap één is de voeding uitsluiten.
Kan eventueel ook het geheugen zijn wat kortsluiting maakt.

Je zei dat je nog een socket 1156 bord had liggen, hiermee kan je alvast het geheugen uitsluiten.

• Vaevictis_
InFamous schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 23:05:
[...]

Moeilijk te zeggen, stap één is de voeding uitsluiten.
Kan eventueel ook het geheugen zijn wat kortsluiting maakt.

Je zei dat je nog een socket 1156 bord had liggen, hiermee kan je alvast het geheugen uitsluiten.
Klopt geheugen komt ook uit dat board, dus dat werkt. Ik zie in de V&A geen geschikte losse voeding in de buurt van Utrecht. Om deze nu ook op de gok te gaan kopen vind ik ook weer zo wat.

Verwijderd

Vaevictis_ schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 23:06:
Klopt geheugen komt ook uit dat board, dus dat werkt. Ik zie in de V&A geen geschikte losse voeding in de buurt van Utrecht. Om deze nu ook op de gok te gaan kopen vind ik ook weer zo wat.
Heb je niet nog een voeding in een oud systeem zitten? Kopen lijkt me inderdaad wat al te voortvarend in dit geval :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2012 23:08 ]

• Vaevictis_
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 23:07:
[...]

Heb je niet nog een voeding in een oud systeem zitten?
Nee laatst een voeding verkocht.

• Vaevictis_
Vaevictis_ schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 23:06:
[...]

Misschien is de voeding toch de licht...

Amps/watts and voltage 3.3V 5V 12V1 -12V -5VSB
Rail amps 24A 15A 42A 0.5A 3A
Maximum rating 105W
504W
6W 15W
Maximum rating continuous
550W

Verwijderd

Vaevictis_ schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 23:10:

Maximum rating 105W
504W
6W 15W
550W
Ik heb werkelijk nog nooit van een systeem dat niet wilde booten omdat de voeding te licht is gehoord :) Die cijfers van de fabrikant zijn een beetje ruim om veilig te zitten, maar tenzij er echt iets mis is met dat ding zou het gewoon moeten werken.

• InFamous

InFamous

excommunicado

Vaevictis_ schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 23:10:
[...]

Maximum rating 105W
504W
6W 15W
550W
Het bord incl. cpu en geheugen verbruikt max 250 watt die voeding is ruim voldoende.

• Vaevictis_
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 23:12:
[...]

Ik heb werkelijk nog nooit van een systeem dat niet wilde booten omdat de voeding te licht is gehoord :) Die cijfers van de fabrikant zijn een beetje ruim om veilig te zitten, maar tenzij er echt iets mis is met dat ding zou het gewoon moeten werken.
Heb het 1x meegemaakt met een Core2Duo en een 300W voeding, die trok het niet.

• InFamous

InFamous

excommunicado

Vaevictis_ schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 23:15:
[...]

Heb het 1x meegemaakt met een Core2Duo en een 300W voeding, die trok het niet.
Dan was het waarschijnlijk geen kwaliteits voeding.

• 97olivier
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-08-2024
ik heb net nieuw topic kan iemand mij daar mee uit helpen?

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

97olivier schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 23:16:
ik heb net nieuw topic kan iemand mij daar mee uit helpen?
je vraagt in dit topic ondersteuning voor 97olivier in "WerkGeheugen Moederboord"
als je in je eigen topic een duidelijke vraag zet heb je meer kans dat iemand reageert.

d:)b :henk d:)b

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als dat systeem opstart zal het nog geen 150 watt trekken....en dat maar heel kort, daarna onder de 100 watt.

En als iets mb of wat dan ook kan slopen, dan is het wel de voeding, niet de cpu.

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-02 18:09
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 23:07:
[...]

Heb je niet nog een voeding in een oud systeem zitten? Kopen lijkt me inderdaad wat al te voortvarend in dit geval :)
Ik heb nog een Cooler Master 600W voeding liggen (Vleuten), die zou je wel even kunnen lenen. Ongeveer 8-9KM van Utrecht. Eventueel zou ik je, na volgende week donderdag, kunnen assisteren mocht dat dan nog nodig zijn.

• Vaevictis_
Stef42 schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 23:38:
[...]

Ik heb nog een Cooler Master 600W voeding liggen (Vleuten), die zou je wel even kunnen lenen. Ongeveer 8-9KM van Utrecht. Eventueel zou ik je, na volgende week donderdag, kunnen assisteren mocht dat dan nog nodig zijn.
Thanks! Zie DM.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Vaevictis_ schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:48:
[...]

En daar kun je je bord mee gesloopt hebben, zo'n zak is als een kooi van Faraday en dus is de buitenkant geleidend, je bord daarop leggen met de soldeercontactjes kan een ESD teweeg brengen van de zak, indien deze geladen is/was.

Beste is stuk karton, kan er niets fout gaan.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Vaevictis_
DaLoona schreef op zondag 10 juni 2012 @ 11:35:
[...]

En daar kun je je bord mee gesloopt hebben, zo'n zak is als een kooi van Faraday en dus is de buitenkant geleidend, je bord daarop leggen met de soldeercontactjes kan een ESD teweeg brengen van de zak, indien deze geladen is/was.

Ok. Maar het 1e board heb ik wel ingebouwd met een ESD polsbandje en geen stand-offs die sluiting veroorzaakte. Die had precies hetzelfde symptoon.

• Vaevictis_
DaLoona schreef op zondag 10 juni 2012 @ 11:35:
[...]

OPGELOST! Dankzij stef42 (hulde _/-\o_ ) bleek dus toch de voeding te zijn.
Heb de BIOS (versie F5) kunnen updaten naar F11. Even kijken of hij nu ook mij de Thermaltake M550W wil werken.
Pagina: 1