Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-12-2022
Beste mede tweakers,

Ik ben van plan om een pc te maken (heb er ervaring mee) nu wil ik alleen even mijn setup aan jullie laten zien mis dat jullie betere setup weten en onderdelen afraden of aanraden.

Het gaat om een muziek producer systeem dus grafisch hoeft die niet snel te zijn is bijna stilstaand beeld, Denk vermogen moet wel snel zijn.

Komt ook nog een dsp kaart in. (voor de gene die niet weten wat dat is, Dat is een kaart die je denk snelheid van je producer software sneller maakt. je kan het vergelijken dat er door die kaart nog meer processor in het systeem komen te zitten)

Op de pc komen 2X 27inch acer S273HLAbmii

Let even goed op bij de ram geheugen, Zit namelijk te twijfelen welke ik moet nemen:

DDR3-1600
Of
DDR3-1866
Of
DDR3-2133

Computer:

• Cooler Master Silent Pro Gold 800w 150,-
• ASUS Crosshair V Formula/Thunderbolt 187,-
• AMD FX-8150 199,-

Of • Corsair 32 Gb DDR3-1600 Quad-kit 274,-

Of • G.Skill 32 gb DDR3-1866 Quad-kit 279,-

Of • G.Skill 32 gb DDR3-2133 Quad-kit 334,-

• Silverstone Raven RV01B-W 197,-
• Sapphire HD 7080 (2048MB/256Bit) 216,-
• Corsair CSSD-F120GBGT-BK (2X) 117,-
• Samsung ST1000DM005 (1TB) 84,-
• LG BH10LS38 (bluray drive) 80,-
• antec kuhler H20 920 (waterkoeling) 94,-

Alvast bedankt mannen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:24
denp schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 18:18:
Let even goed op bij de ram geheugen, Zit namelijk te twijfelen welke ik moet nemen:
Als je 4 x 8GB wilt plaatsen gewoon 1600 nemen, 1866 ondersteund je cpu enkel bij 2 modules.[q]

• Sapphire HD 7080 (2048MB/256Bit) 216,-Welke kaart bedoel je precies, en waarom zo'n dure als grafische prestaties niet belangrijk zijn?
• Corsair CSSD-F120GBGT-BK (2X) 117,-
Waarom niet bv de Samsung 830? Goedkoper en sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denp
Nielson schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 18:51:
[...]
Als je 4 x 8GB wilt plaatsen gewoon 1600 nemen, 1866 ondersteund je cpu enkel bij 2 modules.
Heb nu 1600 staan op me lijst.
[...]
Welke kaart bedoel je precies, en waarom zo'n dure als grafische prestaties niet belangrijk zijn?
http://www.alternate.nl/h...20G)/990005/?event=search
Waarom je geen idee kan idd een goedkoperen.
[...]
Waarom niet bv de Samsung 830? Goedkoper en sneller.
deze heb ik nu als ssd gezet!
bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 19:23
32 gb? Ik produceer geen muziek, maar is dit niet een beetje overkill? 16gb lijkt me toch meer dan genoeg. En ddr3 1600 is prima, helemaal als je niet overclocked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denp
Stefan1987 schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 20:54:
32 gb? Ik produceer geen muziek, maar is dit niet een beetje overkill? 16gb lijkt me toch meer dan genoeg. En ddr3 1600 is prima, helemaal als je niet overclocked.
32GB ja dat heb je zeker wel nodig! overkill voor produceren bestaat niet.

Een vst (digitale instrument/sampler) gebruikt normale denksnelheid maar als je van die vst's er een stuk of 10 hebt openstaan dan verbruiken die bij elkaar meer dan een grafische game kwa denk snelheid.

Onderschat producer software niet.

Daarom bestaan er ook dsp kaarten om je vst's nog meer snelheid te geven dan dat je setup aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denp
Of is dit een beter setup:

• Intel® Core™ i7-3770K 329,-
• ASUS Maximus IV GENE-Z/GEN3 165,-
• Corsair 32 GB DDR3-1866 Quad-Kit 394
• SilverStone Raven RV03B-W 128,-
• Samsung MZ-7PC128B/WW 108,- (2X)
• Western Digital WD20EARX 110,-
• LG BH10LS38 80,- (bluray drive)
• Cooler Master Silent Pro Hybrid 850W 200,-
• SAPPHIRE HD 7850 (11200-00-20G) 217,-
• antec kuhler H20 920 (waterkoeling) 94,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 19:09

painkill

Pain(k)(ill)

Je mist nog een Floppy drive?

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denp
Nee die heb ik al floppy usb ;)

Alleen nog een zipdrive 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door denp op 09-06-2012 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n duur moederbord lijkt me nergens voor nodig, zelfs als je zou willen overclocken is dat een veel te duur bord :)
denp schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 21:52:
Een vst (digitale instrument/sampler) gebruikt normale denksnelheid maar als je van die vst's er een stuk of 10 hebt openstaan dan verbruiken die bij elkaar meer dan een grafische game kwa denk snelheid.
De workload van vst's en spellen is niet echt te vergelijken en staan ook weer min of meer los van het geheugengebruik. Ik begrijp dat geheugen vooral veel gebruikt wordt als je veel vst's gebruikt die samples gebruiken. Dan moet je volgens mij wel heel erg zwaar aan de bak gaan wil je 16 GB volkrijgen. Ik denk dat dat erg lastig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

denp schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:06:
[...]

Nee die heb ik al floppy usb ;)

Alleen nog een zipdrive 8)7
Straks heb je je mooie pc klaar en dan vraag iemand het volgende:

'Ey, sjappie, waar is je Floppy drive?'

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denp
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:06:
Zo'n duur moederbord lijkt me nergens voor nodig, zelfs als je zou willen overclocken is dat een veel te duur bord :)

[...]

De workload van vst's en spellen is niet echt te vergelijken en staan ook weer min of meer los van het geheugengebruik. Ik begrijp dat geheugen vooral veel gebruikt wordt als je veel vst's gebruikt die samples gebruiken. Dan moet je volgens mij wel heel erg zwaar aan de bak gaan wil je 16 GB volkrijgen. Ik denk dat dat erg lastig is.
Onderschat het niet hoeveel het verbruikt, Pak nexus vst en zet die maar 5 keer in lijn en laat ze spelen dan zal je zien dat je pc aan het trekken en stressen is.

en liever alvast 32 of 64 gb ram dan later nog bij zetten

[ Voor 3% gewijzigd door denp op 09-06-2012 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denp
painkill schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:08:
[...]

Straks heb je je mooie pc klaar en dan vraag iemand het volgende:

'Ey, sjappie, waar is je Floppy drive?'
dat zal vast wel ja maar geintje altijd leuk toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Misschien hebben ze wel worms op een floppy drive, wat doe jij dan?
Inderdaad, dan ren jij naar de harde waren winkel en dan haal jij voor een mooie prijs een floppy drive.
Kun je beter gelijk maar doen, je wilt niet weten hoeveel floppy drives ik op die manier al wel niet heb moeten kopen..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denp schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:09:
Onderschat het niet hoeveel het verbruikt, Pak nexus vst en zet die maar 5 keer in lijn en laat ze spelen dan zal je zien dat je pc aan het trekken en stressen is.
Ik denk dat je eerst eens even goed moet uitzoeken wat nu de exacte belasting van het systeem gaat zijn :) Gebaseerd op ervaringen van anderen met vergelijkbare vst's en programma's. Ik merk aan je onderdelenkeuzes dat je nu eigenlijk een beetje in het wilde weg dure onderdelen aan het uitzoeken bent, maar dat is zonde en garandeert uiteindelijk ook helemaal niet dat het ding geschikt is voor jouw doeleinden.

Ik heb het vermoeden (ook uit eigen beperkte ervaring met muziekprogramma's en vst's) dat je een redelijk stevige processor kunt gebruiken, een ruime maar niet overdreven hoeveelheid RAM, maar (als je geen spellen gaat spelen) geen losse videokaart.
painkill schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:12:
Misschien hebben ze wel worms op een floppy drive, wat doe jij dan?
Inderdaad, dan ren jij naar de harde waren winkel en dan haal jij voor een mooie prijs een floppy drive.
Kun je beter gelijk maar doen, je wilt niet weten hoeveel floppy drives ik op die manier al wel niet heb moeten kopen..
Het is nu wel leuk geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denp schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:09:
[...]

en liever alvast 32 of 64 gb ram dan later nog bij zetten
not really, ik gebruik met 1 - 3x nexus nog geen 700mb RAM dus lijkt me geen probleem om gewoon voor 16 te gaan, 32 is overkill, 16 een nette marge tov 8 :) daarnaast kan je altijd bijsteken mocht je toch tegen problemen aan lopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:14:
[...]

Het is nu wel leuk geweest ;)
Inderdaad, had ik nu maar gelijk een floppy drive gekocht.. Wijze les welke ik al in 2000 heb geleerd..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denp
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:14:
[...]

Ik denk dat je eerst eens even goed moet uitzoeken wat nu de exacte belasting van het systeem gaat zijn :) Gebaseerd op ervaringen van anderen met vergelijkbare vst's en programma's. Ik merk aan je onderdelenkeuzes dat je nu eigenlijk een beetje in het wilde weg dure onderdelen aan het uitzoeken bent, maar dat is zonde en garandeert uiteindelijk ook helemaal niet dat het ding geschikt is voor jouw doeleinden.

Ik heb het vermoeden (ook uit eigen beperkte ervaring met muziekprogramma's en vst's) dat je een redelijk stevige processor kunt gebruiken, een ruime maar niet overdreven hoeveelheid RAM, maar (als je geen spellen gaat spelen) geen losse videokaart.
Videokaart: hoe kan ik anders 2 schermen aansluiten op een vga/dvi? kan wel maar dan heb ik op beide schermen hetzelfde.

Setup: is niet uit het wilde weg gekozen, Heb liever gelijk een monster systeem dan dat ik 16 gb ga kopen en dan tot de conclusie kom dat ik meer moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:15:
not really, ik gebruik met 1 - 3x nexus nog geen 700mb RAM dus lijkt me geen probleem om gewoon voor 16 te gaan, 32 is overkill, 16 een nette marge tov 8 :) daarnaast kan je altijd bijsteken mocht je toch tegen problemen aan lopen ;)
Volgens mij is 16 GB al volop overkill, je zou met 8 GB toch al wel prima moeten kunnen werken, zelfs met behoorlijk sets aan samples die allemaal in het geheugen moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yes prima werken zoals je zegt, maar ik denk dat 16gb een gezonde marge is ;) maar liever wat sneller geheugen en maar 8gb dan 16gb traag geheugen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denp
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:19:
[...]

not really, ik gebruik met 1 - 3x nexus nog geen 700mb RAM dus lijkt me geen probleem om gewoon voor 16 te gaan, 32 is overkill, 16 een nette marge tov 8 daarnaast kan je altijd bijsteken mocht je toch tegen problemen aan lopen.
Ik had een laptop dualcore met 4gb ram en bij 3 nexus (en nog meer vst's ect) liep die toch echt te stotteren en hakken.
Volgens mij is 16 GB al volop overkill, je zou met 8 GB toch al wel prima moeten kunnen werken, zelfs met behoorlijk sets aan samples die allemaal in het geheugen moeten.
Waarom niet gelijk heb een hekel aan later toe voegen ben nu bezig met het systeem en ja dat het ipv 100 euro 300 euro wordt dat is dan maar zo.

wil het gelijk goed doen en niet voor de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denp
maar jullie mening:

AMD setup of intel setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denp schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:19:
Videokaart: hoe kan ik anders 2 schermen aansluiten op een vga/dvi? kan wel maar dan heb ik op beide schermen hetzelfde.

O ja, twee schermen. Eens even kijken of dat met de on-board te doen is.

Dan nog heb je geen videokaart van 200 euro nodig met een bak aan rekenkracht :) Een heel licht kaartje is al voldoende.
Setup: is niet uit het wilde weg gekozen, Heb liever gelijk een monster systeem dan dat ik 16 gb ga kopen en dan tot de conclusie kom dat ik meer moet hebben.
Vergeef me dat ik je moet corrigeren, maar het is wel een setup die ietwat in het wilde weg is gekozen. Dat je een monstersysteem wilt neerzetten kan ik begrijpen, maar naast dat je ook dan beter goed uitzoekt op welke punten het loont om echt te investeren (CPU/HT/RAM hoeveheelheid/RAM snelheid/SSD) in plaats van in het wilde weg zijn sommige (hele) dure opties simpelweg niet beter. Je hebt nu een moederbord van 400 euro staan en ik kan je absoluut garanderen dat een bord van 125 euro voor jouw doeleinden precies even goed en snel is.
denp schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:24:
maar jullie mening:

AMD setup of intel setup
Als de programma's/plugins die jij gebruikt erg multithreaded zijn kan het wellicht lonen voor AMD te gaan, maar waarschijnlijker is Intel de goede keuze.

Het is een kwestie van goed onderzoek doen om de beste keuze te maken :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2012 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denp
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:24:
[...]

O ja, twee schermen. Eens even kijken of dat met de on-board te doen is.

Dan nog heb je geen videokaart van 200 euro nodig met een bak aan rekenkracht :) Een heel licht kaartje is al voldoende.

[...]

Vergeef me dat ik je moet corrigeren, maar het is wel een setup die ietwat in het wilde weg is gekozen. Dat je een monstersysteem wilt neerzetten kan ik begrijpen, maar naast dat je ook dan beter goed uitzoekt op welke punten het loont om echt te investeren (CPU/HT/RAM hoeveheelheid/RAM snelheid/SSD) in plaats van in het wilde weg zijn sommige (hele) dure opties simpelweg niet beter. Je hebt nu een moederbord van 400 euro staan en ik kan je absoluut garanderen dat een bord van 125 euro voor jouw doeleinden precies even goed en snel is.

[...]

Als de programma's/plugins die jij gebruikt erg multithreaded zijn kan het wellicht lonen voor AMD te gaan, maar waarschijnlijker is Intel de goede keuze.

Het is een kwestie van goed onderzoek doen om de beste keuze te maken :)
Dan gaan we een simpele videokaart aanschaffen.

over je uitgezocht in het wilde weg: daarom kom ik ook hier ;) ik heb hem met zorg uitgekozen maarja er zijn altijd mensen die er meer vanaf weten dan jij zelf en daarom zet ik me setup op tweakers.

begrijp me niet verkeer bedoel het goed.

Ben zelf amd fan maar als intel beter blijkt te zijn dan doen we die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denp schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:30:
Ben zelf amd fan maar als intel beter blijkt te zijn dan doen we die.
Welke programma's gebruik je? Dat maakt het wat makkelijker e.e.a. uit te zoeken :) Reason, Fruityloops, Ableton?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2012 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denp
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:37:
[...]

Welke programma's gebruik je? Dat maakt het wat makkelijker e.e.a. uit te zoeken :) Reason, Fruityloops, Ableton?
Gebruik er meerdere

reason propellerhead
cubase
FL

en ook veel vst's denk 25 verschillende

samen met ong 45gb aan samples

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:24
Als je 45gb aan samples hebt, zet je beter sowieso een SSD in om je windows + samples op te zetten. Laad alles lekker snel in vanuit de SSD en start alles vlot op.

Verder lijk met 16Gb meer dan genoeg, het voorbeeld dat jij aanhaalt lijkt me meer aan de processor te wijten dan het geheugen (je kunt dit ook zelf met taakbeheer nagaan, en kan je een miskoop besparen!). In dat geval zet je dan beter in op een goede processor, i.c.m. de 16Gb en een SSD in plaats van per se voor de 32 te willen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denp
wsitedesign schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 23:07:
Als je 45gb aan samples hebt, zet je beter sowieso een SSD in om je windows + samples op te zetten. Laad alles lekker snel in vanuit de SSD en start alles vlot op.

Verder lijk met 16Gb meer dan genoeg, het voorbeeld dat jij aanhaalt lijkt me meer aan de processor te wijten dan het geheugen (je kunt dit ook zelf met taakbeheer nagaan, en kan je een miskoop besparen!). In dat geval zet je dan beter in op een goede processor, i.c.m. de 16Gb en een SSD in plaats van per se voor de 32 te willen gaan.
SSD komt er sowieso
processor komt de snelste van amd
ram ja heb liever over dan te weinig en gelijk voor de toekomst aangezien ze vst's steeds krachtig maken

SSD wil ik ook in raid 1 gaan zetten dus heb er 2 nodig zekerheid voor alles ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 19:23
Ik snap niet waarom je zo perse vast wil houden aan 32 gb intern. Ga gewoon voor een Intel Core i7-3770 of iets in die richting met een normaal mobo, 16 gb geheugen en goed 1 of meerdere ssd's.. Dat levert je uiteindelijk veel meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of LGA2011? denk dat als je een monster neer wilt zetten best een 3930K of misschien zelf 3960X kan kopen ;) en dan snel RAM (16 of 32gb) bijvoorbeeld corsair dominators? bij 2011 kan je namelijk ook 8 ram latjes plaatsen en 8x4gb = 32 wat volgens mij goedkoper is dan 4x8gb.

en ik zou dus wel echt voor Intel gaan ;)

verder is een videokaartje van 50 euro al ruim voldoende inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denp
Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2012 @ 09:55:
of LGA2011? denk dat als je een monster neer wilt zetten best een 3930K of misschien zelf 3960X kan kopen ;) en dan snel RAM (16 of 32gb) bijvoorbeeld corsair dominators? bij 2011 kan je namelijk ook 8 ram latjes plaatsen en 8x4gb = 32 wat volgens mij goedkoper is dan 4x8gb.

en ik zou dus wel echt voor Intel gaan ;)

verder is een videokaartje van 50 euro al ruim voldoende inderdaad.
Intel is dus beter voor wat ik ermee wil gaan doen?

Dacht juist dat AMD daarvoor beter was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Op het moment kun je kiezen uit 3 verschillende recente platformen voor een relatief High-end PC. Je heb AM3+ (AMD), LGA 1155 en 2011 (Intel).

De AMD bulldozer architectuur is voor veel tweakers een beetje teleurstellend geweest omdat de prestaties een beetje tegenvielen tov de recente Intel CPU's. Vooral de single threaded performance en het stroomverbruik viel tegen. Echter gebruik je software die goed te verdelen is in meerdere threads en maakt stroomverbruik geen bal uit, dan hoef je AMD niet af te schrijven.

Bij Intel heb je de keuze tussen socket 1155 en 2011. qua cpu architectuur zit er niet heel veel verschil tussen de 2 platformen alleen zijn de 2 platformen bedoeld voor verschillend gebruik. Bij socket 2011 heb je bijvoorbeeld een quad channel geheugen controller in de CPU tov een dual channel in 1155. Gebruik je dus software die veel baad heeft bij geheugenbandbreedte (let op bandbreedte is heel wat anders dan de hoeveelheid geheugen) dan kan quad channel geheugen voordeel hebben. Echter is dit vooral het geval bij grote databases en HPC. Dan heb je ook nog socket 1155 die eigenlijk bedoeld is voor de iets meer mainstream gebruiker. Echter schiet intel zichzelf een beetje in hun eigen voet (bij de consumenten CPU's) door Ivy Bridge CPU's te ontwikkelen die ongeveer even snel zijn dan de duurdere broertjes op socket 2011. Alleen wanneer je software draait die enorm belemmerd wordt door de bandbreedte van je interne geheugen heeft socket 2011 voordeel op socket 1155.

Hopelijk kun je zo je keuze makkelijker maken, maar zonder veel ervaring te hebben met de programma's die jij gebruikt denk ik dat de kans groot is dat een pricewatch: Intel Core i7 3770 Boxed (of de K variant als je wilt gaan overclocken) de beste CPU voor jou gaat zijn. Zet er een degelijk Z77 moederbord bij (maar niet overbodig duur, dit heeft 0,0 invloed op de prestaties) met de juiste aansluitingen (welke heb je nodig? USB 3.0, firewire, esata??) http://tweakers.net/price...YIvlMK6pDXcYySCk2WrfoU0of en je komt een heel eind.

edit: met een nieuwe intel setup en een Z77 moederbord kun je ook prima 2 monitoren aansluiten dus heb je ook geen losse videokaart meer nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door jaapsander op 11-06-2012 13:53 ]

Pagina: 1