HD6950-70 Driverprobeem/Voltage/Clocks

Pagina: 1
Acties:

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-02 15:55
Joow tweakers, :+

Ik heb mijn HD6950 naar een HD6970 geflasht, dit heb ik al een tijdje, maar sinds kort heb ik dat als ik een game speel (fullscreen 1920x1080) dat er zwarte schermen optreden. De zwarte schermen komen random voor en ik heb het idee dat mijn stuurprogramma dan is gecrasht. Mijn videokaart begint dan ook direct met "loeien".

Momenteel gebruik ik trixx om mijn clocks handmatig in te stellen, want deze kan ik niet instellen bij Catalyst Control Center. Ik heb mijn videokaart meerdere keren geprobeerd opnieuw te flashen met een standaard voltage tweak, hierdoor kreeg ik bij het opstarten al direct een BSOD te zien.

Mijn clocks staan nu op 800mhz-1300mhz, dit draait stabiel, maar ik zou toch graag willen weten hoe het nu zo ineens kan komen dat de videokaart instabiel is. Ik heb hem namelijk eerst altijd op 880-1375 gehad (24/7).

Ik hoop dat jullie nog een leuke suggestie hebben, meer informatie over de rest van mijn systeem kun je zien in mijn signature :)

• Heath
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11-2025
Hey Bas,

Er zijn sowieso gevallen bekend waarbij een HD6950 bezweken is onder deze BIOS "tweak". Dus het is heel goed mogelijk dat je videokaart overleden is..

That aside, ik heb dit probleem ook gehad in bepaalde games. De videokaart die ik toen gebruikte was wel een andere dan die jij nu hebt, ik had de HD6850, maar het probleem is hetzelfde..
Het zwarte scherm probleem kwam willekeurig voor in bijvoorbeeld Battlefield Bad Company 2, CoD BO en een paar singleplayer games. Dat het maar in een beperkt aantal games waren, maakt het al helemaal een geval apart. Bij mij bleek het uiteindelijk een driver gerelateerd probleem, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat dit bij jou ook zo is omdat er bij mij een aantal "curieuze" zaken meespeelden..

Ik kreeg namelijk zwart scherm, maar het geluid en alle besturing bleef gewoon doorgaan. Met iets meer informatie zoals bijvoorbeeld de driver versie van je videokaart, of de game crasht en bijvoorbeeld of het geluid door bleef spelen als het zwarte scherm optrad, kan ik al een hele hoop meer!

Heath

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Wat zijn de temps van je videokaart op het moment dat het foutgaat? Het is nu natuurlijk zomer en het wordt wat warmer en als je al een tijd je kast niet hebt schoongemaakt kan de hele zaak onder het stof zitten.

Als je je videokaart/kast gaat schoonmaken gebruik dan vooral niet de stofzuiger maar pak een luchtcompressor.
Zoals Heath al aangeeft als je wat meer informatie geeft dan kunnen wij een stuk meer.

• -Bas
Als ik aan het gamen ben, zijn mijn temps rond de 65-75C. Ik weet niet of mijn game crasht, ik denk het niet, het zou kunnen dat het drivergerelateerd is doordat de game zelf nog wel aan blijft staan. Ook als ik op skype zit blijft het gesprek doorlopen. (kan ik mooi even zeggen dat ik ga rebooten :+).

Mijn pc is in ieder geval zo goed als stof vrij, daar ben ik wel zeker van. Er ligt namelijk eigenlijk nergens een laagje stof op. Ik hoop wel dat het een driver gerelateerd probleem is, want ik heb nu al meerdere drivers gebruikt. Eerst gebruikte ik een wat oudere driver, nu heb ik catalyst 11.5 geïnstaleerd en ga eens kijken wat dit brengt.

Misschien een curieuze zaak: Als mijn pc boot, dan zegt hij dat er geen harddisk is gevonden, dan laad hij de bios opnieuw en boot hij wel door. Weten jullie misschien een programma waar ik goed de tempraturen mee kan meten wanneer het mis gaat? Want nu kan ik alleen zien hoe warm hij wordt onder belasting.

PS.
Heel erg bedankt voor jullie 2 reacties!! :)

• -Bas
Laatste puntje dat ik nog kan toevoegen:

Ik kreeg vandaag ook nog een BSOD, deze trad op tijdens het opstarten. Ik kan de minidump wel even voor jullie uploaden, als jullie daar iets uit kunnen halen. Ik heb in ieder geval zelf ook even de minidump uitgelezen (met BlueScreenView) hieruit bleek, dat er iets mis was met 3 bestanden.

De bestanden/adresscode die het betreffen zijn:
  • dxgmms1.sys+7eb9
  • RTKVHD64.sys+aab
  • watchdog.sys+122f

• Heath
Hey Bas,

Dat zijn heel erg acceptabele temps, daar ligt het probleem dus niet. Maar je kan heel makkelijk vaststellen of de game crasht door naar het geluid te luisteren. DIt gaat gewoon door namelijk.
Zo kon ik er toen bij mij achter komen dat niet de pc crashte, omdat het geluid en al het andere nog doorging op de achtergrond.

De BSOD heeft hier als het goed is niks mee te maken, hoewel het eerste bestand wel zorgwekkend is(dx, DirectX..). Dit kan eventueel wel drivergerelateerd zijn.

Over het booten en het niet herkennen van je hdd kan ik je helaas geen zekerheid geven, dit probleem heb ik zelf nog nooit gehad.

Ik neem aan dat je het al wel eens geprobeerd hebt, maar als het scherm weer zwart wordt druk dan even op ctrl+alt+del. Bij mij gebeurde het "soms" dat ik gewoon in taakbeheer kon komen namelijk.

(Edit)Voorlopig geef ik de schuld aan de drivers.. Misschien behoorlijk ingrijpend, maar ik zou een schone installatie van windows doen. Schijven volledig formatteren en alle drivers opnieuw(Inclusief die voor je moederbord chipset!!)

Heath

[ Voor 12% gewijzigd door Heath op 10-06-2012 22:49 . Reden: Extra info ]

• -Bas
Heel erg bedankt Health,

Ik ga de temps nog even bekijken en dan kun je ze nog even terug vinden in dit topic! Het geluid van de game blijft wel doorgaan. Het lijkt erop dat het besturingssysteem zelf niet crasht.

Ik ga directX ook nog even opnieuw instaleren, als dit allemaal niet werkt dan wordt het wel een hele schone instalatie en hoop ik dat het daarmee is opgelost.

• Heath
Één l'etje minder;)

Temps moeten het probleem dus niet zijn, dit is softwarematig en inderdaad precies het probleem wat ik had met mijn oude videokaart! Kortom, totally fixable;)

Heath

• -Bas
Sorry Heath :+

Toch nog iets anders opgevallen, het lijkt er dus wel op dat de game vast loopt. Het geluid loopt wel door, maar dit is een geluid dat telkens opnieuw wordt afgespeeld, waarschijnlijk herken je dat wel.

Temps kan ik niet goed uitlegen, zie in ieder geval dat ze echt rond de 70° C liggen. Ik instaleer nu nog even directX opnieuw. Als dat niet helpt flash ik mijn kaart eerst terug naar de orginele rom en kijk of dat het probleem verhelpt. Stel dat het probleem aanhoudt als ik hem op de orginele rom heb draaien, kan ik dan daaruit de conclusie opmaken, dat mijn kaart overleden is? |:(

• Heath
Hey Bas,

Geeft niet hoor:D Een freezende game kan al helemaal veroorzaakt worden door falende drivers.

Wederom, het ligt niet aan de temperaturen. Ik sluit het niet geheel uit dat de BIOS flash parten speelt, het zou in ieder geval geen kwaad kunnen om er weer de originele rom op te zetten.
Verder zou ik direct heel Windows opnieuw installeren, inclusief de game waarin je dit probleem krijgt. Soms zijn er namelijk fouten in installatie van een spel.

Ik zou voorlopig nog niet denken aan de mogelijkheid dat je kaart overleden is, ik acht de kans zeer klein..

Heath

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Bij welke spellen treedt het probleem op? AMD heeft namelijk voor Diablo 3 en nog een ander spel een hotfix uitgebracht. Deze twee fixes hebben alleen voor het spel dat ze moeten fixen de fix (...koffie nodig :P).
Dus je hebt op het moment 3 verschillende 12.4 (a) drivers zo ver ik weet.

Als jij je drivers opnieuw installeert gebruik je dan driversweeper tussendoor? Probeer het een keer met driversweeper na het deinstaleren van je drivers, haal het van phyxion.net.

Btw:
RTKVHD64 is van je geluidskaart (drivers dus verwijderen en opnieuw instaleren)
dxgmms1 is van directx, update deze ook zonodig.
watchdog lijkt mij een anti-cheat programma voor het spel dat jij speelt, kan zijn dat die een conflict heeft met je audio.

• Heath
Deze twee fixes hebben alleen voor het spel dat ze moeten fixen de fix (...koffie nodig ).
Damn! Respect voor die zin uitbrengen zonder koffie!:P

Maar inderdaad. Hotfixes willen nog wel eens helpen, in mijn situatie werkte het helaas niet daarentegen. Kwam puur en alleen omdat ik waarschijnlijk het enige geval was die er last van had:P

Neem maar eens een kijkje op deze pagina:
http://support.amd.com/us/Pages/Catalyst-Hotfixes.aspx

Heath

• -Bas
Bedankt voor jullie antwoorden, ik denk dat het inderdaad een driverprobleem is geweest. Ik heb hem namelijk weer terug geflasht naar de orginele bios. De videokaart werkt nu weer perfect op de orginele snelheden.

Ik ga hem binnenkort weer naar een HD6970 flashen en dan ga ik eens kijken als ik eerst de drivers verwijder met driversweeper. Ook ga ik dan even kijken of het misschien verstandig is om een andere driver te instaleren met een hotfix. :)

• -Bas
Drivers opnieuw installeren heeft geen zin gehad, ook niet met driver sweeper. De kaart draait nu stabiel op de standaard snelheden van de HD6950, dit laat ik voorlopig ook maar zo.

Het laatste wat ik nog kan proberen is een hele schone instalatie, maar daar heb ik nou niet echt zo'n zin in en de tijd niet voor. In ieder geval heel erg bedankt voor de reacties! :+
Pagina: 1