Ik ben op korte termijn op zoek naar nieuwe harde schijven voor mijn huidige systeem. Ik maak op dit moment gebruik van twee Maxtor Diamondmax 80GB schijven en twee Seagate Barracuda 7200.10 320GB schijven. Aangezien ik nu toch aan loop tegen de beperkte hoeveelheid ruimte en achteruitgang in performance is het tijd voor iets nieuws. Te meer omdat mijn harde schijven tekenen gaan vertonen van slijtage. Opvallend genoeg doen de "gehate en slechte" Maxtor schijven het beter dan de veel jongere Seagates, terwijl beiden toch even intensief gebruikt zijn:

Op dit moment draai ik wegens performance (en gemak) de schijven in RAID0 arrays (2x80GB & 2x320GB).
De ruimte waarna ik op zoek ben is 2TB. En ik wil dit bewerkstelligen door één 2TB schijf of twee 1TB schijven in RAID0, afhankelijk van de prestaties.
Ik heb zelf al het een en ander uitgezocht en één ding weet ik in ieder geval wel. Bij voorkeur geen Seagate schijven meer, omdat deze me toch hebben teleurgesteld. De Maxtor schijven zijn sowieso al ver over hun houdbaarheidsdatum heen en vertonen minder problemen en slijtage. Gezien veel positieve reviews dacht ik zelf aan Hitachi of Western Digital.
Ben ik er beter mee om, performance-wise, 2x1TB in RAID0 te zetten of is het verschil tegenwoordig niet zo groot meer? Het zal sowieso al een hele verbetering zijn dan mijn 320GB schijven begrijp ik.
Ook één van de redenen waarom ik heb gekozen voor Hitachi en Western Digital is omdat consumentenschijven nog verkocht worden met CCTL / TLER. Nu betwijfel ik of het echt dermate veel nut zou hebben, gezien software RAID controllers over het algemeen vrij vriendelijk zijn, maar ik zou toch graag willen weten of ik hier beter mee ben of dat het niet uitmaakt. Het zou gaan draaien in RAID0 op een onboard Intel chip (ICH10)
Verder zit ik ook nog met een beperkt budget. Financieel gezien is het aantrekkelijker om één 2TB schijf te kopen in plaats van twee 1TB schijven. Het performance-verschil zou dan wel de moeite waard moeten zijn.
Tevens hoeft een schijf van mij geen bomenknuffelaar te zijn, daar heb ik een notebook voor. Het is fijn dat een schijf niet veel stroom verbruikt, maar het heeft in dit systeem geen prioriteit.
Ik denk dat de volgende drives wel een optie zouden kunnen zijn:
2x1TB:
Western Digital Caviar Black WD1002FAEX, 1TB (T.net ID: 253726)
Hitachi Deskstar 7K1000.D HDS721010DLE630, 1TB T.net ID: 294133)
Seagate Barracuda ST1000DM003, 1TB (T.net ID: 297054)
1x2TB:
Western Digital Caviar Black WD2002FAEX, 2TB (T.net ID: 274549)
Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723020BLA642, 2TB (T.net ID: 279580)
- Ben ik er beter mee om 1x2TB te kopen in plaats van 2x1TB in RAID0?
- Is het nodig om in het geval van de tweede optie schijven aan te schaffen met TLER/CCTL?
- Welke schijven zouden jullie aanraden in dit geval?

Op dit moment draai ik wegens performance (en gemak) de schijven in RAID0 arrays (2x80GB & 2x320GB).
De ruimte waarna ik op zoek ben is 2TB. En ik wil dit bewerkstelligen door één 2TB schijf of twee 1TB schijven in RAID0, afhankelijk van de prestaties.
Ik heb zelf al het een en ander uitgezocht en één ding weet ik in ieder geval wel. Bij voorkeur geen Seagate schijven meer, omdat deze me toch hebben teleurgesteld. De Maxtor schijven zijn sowieso al ver over hun houdbaarheidsdatum heen en vertonen minder problemen en slijtage. Gezien veel positieve reviews dacht ik zelf aan Hitachi of Western Digital.
Ben ik er beter mee om, performance-wise, 2x1TB in RAID0 te zetten of is het verschil tegenwoordig niet zo groot meer? Het zal sowieso al een hele verbetering zijn dan mijn 320GB schijven begrijp ik.
Ook één van de redenen waarom ik heb gekozen voor Hitachi en Western Digital is omdat consumentenschijven nog verkocht worden met CCTL / TLER. Nu betwijfel ik of het echt dermate veel nut zou hebben, gezien software RAID controllers over het algemeen vrij vriendelijk zijn, maar ik zou toch graag willen weten of ik hier beter mee ben of dat het niet uitmaakt. Het zou gaan draaien in RAID0 op een onboard Intel chip (ICH10)
Verder zit ik ook nog met een beperkt budget. Financieel gezien is het aantrekkelijker om één 2TB schijf te kopen in plaats van twee 1TB schijven. Het performance-verschil zou dan wel de moeite waard moeten zijn.
Tevens hoeft een schijf van mij geen bomenknuffelaar te zijn, daar heb ik een notebook voor. Het is fijn dat een schijf niet veel stroom verbruikt, maar het heeft in dit systeem geen prioriteit.
Ik denk dat de volgende drives wel een optie zouden kunnen zijn:
2x1TB:
Western Digital Caviar Black WD1002FAEX, 1TB (T.net ID: 253726)
Hitachi Deskstar 7K1000.D HDS721010DLE630, 1TB T.net ID: 294133)
Seagate Barracuda ST1000DM003, 1TB (T.net ID: 297054)
1x2TB:
Western Digital Caviar Black WD2002FAEX, 2TB (T.net ID: 274549)
Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723020BLA642, 2TB (T.net ID: 279580)
- Ben ik er beter mee om 1x2TB te kopen in plaats van 2x1TB in RAID0?
- Is het nodig om in het geval van de tweede optie schijven aan te schaffen met TLER/CCTL?
- Welke schijven zouden jullie aanraden in dit geval?
[ Voor 69% gewijzigd door wjjkoevoets op 10-06-2012 16:04 . Reden: Informatie aangepast en meer toegevoegd ]
Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.