• Harm040
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:53
Mijn net ingebouwde Gigabyte GTX 670 lijkt na een dag te zijn overleden. Dit gebeurde op het moment dat de computer uit hibernate kwam (ik was in hibernate gegaan met 3D spel lopend...)

Het systeem waar ik de kaart heb ingebouwd is ongeveer een half jaar oud, en heeft al die tijd met de ingebouwde Intel graphics (HD3000) gedraaid.

Tot het moment van crashen leek alles prima te werken, ik had het systeem nog niet gestresst, en ook niet met GPU-Z naar de kaart gekeken.

Symptomen bij het crashen: alleen grijs beeld, na een tijd met escape geprobeerd terug in windows te komen, hele systeem is daarbij gecrasht.

Windows hardwarebeheer geeft aan: 'dit apparaat is gestopt omdat er problemen zijn gerapporteerd (code 43').
GPU-Z geeft zowel in het 16x als in het 8x slot aan dat de verbinding op PCIe 1.1 loopt.

De kaart geeft nog wel 2D beeld, maar alleen in standaard resoluties (2650x1440 alleen in 16bit kleur). Deze setting wordt bovendien tussen windows sessies niet onthouden (gaat terug naar VGA 8bits).

Wat ik heb geprobeerd om te kijken of het probleem misschien alleen software was:
- Video drivers opnieuw installeren (zowel de meegeleverde als de meest recente)
- Kaart uit- en inbouwen in PCIe 16x slot
- Kaart in een ander PCIe (8x) slot inbouwen
- chipset drivers opnieuw installeren.
Dit heeft allemaal niet geholpen.

De kaart gaat RMA, maar mijn vraag is: kan ik nog iets aan het systeem testen om uit te sluiten dat daar het probleem ligt? Ik heb geen andere videokaart, of een systeem waar deze videokaart in kan.

Anoniem: 327274

dit lijkt me geen hardware probleem, ik zou eens proberen in veilige modus op te starten en terug te gaan naar een herstelpunt

• Shikaka
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:07
Je zou een bios update (van het moederbord) kunnen proberen. Dat heeft bij mij geholpen na problemen met mijn GTX670 (dezelfde als jij hebt). Had iets te maken met de PCIe 3.0 sloten

[Voor 7% gewijzigd door Shikaka op 09-06-2012 15:31]

Xbox: Shikakka PSN: Shikaakka Steam: Shikakka

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-06 18:44
krijg je toevallig ook gejank van windows wanneer je (met VGA/DVI van de HD3000 ) de Nvidia driver gaat installeren??

dat had ik namelijk een tijdje geleden wel, dat wanneer je van je onboard VGA/DVI een Nvidia driver wilt installeren dat windows begint te huilen omdat hij "geen videokaart zou hebben gedetecteerd" :F

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-06 12:24
Wat je ook kan doen is in de bios onboard vga uitschakelen en vervolgens in safe mode proberen de drivers te verwijderen. Vervolgens rebootje doen en drivers reinstallen.

Ik zou in ieder geval beginnen met een bios update, defecte GPU zie je meestal in de vorm van graphic corruption en uitvallend beeld.

| Asus ROG X570-E | AMD 5800X | 4x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB |

• Harm040
Bedankt voor deze reacties. Het systeem heeft met deze kaart een halve dag gewerkt, ook (even) in 3D, daarom verdenk ik zelf het bios minder. De kaart werkt na de crash alleen nog maar in een zeer beperkte 2D mode. Daarin lijken overigens ook wat artefacten te zitten, strepen bij hogere resolutie.

Ik had al geprobeerd om naar een (recent) eerder herstelpunt terug te gaan, heb net een veel ouder herstelpunt gepakt, ga dat nog eens proberen.

De drivers voor de NVIDIA kaart heb ik eerder (niet in safe mode....) verwijderd, kan ik nu niets meer van terugvinden.

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-06 12:24
ook al lijkt het zinloos, ik zou het toch gewoon doen ;)

| Asus ROG X570-E | AMD 5800X | 4x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB |

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 12:16
Bij drivers verwijderen ook een cleaner gebruiken om de restanten van de drivers verwijderen.
Dan pas de andere driver installeren, test oude en nieuwe drivers.

• Harm040
Ik heb inmiddels:

- het moederbord BIOS geflasht naar de laatste versie (3402)
- een oud herstelpunt teruggezet
- Driver Cleaner gebruikt om e.e.a. aan Nvidia files weg te halen --> niet alles gaat weg, er zijn nog vrij veel items in de 'PNPlockdownfiles'die ook na cleanen nog blijven staan.
- Beide versies van de driver (van disk en nieuwste, 301.40) geprobeerd.

Dit heeft allemaal niet gewerkt.

Wat me nog wel opvalt:
- behalve het moederbord bios heb ik ook geprobeerd de Intel chipset drivers te updaten. Hiervaan is het resultaat dubbelzinnig: in apparaatbeheer staat bij de PCIe bus een oude versie van het stuurprogramma (9.2.0.1016), terwijl de tool van ASUS beweert een nieuwere geinstalleerd te hebben. Ook de Intel driver utility zegt dat de nieuwere versie er op staat.
- in Safe mode werkt de kaart goed als standaard VGA kaart. In gewone mode gaat na elke herstart de instelling van de resolutie aan de haal. Er lijkt toch ergens een software probleem te zitten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee