Koeling voor SSD?

Pagina: 1
Acties:

• N00bieW1
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-09-2025
Ik heb dus uitvoerig lopen zoeken op internet en op het "grote SSD topic", maar ik kan geen bevredigend antwoord vinden op de vraag of een SSD koeling nodig heeft of niet. Je zou dit laatste ook kunnen zien als het plaatsen van SSD in de airflow in je kast net als dat dit nu al gebeurd bij HDD's.

En verder, wat is de maximale temperatuur die een SSD mag hebben voor dat die de geest geeft vanwege oververhitting?

Ik heb in vraag en aanbod van de week namelijk mijn eerste SSD aangeschaft en zou niet graag zien dat die vanwege oververhitting kapot gaat.

• niekgerfen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-01 11:23
SSD's hebben geen bewegende delen, en een vermogen van rond de 1 Watt,het vermogen verschilt per SSD, maar ze worden echt niet warm. Mijn SSD is meestal koeler dan de omgeving (in de kamer), als je een beetje airflow hebt, worden ze echt niet te warm. Ik weet niet hoe warm ze maximaal mogen worden, maar ik dacht zo rond de 45-60 graden, daar kom je echt niet aan.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:15
Operating temprature van een Crucial M4 heeft een rating van 0°C to 70°C. Daar kom je niet snel in normale omstandigheden.
Als er koeling nodig was, dan had de fabrikant dit wel voorzien of aangegeven op de doos.
Vaak zitten ze ook gewoon in afgesloten delen in een laptop, en daar gaat het ook niet mis :)

[ Voor 18% gewijzigd door Malantur op 09-06-2012 14:39 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

niekgerfen schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 14:38:
Mijn SSD is meestal koeler dan de omgeving (in de kamer)
Dit kan natuurlijk niet zomaar, tenzij je gebruik maakt van verdamping of andere technieken :) Desalniettemin heb je gelijk en zal een SSD eigenlijk nooit een temperatuur bereiken die problematisch is. Het minieme stroomverbruik zal er voor zorgen dat de temperatuur ook minimaal oploopt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2012 14:43 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bedenk ook dat de SSD's die in een PC gaan ook in een laptop gaan waar ze compleet geen koeling hebben. In een laptop gaat het dus ook gewoon probleemloos.

• Hulkiedulkie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-11-2025
SSD's gebruiken inderdaad max 4 Watt onder load, zie http://www.anandtech.com/...zing-sandforce-capacity/7

Aangezien je de SSD meestal maar eventjes belast zal zelfs tijdens bijv. gamen het waarschijnlijk rond de 1 Watt gemiddeld zijn.

Wil je je SSD oververhitten zal de temperatuur in je kast 70 graden moeten zijn. Maar dan valt waarschijnlijk eerst je GPU of CPU uit.

• Hulkiedulkie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-11-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 14:41:
[...]

Dit kan natuurlijk niet zomaar, tenzij je gebruik maakt van verdamping of andere technieken :) Desalniettemin heb je gelijk en zal een SSD eigenlijk nooit een temperatuur bereiken die problematisch is.
Aangezien de behuizing van de SSD van staal is kan deze qua gevoelstemperatuur wel degelijk koeler zijn dan de omgeving.

Verwijderd

Hulkiedulkie schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 14:44:
Aangezien de behuizing van de SSD van staal is kan deze qua gevoelstemperatuur wel degelijk koeler zijn dan de omgeving.
Gevoelstemperatuur wellicht, maar qua echte temperatuur niet. Dat is natuurkundig onmogelijk. Nu hebben SSD's geen gevoel, dus is de gevoelstemperatuur ook niet heel relevant ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2012 14:47 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hulkiedulkie schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 14:44:
[...]

Hangt er ook maar van af welke SSD je hebt. Er zijn er zat met een plastic behuizing. Staal word echt niet veel gebruikt, misschien aluminium :)

https://discord.com/invite/tweakers

• N00bieW1
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-09-2025
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Dank u dank u allen. Ik zie aan de reacties dat er dus wel degelijk ruimte voor discussie is en dat ik (gelukkig) geen domme vraag heb gesteld.

Gezien alle reacties tot nu toe ga ik mijn SSD (Intel) in een OCZ bracket inbouwen in een van de 3,5 inch bays bovenin.

Als het klopt dat je toch niet aan de max temperatuur kan komen dan zou hij daar goed moeten zitten.

• niekgerfen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-01 11:23
Dan zal het wel een foute meting zijn van Speedfan :) Soms zegt hij 14 graden celsius, en zo koud is het hier niet :P
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 14:41:
[...]

Dit kan natuurlijk niet zomaar, tenzij je gebruik maakt van verdamping of andere technieken :) Desalniettemin heb je gelijk en zal een SSD eigenlijk nooit een temperatuur bereiken die problematisch is. Het minieme stroomverbruik zal er voor zorgen dat de temperatuur ook minimaal oploopt.

Verwijderd

niekgerfen schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 15:26:
Dan zal het wel een foute meting zijn van Speedfan :) Soms zegt hij 14 graden celsius, en zo koud is het hier niet :P
Dat is waarschijnlijker inderdaad :Y Totdat je met phase change e.d. dingen gaat werken is minder dan ambient niet haalbaar.

• Zappert
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:19
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 15:37:
[...]

Dat is waarschijnlijker inderdaad :Y Totdat je met phase change e.d. dingen gaat werken is minder dan ambient niet haalbaar.
Het valt niet onder e.d. maar eens ssd met een bijvoorkeur metalen behuizing met daaromheen een strak zittend flanellen of vilten hoesje dat door een kabouter met plantenspuitje voortdurend natgehouden wordt en waaroverheen de front fan blaast gaat ook wel sub ambient komen. Toch?

Verwijderd

Zappert schreef op zondag 10 juni 2012 @ 00:26:
Het valt niet onder e.d. maar eens ssd met een bijvoorkeur metalen behuizing met daaromheen een strak zittend flanellen of vilten hoesje dat door een kabouter met plantenspuitje voortdurend natgehouden wordt en waaroverheen de front fan blaast gaat ook wel sub ambient komen. Toch?
Als het water koeler is dan ambient is het een vorm van open waterkoeling, als de koelte moet ontstaan door het verdampen is het eigenlijk een soort phase change. Alleen zit het mechanisme dat normaal intern dan extern.

Volgens mij moet dat inderdaad werken, al kan je waarschijnlijk beter een andere vloeistof gebruiken.

Verwijderd

Een SSD heeft gewoon geen koeler nodig
Pagina: 1