[Linux Mint] Hangen bij booten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerZero86
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-10 11:49
Gisteren heb ik mijn laptop keurig afgelosten, vandaag probeer ik deze weer te starten, maar helaas lukt dit niet: de boot blijft hangen direct na de melding "Stopping CPU interrupts balancing daemon". Tips, iedeen of suggesties?

Het betreft Linux Mint 12 met de nieuwste updtaes, geinstalleerd op een HP g62 laptop met een AMD Athlon x2 en een ATI HD 5470

[ Voor 22% gewijzigd door KillerZero86 op 09-06-2012 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-05 16:53
KillerZero86 schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 14:17:
Gisteren heb ik mijn laptop keurig afgelosten, vandaag probeer ik deze weer te starten, maar helaas lukt dit niet: de boot blijft hangen direct na de melding "Stopping CPU interrupts balancing daemon". Tips, iedeen of suggesties?

Het betreft Linux Mint 12 met de nieuwste updtaes, geinstalleerd op een HP g62 laptop met een AMD Athlon x2 en een ATI HD 5470
Ik weet niet welk opstartscript de melding veroorzaakt. Ik weet dus ook niet wat het script zou moeten doen.

Je kunt de laptop in "single user mode" opstarten. Als je het bootmenu ziet (GRUB), moet je de entry kiezen die nu niet meer wil opstarten. Druk dan op e om in de commandolijst van de entry te komen. Ga naar de kernel lijn, die start in GRUB2 met linux, bijvoorbeeld: linux /boot/vmlinuz-3.2.0-2-amd64 root=UUID=33054789-34c7-4ecb-ba22-4296ac65f31d ro

Voeg een S toe na de ro: linux /boot/vmlinuz-3.2.0-2-amd64 root=UUID=33054789-34c7-4ecb-ba22-4296ac65f31d ro S
Druk daarna op CTRL + X om met de gewijzigde lijn te booten.

Je komt nu terecht in "single user mode" Linux. Nu moet je uitzoeken welk script voor deze melding zorgt.

Ga naar /etc/init.d en zoek met grep naar het script:
grep "Stopping CPU interrupts balancing daemon" /etc/init.d/*

Er komt een filename tevoorschijn (hopelijk). Met het commando update-rc.d -f filename remove
zorg je ervoor dat de service niet meer wordt gestart bij het booten. Herstart de computer met shutdown -r now en hopelijk is het probleem opgelost.

Deze commando's brengen geen permanente wijzigingen aan je systeem aan: de wijzigingen aan de bootloader worden niet opgeslagen, na een reboot is alles weer zoals tevoren.
De service die je hebt uitgezet, kun je nog steeds manueel starten met /etc/init.d/filename start.

Mocht je de service automatisch willen opstarten dan doe je update-rc.d filename defaults.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het uitschakelen van een boot service is niet altijd verstandig. Het kan namelijk een vitaal onderdeel zijn van het boot proces waardoor de rest keihard faalt. Dus zomaar een uitschakelen is een zeer slecht idee. Je moet echt weten wat de service doet voordat je kan bepalen of je 'm uit kan zetten. Het kan namelijk meer doen dan alleen die melding geven.

Het aanpassen van grub hoeft ook niet bij het starten, Standaard heb je ook een single mode of recovery mode entry. Deze stuurt je ook naar single user, oftewel, runlevel 1. Als dat werkt, kan je runlevels verhogen totdat je uitkomt bij je fout. Het veranderen van runlevel doe je door 'init x' uit te voeren als root, waar x een nummer is. Een init 0 is een shutdown, init 1 single user, init 6 reboot. Zie Google/Wikipedia voor meer info over de runlevels van Linux.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Die melding lijkt me vanuit de kernel te komen en zou ik ook enkel verwachten bij het afsluiten; niet het opstarten.
Kun je even een hard-reset doen (power-knop lang induwen voor shutdown en daarna opnieuw booten)

ASSUME makes an ASS out of U and ME