KillerZero86 schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 14:17:
Gisteren heb ik mijn laptop keurig afgelosten, vandaag probeer ik deze weer te starten, maar helaas lukt dit niet: de boot blijft hangen direct na de melding "Stopping CPU interrupts balancing daemon". Tips, iedeen of suggesties?
Het betreft Linux Mint 12 met de nieuwste updtaes, geinstalleerd op een HP g62 laptop met een AMD Athlon x2 en een ATI HD 5470
Ik weet niet welk opstartscript de melding veroorzaakt. Ik weet dus ook niet wat het script zou moeten doen.
Je kunt de laptop in "single user mode" opstarten. Als je het bootmenu ziet (GRUB), moet je de entry kiezen die nu niet meer wil opstarten. Druk dan op
e om in de commandolijst van de entry te komen. Ga naar de kernel lijn, die start in GRUB2 met
linux, bijvoorbeeld:
linux /boot/vmlinuz-3.2.0-2-amd64 root=UUID=33054789-34c7-4ecb-ba22-4296ac65f31d ro
Voeg een
S toe na de
ro:
linux /boot/vmlinuz-3.2.0-2-amd64 root=UUID=33054789-34c7-4ecb-ba22-4296ac65f31d ro S
Druk daarna op
CTRL + X om met de gewijzigde lijn te booten.
Je komt nu terecht in "single user mode" Linux. Nu moet je uitzoeken welk script voor deze melding zorgt.
Ga naar
/etc/init.d en zoek met
grep naar het script:
grep "Stopping CPU interrupts balancing daemon" /etc/init.d/*
Er komt een filename tevoorschijn (hopelijk). Met het commando
update-rc.d -f filename remove
zorg je ervoor dat de service niet meer wordt gestart bij het booten. Herstart de computer met
shutdown -r now en hopelijk is het probleem opgelost.
Deze commando's brengen geen permanente wijzigingen aan je systeem aan: de wijzigingen aan de bootloader worden niet opgeslagen, na een reboot is alles weer zoals tevoren.
De service die je hebt uitgezet, kun je nog steeds manueel starten met
/etc/init.d/filename start.
Mocht je de service automatisch willen opstarten dan doe je
update-rc.d filename defaults.