[Ubuntu Server] Schijfindeling? (partities)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon90
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-12-2024
Hallo,

Ik zal eerste even de hardware in kwestie weergeven:
- Intel Pentium G620
- MSI B75MA-P45
- 2x 4GB Kingston Geheugen
- 2x 2.0 TB Western Digital Green SATA600 (sata poort 1&2)
- 1x 750 GB Western Digital Green SATA300 (sata poort 3)

Ok nu het probleem/verhaal:
Het probleem waar ik nu een beetje mee zit is hoe ik de schijven het beste kan indelen.
En daarbij ook hoeveel partities ik moet aan maken en daarbij een Software Raid moet instellen.

Zelf dacht ik aan het volgende,
In het kort wil ik de 2.0 TB schijven in RAID1 hebben, en de installatie van ubuntu server op de 750GB schijf plaatsen.
Dus wat ik had gedaan op de 750GB disk in ubuntu installatie was, 3 partities aanmaken:
- 1x 84 GB voor het basissysteem
- 1x 650GB voor /home
- 1x 16GB /swap (logische partitie)(dubbele van het geheugen)

Wat ik daarnaast op de 2.0 TB schijven had gedaan was 2 partities maken:
- 1x 100GB /var
- 1x 1.9TB /srv

De gedachte hier was om alles van data in de /srv map te stoppen dus bijv. /srv/data.
Dit om een cleane root te hebben en een goed overzicht over de data mappen in de /srv folder.
Hetzelfde geldt voor de /var folder.
En daarnaast om het zo te kunnen (soort van) backuppen in RAID1.

Nou alles goed en wel, ik probeer het te instaleren, kom een heel eind maar nu wil de GRUB loader niet instaleren. Ik dacht zelf om hij deze altijd op schijf 1 wil instaleren, alleen dat is de eerst 2TB schijf op de SATA 1 poort met enige SATA600 aansluiting.

Dus wat na dit lange verhaal een beetje het probleem is en wat ik het liefste zou willen is:
- Als eerste 1 partitie maken op de 2TB schijven voor zowel /var en /srv (zodat ik maar 1 RAID hoef te maken)(is dit mogelijk)
- GRUB Loader laten instaleren op schijf 3 (sdc (750gb schijf))

- Of helemaal een andere schijfindeling ??? , zoals je misschien kan opmerken uit het verhaal ben ik nog niet heel lang bezig met een linux omgeving oftewel ubuntu server dus val me niet te hard af aub :D

Alvast Bedankt voor uw suggesties en adviezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit kan prima, maar als je 2 TB schijven hebt, waarom heb je er dan maar 1 op een SATAIII poort hangen? Je zou eerder die 750 hier aan hangen zodat de 2 TB schijven gelijk zijn qua performance en aansluiting. Dan zou je zelfs nog de hardware RAID kunnen maken met je moederbord, indien ondersteund, maar software RAID is vaak toch een stuk beter dan het onboard troep wat je krijgt.

Dus even wat stekkertjes omprikken. 750 > SATA poort 1, de TB schijven naar poorten 2 en 3. Dan zal GRUB ook lukken. Als je GRUB op een software RAID schijf wilt installeren, MOET je een losse, non-RAID partitie hebben en dat maak je niet. Dus faalt het.

Daarbij 84 GB voor /? Hoe veel denk je nodig te hebben? Het meeste wordt door /var gebruikt en die dump je ook al ergens anders. Om je een idee te geven, mijn indeling van mijn eigen PC, waarbij ik alleen /home apart heb:
code:
1
2
/       9.3 GB
/home  14   GB

In gebruik van de standaard mappen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
148M    /lib
12K     /tmp
8.6G    /home
4.0K    /srv
4.0K    /selinux
4.2M    /lib32
4.0K    /lib64
448K    /run
5.8M    /sbin
1.2G    /var
0       /proc
0       /dev
5.4M    /etc
16K     /lost+found
4.0K    /opt
2.4G    /usr
1.4M    /root
0       /sys
1.9T    /media
7.3M    /bin
13M     /boot

Alle andere meuk heb ik op andere schijven staan, 1 partitie per disk. Niets van 't OS staat daar overigens, allemaal user data zoals films, muziek, games.
Zoals je ziet, /var is niet echt groot.

Persoonlijk zou ik het als volgt doen met LVM:
750 GB schijf opdelen in:
/boot: 200 MB, normaal
/: 50 GB, LVM
/home: 600 GB, LVM
swap: wat over is, LVM

Dan de 2 TB schijven, software RAID1, volledig gealloceerd voor LVM met 1 partitie waar je al je data op zet. Dit kan onder /srv, al is die map er niet voor bedoeld. /mnt of /media is meer geschikt (hoewel /media weer bedoelt is voor verwisselbare media, zoals USB drives en CD/DVD). Maar dat is hoe het vroeger bedacht was. Op het werk wordt ook /srv regelmatig gebruikt (waar ik dan weer vanaf stap :P).

Er is geen best practice als het om Linux partitioneren gaat. Je bent vrij om te doen wat je zelf fijn vindt.
LVM is flexibel in gebruik, mocht je namelijk willen uitbreiden, dan is dat zo gedaan. LVM heeft nog een voordeel: makkelijke/snelle backups. Je kan zo via lvsnap een snapshot maken van je LVM volume en die wegschrijven naar een externe schijf oid als backup.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon90
Heel erg bedankt voor je antwoord.

Vooral dat stukje over LVM is handig om te weten.

Het enige wat jammer is als ik een paar kabeltjes omwissel is dat de 750GB disk geen SATA600 is maar een wat oudere SATA300.
En dat ik dacht dat de SATA600 aansluiting de lees snelheid bevorderd als ik iets wil streamen

Daarnaast maak ik hieruit op dat je gewoon eerst een normale installatie doet op de 750GB disk in dit geval en RAID1 aanmaakt op de twee 2TB, maar hier dan later (na de installatie) de mappen /srv en /var (en/of /media) op aanmaakt?

[ Voor 9% gewijzigd door Leon90 op 09-06-2012 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Leon90 schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 17:09:
Heel erg bedankt voor je antwoord.

Vooral dat stukje over LVM is handig om te weten.

Het enige wat jammer is als ik een paar kabeltjes omwissel is dat de 750GB disk geen SATA600 is maar een wat oudere SATA300.
En dat ik dacht dat de SATA600 aansluiting de lees snelheid bevorderd als ik iets wil streamen.
Dat is onzin. Je hebt geen SSD, dus SATA 600 zal je nooit halen. Huidige mechanische schijven zitten al aan hun max en dat is SATA 300, hooguit. Streaming zal geen probleem zijn, zelfs al zou je SATA 150 hebben. Daarbij, het gaat echt niet sneller als je een SATA II schijf op een SATA III poort hangt. Net als met netwerk, je kan alles wel in gigabit uit gaan voeren, maar als je systeem een 100 mbit poort heeft, heeft 't geen nut.
Daarnaast maak ik hieruit op dat je gewoon eerst een normale installatie doet op de 750GB disk in dit geval en RAID1 aanmaakt op de twee 2TB, maar hier dan later (na de installatie) de mappen /srv en /var (en/of /media) op aanmaakt?
Fout. Tijdens installatie voer je alles uit, LVM, software RAID1, alles. De mappen /var, /srv en /media staan al standaard op je / partitie. Ze zijn onderdeel van je OS indeling.

Wat ik zeg is dat je /var niet specifiek zo gigantisch hoeft te zijn. In je oorspronkelijke indeling geef je / 84 GB en /var 100. Dat kan makkelijk samen op 1 schijf. Als je bij mij ook kijkt, dan zie je dat /usr groter is dan /var. Wat voor idee had je voor /var eigenlijk? Websites op zetten? Dat kan ook op andere plekken. Logs en cache bestanden worden in /var geplaatst, die zijn niet zo heel spannend. De logs kunnen groot worden, maar dankzij logrotate valt dat mee.

Ik zie net ook dat ik iets te grof ben geweest met swap. Je kan / en/of /home vergroten totdat je uitkomt op ongeveer 8-20 GB swap, maar met 8 GB RAM en geen aanduiding wat 't ding moet gaan doen, zal je de swap niet eens gebruiken. Je geeft aan iets met streaming, dan is je netwerk belangrijker.
Mijn PC heeft 16 GB RAM en dat krijg ik voor iets meer dan 1/8 vol (en het grootste deel komt nog wel door m'n browser). Pas als ik meerdere VMs tegelijk ga gebruiken kan het krap worden, maar heb ik nog niet gehad.

Het lijk mij handig als je wat gaat lezen over de indeling van het Linux file system, waar wat voor gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon90
Ok bedankt voor de uitleg, ik zal je nog eens goed inlezen op de specifieke onderwerpen.

Ik heb nu ook gelijk even die kabeltjes omgeruild en de 750GB op poort 1 zitten.
(heb de kast nu toch open achter me staan)

En ik denk dat ik gelijk de laatste versie van Ubuntu Server instaleer.

In iedergeval nogmaals bedankt, en ik laat me nog wel horen mocht er iets niet lukken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Hero Of Time schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 15:16:
Als je GRUB op een software RAID schijf wilt installeren, MOET je een losse, non-RAID partitie hebben en dat maak je niet. Dus faalt het.
Volgens mij kan dit wel, mbv. http://www.howtoforge.com...onfiguration-ubuntu-10.04 heb ik recentelijk een bestaande server overgezet naar een RAID 1 configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

AutoStatic schreef op zondag 10 juni 2012 @ 20:50:
[...]
Volgens mij kan dit wel, mbv. http://www.howtoforge.com...onfiguration-ubuntu-10.04 heb ik recentelijk een bestaande server overgezet naar een RAID 1 configuratie.
Tuurlijk kan het, maar niet op de manier waarop de TS werkt. Als je GRUB met RAID1 gebruikt, dan maak je /boot op beide schijven. Hij heeft /boot op de 750 GB schijf maar heeft vervolgens z'n TB schijven als boot device. DAT gaat niet werken. Maar misschien dat Grub2 het ondertussen wel kan, want de laatste keer dat ik met RAID1 en grub heb gewerkt, was met grub legacy en zo'n 3 jaar geleden.

Pagina: 1