Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dell d830 blackscreen vanaf booten

Pagina: 1
Acties:

• De Hupie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 09:17
Goedendag,

sinds enige tijd zijn er problemen met mijn laptop. Dit is de huidige staat:

-De laptop kan ik gewoon opstarten en ik hoor het windows opstart geluid, echter is er totaal geen beeld.
-er is ook geen beeld van het bios, het dus moeilijk om in veilige modus op te starten aangezien ik niet kan zien wat ik aan het doen ben
-de backlight van de lcd doet het wel, deze kan ik helderder en minder helder maken
-als ik geluk heb, dan kan ik beeld krijgen op een externe lcd monitor via vga (1 op de 15 keer). Het beeld ziet er corrupt uit. Als ik naar beeldscherminstellingen ga, zie ik dat 4 bits kleuren zijn ingeschakeld en de max resolutie is 800x600. Bij videokaart instellingen staat dat er totaal geen videokaart aanwezig is (zie ook foto's).
-ik kan de laptop gewoon weer afsluiten met windowstoets->pijltje naar rechts-> enter en hoor dan ook het afsluitdeuntje van windows.

Gezien bovenstaande symptomen vermoed ik dat de videokaart op het moederbord stuk is. Deze problemen spelen (sporadisch) al een tijdje en ik heb al een paar weken niet aan de laptop geprutst tot gisteren. Gisteren kon ik nog wel de laptop opstarten met beeld alhoewel deze erg instabiel was (veel vastlopers en hard shutdowns). Vooral als ik het nvidea control panel opende, stond dit haast garant voor een vastloper of shutdown. Aangezien er een virus op de computer heeft gezeten, had ik het vermoeden dat wellicht bestanden in windows of videodrivers corrupt zijn geraakt. Volgens diegene aan wie ik de laptop uitgeleend had, is de virus na een hoop gedoe wel verwijderd.

Ik had ook het vermoeden dat de problemen zouden kunnen komen door overhitting. Alleen al in windows zonder iets te doen, werd de laptop aardig heet en stonden de fans erg hard. Hierop heb ik de laptop opengemaakt en gespoten met een busje luchtdruk. De laptop is hierdoor volgens mij wel koeler geworden maar de instabiliteit ging niet weg.

Hierop heb ik geprobeerd windows opnieuw te installeren en dit is gelukt. Een tijd lang (1 a 2 uur) leek de laptop het goed te doen totdat ik de videokaart drivers van de Dell site installeerde. Direct hierop kreeg ik zwart beeld en ben ik weer terug bij af en nu krijg ik nauwelijks beeld meer (nooit op laptopscherm, heel soms slecht beeld op externe monitor).

Ik zou graag willen weten of er een handige manier is om te troubleshooten nu. Aangezien ik ook een zwart scherm heb tijdens de BIOS kan ik niet makkelijk de dell diagnostics utility starten.

Zou het kunnen helpen om de BIOS batterij een tijdje uit te halen zodat instellingen gereset worden en ik wel beeld kan krijgen tijdens de BIOS?

Ik heb overigens ook geprobeerd te booten met 1 geheugenreepje minder. Volgens mij bootte windows toen niet maar ik kon niet zien wat er wel gebeurde.

Specs:

D830 Intel Core 2 Duo T7500 (2.2GHz/4MB/800MHz) with nVidia Quadro NVS 140M
15.4" WUXGA (1920 x 1200) scherm
2.0GB, 667MHz DDR2 SDRAM Memory (2 x 1024MB)
120GB 7,200rpm SATA Hard Drive
Windows Vista Basic

De laptop komt uit 2007.

Afbeeldingslocatie: http://img705.imageshack.us/img705/8378/dscn0586ru.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img210.imageshack.us/img210/7629/dscn0588x.th.jpg

3D portfolio - mijn deviantART

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:55
Quadro NVS 140M G86M 400 700 128 MiB/256 MiB/512 MiB 64-bit 9.66 GiB/s 16 10 PCI Express Varies 8400M-GS based[citation needed]

Gebaseerd op de Geforce 8 drama serie, waarschijnlijk is je kaart kapot ( onboard ingebakken bij de Dell )
( heb de zelfde laptop gehad, en ging ook kapot daardoor )

[ Voor 13% gewijzigd door Mektheb op 09-06-2012 12:09 ]

• De Hupie
Ik heb daar ook over gelezen inderdaad. Op zich heeft mijn laptop onder mijn eigen gebruik het goed gedaan 4 jaar lang dus waarschijnlijk heb ik nog geluk gehad.

Ik ben ook bang dat de enige oplossing voor dit probleem is om mijn laptop te verkopen voor onderdelen. Maar wellicht dat een tweaker nog een goede tip heeft om het scherm weer werkend te krijgen (met of zonder gebruik van videokaart).

• Mektheb
De Hupie schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 12:26:
Ik heb daar ook over gelezen inderdaad. Op zich heeft mijn laptop onder mijn eigen gebruik het goed gedaan 4 jaar lang dus waarschijnlijk heb ik nog geluk gehad.

Ik ben ook bang dat de enige oplossing voor dit probleem is om mijn laptop te verkopen voor onderdelen. Maar wellicht dat een tweaker nog een goede tip heeft om het scherm weer werkend te krijgen (met of zonder gebruik van videokaart).
Ben bang van niet, de Chip is namelijk het geen wat Beeld maakt op je Mainboard, en verder zit er geen Chip die beeld verwerkt op je Mainboard...

Ik heb hem ook in Parts verkocht, een maand of 5 terug.
€100,00 euro voor gevangen :). ( vast wel iets meer waard, maar hij lag stof te happen )

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:15

Speedmaster

Make my day...

De Hupie schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 12:26:

Reinstall, geen dell drivers gebruiken en kijken op de site van nVidia voor drivers, of Win7 proberen, is over het algemeen stabieler als Vista

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:24
Je kunt proberen om de chip te föhnen. Daar kun je op Google heel veel over vinden.
Speedmaster schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 12:29:
[...]Reinstall, geen dell drivers gebruiken en kijken op de site van nVidia voor drivers, of Win7 proberen, is over het algemeen stabieler als Vista
Dat gaat lastig zonder beeld...

[ Voor 64% gewijzigd door Exception op 09-06-2012 12:30 ]

• De Hupie
Ik heb de fohn videos bekeken en nu wil ik dit ook zelf doen. Maar volgens mij heb ik wel een beetje pech met de bouw van mijn laptop aangezien het bij mijn laptop niet gemakkelijk is om de fan+koelblok te verwijderen in tegenstelling tot de videos van andere dell laptops op youtube. Als ik het zo bekijk dan moet ik eerst de hele plastic behuizing verwijderen voordat ik het koelblok kan verwijderen. Ik kan verder ook geen disassembly videos vinden van de d830 (alleen vervangen van HDD en toetsenbord maar dat is simpel).

Waar zit trouwens de gpu? Zit die direct boven de DDR2 Only plastic dingetje of nog weer daarboven?

Als dit de gpu is: http://i00.i.aliimg.com/img/pb/654/529/361/361529654_704.jpg dan moet ik volgens mij de bovenste hebben.

http://imageshack.us/photo/my-images/213/dscn0590small.jpg/

Ik zou kunnen proberen om te fohnen terwijl het koelblok er nog op zit. Veel heb ik iig niet om te verliezen (behalve dan 2ehands waarde van onderdelen).

• Mektheb
Nee je moet hem helaas helemaal uit elkaar halen :).

En die Chip waar NVIDIA op staat dat is hem :), je kan het proberen maar het blifjt uitstel van executie.
Hij is gaat ooit is weer.

• De Hupie
Ik heb de laptop uit elkaar gehaald, geföhnd en ja hoor, hij doet het weer! 8)7

Het is afwachten voor hoelang maar er kan tenminste weer iets gedaan worden met de laptop. Bedankt voor het föhn-advies!

Dit was trouwens een erg nuttige video voor het uit elkaar halen van de laptop (net iets andere type maar gaat ongeveer hetzelfde):

YouTube: Dell Latitude D620 | Cooling Fan Replacement | How-To-Tutorial

[ Voor 20% gewijzigd door De Hupie op 09-06-2012 17:13 ]

• De Hupie
Goed, de laptop heeft nog steeds kuren. De laatste kuur was dat de tijdens het windows logo als het streepje op de helft van de laadbalk is, ik een BSOD kreeg met direct een reboot. Wat dingen uitgeprobeerd maar het probleem was pas verholpen toen ik windows vista helemaal opnieuw geïnstalleerd had. Nu kan ik wel weer gewoon booten naar windows maar ik ben bang dat als ik videodrivers ga installeren het scherm weer op zwart gaat en ik weer terug bij af ben. Bij deze gaat de laptop dan ook in de verkoop. Hopelijk kan ik er nog ruim 100 euro voor vangen, ik heb gezien dat de losse onderdelen nieuw peperduur zijn.

Of er moet nog iemand zijn met een goedkoop moederbord met werkende gpu. Goedkoopste plek was een aanbieder op marktplaats die er voor 55 euro eentje van de hand doet (compleet onderstel). Ik denk dat ik gewoon beter zelf de boel nu kan verkopen.

Pagina: 1