RAM uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yammaski
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-03-2019
Ik heb nu 6 Gb ram (OCZ DDR3 PC3-10666 Platinum Low-Voltage Triple Channel).
Ik zou dit willen uitbreiden naar 12 Gb, maar kan dezelfde kit van dit merk niet meer vinden.

Wat doe ik nu het best :
1. ik koop een volledig nieuwe kit (6 x 2 Gb)
2. ik koop 3 x 2 Gb bij van een ander merk

Graag jullie raad ...

Yammaski.

MoBo : Asus P6T SE
CPU : Intel Core i7 920 @ 2.67 Ghz
Graka : NVIDIA Quadro FX 580

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afhankelijk van je budget maar ik zou voor een nieuwe kit gaan die allemaal uit dezelfde batch komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-06 20:27
Als je dezelfde kit niet meer kunt vinden zou ik ook een nieuw setje geheugen kopen.
Je kunt eventueel je 'oude' setje nog bij V&A proberen te verkopen, scheelt altijd weer :)

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou echt een nieuw setje kopen. Laat het geheugen altijd van hetzelfde merk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 08:06:
Afhankelijk van je budget maar ik zou voor een nieuwe kit gaan die allemaal uit dezelfde batch komen :)
jasiccama schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 09:16:
Als je dezelfde kit niet meer kunt vinden zou ik ook een nieuw setje geheugen kopen.
Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2012 @ 01:44:
Ik zou echt een nieuw setje kopen. Laat het geheugen altijd van hetzelfde merk zijn
Omdat...? Hier kan de TS niets mee, omdat het niet onderbouwd is. Je kan makkelijk geheugen van verschillende merken (en zelfs type chips) gewoon met elkaar mixen, zolang het moederbord de reepjes accepteerd én het geheugen op de dezelfde snelheden kunnen werken. Je moet wel rekening houden met het feit, dat de snelheid van het geheugen gelijk is aan de snelheden van het traagste reepje in je systeem.

De TS kan dan dus beter voor zijn portemonnee kiezen en via de QVL van zijn moederbord checken welk RAM ook werkt. Of eventueel zoeken naar ander geheugen die dezelfde fysieke chips gebruiken (hier zijn lijsten voor op internet).

EDIT:
Als blijkt dat het niet werkt, kan de TS altijd nog het extra gekochte setje omruilen in de winkel (bij een webwinkel zelfs via Koop op Afstand ;)), zijn oude verkopen en een nieuw setje (maar dan dus 12GB) kopen. Persoonlijk zou ik dan (mits je dual- of quadchannel gebruikt) 16GB kopen. Heb je triplechannel, dan zou ik inderdaad 12GB doen. Reden is eigenlijk heel simpel, an sich hoef je het om de prijs niet te laten, tegenwoordig heb je voor nog geen 100 euro 16GB RAM. (pricewatch: Corsair CMV16GX3M2A1333C9, pricewatch: Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9). En als je triplechannel hebt dus 12GB, omdat je dan 3 reepjes van 4GB (of 6 van 2GB uiteraard) in je PC steekt en dus gebruik kunt maken van triplechannel (wat je anders zou verliezen).

[ Voor 54% gewijzigd door CH4OS op 10-06-2012 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
CptChaos schreef op zondag 10 juni 2012 @ 01:48:
[...]

[...]

[...]
Omdat...? Hier kan de TS niets mee, omdat het niet onderbouwd is. Je kan makkelijk geheugen van verschillende merken (en zelfs type chips) gewoon met elkaar mixen, zolang het moederbord de reepjes accepteerd én het geheugen op de dezelfde snelheden kunnen werken. Je moet wel rekening houden met het feit, dat de snelheid van het geheugen gelijk is aan de snelheden van het traagste reepje in je systeem.

De TS kan dan dus beter voor zijn portemonnee kiezen en via de QVL van zijn moederbord checken welk RAM ook werkt. Of eventueel zoeken naar ander geheugen die dezelfde fysieke chips gebruiken (hier zijn lijsten voor op internet).

EDIT:
Als blijkt dat het niet werkt, kan de TS altijd nog het extra gekochte setje omruilen in de winkel (bij een webwinkel zelfs via Koop op Afstand ;)), zijn oude verkopen en een nieuw setje (maar dan dus 12GB) kopen. Persoonlijk zou ik dan (mits je dual- of quadchannel gebruikt) 16GB kopen. Heb je triplechannel, dan zou ik inderdaad 12GB doen. Reden is eigenlijk heel simpel, an sich hoef je het om de prijs niet te laten, tegenwoordig heb je voor nog geen 100 euro 16GB RAM. (pricewatch: Corsair CMV16GX3M2A1333C9, pricewatch: Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9). En als je triplechannel hebt dus 12GB, omdat je dan 3 reepjes van 4GB (of 6 van 2GB uiteraard) in je PC steekt en dus gebruik kunt maken van triplechannel (wat je anders zou verliezen).
Kortom, het is dus beter om een nieuw setje te kopen ;)

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die P6T borden zijn wel vrij kieskeurig... als het kan zou ik dus wel geheugen pakken dat op de QVL staat. Is dat moeilijk te vinden, pak dan geheugen dat zich aan de JEDEC specs houdt, pak dus geen DDR3 spul dat 1.9V oid nodig heeft

Het mixen van meerdere verschillende DIMMen kan inderdaad prima. Als het maar compatible is met het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jasiccama schreef op zondag 10 juni 2012 @ 09:08:
Kortom, het is dus beter om een nieuw setje te kopen ;)
Hoeft niet per se beter te zijn en bovendien staat dat er dus ook niet. Als 6GB extra erbij geprikt zit en werkt, is dat toch ook goed? :? Iets werkt of het werkt niet, er is geen tussenweg met dit soort dingen. Dus waarom de TS dan maar gelijk 12GB of meer nieuw zou moeten aanschaffen is mij een compleet raadsel en dat is wat ik duidelijk wil maken met mijn post. Pas als het niet blijkt te werken zou ik overgaan op het aanschaffen van compleet nieuw geheugen.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 10-06-2012 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
CptChaos schreef op zondag 10 juni 2012 @ 12:28:
[...]
Hoeft niet per se beter te zijn en bovendien staat dat er dus ook niet. Als 6GB extra erbij geprikt zit en werkt, is dat toch ook goed? :? Iets werkt of het werkt niet, er is geen tussenweg met dit soort dingen. Dus waarom de TS dan maar gelijk 12GB of meer nieuw zou moeten aanschaffen is mij een compleet raadsel en dat is wat ik duidelijk wil maken met mijn post. Pas als het niet blijkt te werken zou ik overgaan op het aanschaffen van compleet nieuw geheugen.
CptChaos schreef op zondag 10 juni 2012 @ 12:28:
[...]
Klopt helemaal hoor :)
Ik zat met hetzelfde 'probleem';
Wilde graag uitbreiden naar 8 GB maar het liefst met hetzelfde geheugen.
Dominator GT CL7 is niet zo makkelijk te vinden, maar gelukkig was er een Tweaker die nog een setje te koop had staan.
Dus bij mij ook gewoon uitbreiding, anders had ik een nieuw setje 8 GB aangeschaft.
Prijzen liggen relatief laag (hangt er natuurlijk vanaf wat je aangeschaft).

TS kan rustig een setje aanschaffen van een ander merk of type, alleen goed kijken naar QVL en naar wat TERW_DAN aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor dit soort vragen hebben we tegenwoordig Componenten Aankoopadvies

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1