Nieuwe (modding) pc: wat advies/feedback gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-12 15:48
Hallo mede Tweakers,

Mijn huidige pc is inmiddels een bij elkaar geraapt zooitje van een paar jaar oud en het wordt tijd voor wat nieuws. Nu knutsel ik al sinds jaar en dag mijn eigen pc's in elkaar, maar dit keer wil ik mij ook eens gaan wagen aan wat meer casemodding, inclusief een custom waterkoeling set. Kortom, afhankelijk van mijn fantasie, tijd en skills, gaat er aan deze case ook wat gemod worden (waterkoeling loop, wat acryl hier en daar, cable sleeving, verlichting etc.)

Het doel van mijn nieuwe setup is een highend pc gericht op overclocking en gaming. Daarbij, gezien het casemodding, let ik ook op de kleuren en of het geheel bij elkaar past. Qua thema zit ik te denken aan Portal (2). De kleuren hierbij zullen worden: wit, zwart en blauw; witte case met zwarte accenten, voornamelijk zwarte hardware en blauwe waterkoeling.
Wat betreft de "standaard" hardware ben ik er dan ook wel al redelijk uit. Dit ziet er als volgt uit:

AantalProductSubtotaal
1Intel Core i7 3770K€ 306
1Asus P8Z77-V Deluxe€ 218
1GSkill Ares F3-2133C9D-8GAB€ 71
1Zotac GeForce GTX670 AMP!€ 418
1NZXT Hale90 850W€ 165
1Cooler Master Storm Stryker~€ 140

Van mijn huidige systeem neem ik dan nog de harddisks mee (2x 3TB Seagate en 1x Crucial M4). De case is nog niet officieel gereleased maar dat zal in de loop van deze maand gebeuren. De cpu is al geregeld, PSU en RAM ben ik ook al over uit.
Wat betreft het moederbord weet ik het nog niet zeker. Het is een super moederbord, maar ik twijfel of ik niet voor een van bv. ASRock ga (vind de volledig zwarte pcb en slots erg mooi uitzien). De GPU kan ook nog wisselen, ligt eraan voor welk merk er als eerste een full-cover waterblock beschikbaar komt.

Nu echter het waterkoeling gedeelte. Ik heb grofweg (voor de main components) wel een idee wat ik wil:

AantalProductSubtotaal
1XSPC Raystorm CPU block€ 60
2Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 240mm€ 90
1Swiftech MCP655€ 90
6Silverstone AP121€ 90

Bij dit alles komt dan nog een full cover waterblock voor de GPU (EK Waterblocks), een zooitje fittingen (EK of Bitspower?), een tube reservoir (no geen idee welke) en water slangen. Daarnaast komt dan nog allerlei kleine meuk voor het casemodden (acryl, sleeves, leds, fancontroller etc.)

Mijn grootste twijfels heb ik nog bij de slangen en fittingen. Hier weet ik nog niet welke diameter ik moet/kan/ga gebruiken. Dit zal (neem ik aan) ook deels afhankelijk zijn van de pomp (de diameter van de aansluitingen daarop).
Ook vraag ik me af welke kleur (en merk?) slangen ik het beste kan nemen. Er komt blauwe koelvloeistof in het circuit, is het dan beter om doorzichtige of ook blauwe slangen te nemen (scheelt het veel qua looks?).
Tenslotte vroeg ik me af of er wat betreft acryl platen veel verschil is tussen merken/verkopers qua kwaliteit en zijn er waarvan je zegt "stay away from that".

TL:DR
- Waterkoeling slangen/fittingen: welke diameter?
- Slangen: welke kleur (blauw of doorzichtig) en welk merk?
- Acryl: tips?
- Algemene opmerkingen/tips?

Alle tips en/of opmerkingen zijn welkom :)

edit: GPU aangepast

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Moi_in_actie
Iemand enige feedback betreffende de waterkoeling? :o
Qua grafisch geweld wordt de Asus GTX670 verwisseld voor een Zotac 670GTX AMP, aangezien voor die kaart al een compatible full cover block te krijgen is.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• denp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-12-2022
om 1200liter per uur door je slangen te pompen heb je wel een 10x1,5 of 13x1,5 slang nodig, je pompt 20 liter per minuut rond dus kleiner gaat niet doe je dat wel heb je eerder kans dat je slang van een aansluitpunt schiet.

cpu block kan je beter een volledig kopere versie nemen die geleiden beter (betere warmte afgiften)

ook moet je kijken voor je stromingsweerstand 1200liter is hoog en kan je dus niet zomaar een block kopen en erop zetten ivm doorstroomsnelheid.

EK Water Blocks EK-Supreme HF (Full Copper)

Watercool Heatkiller CPU Rev3.0 1156

je kan ook een waterblok na laten maken door puur silver dat geleid het besten;) 8)7 maar ja dat kost echt eutjes :P

[ Voor 29% gewijzigd door denp op 09-06-2012 23:28 ]

• Moi_in_actie
Thanks, dat is goede info.. nog niet echt bij stil gestaan (pomp vermogen/slang diameter verhouding).
Alleen het gedeelte betreffende het EK waterblock, de reviews die ik gezien heb laten toch echt zien dat de XSPC Raystorm beter presteert, zoals bv. hier (is op dezelfde pomp getest):

Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/d/d8/d8f5b799_xspc-raystorm-thermal3.png

Edit: plaatje komt van hiero

[ Voor 13% gewijzigd door Moi_in_actie op 09-06-2012 23:31 ]

• Moi_in_actie
denp schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 23:10:
je kan ook een waterblok na laten maken door puur silver dat geleid het besten;) 8)7 maar ja dat kost echt eutjes :P
Hey.. het wordt al een duur genoeg geintje, dat zullen we toch maar niet doen :9

• denp
Moi_in_actie schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 23:29:
[...]

Hey.. het wordt al een duur genoeg geintje, dat zullen we toch maar niet doen :9
Hahaha nee doe maar niet ;)

Wil je nog hoger gaan met je liters dan kan je ook voor Eheim gaan die pompt 3402 liter per uur.

Over de waterblock |:( had even beter moeten kijken 8)7 is gewoon een koperen blok Sorry haha.

[ Voor 12% gewijzigd door denp op 09-06-2012 23:38 ]

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-12 14:35

yzx

denp schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 23:34:
[...]

Hahaha nee doe maar niet ;)

Wil je nog hoger gaan met je liters dan kan je ook voor Eheim gaan die pompt 3402 liter per uur.

Over de waterblock |:( had even beter moeten kijken 8)7 is gewoon een koperen blok Sorry haha.
Is die Eheim geen aquarium pomp? 8)7

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• Moi_in_actie
Nah, wat betreft de pomp blijf ik bij de bovenstaande van Swiftech. Een aantal mensen (reviewers/pc builders/overclockers) die ik op Youtube volg gebruiken dat ding en naar het schijnt is dat ding stil, goede doorvoer en heeft men er nog geen problemen mee gehad.

Nu nog eens kijken wat ik met de slangen doe, clear of (uv) blauw, welk(e) reservoir(s) ik wil en een opsomming maken van alle kleine meuk.

Over reservoirs had ik nog even wat vragen:
- Kan je technisch gezien 2 tube reservoirs in dezelfde loop zetten? Dat het waarschijnlijk redelijk zinloos is weet ik ook wel, heeft meer te maken met een ideetje wat ik heb m.b.t. het casemodden.

- Van wat ik begrepen heb is t het beste om het reservoir vóór de pomp in de loop te zetten. Nu hebben reservoirs de optie om een slang onder en boven aan te sluiten. Zou het verstandig/mogelijk zijn om de pomp bovenaan aan te sluiten en de toevoer onderaan? (zie m'n mad paint skills hieronder)

Afbeeldingslocatie: http://i169.photobucket.com/albums/u215/Moi_in_actie/paintskills.jpg

• denp
yzx schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 23:49:
[...]

Is die Eheim geen aquarium pomp? 8)7
klopt maar kan je ook gewoon gebruiken voor waterkoeling voor pc.

heeft een hoge rendement wat betreft vermogen.

• denp
Moi_in_actie schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 23:58:
Nah, wat betreft de pomp blijf ik bij de bovenstaande van Swiftech. Een aantal mensen (reviewers/pc builders/overclockers) die ik op Youtube volg gebruiken dat ding en naar het schijnt is dat ding stil, goede doorvoer en heeft men er nog geen problemen mee gehad.

Nu nog eens kijken wat ik met de slangen doe, clear of (uv) blauw, welk(e) reservoir(s) ik wil en een opsomming maken van alle kleine meuk.

Over reservoirs had ik nog even wat vragen:
- Kan je technisch gezien 2 tube reservoirs in dezelfde loop zetten? Dat het waarschijnlijk redelijk zinloos is weet ik ook wel, heeft meer te maken met een ideetje wat ik heb m.b.t. het casemodden.

- Van wat ik begrepen heb is t het beste om het reservoir vóór de pomp in de loop te zetten. Nu hebben reservoirs de optie om een slang onder en boven aan te sluiten. Zou het verstandig/mogelijk zijn om de pomp bovenaan aan te sluiten en de toevoer onderaan? (zie m'n mad paint skills hieronder)

Je kan gewoon 2 reservoirs op je systeem zetten hoor als je pomp het maar aan kan (1200liter kan dat wel) dan is het geen probleem.

Wat betreft onder of boven is boven de invoer beter dan onder aangezien water zakt (zwaar is) komt dit beter uit, theoretisch gezien.

Of het in de praktijk veel verschil uitmaakt denk ik niet je pomp pompt het toch wel door het systeem heen.

ik vind de FrozenQ Liquid Fusion Dual Bay een mooie reservoir en als ik naar je cpu block kijk vind je ledjes wel mooi ;) .
Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.net/image/id/947628/width/370/height/370/flags/LL

leuk motivatie puntje ;)
Afbeeldingslocatie: http://assets.ratemybattlestation.com/hashed_silo_content/3ed/e79/c22/resized/ratemybattlestation-com-98f970.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door denp op 10-06-2012 00:37 ]

• Moi_in_actie
denp schreef op zondag 10 juni 2012 @ 00:26:
[...]
ik vind de FrozenQ Liquid Fusion Dual Bay een mooie reservoir en als ik naar je cpu block kijk vind je ledjes wel mooi ;) .
[afbeelding]
Haha, die is wel shiny, maar ik ga liever voor tube reservoirs ipv. een bay res. Zag wel ergens een "T-Virus tube resevoir" voorbij komen.

• denp
Moi_in_actie schreef op zondag 10 juni 2012 @ 00:49:
[...]

Haha, die is wel shiny, maar ik ga liever voor tube reservoirs ipv. een bay res. Zag wel ergens een "T-Virus tube resevoir" voorbij komen.
klopt die hebben ze ook ja

http://www.highflow.nl/re...on-blue-reservoir-v2.html

Afbeeldingslocatie: http://www.highflow.nl/images/detailed/10/product_detailed_image_1662_5022.png

Dit kan ook heb je gelijk 2 in 1 is een reservoir en passieve koeler in 1
Afbeeldingslocatie: http://www.highflow.nl/images/detailed/2/product_detailed_image_360_1083.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door denp op 10-06-2012 01:02 ]

• Moi_in_actie
Dat passieve cooler ding vind ik toch maar niets, past in ieder geval niet wat betreft het design idee wat ik heb. Moet denk ik eerst maar eens wat gaan klooien met een 3D model en kijken hoe/wat/waar alles past. Is alleen niet de meest exacte science met Google Sketchup :P Als mn kast nu al te koop was kon ik in ieder geval wat maten opnemen, maar nee.. dat is het enige onderdeel wat nog niet te krijgen is |:(

• denp
Moi_in_actie schreef op zondag 10 juni 2012 @ 01:24:
Dat passieve cooler ding vind ik toch maar niets, past in ieder geval niet wat betreft het design idee wat ik heb. Moet denk ik eerst maar eens wat gaan klooien met een 3D model en kijken hoe/wat/waar alles past. Is alleen niet de meest exacte science met Google Sketchup :P Als mn kast nu al te koop was kon ik in ieder geval wat maten opnemen, maar nee.. dat is het enige onderdeel wat nog niet te krijgen is |:(
is altijd iets wat je wilt hebben hebben ze weer niet.

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11 22:10
Vergeet niet dat je de snelheid van die Swiftech MCP655 kan veranderen op de pomp zelf, zitten 5 standen op en ik zelf draai op stand 2 met de hardware in mn sig.

Slangen heb ik persoonlijk niet echt naar gekeken maar ik gebruik 3/8 ID - 1/2 OD Feser, zijn redelijk dik en knikken niet snel :)

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• denp
Verderf schreef op zondag 10 juni 2012 @ 13:10:
Vergeet niet dat je de snelheid van die Swiftech MCP655 kan veranderen op de pomp zelf, zitten 5 standen op en ik zelf draai op stand 2 met de hardware in mn sig.

Slangen heb ik persoonlijk niet echt naar gekeken maar ik gebruik 3/8 ID - 1/2 OD Feser, zijn redelijk dik en knikken niet snel :)
Klopt je kan de pomp op

P1=1800 toeren
P2=2550 toeren
P3=3300 toeren
P4=4050 toeren
P5=4800 toeren/min

Zetten.

Dus je kan zelf kiezen hoe snel je je water wilt laten rond pompen.

Slang dikte zelf zegt niet veel gaat om de binnen kant van de slang welke afmeting die heeft je hebt dikkeslangen die een binnen diameter heeft van 10mm terwijl je ook slangen hebt die even dik zijn maar een binnen diameter heeft van 13mm dus kijk goed welke je koopt.
Pagina: 1