Upgrade ram & gpu PC

Pagina: 1
Acties:

• Ndrenth
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-11-2025
Hoi,

Ten eerste speel ik al een tijdje met de gedachten op mijn ram en gpu te vervangen/versterken. Ik heb klein jaartje geleden een nieuwe pc gebouwd en heb destijds genoegen genomen met 4GB (kingston hyper x 1600mhz), maar nu blijkt dat dit eigenlijk te weinig is, want ik multitask gewoon veel (vooral tijdens gamen). Mijn budget ligt rond de 250/260 euro (totaal prijs voor de twee componenten).

Ik heb er nu dus 2x2GB in zitten en nu ik wil er graag minstens 4GB bij. Ik weet alleen niet wat de beste opties zijn, ik heb gelezen dat het beter is om mijn 2x2GB te vervangen voor 2x4GB, omdat je op deze manier niet alle slots bezet (want dat is significant zwaarder voor de CPU ofzoiets). Wat ik ook kan doen is 2x4GB erbij zetten wat mij brengt op in totaal 12GB, any thoughts?

Ten tweede is mijn sapphire 4850 dringend aan vervanging toe. Ik heb mijn ogen gericht op de 7850 met goede prijs/prestatie verhouding. Ik zoek echter wel een redelijk stille, wel met fan (goedkoper), 7850 kaart. Uit http://nl.hardware.info/v...7441-147837-149130-147437 blijkt dat de XFX erg stil is, maar ik weet niet in hoeverre die website betrouwbare tests afneemt... Ik hoor ook uit een aantal hoeken dat de HIS Ice Q erg stil is. En weer andere claimen dat andere kaarten stiller zijn.

Ik wil graag het geluid tot een minimum beperken, want ik kijk vaak serie's/films via mijn pc op de TV, en ik zit dan ongeveer 1 meter van mijn pc vandaan en dan is/kan het geluid storen(d) (zijn).

Weet niet of dit relevant is, dit is mijn cpu: i5 2500k.

mvg, nick

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-03 18:22
Ndrenth schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 20:57:
Ik heb er nu dus 2x2GB in zitten en nu ik wil er graag minstens 4GB bij. Ik weet alleen niet wat de beste opties zijn, ik heb gelezen dat het beter is om mijn 2x2GB te vervangen voor 2x4GB, omdat je op deze manier niet alle slots bezet (want dat is significant zwaarder voor de CPU ofzoiets). Wat ik ook kan doen is 2x4GB erbij zetten wat mij brengt op in totaal 12GB, any thoughts?

Weet niet of dit relevant is, dit is mijn cpu: i5 2500k.

mvg, nick
Ikzelf heb ook 2x2GB en 2x4 GB in mijn pc gedaan en het enige wat meer werd, is het verbruik van mijn geheugencontroller (lees een onderdeeltje van de CPU). De kans dat de CPU daar moeite mee gaat hebben, is nihil. Ikzelf heb er nooit iets van gemerkt ;). Ikzelf zou gewoon voor +2x4GB gaan en zo op 12 GB RAM komen.

p.s. mijn CPU is i7-860 dus ouder als die van jou ;)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:20
Hoe weet je dat 4GB te weinig is?
Ik heb zelf ook 4GB, multitask redelijk veel en ben nog nooit boven 3,5GB gebruik gekomen.

Echt bewijs heb ik er niet bij, maar uit ervaring weet ik dat de sapphire dual fan kaarten erg stil zijn.
(bij mij kwamen voeding en casefans boven het geluid van de videokaart uit in idle)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-03 22:55
mitsumark schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 23:54:
Ik heb zelf ook 4GB, multitask redelijk veel en ben nog nooit boven 3,5GB gebruik gekomen.
4GB hoeft niet te weinig te zijn, maar dat wil niet zeggen dat je geen profijt hebt van meer dan 4GB. Als je meer hebt, dan gebruikt Windows ook meer. Ik heb 12GB in m'n systeem zitten en als ik een beetje leuk aan het Photoshoppen ben kan ik makkelijk 6 tot 8GB in gebruik hebben.

The devil is in the details.

• Clyde the Frog
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-07-2025
Ik heb 2 high end systemen met de een 4 en de ander 8 GB en het systeem met 4 GB is idle over het algemeen net wat sneller als het systeem met 8 GB.
En dat terwijl die met 8 GB ook nog eens een i7 2600 is en die met 4 GB een 64 x2 6000+ heel wat jaartjes ouder dus..

Verwijderd

Clyde the Frog schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 00:16:
Ik heb 2 high end systemen met de een 4 en de ander 8 GB en het systeem met 4 GB is idle over het algemeen net wat sneller als het systeem met 8 GB.
En dat terwijl die met 8 GB ook nog eens een i7 2600 is en die met 4 GB een 64 x2 6000+ heel wat jaartjes ouder dus..
Dan doe je toch ergens wat fout, dat is zeker. Daarnaast, idle sneller? Idle is als je niks doet, je kan dan dus onmogelijk meten wat sneller is, want dan is 't al niet meer idle he.

• Clyde the Frog
  • Laatst online: 23-07-2025
Ja sorry ik bedoel ook bij ''normaal'' gebruik.. (vrijdagavond he 8)

• Ndrenth
mitsumark schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 23:54:

Echt bewijs heb ik er niet bij, maar uit ervaring weet ik dat de sapphire dual fan kaarten erg stil zijn.
(bij mij kwamen voeding en casefans boven het geluid van de videokaart uit in idle)
Ik merk gewoon af en toe dat applicaties/'instructies' langzamer zijn als dat ze zijn wanneer ik geen programma's open heb staan. Met gamen bedoel ik voornamelijk World of Warcraft wat echt redelijk veel ram geheugen vraagt en als ik dan op m'n 2e monitor een aantal tabs in chrome & itunes heb aanstaan dan reageert 't allemaal wat langzamer :P

Ik denk dat ik dan gewoon ga voor 2x4GB extra en daarmee totaal op 12GB uitkom! En bedankt voor de tip over de sapphire kaart ;)

• mitsumark
Ndrenth schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 16:22:
[...]

Ik merk gewoon af en toe dat applicaties/'instructies' langzamer zijn als dat ze zijn wanneer ik geen programma's open heb staan. Met gamen bedoel ik voornamelijk World of Warcraft wat echt redelijk veel ram geheugen vraagt en als ik dan op m'n 2e monitor een aantal tabs in chrome & itunes heb aanstaan dan reageert 't allemaal wat langzamer :P

Ik denk dat ik dan gewoon ga voor 2x4GB extra en daarmee totaal op 12GB uitkom! En bedankt voor de tip over de sapphire kaart ;)
Heb je het geheugen gebruik daarbij bekeken? Grote kans dat de vertraging ergens anders ligt, cpu of hdd bijvoorbeeld.

• Ndrenth
Nee niet specifiek, meer het gevoel dat ik erbij heb... al telt dat voor niets natuurlijk :P Ik kan me niet voorstellen dat met aan m'n cpu ligt een 2500k zou dat moeten aankunnen. Waarschijnlijk valt er nog veel te winnen met een SSD als hdd, maar op dit moment besteed ik liever m'n geld aan een nieuwe gpu en wat extra's (ram), amd 4850 is gewoon niet meer goed genoeg voor de wat nieuwere spellen :P

• Knee-Buckler
  • Laatst online: 06-01 13:39
Persoonlijk zou ik zelf ook gaan voor 2X4Gb extra geheugen. Dat je totaal uitkomt op 12Gb geheugen. Wat betreft de CPU zou dit alles nog makkelijk aan moeten kunnen.

De video kaart zou ik persoonlijk ook gaan voor een Sapphire kaart. Deze staan echt wel bekend om dat ze stille(re) fans hebben.

PS: let er wel goed op wat voor geheugen je erbij prikt!!! Niet zomaar een willekeurig geheugen pakken! Dan kun je nog verder van huis zijn als dat je nu bent. Ik heb het zelf gehad met mijn oude GEIL Black dragon geheugen, ik had 4X8Gb besteld 2 setjes van 16Gb. Maar toen ik het er had ingezet begon ik elke keer BSOD te krijgen enzo. Geheugen terug gestuurd en kreeg nieuwe setjes want ze waren perongelijk niet met elkaar compatible. Dus zou dat wel goed gaan nakijken. Terwijl ze van hetzelfde merk waren, en nog moeilijk doen! :P

• Ndrenth
Ja ik heb de zelfde soort/type geheugen uitgezocht, maar dan de 2x4GB versie ipv 2x2GB, dus je zou verwachten dat het dan compatible zou zijn toch?!

2x2GB: pricewatch: Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX
2x4GB: pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3B1K2/8GX

En bedankt voor de tip over de sapphire, steeds meer vingers wijzen die kant op, dus ik denk dat ik mijn keuze heb gemaakt :)

• Knee-Buckler
Normaal gesproken zou het dan wel compatible moeten zijn. Maar zoals ik al zei in mijn vorige post hier, had ik hetzelfde met mijn geheugen. Hier kun je niets aan doen eigenlijk. Maar als het niet compatible is merk je het echt wel snel genoeg ;). En dan kun je het gewoon terug sturen.. Tenminste dat kon ik wel gewoon en ik kreeg vervangend geheugen terug. Je kan ook gewoon geld terug krijgen.

Maar zoals ik het bij jou zie beide Kingston HyperX dus dat zou normaal prima met elkaar moeten kunnen.

En wat betreft de Sapphire. Geen dank ;). Al ga ik zelf voor EVGA ;). Maar ik haal de koelers eraf en doe er waterkoelblokken op dus ik heb geen last van fans ;).

• mitsumark
Maarja, je gaat toch geen 50 euro uitgeven vanwege een gevoel dat je hebt, voor 2 tientjes extra heb je al een 64GB SSD (en voor €100 een 120GB), doe dan hooguit 2x2 erbij.

Ik heb nu 4GB geheugen, en als ik 4 msn gesprekken en 12 tabs in firefox open heb en dan tijdens mn spelletje crysis2/bf3 terug ga naar het bureaublad merk ik absoluut geen vertraging (met phenom x4 en intel 320 SSD).
Geheugen gebruik heb ik dan ook nog nooit boven de 3,5GB gezien.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 11-06-2012 16:29 ]

• Knee-Buckler
Wat mitsumark zegt klopt dan ook weer. Het kan natuurlijk zo zijn dat je HDD het gewoon niet kan bijbenen. Ik zou dat wel proberen te onderzoeken, straks koop je extra geheugen en dan ligt het helemaal niet aan je geheugen en kost het nog meer omdat je dan alsnog een SSD gaat halen. Want je wilt het toch weg hebben. In dat opzicht ben ik het wel met mitsumark eens. Anders als 50,00 niet zoveel is kun je net zo goed beide halen. :) geheugen en SSD. Dan weet je eigenlijk zeker dat je de vertraging niet meer hebt.

Dus even testen (als je wilt) of het het geheugen of de HDD is. Als je niet wilt testen zou het de beste optie zijn om beide te kopen. Haha. ;)

EDIT: Spelfouten.

• Ndrenth
Hm daar heb je wel gelijk in mitsumark.. :P Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat ik m'n ram moest upgraden. Ik heb onlangs belastingeld terug gekregen en binnenkort paycheck, dus misschien kan er ik wel wat meer uithalen :P 64GB ssd is te weinig, ik zou minimaal 128gb moeten kopen dan.. maar is nog redelijk duur vind ik :(

Alhoewel de al bestaande, goede, ssd's binnekort qua prijs zouden moeten dalen toch? aangezien er weer nieuwe modellen uitkomen, of ben ik dan de optimistisch? :P

• goosche
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:15
pricewatch: Samsung 830 series 128GB

Goeie schijf hoor en goedkoop vind ik.

• Knee-Buckler
128Gb is eigenlijk wel het minimale als je een beetje ruimte over wilt hebben om er bijvoorbeeld ook wat spellen op te zetten die veel data moeten laden in game. Voor de kleinere spellen is dit niet nodig. Maar sommige spellen haal je daar echt veel voordeel mee uit. En ik vind zelf de Crucial m4 128Gb heel goed en eigenlijk ook niet duur(mijn idee).

Kijk maar wat je doet. Je kunt ook zoals goosche zegt voor een Samsung gaan. Deze zijn wel goedkoper. Maar ik kijk ook vaak naar kwaliteit. En daar komt de Crucial wel hoger mee.

• mitsumark
Samsung lijkt me juist beter in kwaliteit (zeker niet slechter), hij is in ieder geval iets sneller. Echter hij is slecht leverbaar en daardoor meestal duurder dan de Crucial.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
iwanscholten schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 07:34:

Kijk maar wat je doet. Je kunt ook zoals goosche zegt voor een Samsung gaan. Deze zijn wel goedkoper. Maar ik kijk ook vaak naar kwaliteit. En daar komt de Crucial wel hoger mee.
Hoe kom je daar nu bij? Wil ik wel een bron zien.

Nu is er over het algemeen weinig verschil tussen SSD's (afgezien van de betrouwbaarheid), maar de Samsung scoort echt veel beter dan de Crucial. Aangezien de Samsung ook nog eens goedkoper is, hoef je nog geen sekonde na te denken.

• Knee-Buckler
Reepje schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 12:58:
[...]

Hoe kom je daar nu bij? Wil ik wel een bron zien.

Nu is er over het algemeen weinig verschil tussen SSD's (afgezien van de betrouwbaarheid), maar de Samsung scoort echt veel beter dan de Crucial. Aangezien de Samsung ook nog eens goedkoper is, hoef je nog geen sekonde na te denken.
Klopt Reepje, ik zat helemaal verkeerd. De Samsung komt inderdaad hoger uit en is ook nog eens goedkoper. Ik weet niet waar ik met mijn gedachten zat maar in ieder geval niet op de goed plek. Mijn excuses hiervoor!

Ik zal de volgende keer eerst beter moeten lezen voordat ik zoiets ga zeggen! Het is ook nog wel misleidend voor een ander!

• Ndrenth
Ok, is er een manier om na te gaan wat de bottleneck is bij veel multitasking? Ik merk dat mijn pc langzamer is, maar volgens sommige kan het dus liggen aan de hdd en/of ram geheugen (natuurlijk ook cpu, maar die van mij zou genoeg moeten zijn). Kan ik dit software matig meten oid?

gr, nick

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik weet niet of je dit iets vindt? Denk dat je er dan ook enigszins op vooruit gaat en je blijft aardig bij je budget? Heb overigens de Crucial gepakt in verband met lange levertijd van de Samsung maar als je geduld hebt (volgens mij is de eerstvolgende leverdatum van Mycom eind juni) zou ik daar voor gaan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 7770 GHz Edition 1GB GDDR5€ 117,90€ 117,90
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 106,06€ 106,06
1Kingston KHX1600C9D3T1K2/4GX€ 23,21€ 23,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 247,17

Hoef je denk ik ook niet meer te testen want dan pak je alles in 1x ;) Overigens zou je ook een 6850 in plaats van een 7770 kunnen nemen maar of dat veel verschilt durf ik niet te zeggen (volgens Tom's Hardware niet echt maar dat zegt natuurlijk niet zoveel).

• Ndrenth
Ik wil echt graag voor de 7850 gaan, het verschil tussen de 7770 en 7850 vind ik net iets té groot, dit zie je natuurlijk ook terug in de prijs :P Opzich vind ik die paar euro extra voor crucial ipv samsung te verwaarlozen, maar als de samsung wel degelijk beter is (sneller/kwaliteit) dan wacht ik liever paar weekjes op die, ik heb geen haast.

Maar ik zou dus graag nog willen horen hoe ik kan waarnemen of het eerder mijn hdd of ram geheugen is wat de bottleneck is bij mijn multitask gedrag (lees: WoW, chrome, itunes etc.. word ofzo).

• Knee-Buckler
Ndrenth schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 14:07:
Ik wil echt graag voor de 7850 gaan, het verschil tussen de 7770 en 7850 vind ik net iets té groot, dit zie je natuurlijk ook terug in de prijs :P Opzich vind ik die paar euro extra voor crucial ipv samsung te verwaarlozen, maar als de samsung wel degelijk beter is (sneller/kwaliteit) dan wacht ik liever paar weekjes op die, ik heb geen haast.

Maar ik zou dus graag nog willen horen hoe ik kan waarnemen of het eerder mijn hdd of ram geheugen is wat de bottleneck is bij mijn multitask gedrag (lees: WoW, chrome, itunes etc.. word ofzo).
Ik denk echt dat het je HDD is. Je hebt 4Gb ram geheugen. Als ik thuis aan het werk ben op mijn systeem. En ik doe van alles tegelijk kom ik niet boven de 3/3.5Gb uit. (ik gebruik zelf 32Gb) Maar ik kan wel kijken wat er word gebruikt. En je HDD kan gewoon niet meer dan zoveel mb/sec transporteren. Dus ik denk echt dat het je HDD de bottleneck is.

En hoe je dat kan waarnemen is gewoon op het moment dat je aan het multitasken bent je taakbeheer te openen en kijken wat je prestaties zijn op dat moment.. Bijvoorbeeld geheugen gebruik, CPU activiteit. Dat is het makkelijkst. Dan moet je het kunnen zien als het geheugen en CPU gewoon rustig is dan ligt het 100% aan je HDD.

Succes!

• Ndrenth
Ok, vanavond game avond (uiteraard op achtergrond NL - DUI, maar te spannend om te kijken eigenlijk hehe :P) dus dan zal ik is ff multitasken en kijken hoe 't gaat! Ik denk dat ik ben overtuigd om eerder gpu & hdd te upgraden nu haha

Bedankt alvast! :)

edit:
Ik merk wel dat ik tijdens gamen/multitasken wel vaak op 70/80% van ram geheugen zit, een enkele keer schiet dit naar 90+% vanwege opstarten applicatie. CPU lijkt nauwelijks boven 50/60% uit te komen tijdens multitasken.

[ Voor 31% gewijzigd door Ndrenth op 17-06-2012 02:36 ]

Pagina: 1