Hulp bij aanleg thuisnetwerk met meerdere routers

Pagina: 1
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hallo,

Ik zit met een probleem, ik probeer een netwerk aan te leggen bij m'n schoonfamilie. Omdat het over een nogal grote oppervlakte gaat zijn er meerdere routers aanwezig.

Maar waar ik mee zit, is dat het niet helemaal lekker werkt. Internet werkt niet goed (geel uitroeptekentje bij wireless symbooltje). Ook lukt het niet lekker om alle routers te kunnen bereiken.

Ook weet ik niet wat de beste instelling is qua DHCP... Moet ik het laten zoals nu (de TPLINK de adressen uit laten delen) of moet daarin iets veranderen? En hoe zit het met de IP adressen van de routers? Die zijn nu allemaal 192.168.1.1 dus bij de instellingen van een bepaalde router komen is dan een drama... Die heb ik al veranderd naar x.x.1.1, x.x.1.2, x.x.1.3

En wat doe ik met de SSID's? Ik heb nu "SSID", "SSID_II", "SSID_III". Is dat de aan te raden methode, of kan ik ze beter gewoon alle drie "SSID" noemen?

De situatie is als volgt:

Overal waar een lijntje is getekend = UTP kabel. Laptops gaan via wireless

Ik stel jullie hulp erg op prijs, want ik ben er nu al 2 weekenden mee bezig, en ik snap het niet helemaal meer :(
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1hYzps0I1jROs9PjB5FE7cNP/full.png
Routers:
pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND (hoofdrouter)
pricewatch: Netgear WGR614 54Mbit DSL Router + 4-Poort Switch (slave/switch)
pricewatch: Linksys WRT54GH Linksys WRT54GH-EU (slave/switch)

P.S. Ik ken het bestaan van WDS, maar dat heb ik liever niet, volgens mij is het op bovenstaande manier stabieler.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 11-06-2012 13:15 ]

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:19

DDX

Als je de WRT54GH en WGR614 als routers heb ingesteld. (en de uplinks gaan via een wan poort oid ?
Dan zal je weinig internet krijgen als je geen dhcp hebt ingesteld.

Als het kan die 2 apparaten instellen als accesspoint en gewoon in zelfde netwerk hangen dus.
En zorgen dat je vanaf de vaste computer iig de 3 router/aps kan pingen.

Daarna verder kijken ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• ThinkPad
  • Nu online
De WAN poort gebruik ik niet. In principe heb ik ze ingesteld als accespoints lijkt me, met DHCP uit? Ik stop de UTP kabel vanaf de hoofdrouter (TP Link) in een van de LAN poorten bij elke losse router ;)

Vanmiddag was ik zo ver dat ik op de bekabelde PC de 3 routers kon beheren via hun eigen webpagina's. Maar toen had ik weer geen internet :S

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 08-06-2012 20:36 ]

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:19

DDX

Ik zou dan beginnen met alleen de tplink aan te sluiten, kijken of dan alles goed werkt.
Daarna de WRT54GH erbij, test 1 of je dhcp ip krijgt en of je de tplink kan pingen.
Daarna traceroute naar het internet.

En als dat allemaal werkt zelfde herhalen met de WGR614.

En iig niet zelfde ip geven, want dan krijg je ip confliten en heb je geen gateway voor je clients.

[ Voor 15% gewijzigd door DDX op 08-06-2012 20:38 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-02 19:58
Alleen de hoofdrouter DHCP aan en IP's uitdelen, de andere als Accespoints. Het zou dus moeten werken.

Waarom deze opstelling? Ik kan me voorstellen twee WiFI netwerken voor de bereikbaarheid, maar verder?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:16
Wat betreft WiFi:
SSID's en passwords (+ type beveiliging) gelijk houden iig, dan kan je rondlopen door het huis met behoud van connectie.
Channels houd je zo ver mogelijk uit elkaar ( 1 - 6 - 11 (- 6 - 1 etc etc) ).

Gebruik je meerdere SSID's dan ga je alleen maar jezelf in de weg zitten.

[ Voor 0% gewijzigd door Raymond P op 08-06-2012 20:49 . Reden: channels range foutje ]

- knip -

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:25
Truuk is, dat je de routers die als switch/access-point werken (met dhcp uit) een ip-adres moet geven binnen het subnet van de router (met dhcp), maar buiten de dhcp pool. Dan werkt het.

• ThinkPad
  • Nu online
ParkOverall schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 20:41:
Truuk is, dat je de routers die als switch/access-point werken (met dhcp uit) een ip-adres moet geven binnen het subnet van de router (met dhcp), maar buiten de dhcp pool. Dan werkt het.
Stap 10 van deze handleiding dus eigenlijk: http://www.wikihow.com/Co...54G-to-Be-an-Access-Point

Bedankt iedereen voor alle tips, zitten zeer nuttige tussen. Ik ga het morgen opnieuw proberen!

Ik denk dat het komt doordat ze hetzelfde adres hadden, waardoor er geen gateway voor de cliënts was, en dat ip-adressen van de losse routers binnen de pool van de hoofdrouter viel.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 08-06-2012 21:14 ]

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:25
Inderdaad, die stap beschrijft het geven van een ip-adres aan een access-point. Maar vermeldt niet dat het buiten de dhcp pool moet blijven: ook belangrijk zoals je zelf al opmerkt om een conflict met de door dhcp uitgegeven adressen te voorkomen :)

• ThinkPad
  • Nu online
Het probleem lijkt (vooralsnog) opgelost :D Routers adressen geven als x.x.x.252 bleek de oplossing te zijn. Heb nu internet, en kan overal in huis elke router config pagina opvragen.

Bedankt voor de hulp, waar zou ik zijn zonder Tweakers ;)

• ThinkPad
  • Nu online
Helaas, succes leek van korte duur. Zaterdag dus geïnstalleerd, maar gisteravond kreeg ik al bericht dat het niet meer werkte.

Ik was verbonden met de Netgear, en de situatie was toen als volgt:
Hoofdrouter (TP Link) was niet bereikbaar via de webinterface (192.168.1.252). Kreeg ook geen ip adres uitgedeeld via DHCP. Internet werkte ook niet. Enige wat werkte was om een ip adres in te stellen voor bedrade interface op m'n laptop, en dan kon ik wel in de instellingen van de Netgear komen (192.168.1.254). De Linksys, TP Link, en internet waren niet bereikbaar.

TP Link 192.168.1.252 (deelt via DHCP adressen uit van x.x.x.50 - x.x.x.150 )
Linksys 192.168.1.253
Netgear 192.168.1.254

Rara hoe kan dit ??

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 11-06-2012 13:16 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-02 20:16

Fiber

Beaches are for storming.

Ik vind je opstelling zoals in dat plaatje niet helemaal logisch. Ik zou de kabels van de Netgear, de WRT54, de X-Box, die vaste computer en de printer allemaal rechtstreeks in de TP-Link pluggen. Als je niet genoeg aansluitingen hebt op de TP-Link dan zet je er een switch tussen.

[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 11-06-2012 13:23 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• ThinkPad
  • Nu online
Er zat een fout in mn plaatje, hij is nu zoals het moet. En ik zou het graag allemaal rechtstreeks aansluiten, maar die routers zitten ertussen om overal wifi te hebben.

Edit: Nog een tijdje aan het proberen geweest, en met de Linksys losgekoppeld is het probleem niet meer opgetreden. Heb op die plek nu een Belkin bedrade router (met DHCP enz uit natuurlijk ;) ) ertussen gezet.

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 11-06-2012 16:32 ]

Pagina: 1