2 routers privé & zakelijk scheiden

Pagina: 1
Acties:

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-02 08:22
Ik het volgende probleem;

Thuis heb ik een Ziggo i'net verbinding van 50/5. Op zolder heb ik desktop waar deze middels een cat5e aangesloten was op mijn pc.
Nu is er tbv het nieuwe werken een werkplek op zolder bijgekomen (voor m'n vrouw). Hiervoor is een adsl lijn aangelegd en komt er een Xs4all lijn binnen van 20/1. Omdat deze telefoonlijn naar de Fritzbox 7360/7390 moest, moest mijn utp kabel (die via een loze leiding naar de zolder liep) plaats maken voor de adsl verbinding.
Nu baal ik er een beetje van, omdat ik eigenlijk mijn eigen verbinding wil gebruik voor usenet en hierdoor niet meer mogelijk is.

Heeft iemand tips/trucs om de modemrouter van Xs4all te (mis)(ge)bruiken zodat ik op zolder weer mijn eigen verbinding via de draad kan ontvangen?

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:09
Vier aders van je UTP kabel pakken voor je netwerk, Rj45 voetje eraan zetten. Van de overige 4 draden er 2 pakken en voor je ADSL gebruiken?

http://www.instructables....ethernet-and-phone-over-/

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je zou dan het signaal op de UTP kabel moeten splitten, waardoor 4 aders door jouw router gebruikt wordt en de andere 4 van de ADSL van jouw vrouw.

Ikzelf zou echter een tweede kabel trekken, lijkt mij makkelijker. Een ander alternatief is om het thuiswerken via jouw Ziggo verbinding te laten lopen en dus op de kamer / zolder een router te plaatsen die de verbinding voor meerdere apparaten deelt.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik snap niet precies hoe je situatie nu in elkaar zit. Je hebt nu dus beneden twee routers staan, van Ziggo en XS4All maar maar één kabel naar boven?

Dat hoeft niet per sé een probleem te zijn, maar het vereist wel wat handwerk. Je zou namelijk op beide routers de DHCP-server uit kunnen schakelen en beide routers in een ander subnet zetten. Dan beide op een switch en de beide PC's op een vast IP-adres in het juiste subnet hangen.

Dat kun je ook half uitvoeren. Dus bijvoorbeeld de Ziggo in tact laten, maar de XS4All een vast IP-adres geven. Op die manier hebben je andere apparaten die op basis van DCHP verbinding zoeken wel gewoon toegang, maar altijd via Ziggo.

Note: Je kunt geen 2 DCHP-servers op 1 netwerk draaien. Ja, kan wel, maar je weet dan niet welke server je krijgt ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:19
ADSL modem gewoon in de meterkast stoppen en zelf lekker de UTP kabel pakken.
Powerline voor mevrouw.

Dat is echt snel genoeg voor de basic dingen, ook kost het haast niets meer en is het 100% plug & play.

- knip -