[24p] 3:2-pulldown VS 4% speedup naar 25p

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:48
Hallo allemaal!

Ik had een klein vraagje. Ik heb sinds kort een nieuwe monitor (Dell U2412M), en ik kan daar kiezen tussen een refresh rate van 50Hz of 60Hz. Voor PAL-content (25p) is de keuze natuurlijk gemakkelijk, maar ik vroeg me af wat jullie als aangenaamst ervaren voor 24p-content (Bluray-rips, ...)

Het was eerst al een hele uitdaging om dingen helemaal 'smooth' te krijgen, maar met ReClock en MadVR lijken nu alle vreemde frame skips en drops volledig verleden tijd. Op mijn laptopscherm heb ik altijd gekeken met 3:2-pulldown (op 60Hz), maar nu heb ik wat meer mogelijkheden. Wanneer ik mijn laptop aan een TV hang speel ik wel gewoon op native 24Hz.

Wat ik me dus afvroeg is het volgende:
Wat zouden jullie doen bij het afspelen van 24p-content op een monitor die geen 24Hz of 48Hz kan?
  • A: Monitor op 60Hz met een 3:2-pulldown
  • B: Monitor op 50Hz en alles 4% versnellen (en audiopitch aanpassen) met ReClock
Ik kijk al uit naar jullie meningen :)

Groetjes,
Ambroos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:59

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Veel mensen kiezen er natuurlijk ook voor om 'origineel, met beperkingen van techniek' te kijken. Dat is een derde optie je kunt toevoegen. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:05
Michael Knight schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 14:03:
Veel mensen kiezen er natuurlijk ook voor om 'origineel, met beperkingen van techniek' te kijken. Dat is een derde optie je kunt toevoegen. :)
Ik begrijp uit zijn verhaal dat zijn monitor juist geen 24p native kan afspelen?

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Heb de vraag wat verduidelijkt :) Het probleem is inderdaad dat mijn monitor geen 24Hz of 48Hz kan afspelen/weergeven.

[ Voor 4% gewijzigd door AmbroosV op 09-06-2012 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:47

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik zou nog een 3e optie toe willen voegen:
C: Helemaal niet op een computermonitor.

Blu-ray materiaal krijg je zelfs met 3:2 pulldown niet in 60 Hz. 24p content op blu-ray kan het volgende betekenen:
- 23.976 fps (meest voorkomend), met 3:2 pulldown moet je de refreshrate op 59.94 Hz zetten
- 24 fps (minder voorkomend), met 3:2 pulldown moet je de refreshrate op 60 Hz zetten

Voor het testen van bestanden en controleren van subs doe ik dat wel op de pc (met MPC HC). Films en series uitsluitend op mijn tv op de native framerate. Voor de pc ga ik dus voor optie A als ik moest kiezen. Dat komt het dichts bij het origineel.

[ Voor 7% gewijzigd door Twazerty op 09-06-2012 14:59 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Ik weet niet hoe het bij een monitor zit maar bij een TV is 60 Hz geen exacte 60 hz maar 59,94. M.a.w een 3:2 pulldown van 24p.

Wanneer je een 4% speedup kan regelen, zou ik voor deze optie gaan. 3:2 pullown levert bij pannen met enige regelmaat kleine schokjes op omdat het aantal frames niet gelijk is. Met een speedup heb je hier geen last van (is eigenlijk een 2:2 pulldown)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
De 4% speedup (met pitchaanpassing, ReClock is hier erg goed in) werkt inderdaad vlot, het beeld is aangenamer dan 3:2 pulldown.

Doordat ik wat heb zitten klooien met nVidia-drivers om mijn monitor over HDMI netjes te laten werken kan ik nu ook custom resolutions forcen op mijn laptopscherm, en wat blijkt, mijn laptopscherm speelt echt alles af! Blijkbaar kan ik perfect native 24p afspelen op mijn laptop. Dat beeld was wel echt héél smooth, ik had nooit gedacht dat het verschil zó groot zou zijn eerlijk gezegd! Een ander voordeel lijkt te zijn dat de batterijduur van mijn notebook dan veel langer lijkt en hij veel koeler blijft. Op 60Hz kon ik iets meer dan een uur 720p-video kijken met madVR, op 24Hz doe ik nu gemakkelijk twee uur (met dezelfde schermhelderheid).
Pagina: 1