Versterker vs Reciever

Pagina: 1
Acties:

• Littleburst
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:59
Ik ben enigszins wel een audiofiel en heb inmiddels heel wat gelezen, maar één ding snap ik niet.
Er vanuit gaande dat de reciever alleen voor geluid gebruikt wordt, waarom zijn recievers zo populair? Is dat omdat het simpelweg makkelijk is? Of is het geluid van een reciever niet heel veel beter dan dat van een versterker?

Huidige reciever:
http://usa.yamaha.com/pro...3063_black__u/?mode=model
Ik gebruik de reciever alleen voor geluid. Mijn PC is direct aangesloten op mijn TV en ik heb verder geen andere video-bronnen. PC is ook audiobron via S/PDIF vanaf moederbord.

Ik ben namelijk aan het overwegen om een 2de hands versterker aan te schaffen om de reciever te vervangen.
Budget €150 euro. Hiervoor zijn Marantz versterkers te vinden die nieuw €500 euro gekost hebben en tussen 5 en 10 jaar oud zijn.

Zal er dan benoemswaardige verbetering in het geluid zitten met zo'n Marantz versterker + S/PDIF vanuit PC?

Alvast Bedankt!

Speakers: Kenwood LS-990

Principle: bass reflex with integrated and tuned resonator for standing waves attenuation
Sensitivity: 93 dB/1 watt/1 m
Nominal Impedance: 8 Om
Music capacity: 100 W
Frequency Response: 32 Hz - 20 000 Hz (-16 dB)
65 Hz - 16 000 Hz (± 2 dB)

- woofer (LC-0062) - 33 cm paper cone with titanium dioxide coating and Alnico Magnet
- mid-range (ML-0057) - 12 cm exponential paper cone with Alnico Magnet
- tweeter (HH-0054) - Horn type diaphragm ring with Alnico Magnet

Acoustic Level control for Mid-frequency: ± 2dB (3 steps)
Acoustic Level control for High-frequency: ± 3dB (3 steps)

Dimensions: 376 x 676 x 328
Weight per piece: 27 kg

Bron: http://hifi-love.comxa.com/1_6_loudspeakers.html (Speakers staan in de lijst hiertussen, even ctrl + F + naam werkt het makkelijkst)

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Een receiver is een combinatie van versterker en tuner. Doorgaans valt klankmatig een losse versterker te prefereren wegens de afwezigheid van stoorsignalen en omdat die dus 'dedicated' opgebouwd is. Maar natuurlijk zijn er ook heel goede receivers. En beter een goede receiver dan een zwakke versterker.

Waarom de receiver populair is? Een receiver is meestal minder duur dan een tuner plus versterker. Of er eigenlijk losse surround tuners en versterkers bestaan weet ik niet maar dat is niet iets wat mij bekend klinkt.

Verder willen veel mensen (echtgenotes...) niet twee losse apparaten met alle benodigde kabelverbindingen. Bij gebruikte audio is het zo dat de eerste jaren het meest van de prijs gaat, na een aantal jaren blijft de prijs quasi hangen en wil men je veel geld laten betalen voor oude meuk.

Als je je budget nog kon ophogen naar 200-250 euro valt er denk ik wel een aardige versterker te vinden. Kijk eens op internet bij 2-hands en opruiming van de audiozaken zou ik zeggen.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 11:27
Rotel heeft een losse Surround Processor/Preamplifier, die je dan vervolgens combineert met losse eindversterkers.

Maar die processor/preamplifier is net zo duur als een receiver met dezelfde specs voor de processor en amplifier.

• Obelink
Hier een paar reclames van nieuwe versterkers
Helemaal onderaan Advance Acoustic MAP-101
Scrollen naar een oude Harman Kardon
Onderaan in de lijst de goedkopere versterkers
Nog een oudere Harman Kardon

Hifi.nl en Marktplaats kan je zelf wel vinden.

Ik zie nu dat je het ook hebt over "S/PDIF vanuit PC". Dit zijn geen versterkers met ingebouwde DAC. Die heeft je Yamaha kennelijk wel? Doorgaans hebben goedkopere of 2e-hands versterkers geen DAC. Die kan je apart kopen, kost natuurlijk geld.

[ Voor 15% gewijzigd door Obelink op 08-06-2012 14:24 . Reden: aanvulling ]

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

• Littleburst
Obelink schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:20:
Hier een paar reclames van nieuwe versterkers
Helemaal onderaan Advance Acoustic MAP-101
Scrollen naar een oude Harman Kardon
Onderaan in de lijst de goedkopere versterkers
Nog een oudere Harman Kardon

Hifi.nl en Marktplaats kan je zelf wel vinden.
Bedankt. Het gaat me inderdaad vooral over de vraag of het de moeite waard is. Zoeken kan ik zelf ook inderdaad en was ik al mee bezig, dit zijn wel mooie andere opties om te zoeken.

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020

• Littleburst
O M G...

Het ergste is nog dat ik daadwerkelijk al jaren recIEver lees i.p.v. receiver. Dus bedankt! B)

Ik heb gegoogled om het te snappen en m'n receiver gecheckt voor de goede spelling.

[ Voor 15% gewijzigd door Littleburst op 08-06-2012 14:48 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:07

GaMeOvEr

Is een hork.

Receivers zijn door de jaren heen gewoon veel populairder geworden dan versterkers, wegens hun ingebouwde tuner en toen eenmaal het hele gebeuren met surround (dolby surround, daarna Dolby Digital en DTS, digitale ingangen etc) doorbrak, kwam dat ook allemaal tamelijk snel op receivers. Versterkers zijn daarna voornamelijk een meer niche product geworden voor 2.0 oplossingen en meestal geen digitale ingangen en je ziet ook nog als voor- en eindversterker oplossingen.

Er zijn wel versterkers te vinden met digitale ingangen en surround mogelijkheden, maar ik gok dat 90% van die features voornamelijk op receivers zit. (Yamaha heeft bijvoorbeeld een hele reeks aan multikanaal versterkers gehad)

(De wereld van voor en eindversterkers of processors en multikanaals eindtrappen is weer een hele andere)

[ Voor 14% gewijzigd door GaMeOvEr op 08-06-2012 14:50 ]

Aannames zijn fataal.

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Littleburst schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:46:
[...]

O M G...

Het ergste is nog dat ik daadwerkelijk al jaren recIEver lees i.p.v. receiver. Dus bedankt! B)

Ik heb gegoogled om het te snappen en m'n receiver gecheckt voor de goede spelling.
Haha kan gebeuren. Ik kom ook nog wel eens achter een woord waarvan ik niet wist dat ik het al jaren fout schrijf. :)

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Als je op dit moment tevreden bent over het geluid wat uit je speakers komt dan kun je je huidige receiver toch gerust op de plank laten staan? Hij beschikt over s/pdif in (optisch en coax) en voldoet daarmee toch aan hetgeen je wilt? Je PC aansluiten op je receiver?

Testing, one, two ...

• Obelink
De 192 kHz/24-bit Burr Brown DAC is geen slechte.

• Littleburst
@ Suggesties voor versterkers, bedankt. Ik zal morgen eens rustig rond gaan browsen.
[b]GaMeOvEr schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:47
Er zijn wel versterkers te vinden met digitale ingangen en surround mogelijkheden, maar ik gok dat 90% van die features voornamelijk op receivers zit. (Yamaha heeft bijvoorbeeld een hele reeks aan multikanaal versterkers gehad)

(De wereld van voor en eindversterkers of processors en multikanaals eindtrappen is weer een hele andere)
Bedankt voor je reactie.
Surround maakt me eigenlijk nog weinig uit. Het is wel grappig voor films, maar ik lever dat graag in voor betere kwaliteit in stereo. Daarnaast kan ik natuurlijk altijd de reciever laten staan voor films.
Tuner gebruik ik absoluut niet.
hardware-lover schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 15:30:
Als je op dit moment tevreden bent over het geluid wat uit je speakers komt dan kun je je huidige receiver toch gerust op de plank laten staan? Hij beschikt over s/pdif in (optisch en coax) en voldoet daarmee toch aan hetgeen je wilt? Je PC aansluiten op je receiver?
'Vervelende' aan audiosysteem is dat het altijd beter kan....
Zolang ergens geluid uit komt en ik me er niet aan erger voldoet het inderdaad, maar de wetenschap dat het beter kan blijft altijd interessant en zijn financiën eigenlijk het enige limiet.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Littleburst schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 20:28:
[knip]

'Vervelende' aan audiosysteem is dat het altijd beter kan....
Zolang ergens geluid uit komt en ik me er niet aan erger voldoet het inderdaad, maar de wetenschap dat het beter kan blijft altijd interessant en zijn financiën eigenlijk het enige limiet.
Klopt, het kan altijd beter en mooier. Je speakers bepalen natuurlijk in grote lijnen de klank en naar mijn bescheiden mening kan je Yamaha (als het typenummer correct is) toch heel aardig presteren en verwacht ik niet dat je met een budget van zo'n € 150,- daar een beter alternatief voor kunt vinden.

Testing, one, two ...

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:07

GaMeOvEr

Is een hork.

Sowieso denk ik niet dat je met die Kenwood speakers (oude beestjes, niet verkeerd maar ook geen super spul, makkelijk aan te sturen) veel verbetering gaat merken door er een dedicated stereo amp aan te hangen. 80-90% van je geluid wordt uiteindelijk door je speakers bepaald en een beetje fatsoenlijke versterker/receiver (zoals je nu hebt) kan die kenwoods wel aansturen.

Aannames zijn fataal.

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12 14:37
Ik ben ooit met een Kenwood stereo receiver Kenwood KR-5010 begonnen, daarna een Harman Kardon HK 6300 versterker gekocht. Het verschil in geluidskwaliteit was duidelijk hoorbaar. Nu heb ik een buizenversterker, deze geeft een nog een betere geluidskwaliteit. Ik ben gestopt met het kopen van versterkers, je blijft anders aan de gang. Het gaat tenslotte om de beleving van de muziek.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Pagina: 1