Netwerk advies gevraagd, 30 aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

• kariem112
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik mag me bezig gaan houden met een erg leuk audio/video project. Het gaat om een project waarbij er 8 ruimtes voorzien moeten worden van tv, audio apparaten. Deze moeten allen op een netwerk worden aangesloten.

voor het netwerk stuk heb ik advies nodig. Er moeten in totaal (verdeeld over de 8 kamers) 30 UTP aansluitingen komen. Hier worden de tv's en mediaplayers op aangesloten. Er moet een NAS komen waar vanaf al deze apparaten hun audio en video kunnen streamen. Ik ben benieuwd naar tips/trucs om dit netwerk op te zetten. Het netwerk gaat gigalan worden.

De eisen m.b.t. de NAS zijn:
- minimaal 15 TB
- Raid 1 om dataverlies te voorkomen
- Mogelijkheden om een fileserver op te zetten (NFS of SMB)
- Voldoende performance om meerdere audio/video files tegelijk te streamen.

Ik zit te denken aan:
http://tweakers.net/pricewatch/284356/synology-disk-station-ds2411+.html

Concreet heb ik de volgende vragen:
1. Welke router / managed switch raden jullie aan om deze 30 apparaten op aan te sluiten? Uiteraard komt er een internet verbinding, deze moet ook gedeeld worden met de andere apparaten op het netwerk.
2. Welke NAS oplossingen raden jullie aan en waarom?

[ Voor 7% gewijzigd door kariem112 op 08-06-2012 11:44 ]

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
In welke kwaliteit en hoeveel clients tegelijk ga je streamen?
Hier hang de snelheid van je schijven/netwerk wel wanaf denk ik

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Verwijderd

Om gelijk met de deur in huis te vallen:

-Wat heb je zelf al gevonden?
-Wat is (ongeveer) het budget?
-Moet er een proxy-server tussen als gateway?

Ik zou zelf sowieso voor een gigabit netwerk gaan met een full-gigabit switch en dan eventueel de verbindingen naar de NAS trunken, zodat je 2 of 4 Gbit krijgt.

Voor een NAS zou je eventueel kunnen kijken naar een Synology DS411 of RS411

edit: Kijk of je ergens een Cisco Catalyst 2950T kunt scoren, die heeft 24 poorten op 100 Mbit en 2 op Gbit.
Dan kun je je NAS aansluiten op die 2 Gbit poorten en de clients op 100 Mbit. Heb je alleen 6 poorten te weinig, maar dan zou je voor een 48 poorts variant kunnen gaan.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2012 11:46 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:42:
Ik zou zelf sowieso voor een gigabit netwerk gaan met een full-gigabit switch
Grappig, want je vragen zijn eigenlijk cruciaal om die beslissing te maken. Als een client niet meer dan 100 mbit nodig heeft is er geen enkele reden om gigabit spullen te pakken. Kost dan alleen maar meer geld.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Ik denk dat als je films gaat streamen vanaf de NAS naar diverse clients dat je dan in ieder geval wel een gigabit backbone moet hebben, om de switch niet onderuit te trekken...

• kariem112
  • Niet online
arjants schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:41:
In welke kwaliteit en hoeveel clients tegelijk ga je streamen?
Hier hang de snelheid van je schijven/netwerk wel wanaf denk ik
Maximaal 2 Full HD streams tegelijk

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tenzij je ongecomprimeerde HD-video stuurt (en dan heb je aan gigabit ook niet genoeg) heb je per client genoeg aan een 100mbps verbinding. Aan je serverkant waarschijnlijk niet. Een HD stream van goede kwaliteit is zomaar een mbps of 20, dus daar ga je met meerdere clients al snel overheen.
kariem112 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:44:
[...]

Maximaal 2 Full HD streams tegelijk
Maar zijn dat streams die je je kunt multicasten? Of gaat er een unicast stream naar alle 30 aansluitingen?

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeR op 08-06-2012 11:46 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• kariem112
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:45:
Tenzij je ongecomprimeerde HD-video stuurt (en dan heb je aan gigabit ook niet genoeg) heb je per client genoeg aan een 100mbps verbinding. Aan je serverkant waarschijnlijk niet. Een HD stream van goede kwaliteit is zomaar een mbps of 20, dus daar ga je met meerdere clients al snel overheen.

[...]

Maar zijn dat streams die je je kunt multicasten? Of gaat er een unicast stream naar alle 30 aansluitingen?
Ik denk dat ik de term streaming niet had moeten gebruiken :)

Anders geformuleerd, er staan films op de NAS, die moeten door de clients benaderbaar zijn.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

kariem112 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:47:
[...]

Ik denk dat ik de term streaming niet had moeten gebruiken :)

Anders geformuleerd, er staan films op de NAS, die moeten door de clients benaderbaar zijn.
Dat is wel degelijk streamen hoor :)

Waarom wil je RAID 1 over 15 TB? Is het dan niet handiger om bijvoorbeeld RAID 5 of 6 te pakken? Die laatste lijkt me sowieso het handigste

In principe voldoet de NAS van je keus. Koop daar een leuke HP switch bij met de juiste hoeveelheid aansluitingen en je bent al een heel eind op weg.

[ Voor 14% gewijzigd door Hooglander1 op 08-06-2012 11:48 ]

• kariem112
  • Niet online
Hooglander1 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:48:
[...]

Dat is wel degelijk streamen hoor :)

Waarom wil je RAID 1 over 15 TB? Is het dan niet handiger om bijvoorbeeld RAID 5 of 6 te pakken? Die laatste lijkt me sowieso het handigste

In principe voldoet de NAS van je keus. Koop daar een leuke HP switch bij met de juiste hoeveelheid aansluitingen en je bent al een heel eind op weg.
:) dan heb ik niks gezegd....

M.b.t. de RAID vraag. Het gaat erom dat er geen dataverlies optreed als er een schijf stuk gaat, ik moet me nog even verdiepen in de verschillende RAID modi. Als dit efficienter met RAID 5 of 6 kan... is dat een logische keuze.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:57

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

CyBeR schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:45:

[...]

Als je gaat multicasten kan je beter een servertje kopen of een pc, aangezien je daarvoor weer software moet installeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Mr_gadget op 08-06-2012 11:53 ]

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

kariem112 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:51:
[...]

:) dan heb ik niks gezegd....

M.b.t. de RAID vraag. Het gaat erom dat er geen dataverlies optreed als er een schijf stuk gaat, ik moet me nog even verdiepen in de verschillende RAID modi. Als dit efficienter met RAID 5 of 6 kan... is dat een logische keuze.
Hoewel gruwelijk oud, nog steeds leerzaam:
RAID FAQ

• kariem112
  • Niet online
Hooglander1 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:53:
[...]

Hoewel gruwelijk oud, nog steeds leerzaam:
RAID FAQ
Ben die net aan het doornemen :) thanxs!!

Over de switch:
In mijn optiek kan ik daar alle apparaten aanhangen (inclusief het lijntje naar buiten) en hoef ik verder niet veel in te stellen. ...

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

kariem112 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:55:
[...]

Ben die net aan het doornemen :) thanxs!!

Over de switch:
In mijn optiek kan ik daar alle apparaten aanhangen (inclusief het lijntje naar buiten) en hoef ik verder niet veel in te stellen. ...
Hangt er vanaf in wat voor een netwerk je hem gaat hangen. Of die een DHCP server heeft of niet, of die genoeg ip-adressen uit te delen heeft enzovoorts... Daarvoor kan je beter contact op nemen met de netwerkbeheerder van het gebouw waarin je aan de slag gaat.

• kariem112
  • Niet online
Hooglander1 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:57:
[...]

Hangt er vanaf in wat voor een netwerk je hem gaat hangen. Of die een DHCP server heeft of niet, of die genoeg ip-adressen uit te delen heeft enzovoorts... Daarvoor kan je beter contact op nemen met de netwerkbeheerder van het gebouw waarin je aan de slag gaat.
Het is meer een huis waarin dit plaats gaat vinden >:)

M.b.t. DHCP. Die zal ik ook zelf moeten regelen. Ik zou ook alle apparaten een fixed IP kunnen meegeven toch?

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-02 08:17
Je NAS is ook DHCP server en kan dat ook voor je regelen
gewoon package dhcp installen en klaar

<GOT>DrOPje #2516

• kalikatief
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-12-2025
Vandaag de dag? Ga gewoon met DHCP. Het bestaat juist om je die huishouding uit handen te nemen, en aangezien de apparaten van tegenwoordig toch de MAC adressen herinneren in het geval dat kun je best aannemen dat de ip-addressen in rots opgeschreven staan... alleen met minder rompslomp bij het opzetten! :)

• lazydave-II
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-01-2025
15 tb RAID 1?

dat lijkt me niet: als je synology gaat aanschaffen lees dan dit even: http://forum.synology.com...s_Synology_Hybrid_RAID%3F

voor de backbone zou ik naar een netgear gigabit gaan:
http://www.netgear.nl/bus...-switches/GS748T.aspx#two

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

kariem112 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:58:
[...]

Het is meer een huis waarin dit plaats gaat vinden >:)

M.b.t. DHCP. Die zal ik ook zelf moeten regelen. Ik zou ook alle apparaten een fixed IP kunnen meegeven toch?
Je wil dan wel een router hebben, maar daar kan je in principe een consumentenrouter voor inzetten. De uplink naar internet is verder niet zo boeiend. En over consumentenrouters is al zoveel geschreven, dat kan je zelf wel vinden.

Eigenlijk is het enige wat je wil weten is aankoopadvies voor een NAS en welke switch je moet hebben, ook dat is goed uit te zoeken. Je hebt niet zulke enorm zware eisen. Prosumer-spul zal prima werken in jouw geval.

• kariem112
  • Niet online
Raoul.TLS schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:02:
Je NAS is ook DHCP server en kan dat ook voor je regelen
gewoon package dhcp installen en klaar
Dat is een goede tip... hoe minder werk, hoe beter natuurlijk :)
Ik begrijp dat ik met de NAS een DHCP module aan kan zetten die dit voor mij regelt....

• kariem112
  • Niet online
lazydave-II schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:05:
15 tb RAID 1?

dat lijkt me niet: als je synology gaat aanschaffen lees dan dit even: http://forum.synology.com...s_Synology_Hybrid_RAID%3F

voor de backbone zou ik naar een netgear gigabit gaan:
http://www.netgear.nl/bus...-switches/GS748T.aspx#two
Ben me aan het inlezen op het Synology gebeuren... Denk dat je een goed punt hebt. Op deze manier heb je (bijna) geen verlies van opslagruimte...

• lazydave-II
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-01-2025
yep... ik heb het gevoel dat het om een studenten huis gaat?

maar 1 ding bespaar niet op bekabeling maar koop een merk!

• kariem112
  • Niet online
lazydave-II schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:10:
yep... ik heb het gevoel dat het om een studenten huis gaat?

maar 1 ding bespaar niet op bekabeling maar koop een merk!
Dank voor de TIP, daar ga ik zeker niet op besparen.

De DS2411+ lijkt me een goede kandidaat:
Ingebouwde DHCP server
Weinig verlies m.b.t het RAID gebeurden
Voldoende performance

Qua Switch ben ik de netgear nog even aan het bekijken....

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-02 16:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

kariem112 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:10:
[...]

Ben me aan het inlezen op het Synology gebeuren... Denk dat je een goed punt hebt. Op deze manier heb je (bijna) geen verlies van opslagruimte...
Overigens: RAID is geen BACKUP.
Om dataverlies te voorkomen maak je backups.

• Raoul.TLS
Synolygy is zeker Goed spul Goed voor MKB.
Je betaalt wel wat maar je krijgt ook goed service en spul voor terug.
Zet op een rij wat je verwacht en je kan Synolygy mailen ook van wat raden jullie aan.

<GOT>DrOPje #2516

• kariem112
  • Niet online
Thrackan schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:30:
[...]

Overigens: RAID is geen BACKUP.
Om dataverlies te voorkomen maak je backups.
Helemaal waar, het liefst op een andere locatie.

In dit geval gaat het om Media, daarbij wil ik alleen voorkomen dat er data verloren gaat als de schijf het begeeft.

Bij brand/overstroming/etc. heb je hier dan ook niks aan

• Raoul.TLS
Met Synolygy kan je een 2 NAS in Data center zetten en daar hab je een backup (Disaster recovery)
Of offline backup.
Alels is mogelijk wat is je budget

<GOT>DrOPje #2516

Pagina: 1