Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:21
Hoi

Ik heb een xperia Modem/router (daar kan ik dus nix aan veranderen) met als ip 192.168.1.x
Hierop is mijn WiFi beveiligd
En ik heb daarachter een Cysoc WRT160Nv2 met als IP 192.168.0.x
Dit heeft een open WiFi

Nu zitten er apparaten op het 192.168.1.x router en een heel zooi (bekabeld) op het 192.168.0.x gedeelte.

Is het mogelijk om mijn netwerk printer aan te sluiten op de 192.168.1.x modem/router en dan met een laptop te benaderen vanuit de 192.168.0.x router? Wel via WiFi.

Of eigenlijk alle apparten uit beide stukken netwerk met elkaar laten communiceren?

Reden dat ik het vraag is omdat van mijn 192.168.0.x router alle bedrade poorten bezet zijn en ik er op de 192.168.1.x router nog een poort over heb.
En anders moet ik met een switch gaan werken.

En ja, ik heb al gezocht en gelezen, maar ik snap er eigenlijk gewoon helemaal nix van. Ik zie wel zaken op google of zelfs hier op het forum, maar ik weet niet eens of dat voor mij van toepassing is. Ik kan pretttig met computers overweg maar op het gebied van netwerken krijg ik het niet echt voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Waarom zet je niet gewoon alles op de 192.168.0.* range of 192.168.1.*? Dan werkt alles met elkaar.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan moet je met routeringen werken die je in de routers dient in te stellen, dit is noodzakelijk omdat je van meerdere subnetten gebruiken maakt (192.168.x.1-254)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@Guz.
router achter router, dat moet toch in verschillende ranges zitten?

@Unflux.
zegt me werkelijk nix. De termen wel, maar ik kan ze niet plaatsen in mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:11

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Niet zo moeilijk gaan doen als dat niet nodig is.

Wat wil je eenvoudig gezegd: je wilt er één netwerk van maken.
Als ik je goed begrijp (?).
Je geeft nergens aan dat je twee subnetten wilt behouden immers. Dergelijke inrichting maakt het eigenlijk ook alleen maar onnodig complex in veel gevallen.

Hoe doe je dat?
- Schakel in de configuratie van de WRT160Nv2 de DHCP server uit.
- Sluit de WRT160Nv2 aan de Xperia-box middels een LAN poort, niet de WAN. (De WAN op WRT160Nv2 gebruik je dus niet).

Je WRT160Nv2 is dan enkel nog een switch en jij kunt doen wat je wilt bereiken.
Dan heb je één netwerk, met één range: 192.168.1.x

Kanttekeningen:
- Een open wireless? Waarom heb je dat? Onverstandig imo, tenzij je er een goede reden voor hebt en het onmogelijk maakt voor clienten om je interne netwerk over dat open wireless te bereiken. Anders is het bijna een uitnodiging om een wildvreemde op je internet netwerk te hebben.
- Je verliest nu je tweede subnet. Heb je die misschien nodig? Want dan is dit geen oplossing en zul je het met forwards moeten aanpakken.

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 08-06-2012 09:20 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ultraman schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 09:17:
Niet zo moeilijk gaan doen als dat niet nodig is.

Wat wil je eenvoudig gezegd: je wilt er één netwerk van maken.
Als ik je goed begrijp (?).
Je geeft nergens aan dat je twee subnetten wilt behouden immers. Dergelijke inrichting maakt het eigenlijk ook alleen maar onnodig complex in veel gevallen.

Hoe doe je dat?
- Schakel in de configuratie van de WRT160Nv2 de DHCP server uit.
- Sluit de WRT160Nv2 aan de Xperia-box middels een LAN poort, niet de WAN. (De WAN op WRT160Nv2 gebruik je dus niet).

Je WRT160Nv2 is dan enkel nog een switch en jij kunt doen wat je wilt bereiken.
Dan heb je één netwerk, met één range: 192.168.1.x

Kanttekeningen:
- Een open wireless? Waarom heb je dat? Onverstandig imo, tenzij je er een goede reden voor hebt en het onmogelijk maakt voor clienten om je interne netwerk over dat open wireless te bereiken. Anders is het bijna een uitnodiging om een wildvreemde op je internet netwerk te hebben.
- Je verliest nu je tweede subnet. Heb je die misschien nodig? Want dan is dit geen oplossing en zul je het met forwards moeten aanpakken.
Oke Ultra.

Dit snap ik redelijk.

En dan kan ik alle bedrade poorten van beider routers gebruiken?
Ik heb het dus expres zo gedaan zioals nu, omdat ik dacht dat dit moest met een router achter een router verhaal. En omdat ik in de experia eigenlijk nauwelijx iets kan regelen, dat ding is volledig dichtgetimmerd door KPN.

- Open WiFi. Ik woon in de polders, signaal is enkel vanaf mijn priveterrein te bereiken, is makkelijk voor vrienden die op bezoek komen.
- tweede subnet. Heb ik dus eigenlijk ingesteld omdat de modem/router van KPN zo verschrikkelijk is dichtgetimmerd dat je daar praktisch nix mee kan. Maar ik weet eigenlijk niet eens waarom meer. Is al een tijd zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfs als je signaal alleen vanaf eigen terrein beschikbaar is, zou ik nog een encrypty er op zetten. Bezoek dat gebruik wil maken van je WiFi kan je dan alsnog het wachtwoord geven.

Een alternatief kan zijn om op je cisco/lynksys een DDWRT firmware te zetten en daar een chilispot van maken. http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Chillispot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 09:30:
Zelfs als je signaal alleen vanaf eigen terrein beschikbaar is, zou ik nog een encrypty er op zetten. Bezoek dat gebruik wil maken van je WiFi kan je dan alsnog het wachtwoord geven.

Een alternatief kan zijn om op je cisco/lynksys een DDWRT firmware te zetten en daar een chilispot van maken. http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Chillispot
Chilispot zal ik onthouden. Maar daar wil ik de discussie niet heen laten gaan. Maar wel hartstikke bedankt, dit kende ik niet, klinkt goed.

p.s. Toen ik de laatste keer keek (een dik jaar geleden) was er nog geen DDWRT firmware voor mijn router. Zal nog eens zoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 08-06-2012 09:48 ]

Pagina: 1