Sapphire Radeon HD6850: Na reboot geen beeld meer

Pagina: 1
Acties:

• grq
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:46
Hi,

Ik heb het volgende probleem: Ik heb deze pc gebouwd, met als videokaart de Sapphire Radeon HD6850. Als ik de computer opnieuw opstart, krijgt mijn monitor daarna geen signaal meer. Ik gebruik een HDMI kabel. Uitzetten en daarna aanzetten heeft dit probleem niet en gewoon aanzetten geeft ook geen probleem: dan werkt de kaart gewoon prima.

In welke richting moet ik dit zoeken? Ik heb de laatste drivers geïnstalleerd, maar aangezien ik ook geen bootscreens krijg te zien zal het daar wel niet aan liggen. Ik weet wel zeker dat ie goed opstart, omdat ik Windows hoor opstarten en m'n programma's ook als ik blind inlog.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Anders even je vidoekaart eruit halen en onboard aansluiten. Geeft die dan wel beeld? Kun je even kijken of hij in de bios niet automatisch de onboard aansluiting pakt ipv je externe kaart.
Als dat goed staat, en hij doet het wel met onboard (zonder videokaart aangesloten) en het beeldscherm doet het ook prima. Dan weet je dat het aan de videokaart ligt.
Doet hij het met onboard ook niet. Dan zou ik een ander scherm testen.
Doet die het met onboard ook niet, en met een ander scherm ook niet. Dan is het meestal je moederbord.

Geeft die verder geen rare piepjes? En heb je de 6pins aansluiting ook in je videokaart zitten?

• etnerdnl
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-12-2025
Is het niet heel simpel dat je monitor in standby/andere invoermodus springt omdat hij te snel opnieuw opstart? Mijn tweede scherm start meestal namelijk ook pas na ongeveer 60 seconden omdat m'n PC veel sneller opstart dan dat ding doorheeft dat ie weer signaal heeft (SSD :P)

PCtje :) -> http://tweakers.net/gallery/349972#tab:inventaris

• grq
Bedankt voor het meedenken!

Ik heb in de bios de optie Initiate graphic adapter, daar kan ik kiezen voor IGD en PEG, PEG is geselecteerd. Dus ik denk dat het daar wel goed zit. Ik heb de videokaart er nog niet uit gehaald, dat zal ik morgen nog wel proberen.

Ik heb de HDMI kabel na een reboot op de HDMI poort op het moederbord aangesloten, maar dat geeft ook geen beeld (ik dacht, misschien is die actief geworden ipv de videokaart). Daarna heb ik hem weer in die van de videokaart gedaan en weer no go. In beide gevallen reageert de monitor wel, maar geeft daarna geen signal aan. Ik denk daarom ook niet het probleem de invoermodus op de monitor is, om een of andere reden valt het signaal weg. Overigens valt het beeld alleen weg na een Windowsreboot, een reboot vanuit de bios werkt wel normaal.

Edit: Met DVI doet hij het ook, ligt dus niet aan HDMI.

[ Voor 3% gewijzigd door grq op 08-06-2012 00:47 ]

• etnerdnl
Dat 'reageren' kan niet het verspringen van bijv. HDMI naar DVI zijn? Enkel nog controle vraagje hoor ik geloof verder wel dat je weet waar je het over hebt :P

Heb je ook al geprobeerd de HDMI poort van het moederbord al voor het opnieuw opstarten te gebruiken? Anders denk ik eigenlijk nog eerder dat het een software probleem is .. dat er iets fout zit in windows dat hij niet meer goed opstart als je reboot.. of hoor je wel weer het opstartgeluidje van windows?

• grq
Ik bedoel met reageren dat als ik de HDMI of DVI kabel er in doe, dat het lampje weer blauw wordt en dan na een tijdje geeft ie No signal aan :(

Dat heb ik nog niet geprobeerd, maar is wel een beetje lastig omdat ik dan de HDMI kabel eruit moet halen om van poort te wisselen, en dan blind rebooten. Ik hoor Windows opstarten, en als ik daarna m'n wachtwoord intyp en op enter druk hoor ik ook dat unlockgeluidje, dus ik denk dat Windows wel gewoon laadt. Ik zie namelijk ook het MSI logo niet. Zou het niet een verkeerde instelling in de bios kunnen zijn?

• etnerdnl
Hoe bedoel je blind moet wisselen? Je kunt toch gewoon al vanaf het begin opstarten met de HDMI kabel in het moederbord of krijg je dan niet meteen beeld? (geen ervaring mee dus weet niet precies hoe het werkt). Of het een verkeerde instelling in de bios is weet ik niet, daar ben ik geen expert in :P

• grq
Aah sorry, ik had je verkeerd begrepen; ik dacht dat je bedoelde: start op met de HDMI kabel in de videokaart en wissel daarna om naar integrated.

Ik ben denk ik iets verder: ik heb de case opengemaakt en kan zien dat de fan van de videokaart wel draait, dus hij krijgt wel stroom. Ik denk dat hij daarom ook niet verspringt naar de integrated graphics, omdat hij de videokaart dus gewoon herkend. Alleen geeft hij geen beeld door.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Ik heb het precies hetzelfde probleem, met dezelfde videokaart. Ik heb er nog meer grijze haren van gekregen dan dat ik nu al heb. Ik ben er ook nog niet achtergekomen wat nu precies het probleem is.
Wat ik wel heb gedaan om dit probleem niet meer te hebben is om mijn pc op een apart stekkerblok te zetten. Zodra ik mijn pc uitzet, zet ik daarna ook het stekkerblok ook uit. Als ik mijn pc weer wilt aanzetten, dan zet ik eerst het stekkerblok aan en dan mijn pc.
Hij start dan wel gewoon normaal op en heb tijdens gamen (ook Diablo 3) nergens last van.

Mijn PSU is een Corsair 750W.

Ik heb hiervoor een Sapphire 4890 Vapor-X gehad, en die had deze problemen niet.

• grq
Fijn dat ik tenminste niet de enige ben! LnC, welk moederbord heb jij?

• Morress
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-01 20:56
sommige HD6850 hebben 2x 6pins, andere maar 1x, het was kantje boord met die kaart. Als je een niet zo denderend mobo hebt kan het wellicht zijndat die niet genoeg kracht geeft over het PCI-e slot en dat je, als je eentje hebt met maar 1x 6pins, gewoon te weinig prik krijgt....?
Tevens is het zo dat sommige moederborden moeite hebben met high-end kaarten(kaart is NU niet meer high-end, weet ik, maar miss gaat het om een ouder mobo.)

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

grq schreef op zondag 10 juni 2012 @ 17:35:
Fijn dat ik tenminste niet de enige ben! LnC, welk moederbord heb jij?
Als het goed is (zit op mijn werk en haal mijn moederboards die ik thuis nog wel eens door elkaar qua benaming :9) heb ik deze:
pricewatch: Asrock M3A785GXH/128M

Met hier de rest van mijn hardware: gallery: LnC
Pagina: 1