uitdaging: very mini HTPC

Pagina: 1
Acties:

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:44

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Zoals bijna iedereen tegenwoordig, ben ik op zoek naar een kleine stille HTPC. Nu heb ik een case gevonden waar ik helemaal weg van ben, de MS-Tech CI-57, maar die nog niet gesorteerd in de pricewatch staat. Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.ms-tech.de/ger/upfiles/images/201201/1328027331280x280.jpg

Kost slechts 50 euro (Afuture) en dan krijg je er zelfs al een voeding bij. Right, die gaan we dus vervangen door een picoPSU 8)

Het moederbord ben ik ook wel uit, dat wordt een ASUS E45M1-I Deluxe met ingebakken AMD E-450. Kleine SSD erin, bijvoorbeeld de Crucial M4 van 64 GB (media staat toch allemaal op een NAS). Geheugen wordt een reepje van 4GB met goeie specs, zoek ik nog wel uit, niet zo spannend. Als schijfjeslezer tenslotte neig ik naar een Sony BC-5640H.

Kortom, ik ben er vrij aardig uit. Denk ik... ik worstel nog met een paar vragen.
Ten eerste, kom ik ermee weg om dit allemaal in dat minikastje te stoppen en er GEEN fans in te bouwen?
En ten tweede, de kast is niet voorbereid voor afstandbediening. Dat geeft ook niet omdat hij toch uit het zicht komt te staan, maar ik wil dus wel een externe IR-ontvanger gebruiken. En dan het liefst eentje "aan een touwtje", die ik dus onopvallend ergens in het zicht kan leggen. Laatste voorwaarde: ik wil hem kunnen bedienen met een Harmony. Bestaat zoiets en welke kunnen jullie dan aanbevelen?
Ten derde: met wat voor piekvermogen van deze onderdelen moet ik rekening houden bij de keuze voor een picoPSU?
En ten vierde: wat vinden jullie überhaupt van mijn setup? HTPC dient puur als mediaspeler (XBMC), surfen en downloaden doe ik met de pc en gamen ben ik niet zo van. Koop ik hiermee dan teveel of doe ik mezelf juist tekort? Er is nog niets besteld dus ik kan nog alle kanten op!

[ Voor 5% gewijzigd door JME op 08-06-2012 08:54 . Reden: merk, type en plaatje van case toegevoegd ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Inderdaad een mooie case! Zonde dat je hem uit het zicht gaat plaatsen ;) Overigens zou ik ook snel een pico psu erbij halen want de meegeleverde voedingen van Mstech zijn van slechte kwaliteit. Een 64GB SSD is prima, als je wat geld wilt besparen en toch niet zoveel gaat installeren kun je nog een pricewatch: Crucial v4 SSD 2.5" 32GB nemen (beperk je W7 installatie dan wel even met de gebruikelijke tweaks zoals hibernate en systeemherstel uitzetten).

Verder zou ik niet volledig passief gaan. Hoewel ik deze kast niet ken (en dus niet goed in kan schatten hoe goed deze warmte aan zijn omgeving af kan geven) kan een heel klein beetje airflow al een groot verschil in temperatuur veroorzaken. Een iR ontvanger kun je goedkoop bestellen op ebay of http://www.dealextreme.co...ver-for-pc-1-cr2025-26368 hier kun je gewoon een harmony bij gebruiken.

Piekverbruik bij deze onderdelen zal maximaal 60W zijn (denk nog wel wat lager). Met een 80W picopsu + 80W adapter heb je voldoende vermogen. Verder is je setup prima, je zou deze setup ook nog prima kunnen gebruiken voor surfen met een draadloos toetsenbord met muis zoals de pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:45

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Je setup lijkt me ook helemaal niks mis mee. Maar ik zou er toch één fan lucht laten uitzuigen. Als is het maar op 500-600 rpm. Natuurlijke convectie in zo een klein kastje is meestal een drama.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:52
He, dit vind ik interessant en ik zit ook al een tijdje uit te kijken naar een HTPC.
Als uitgangspositie had ik het volgende in gedachten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-A75M-D2H€ 69,-€ 69,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 25,35€ 25,35
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 52,16€ 52,16
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,95€ 37,95
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 41,50€ 41,50
1AMD A6-3500 Boxed€ 59,99€ 59,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 285,95

Als case had ik dan de MS-Tech MC1200 in gedachten, wat ansich een mooie kast is maar wel nog gemod zou worden omdat de kleur van de ledjes mij niet aanstaat.

Maar jouw config staat me ook wel aan. Zou je die ook in een rml neer willen zetten?
Afgezien van dat, jouw probleem voor een afstandsbediening is misschien nog wel op te lossen door te vervangen voor kinect (tenminste ik veracht dat de integratie met W8 nogal voor een revolutie gaat zorgen. Althans zo was ik het van plan)

Een ander idee is een bluetooth remote

Dat zou je toch ook wel aan de praat moeten krijgen? ontvangertje aan de achterkant. Afstand zal max 6 meter zijn dus de ontvangst lijkt me toch ook geen probleem dan.

discogs

• jackorobot
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-05 13:06
Als je een IR ontvanger vindt waar een afstandbediening bij zit, kan je de harmony 'leren' welke commando's onder welke knop te zetten. Bij de harmony die ik heb teniminste (700) zit er een sensor aan het onderste uiteinde van de afstandbediening. Met de software die op de computer wordt gebruikt kan hij die commando's dus opvangen en daarna zelf weer onthouden om uit te zenden.
Vernuftig! ;)

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de tips tot zover!

Wel ontzettend jammer dat MS-Tech van die brakke voedingen bij zulke mooie kasten levert. Iedereen vervangt die dingen toch, dus dan is het jammer van het geld. Al kosten ze met die voeding erbij nog steeds geen drol. Hoe ze dat toch doen? En jammer dat Streacom dat blijkbaar niet kan... ;)

Die ventilator zit ik ook nog over te twijfelen, dat was ook niet voor niets mijn eerste vraag natuurlijk. Misschien als alles is geïnstalleerd eens kijken wat de grootst mogelijke fan is die nog past en die dan op de laagst mogelijke stand zetten. Toch maar eens opzoeken of het bordje aan fan-control doet! Wat is trouwens het voordeel van lucht afzuigen boven lucht inblazen?

Prijsverschil tussen een 32GB en een 64GB SSD is voor mij te klein om het risico te nemen dat ik in no time tegen onnodige grenzen aanloop, dus ik hou het op 64GB.

Die IR ontvanger van DX lijkt me precies wat ik zoek, super bedankt voor de tip! Afstandbedieningen met een ander systeem dan IR wil ik trouwens niet, juist omdat ik een Harmony heb. Met een JBMedia converter bedien ik daarmee zelfs mijn KlikAanKlikUit lampen, dan ga ik niet voor de HTPC weer een nieuwe afstandbediening introduceren 8)

@ loewie1984: wat is een rml?

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:52
JME schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 16:09:
@ loewie1984: wat is een rml?
dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-A75M-D2H€ 69,-€ 69,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 25,35€ 25,35
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 52,16€ 52,16
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,95€ 37,95
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 41,50€ 41,50
1AMD A6-3500 Boxed€ 59,99€ 59,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 285,95

Kun je genereren aan de hand van je wensenlijst of inventaris

discogs

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Ah zo. Tja, dat lukt dus niet zolang de kast niet gesorteerd in de Pricewatch staat. Maar in mijn startpost staan links naar alle onderdelen, helpt dat je?

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Nieuw, nu met RML! :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-I DELUXE€ 154,90€ 154,90
1MS-Tech MS-Tech CI-57 60W (mini-ITX)€ 51,31€ 51,31
1Noiseblocker BlackSilentFan XR1, 60mm€ 4,71€ 4,71
1Sony Optiarc BC-5640H Zwart€ 75,-€ 75,-
1Mini-box picoPSU 120 + 80W Adapter Power Kit€ 60,55€ 60,55
1Samsung 830 series 64GB€ 65,90€ 65,90
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9€ 25,45€ 25,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 437,82

Meteen een paar kleine wijzigingen doorgevoerd en nu benieuwd naar de expert opinions!
Nu had ik de E-450 gekozen vanwege de beperkte noodzaak om te koelen. Nu ik overstag ben voor een case fan, is er dan misschien een zinniger configuratie te bedenken, bijvoorbeeld op basis van een i3 of een G630? Verder heb ik nog niets eenduidigs kunnen vinden over die fanvraag (inblazen of afvoeren), dus ook daar is alle hulp welkom.

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-05 11:08
Niet 123 suggesties maar ik ga je topic op de voet volgen. Jouw uitangspunten zijn vrijwel gelijk met die van mij. :)

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Toch vraag ik me af wat je er mee wilt gaan doen dat je een htpc wilt bouwen met zulke minimale specs ? Waarom een htpc en niet een media player ?

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Paar redenen:
1. mijn huidige mediaspeler is pas enkele jaren oud en speelt toch maar met de grootste moeite HD mkv's af. Vooruit en achteruit spoelen is daarbij niet te doen, dat trekt ie niet. Bovendien loopt hij steeds vaker vast tijdens bestanden die hij vroeger wel gewoon aankon. Hij is dus aan vervanging toe en dan wil ik iets waarbij ik minder problemen verwacht bij wat zwaardere content en zelf kan updaten bij nieuwe formats. Een minimale HTPC is volgens mij al veel krachtiger dan een zware mediaspeler.
2. omdat ik de in mijn ogen ideale mediaspeler niet "on the shelf" kan vinden. Eigenlijk wil ik helemaal geen HTPC maar wil ik mijn eigen mediaspeler bouwen!
3. omdat het kan en omdat ik het leuk vind om te prutsen ;)

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 18:44
Even een hele gekke gedachte, maar aangezien je alle data op een NAS hebt staan, zou een tablet aansluiten op de tv niet een idee zijn? Het klinkt misschien gek, maar bare with me.

Stel je zou dit doen en een tablet puur en alleen aanschaffen voor dit doeleinde is het misschien niet zo rendabel/handig. Qua compatibiliteit met randapparatuur en codecs zal een pc nog wel een streepje voor hebben op een tablet.
Mocht je echter een toepassing hebben voor een tablet buiten dit doeleinde om, dan is het misschien niet zo'n gek idee. Ik gebruik mijn tablet (Asus Transformer Prime) zeer veel en voor veel verschillende doeleinden, zowel op het werk als privé. Het ding kan zo ook prima dienst doen als mediaspeler: HDMI kabeltje naar de tv en klaar. Daarbij heeft hij geen enkele moeite met 1080p afspelen, zelfs niet op de Power Savings setting. Toegegeven, hij moest even 1-2 seconden laden als ik kris kras door een 1080p film ging, waarbij de film op een USB 2.0 externe schijf stond die ik via de wifi aansprak (worst case scenario). Media kan ik via mn wlan spelen of, vanaf het interne geheugen of een externe hdd. Waar nodig plug ik even een klein Logitech K400 wireless keyboard/trackpad combo in en ik kan het van afstand besturen.

Voordeel hiervan zou zijn dat je het apparaat overal kwijt kunt, zo'n ding is een paar millimeter dik. Stroomverbruik.. wat is dat? Met redelijk normaal tot intensief gebruik (wifi altijd aan) kan ik tot 3 volle werkdagen met de accu doen (tablet + dock). Warmte afvoer en eventueel gerelateerd geluid van fans is er niet. Daarbij komt dan eventueel nog dat je het ding als normale tablet kunt gebruiken voor die 101 andere zaken.
Nadeel hiervan is dat je (misschien) meer problemen hebt met afspeelformaten. Ik ben er zo snel geen tegen gekomen die niet werkten, alhoewel ik even geen bluray bij de hand heb. Avi, mpeg, mov, mkv (720p en 1080p) zijn allen geen enkel probleem en spelen soepel.

Al met al, het is misschien een gek idee, maar als je toevallig met het idee zat om een tablet aan te schaffen of al in het bezit van een bent, dan is het misschien het overwegen waard en sla je 2 vliegen in 1 klap :)

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Ik zit zelf ook altijd te zoeken naar de kleinere pc`s. Heb nu een asrock 330 staan. Die is al 19x18x7 cm en deze vind ik tegenwoordig al groot klinken als ik hoor wat zotac in huis heeft. Dus ik zit zelf te kijken naar een ad10 of een ad11 om echt mini te gaan. Ben zelf in deze strijd geeindigt met een 14" laptop met toch een simpele i3 erin ipv een minipc met een amd/intel atom proc.

Waar je ook nog naar zou kunnen kijken is de streacom F1C. Die vind ik er ook nog apetijtelijk uitzien, en kan je wat mee. Maar als je een mini pc wilt zou willen zou ik toch echt naar de zotac gaan kijken.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• jaapsander
JME schreef op maandag 11 juni 2012 @ 20:58:
Nieuw, nu met RML! :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-I DELUXE€ 154,90€ 154,90
1MS-Tech MS-Tech CI-57 60W (mini-ITX)€ 51,31€ 51,31
1Noiseblocker BlackSilentFan XR1, 60mm€ 4,71€ 4,71
1Sony Optiarc BC-5640H Zwart€ 75,-€ 75,-
1Mini-box picoPSU 120 + 80W Adapter Power Kit€ 60,55€ 60,55
1Samsung 830 series 64GB€ 65,90€ 65,90
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9€ 25,45€ 25,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 437,82

Meteen een paar kleine wijzigingen doorgevoerd en nu benieuwd naar de expert opinions!
Nu had ik de E-450 gekozen vanwege de beperkte noodzaak om te koelen. Nu ik overstag ben voor een case fan, is er dan misschien een zinniger configuratie te bedenken, bijvoorbeeld op basis van een i3 of een G630? Verder heb ik nog niets eenduidigs kunnen vinden over die fanvraag (inblazen of afvoeren), dus ook daar is alle hulp welkom.
Of je een ventilator beter lucht kan laten zuigen of blazen ligt een beetje aan de behuizing. In een klein kastje maakt het niet zoveel uit. Het gaat er vooral om dat de warme lucht zich niet laat ophopen. Dit is vooral belangrijk wanneer je APU passief gekoeld is. Een heatsink moet zijn warmte ook kwijt aan de lucht en dit gaat een stuk beter als de lucht om de heatsink koel is en in beweging.

Een G630 of Llano processor zetten in een dergelijk kastje zou ik niet zo snel doen. Ik heb niet veel ervaring met het kastje, maar ik kan me voorstellen dat er maar weinig cpu koelers zijn die kaar in passen. Ook is de 80W van de picopsu aan de krappe kant (kan net) wanneer je CPU en GPU flink belast. Dit soort CPU/APU's kun je overigens wel prima in een kastje van dit formaat zetten pricewatch: In Win BM639B (helaas minder mooie behuizing dan je ms-tech) Overigens heeft in win wel een degelijke voeding ingebouwd.

Streacom is inderdaad ook een mogelijkheid. Deze leveren ook mooi afgewerkte kastjes alleen zijn deze een stuk duurder en zonder voeding.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Bedankt weer voor alle reacties. Leuk!

Een tablet gaat het voor mij niet worden. Voornaamste redenen zijn: geen bedraad netwerk mogelijk, gedoe met codecs waar ik nu ook tegenaan loop met mijn oude mediaspeler, en dan is er nog een eis die ik hierboven had verzuimd te melden: de HTPC moet ook onze nieuwe DVD/BR-speler worden. Creatief idee, zeker bedankt voor het meedenken, maar nee.

Zotac dan. Mega interessant! Sterker nog, de Zotac ZBOX AD04 en AD05 hebben mij op het idee van de E-450 gebracht. Erg gelikte kastjes, waarbij de AD05 met ingebouwde BR-lezer aan vrijwel al mijn wensen voldoet. Het nadeel is alleen dat die net zo duur is als mijn zelf samengestelde idee, maar dan zonder de mogelijkheid om in de toekomst een nieuw moederbord/processor te installeren of een defecte ODD te vervangen. De Zotac Nano’s (AD10 en AD11) tenslotte zijn ook supermooi en zouden eventueel kunnen worden gecombineerd met een externe ODD, maar de Nano’s hebben geen optische uitgang en die heb ik nodig als ik niet mijn versterker wil vervangen.

De Streacom F1C heeft ook op mijn lijstje met cases gestaan. Ik vind hem zelfs nog mooier dan de CI-57 van MS-Tech. Dat hij zonder voeding wordt geleverd is voor mij geen nadeel, omdat de voeding van de MS-Tech ook maar een lachertje is en moet worden vervangen. Hij wordt me echter om twee andere redenen te duur: de aanschafprijs ligt 20 euro hoger (OK, dat is nog te doen) en er moet een slimline slotloading ODD in met de eject-knop aan de linker kant. De goedkoopste daarvan die ik heb kunnen vinden is de Sony 5600 en die is 50 euro duurder dan de ODD die ik nu heb kunnen kiezen. Scheelt samen dus 70 euro, voor een kastje dat op een onopvallende plaats komt te staan...
Die In Win is trouwens ook best een leuk kastje, zeker als daar inderdaad een goede voeding in zit, maar die past helaas niet op de plaats waar ik hem wil neerzetten.

Blazen of zuigen dan. Als het niet of nauwelijks uitmaakt, dan denk ik dat ik kies voor de kast inblazen. Zo wordt de luchttoevoer beperkt tot één plaats en kan ik daar gericht een stofwerende maatregel nemen. Bij een afzuiger zou via alle overige openingen en kieren stof kunnen binnenkomen.

@ jaapsander: als je zegt dat je de 80W pico aan de krappe kant vindt, bedoel je dat dan ook voor mijn huidige setup of alleen voor een G630 of Llano variant?

• jaapsander
Blazen of zuigen hoef je pas te beslissen wanneer je het getest hebt hè. Even de temperatuur meten terwijl je een stress testje doet met de fan op 2 manieren gaat je 20 minuten kosten ;) Overigens als de temperatuur acceptabel blijft maakt het niet uit hoe de fan gemonteerd zit (hierbij hou ik nog geen rekening met het aanzuigen van stof). Persoonlijk zou ik ook de kast in blazen.

80W is aan de krappe kant voor een G630 of Llano setup hoewel het wel zou kunnen. Maar je hebt niet veel over en ik weet ook niet hoe snel en hoe veel die pico adapters degraderen in verloop van tijd.

Zbox kastjes zijn inderdaad ook erg mooi, alleen moeten die dan wel precies zijn wat je zoekt aangezien aanpassen niet echt mogelijk is.

[ Voor 10% gewijzigd door jaapsander op 12-06-2012 12:36 ]

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Dilemma... Ik begin toch weer te neigen naar een ZBOX AD05. Is toch wel een erg gelikt kastje en alles zit erin wat ik hebben wil. Ik huiver alleen nog voor het risico als er iets stuk zou gaan. Het blijft veel hardware in weinig behuizing, dus warm, dus de kans is dat de techniek het eerder laat afweten dan bij een "volwassen" pc. En zie bij een Zotac dan maar eens je moederbord te vervangen! Of zou ik me daar onnodig zorgen om maken?

• jaapsander
Bij een ZBOX heb je het geluk dat je zelf niet iets hoeft te vervangen wanneer er iets defect is, maar dat je 2 jaar garantie hebt. Gaat er iets stuk (door een constructiefout zoals gebrek aan koeling) dan is het de taak van de fabrikant om het op te lossen.

Het enige waar ik me druk om zou maken is dat je zo'n kant en klaar kastje niet kunt upgraden, uitbreiden indien gewenst (nieuwe videostandaarden bijv). Maar de komende 3 jaar voldoet hij prima.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

JME schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 21:41:
[knip]

Kost slechts 50 euro (Afuture) en dan krijg je er zelfs al een voeding bij. Right, die gaan we dus vervangen door een picoPSU 8)

[knip]
Zou iemand mij even aan kunnen geven waarom de meegeleverde voeding niet zou voldoen voor deze gekozen setup? Het maximum wattage van de meegeleverde voeding is toch ruim voldoende en aangezien het om een passieve voeding gaat zal geluid ook geen issue zijn verwacht ik? Dus wat is er mis met de standaard voeding?

Testing, one, two ...

• jaapsander
hardware-lover schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 13:24:
[...]

Zou iemand mij even aan kunnen geven waarom de meegeleverde voeding niet zou voldoen voor deze gekozen setup? Het maximum wattage van de meegeleverde voeding is toch ruim voldoende en aangezien het om een passieve voeding gaat zal geluid ook geen issue zijn verwacht ik? Dus wat is er mis met de standaard voeding?
Ms-tech staar erom bekend dat ze slechte voedingen leveren bij hun behuizingen.

• Carlito
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-04 19:01
Weet iemand een kleine kast, waar nog een normaal formaat cd-rom speler in past?

Ik heb zo`n mini HTPC gebouwd, maar kreeg later voor mijn verjaardag een blueray speler, maar omdat dit geen slimline is, past hij niet in mijn huidige kast 8)7

Ik zoek zo`n klein mogelijk kast waar dit dus wel in past.

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:09

En ten vierde: wat vinden jullie überhaupt van mijn setup? HTPC dient puur als mediaspeler (XBMC), surfen en downloaden doe ik met de pc en gamen ben ik niet zo van. Koop ik hiermee dan teveel of doe ik mezelf juist tekort? Er is nog niets besteld dus ik kan nog alle kanten op!
Waarom neem je dan geen mediaspeler,goedkoper en geen geklooi?

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-04 20:15
audiojunk schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 13:57:
[...]

beetje rare vraag op Tweakers :P Moet zeggen dat ik het deels met je eens ben; ik zou voor dat bedrag eerder een kant en klare Boxee Box nemen.

Over de hardware; waarom een 64Gb SSD? Dat is nog behoorlijk wat overkill, misschien kun je kijken naar een boot from USB of boot from SD card...

you had me at EHLO

• Kayakyak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-05 22:24
Waarom ben je nog aan het twijfelen, volgens mij zijn al je vragen inmiddels beantwoord toch?

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
audiojunk schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 13:57:
Die vraag heb ik hierboven al beantwoord. Misschien ff het hele topic lezen, zo lang is het nu ook weer niet :)
TheNymf schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 13:59:
waarom een 64Gb SSD? Dat is nog behoorlijk wat overkill, misschien kun je kijken naar een boot from USB of boot from SD card...
Thanx, nemen we mee in de overwegingen!
Kayakyak schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 14:01:
Waarom ben je nog aan het twijfelen, volgens mij zijn al je vragen inmiddels beantwoord toch?
Omdat het een flinke bak geld blijft die ik niet dagelijks uitgeef. Daar neem ik graag even de tijd voor.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

jaapsander schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 13:40:
[...]

Ms-tech staar erom bekend dat ze slechte voedingen leveren bij hun behuizingen.
Ook de externe voedingen? Ik heb even gezocht maar kan daar zo snel niets over vinden. Heb je misschien een link naar meer info voor mij waaruit blijkt dat ze slecht of af te raden zijn? Het zou toch zonde zijn dat een meegeleverde externe voeding voor de low-power mini-ITX bordjes met een E-350/450 of Intel Atom niet volstaat.

Testing, one, two ...

• Freakster86
  • Niet online
Zéér mooi kastje! Neem aan dat dit de vervanger is van de CI-50?

Ik ben ook wel benieuwd naar de voeding. Is er niet iemand met de know how die deze toevallig wil testen? ;) Lijkt me zo'n zonde om weer gelijk 80 euro uit te moeten geven aan een Pico-psu. Zóó slecht kan die toch niet zijn?? :?

• jaapsander
hardware-lover schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:10:
[...]

Ook de externe voedingen? Ik heb even gezocht maar kan daar zo snel niets over vinden. Heb je misschien een link naar meer info voor mij waaruit blijkt dat ze slecht of af te raden zijn? Het zou toch zonde zijn dat een meegeleverde externe voeding voor de low-power mini-ITX bordjes met een E-350/450 of Intel Atom niet volstaat.
Ik heb geen persoonlijke ervaringen met die externe adapters, alleen met ATX of SFX voedingen en die zijn gewoon qua kwaliteit niet best. Dat wil niet zeggen dat je pc in rook op zal gaan, maar die kans is zeker groter met een MS-tech voeding, dan bij een degelijke voeding. En of je het "risico" wilt lopen ligt vooral aan jezelf.

Dit is ook de reden dat ik zeg dat MS-tech erom bekend staat en niet dat deze specifieke voeding slecht is. Persoonlijk zou ik het ook wel interessant vinden om de voeding uit elkaar te halen door een specialist. Misschien moeten we de voedingen die we toch vervangen maar opsturen naar Mux (mux' blog)

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:44

CeesKees

I rest my Kees

Waarom niet een AppleTV 3 met jailbreak en XBMC erop (zodra de jailbreak beschikbaar is)? Dan ben je echt mini... En voor 100 euro klaar!

[ Voor 9% gewijzigd door CeesKees op 14-06-2012 10:40 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-05 19:05

Edmin

Crew Council

get on my horse!

hardware-lover schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:10:
[...]

Eens. De meegeleverde voeding is extern, zoals bij een laptop. Daar zou ik niet met alle geweld een PicoPSU voor in de plaats willen hebben.

Verwijderd

CeesKees schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 10:40:
Waarom niet een AppleTV 3 met jailbreak en XBMC erop (zodra de jailbreak beschikbaar is)? Dan ben je echt mini... En voor 100 euro klaar!
Omdat AppleTV een slechts halve mediaspeler is en mediaspelers crappy zijn? Overigens snap ik je advies niet, als er al 3x is aangegeven dat TS geen mediaspeler wil.

@TS: Ik lees dat je de behuizing uit het zicht wilt plaatsen. Ik kan niet inschatten hoeveel ruimte je kwijt kan 'uit het zicht', maar als je ook een iets grotere behuizing kunt verstoppen dan heb je qua setup weer meer mogelijkheden. Als je bijvoorbeeld een A4-3300 setup neemt (in mijn ogen de meeste bang for buck op dit gebied) krijg je, zoals jaapsander al aangeeft, mogelijk koelingsproblemen in deze behuizing. Als je de ruimte hebt zou je daarom ook een iets grotere behuizing kunnen nemen waar deze setup prima in past. Vervolgens ben je dan op het gebied van mobo+cpu+geheugen klaar met:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 47,95€ 47,95
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 27,95€ 27,95
1AMD A4-3300 Boxed€ 46,-€ 46,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 121,90

Welke SSD, behuizing en voeding je erbij neemt is natuurlijk aan jou. Mocht je overwegen een AMD/Intel G setup te nemen dan raad ik je de AMD variant aan omdat Intel een vrij zwakke grafische chip heeft.

• jaapsander
Edmin schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 10:45:
[...]

Eens. De meegeleverde voeding is extern, zoals bij een laptop. Daar zou ik niet met alle geweld een PicoPSU voor in de plaats willen hebben.
Lees voor de grap eens op die blog van Mux over adapters van goede en slechte kwaliteit. Het is niet zo dat wanneer de adapter extern uitgevoerd is dat deze ineens van goede kwaliteit is. Ik zou ongeacht de uitvoering liever willen weten wat voor kwaliteit een voeding heeft, zeker als het merk al geen goede reputatie op dat gebied heeft. Dan is het in ieder geval mogelijk om het risico in te schatten en een weloverwogen keuze te maken.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-03 10:38

Big Womly

Live forever, or die trying

Nu heb ik een case gevonden waar ik helemaal weg van ben, de MS-Tech CI-57, maar die nog niet gesorteerd in de pricewatch staat.
Ik was met hetzelfde idee al wat aan het spelen, alleen zou ik mijn media ook op de HTPC zetten (heb geen NAS) en die laten fungeren als mediaNAS.

Ik was zelf naar de MS-Tech CI-50 aan het kijken. Vreemd genoeg staat de CI-57 enkel op de duitstalige site.

Vooral het inbouwen van de PicoPSU kijk ik naar uit, Ik weet dat dat ding bestaat maar heb er mezelf nog niet in verdiept.

Wat ik ook wel eens wil weten is hoe deze kast presteert indien je de fan niet zou inbouwen. Gewoon voor de wetenschap een proberen? :)

[ Voor 16% gewijzigd door Big Womly op 14-06-2012 11:22 ]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• jaapsander
Big Womly schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 11:20:
[...]

Ik was met hetzelfde idee al wat aan het spelen, alleen zou ik mijn media ook op de HTPC zetten (heb geen NAS) en die laten fungeren als mediaNAS.

Ik was zelf naar de MS-Tech CI-50 aan het kijken. Vreemd genoeg staat de CI-57 enkel op de duitstalige site.

Vooral het inbouwen van de PicoPSU kijk ik naar uit, Ik weet dat dat ding bestaat maar heb er mezelf nog niet in verdiept.

Wat ik ook wel eens wil weten is hoe deze kast presteert indien je de fan niet zou inbouwen. Gewoon voor de wetenschap een proberen? :)
Meten is weten natuurlijk en ook relatief veilig als je de temperatuur een beetje monitort.

• KirovAir
  • Laatst online: 05-05 11:08
CeesKees schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 10:40:
Dit is ook een gedachte die ik heb. De nieuwe specs van de Apple TV3 zouden XBMC eindelijk een beetje vlekkeloos moeten kunnen draaien. Tevens geeft de dubbele wifi kaart mij goede hoop voor wat Full HD streaming. ;)

Apple TV, of een op XBMC gebaseerde mediaspeler die ik zelf samenstel. Enige reden dat een 'normale' mediaspeler uitgesloten wordt is de wifi barierre die ze niet doorstaan, waar mijn laptop dat wel makkelijk kan bijvoorbeeld.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

jaapsander schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 10:58:
[...]

Lees voor de grap eens op die blog van Mux over adapters van goede en slechte kwaliteit. Het is niet zo dat wanneer de adapter extern uitgevoerd is dat deze ineens van goede kwaliteit is. Ik zou ongeacht de uitvoering liever willen weten wat voor kwaliteit een voeding heeft, zeker als het merk al geen goede reputatie op dat gebied heeft. Dan is het in ieder geval mogelijk om het risico in te schatten en een weloverwogen keuze te maken.
Ik lees zelden wat voor de grap maar wil wel graag van verse en zinnige info worden voorzien dus lezen doe ik heel erg veel. Ik zie onder die blog een review van een supervoordelige externe voeding die via Ebay is aangekocht? Ik ben het met je eens dat het grote rommel blijkt te zijn behalve dan dat hij toch zijn werk lijkt te doen? Nu wordt zo'n voeding niet meegeleverd met de behuizing waarover wordt gesproken, dat is in onze EU namelijk helemaal niet toegestaan. De meegeleverde voeding die ik hier heb liggen is een LC75ITX en wordt gelinkt aan www.lc-power.com Ik ga niet zeggen dat het een geweldige voeding zal zijn maar om hem nu meteen af te gaan schrijven zonder hem te gebruiken lijkt me ietwat overdreven. Mocht zo'n meegeleverde voeding uiteindelijk niet volstaan dan kan altijd nog naar een alternatief worden omgekeken maar daarvoor is tijd genoeg als ie de geest gaat geven. Vooralsnog zie ik geen alarmbellen als ik Google op het typenummer waarbij vaker een behuizing met voeding tevoorschijn komt (als aankoop-artikel) dan een losse voeding. Dus om nu maar zonder meer aan te nemen dat iets slecht is zonder dat daar werkelijk een onderbouwing van is, lijkt me niet echt verstandig. Er wordt al te vaak maar wat geroepen omdat iemand ergens wat heeft opgevangen zonder dat er werkelijk een fatsoenlijke onderbouwing voor blijkt te zijn. Ik maak het dagelijks mee.

Testing, one, two ...

Verwijderd

Eens, behalve dat je nu uitgaat van het feit dat je voeding de geest geeft. Een slechte voeding kan ook zorgen dat je onderdelen stuk gaan vanwege kortsluiting. Zeker als je nog een aankoop gaat doen zou ik dus altijd een goede voeding nemen ipv een goedkopere, onbekende.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Klopt, maar ik ga uit van het goede, niet van wat als.. En, niet te vergeten, een normale aankoop is gegarandeerd voor een bepaalde periode, ook een prettige bijkomstigheid.

Testing, one, two ...

Verwijderd

Dat is prima, ik ga wellicht dan uit van 'wat als' omdat ik bij aankoop het risico zo klein mogelijk wil hebben. Garantie en dergelijken zijn prima geregeld, maar het wordt een stuk lastiger om garantie te claimen bij meerdere leveranciers als de voeding al jouw onderdelen heeft gesloopt.

Ik zeg niet dat het gebeurt met een goedkope voeding, maar 'wat als.....'

• Freakster86
  • Niet online
Zijn er überhaupt wel kleine kastjes met een ingebouwde voeding die kwalitatief als 'goed' bestempeld kan worden? Zo'n externe laptop adapter vind ik persoonlijk niet kunnen bij een systeem wat zo klein mogelijk moet zijn. Je verplaatst het probleem alleen. De CI-50 had een 100watt interne voeding, maar dus geen goede?

• Ngangatar
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Na het dagelijks lezen van zo'n beetje alle top 20 topics in het HTPC gedeelte van Tweakers lange tijd ben ik steeds verder gekomen in mijn keuze voor of een mediaspeler of een HTPC.

Feitelijk heeft de Boxee bijvoorbeeld alles wat ik zoek in een mediaspeler ITT mijn huidige mede8er 500X (welke 2 jaar perfect heeft gewerkt voor me) echter ik mis Spotify functionaliteit op de Boxee welke wel op een HTPC zit omdat ik daar de originele Spotify client heb draaien dan.

Het wordt nu zoeken naar een geschikte Zotac welke aansluit op mijn wensen.

Dit topic is in ieder geval voor mij een bevestiging geweest wat ik nu feitelijk wil. al was het onbedoeld, dank allemaal :).

AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Freakster86 schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 14:26:
Zijn er überhaupt wel kleine kastjes met een ingebouwde voeding die kwalitatief als 'goed' bestempeld kan worden? Zo'n externe laptop adapter vind ik persoonlijk niet kunnen bij een systeem wat zo klein mogelijk moet zijn. Je verplaatst het probleem alleen. De CI-50 had een 100watt interne voeding, maar dus geen goede?
Altijd mooi dat mensen toch totaal verschillend tegen bepaalde zaken aan kunnen kijken? ;)

Ik vind het persoonlijk als vanzelfsprekend dat een voeding extern geplaatst is om de mini-PC zo compact mogelijk te krijgen. Die voeding stop je eenvoudig ergens weg, er zit meestal een lange dunne kabel aan die naar de mini-PC loopt. Vrijwel alle micro-barebone's en micro ITX behuizingen die erg populair zijn op dit moment (Zotac's en Foxconn's) hebben een externe voeding. Ik denk dat dit meer voor- dan nadelen met zich mee zal brengen, denk alleen al eens aan de warmte die van een voeding af zal komen, los van de ruimte die deze nodig zal hebben. Ik ben in ieder geval blij dat mijn Foxconn's nT-3500 de voeding extern en niet intern hebben. Het zou zonde zijn als dat kastje door de voeding zijn micro-grootte zou verliezen.

Testing, one, two ...

• jaapsander
hardware-lover schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 13:35:
[...]

Ik lees zelden wat voor de grap maar wil wel graag van verse en zinnige info worden voorzien dus lezen doe ik heel erg veel. Ik zie onder die blog een review van een supervoordelige externe voeding die via Ebay is aangekocht? Ik ben het met je eens dat het grote rommel blijkt te zijn behalve dan dat hij toch zijn werk lijkt te doen? Nu wordt zo'n voeding niet meegeleverd met de behuizing waarover wordt gesproken, dat is in onze EU namelijk helemaal niet toegestaan. De meegeleverde voeding die ik hier heb liggen is een LC75ITX en wordt gelinkt aan www.lc-power.com Ik ga niet zeggen dat het een geweldige voeding zal zijn maar om hem nu meteen af te gaan schrijven zonder hem te gebruiken lijkt me ietwat overdreven. Mocht zo'n meegeleverde voeding uiteindelijk niet volstaan dan kan altijd nog naar een alternatief worden omgekeken maar daarvoor is tijd genoeg als ie de geest gaat geven. Vooralsnog zie ik geen alarmbellen als ik Google op het typenummer waarbij vaker een behuizing met voeding tevoorschijn komt (als aankoop-artikel) dan een losse voeding. Dus om nu maar zonder meer aan te nemen dat iets slecht is zonder dat daar werkelijk een onderbouwing van is, lijkt me niet echt verstandig. Er wordt al te vaak maar wat geroepen omdat iemand ergens wat heeft opgevangen zonder dat er werkelijk een fatsoenlijke onderbouwing voor blijkt te zijn. Ik maak het dagelijks mee.
Je moet mijn posts niet verkeerd opvatten. Ik deel grotendeels dezelfde opvattingen als jij en ik heb ook nooit aangegeven dat deze voeding slecht is. Het enige wat ik aangeef is dat Mstech een slechte reputatie heeft op het gebied van de kwaliteit van de meegeleverde voeding. De implicaties hiervan kan ik je niet geven omdat ik die ten eerste niet in kan schatten en ten tweede te maken hebben met geluk/pech.

Echter om er maar van uit te gaan dat de voeding/adapter goed is omdat hij extern is uitgevoerd was een redenatie die ik niet helemaal kan volgen (of interpreteer ik het verkeerd?). In ieder geval in die blog staat ook beschreven wat voor effect een slechte voeding kan hebben waarbij allerlei veiligheidsvoorzieningen niet zijn geïmplementeerd.

Oftewel als je weet wat je in huis haalt kun je gewoon beter een keuze maken. Vergelijk het met het aanschaffen van een auto (o nee weer een auto analogie....) Het ene merk heeft vaak elektrische problemen (franse auto's), voordat ik een auto ga kopen zou ik dat toch graag wel even willen weten. Ook is het dan handig om de implicaties van de elektrische problemen te weten. Echter wil dit nog niet zeggen dat ik geen franse auto ga kopen.

Echter de opvatting dat alles goed is tot het tegendeel is bewezen (zeker als een bedrijf/merk een slechte reputatie op dit gebied heeft) is voor mij niet realistisch genoeg. Dat kastje wat je nu linkt is trouwens geen Mstech kastje? Bij die Lc power heb ik ook geen reden om te twijfelen aan de kwaliteit.

[ Voor 4% gewijzigd door jaapsander op 14-06-2012 16:46 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik vat het ook niet zo op hoor, maar beroepswegen heb ik geleerd dat een onderbouwing van een opmerking 100 keer meer wordt gewaardeerd dan een uitspraak die voortkomt uit "horen zeggen". Meer wilde ik eigenlijk niet aangeven.

De link is inderdaad niet van een MS-tech behuizing maar van een ander budget model, inderdaad niet correct gelinkt al zijn het ook hele goedkope itx-kastjes.

Ik gaf niet aan dat een externe voeding goed is maar zette mijn twijfels bij de conclusie dat deze voeding maar direct vervangen moest worden door een andere voeding "Kost slechts 50 euro (Afuture) en dan krijg je er zelfs al een voeding bij. Right, die gaan we dus vervangen door een picoPSU", dus waarom de meegeleverde voeding niet zou kunnen volstaan, that was all :)

[ Voor 51% gewijzigd door hardware-lover op 14-06-2012 17:07 ]

Testing, one, two ...

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Even inhaken op de voedingendiscussie die hier is losgebarsten. Laat ik beginnen met mijn excuses: ja, mijn uitspraak over de voeding in de startpost was veel te kort door de bocht. Sorry daarvoor. Om het meer bij mezelf te houden: ik kan mij niet voorstellen dat je voor 50 euro zo'n kast koopt en er dan ook nog een kwalitatief hoogstaande voeding bij krijgt. In mijn beleving is dat te mooi om waar te zijn. En ik heb geleerd dat als iets te mooi om waar te zijn lijkt, het meestal ook niet waar is. Dat dan weer in combinatie met de negatieve reacties die ik ben tegengekomen over de voedingen van MS-Tech (en ja, toegegeven, dat waren meestal interne voedingen) tijdens het inlezen in het onderwerp, geeft mij geen goed gevoel bij deze voeding. Om dan vervolgens aan die voeding met dat slechte gevoel, hardware met een waarde die acht keer zo groot is te gaan hangen, dat wordt voor mij een te groot risico. Maar laat voorop staan dat eenieder dat volledig zelf moet weten! Ik geef slechts mijn mening, dat had ik er alleen wat duidelijker bij moeten zetten. En oja, als iemand een testresultaat heeft dat het tegendeel bewijst: heel graag, dat scheelt flink in de kosten!

Dan terug naar het onderwerp. Zoals eerder gezegd, twijfel ik nog. Het feit dat ik een antwoord heb gekregen op al mijn vragen tot nu toe, wil nog niet zeggen dat ik nu op een vanzelfsprekende keuze uitkom. Bovendien is er vanavond tijdens mijn online zoektocht een nieuwe vraag bovengekomen. Ik heb gelezen dat het niet met alle hardware vanzelfsprekend is dat je je htpc met een afstandbediening kunt aan- en uitzetten. Uitzetten lukt meestal nog wel, aanzetten is lastiger. Simpelweg omdat een pc die uitstaat geen ir-signalen kan interpreteren, daarvoor moet ie eerst aan staan. Toch wil ik dat wel. De enige manier om dat op te lossen zou zijn met een usb-aansluiting die ook gevoed wordt als de pc uit staat, zodat de ir-ontvanger ook dan een signaal kan ontvangen en doorgeven. Grote vraag natuurlijk: heeft iemand dit bordje en daar ervaringen mee? Lukt dit?

Nog ff dit: ik heb zojuist een mail naar de support van MS-Tech gestuurd met twee vragen: merk en type van de voeding van de CI-57, en materiaal van de behuizing (volgens de datasheet is het frontje van aluminium, maar geen idee waar de rest van is). Ik geef hun antwoord hier door.

[ Voor 6% gewijzigd door JME op 14-06-2012 20:55 . Reden: aanvulling mailtje MS-Tech ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-05 19:05

Edmin

Crew Council

get on my horse!

jaapsander schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 16:42:
[...]

Echter om er maar van uit te gaan dat de voeding/adapter goed is omdat hij extern is uitgevoerd was een redenatie die ik niet helemaal kan volgen (of interpreteer ik het verkeerd?). Inderdaad... :)

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
JME schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 20:45:
Nog ff dit: ik heb zojuist een mail naar de support van MS-Tech gestuurd met twee vragen: merk en type van de voeding van de CI-57, en materiaal van de behuizing (volgens de datasheet is het frontje van aluminium, maar geen idee waar de rest van is). Ik geef hun antwoord hier door.
Antwoorden van MS-Tech:

the material of the case is SECC.
Furthermore the PSU is not a stand-alone product. There is no product number and we haven't given it a name.

Reviews/tests van de voeding dus alleen zoeken icm een case!
Pagina: 1