Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor leerkracht

Pagina: 1
Acties:

• Cosmiccc
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-12-2024
Hallo,

Ik ga een nieuwe laptop voor mijn echtgenote (leerkracht in het basisonderwijs) bestellen dit weekend en zou graag advies krijgen van de kenners hier op het forum. Ik heb de afgelopen weken al veel gelezen hier en een en ander geleerd (SSD eigenlijk onmisbaar, niet té veel RAM, zeker Ivy Bridge processor) maar kom er toch niet volledig uit welk merk en model ik best kies. Dus ... (cf. de forumregels):

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
De laptop zal vooral gebruikt worden voor volgende activiteiten (vrije tijd en professioneel):

- mailen en surfen
- MS Office
- vrij eenvoudige Photoshop taken
- films afspelen (vooral in de klas via projectie met beamer)

Vanaf volgend schooljaar zal ze de laptop ook gebruiken i.c.m. een zgn. Smartboard (waarvan de invoerder beweert dat er een vrij krachtige GPU vereist is in de computer om de boel soepel te laten werken).

Wat mag je laptop gaan kosten?
Het budget is maximum ca. 900 EUR. Minder mag natuurlijk ook. :)

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ja, ze neemt de laptop quasi dagelijks mee naar school. Daarom had ik gedacht aan een 15,6". Een degelijke constructie lijkt me ook daarom aangewezen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet echt. Gezien ik nauwelijks technische kennis heb van computers zou ik ook graag kunnen opteren voor een 3 jaar pick up & return-service en een merk met een goede dienst na verkoop.

Ik dank jullie alvast voor de adviezen!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Als je met projectoren werkt wil je graag VGA aansluitingen hebben aangezien dat nog wel standaard is bij dat soort apparaten.

Grafische kracht heb je misschien niet nodig voor het afspelen, maar het kan wel helpen. Daarnaast wordt er ook aangegeven dat photoshop wordt gebruikt en ook dan is een GPU (een lichte ala Nvidia 520M of Nvidia 620M) toch best wel lekker.

Voor de rest is het allemaal niet zo veel eisent, dus misschien een Dell Inspirian 14z of Dell Inspirion 15 en er dan zelf of door iemand een SSD in laten zetten?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Cosmiccc schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 20:39:
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
De laptop zal vooral gebruikt worden voor volgende activiteiten (vrije tijd en professioneel):

- films afspelen (vooral in de klas via projectie met beamer)
In dit geval zou ik kijken naar een laptop met zowel een VGA (Of DVI-I) als HDMI poort. Basisscholen gebruiken veelal wat oudere beamers die alleen maar VGA ondersteunen.
Vanaf volgend schooljaar zal ze de laptop ook gebruiken i.c.m. een zgn. Smartboard (waarvan de invoerder beweert dat er een vrij krachtige GPU vereist is in de computer om de boel soepel te laten werken).
Redelijk onzinnig. Smartboards gebruiken bij mijn weten een resolutie van 1280x1024 of 1280x720. Dit kan ik op een PC van 10 jaar terug nog wel doen 8)7. Ook het 'touch' gedeelte van de smartboards zal niet veel moeite kosten voor een moderne PC.

Tjah qua eisen is het niet heel moeilijk verder. Een goede i3 of eventueel i5 moet al afdoende zijn. 4 of 8GB RAM en je bent klaar. Het budget is redelijk groot voor wat er mee moet worden gedaan dus ik raad je aan om eerst even te kijken in de Pricewatch.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als je voor de zekerheid een beetje fatsoenlijke grafische kracht wilt hebben geeft momenteel de AMD A8 serie een goede prijs/prestatieverhouding. Die hebben behoorlijk krachtige IGPs. Met verder wat redelijke specs geselecteerd (8GB RAM en minimaal 500GB HD) en voor video-aansluitingen ook HDMI kom je bij het volgende lijstje uit met modellen van drie bekende merken die ruim binnen het budget vallen.

Je kunt later evt. voor een SSD of hybride schijf gaan al dan niet als tweede schijf in de optische drivebay maar de klep dicht doen en in stand-by gaan geeft bij opendoen nog veel sneller weer een werkend systeem. Verder laat je programma's die je veel gebruikt constant open staan. Met 8GB RAM en een modern multitasking OS is dat nu eenmaal geen probleem.

Ook hibernation gebruiken werkt bij opstarten wat mij betreft beter dan een SSD omdat je dan gelijk weer alle programma's ook open hebt staan en die niet ook weer moet opstarten.

SSDs zijn leuk hoor maar als je slim gebruik maakt van de opties die Windows biedt wordt de noodzaak ervan een stuk kleiner.

[ Voor 24% gewijzigd door CaptJackSparrow op 07-06-2012 21:31 ]

• Cosmiccc
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-12-2024
Bedankt voor de reacties tot nu toe, deze worden erg geapprecieerd.

Nog iets over de service na verkoop: ik heb op Tweakers over het algemeen de indruk dat de meesten nogal hoog oplopen met Dell en Asus maar anderzijds zich vaak negatief uitlaten over o.m. HP en Acer.

In de Pricewatch en in de selectie van de vorige post komen net deze merken het meest voor. Toch voor een HP of Acer gaan dan maar?

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-11 17:34
Cosmiccc schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:06:
Bedankt voor de reacties tot nu toe, deze worden erg geapprecieerd.

Nog iets over de service na verkoop: ik heb op Tweakers over het algemeen de indruk dat de meesten nogal hoog oplopen met Dell en Asus maar anderzijds zich vaak negatief uitlaten over o.m. HP en Acer.

In de Pricewatch en in de selectie van de vorige post komen net deze merken het meest voor. Toch voor een HP of Acer gaan dan maar?
Zelf heb ik ervaring met Dell en heb ik nu zelf een Asus,

Mijn Dell was toenertijd perfect. geen problemen mee gehad. dus aftersales kan ik niks over zeggen.
Mijn Asus nu heb ik enorm veel problemen mee gehad. En zoiets wens ik een ander natuurlijk niet toe.

Ik denk dat je misschien maar het beste van Acer/Packard bell af kunt blijven. Volgensmij is de kwaliteit van deze laptops niet om over naar huis te schrijven. Ze zijn wel goedkoop, dat wel.

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-11 17:34
CaptJackSparrow schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 21:21:
...

SSDs zijn leuk hoor maar als je slim gebruik maakt van de opties die Windows biedt wordt de noodzaak ervan een stuk kleiner.
Ik kan me niet voorstellen dat Windows met slimme opties een SSD na bootst oid.

Een SSD maakt je computer gewoon een stuk sneller, ik zou eerder een SSD upgrade doen dan een cpu upgrade.

• gebakken peer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-11 17:34
Voor smartboards heb je trouwens geen vga/hdmi nodig. Smartboards op middelbare scholen gebruiken vanwege de interactie met de computer een usb 2.0 poort. Kijk je ook niet helemaal scheel op een krachtige GPU, bij mij op school hebben alle leerkrachten slechts een simpele asus netbook wat prima werkt.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-11 16:16
Smartbord gebruikt zelf idd USB maar dan enkel voor het aanraakgedeelte en eventuele sensors. De beamer ervoor gebruikt in het algemeen DVI of VGA.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Jackxl schreef op zondag 10 juni 2012 @ 04:52:
[...]

Zelf heb ik ervaring met Dell en heb ik nu zelf een Asus,

Mijn Dell was toenertijd perfect. geen problemen mee gehad. dus aftersales kan ik niks over zeggen.
Mijn Asus nu heb ik enorm veel problemen mee gehad. En zoiets wens ik een ander natuurlijk niet toe.

Ik denk dat je misschien maar het beste van Acer/Packard bell af kunt blijven. Volgensmij is de kwaliteit van deze laptops niet om over naar huis te schrijven. Ze zijn wel goedkoop, dat wel.
Onzin,

Een product kun je niet beoordelen op het merk, alleen op het product zelf, elke fabrikant maakt goede laptops en slechte laptops. Zo heeft ook asus en dell over het algemeen een hoop klote zooi op de markt gebracht... (XPS15z, Asus x series, N53 bijvoorbeeld)

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

ShitHappens schreef op zondag 10 juni 2012 @ 16:15:
Smartbord gebruikt zelf idd USB maar dan enkel voor het aanraakgedeelte en eventuele sensors. De beamer ervoor gebruikt in het algemeen DVI of VGA.
Inderdaad. En je wil geen sloom systeem aan een smartboard. Niets zo irritant als een smartboard wat traag reageert op input. Een echte krachtpatser is echter niet nodig. En aangezien de TS het heeft over een laptop, die geschikt is voor wat licht Photoshop-werk, zou ik me verder geen zorgen meer maken om dat smarboard. Maar zorg inderdaad dat je: of een laptop koopt waar DVI / VGA op zit, of zorg voor een adapter van HDMI -> DVI (als die er al niet bij zit).

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:19

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Als systeembeheerder in het voorgezet onderwijs zal ik hier ook maar een kleine mening toevoegen.
Ik heb ondertussen alle merken wel voorbij zien komen en kan uit ervaring (dik 15 jaar) zeggen dat ik zelf zou kiezen voor een HP of Dell (en liefst niet uit de consumenten serie). Bij HP weet ik het dan niet, omdat ik vooral zaken doe met Dell. Je zou kunnen kijken naar de Vostro-serie of liever nog naar de Latitude. Die is er ook in een 14" variant en erg geschikt voor onderwijs doeleinden.
Bij Dell, maar ook bij HP is het mogelijk om 3yr next business day een monteur in huis te hebben.
Voor laptops is dat erg handig kan ik zeggen.
De support bij Acer is ronduit slecht in mijn ervaring.
Hoe dat bij merken als Asus en Packard Bell is weet ik niet.
Ook de hoeveelheid voorgeinstalleerde troep is bij de laatste 3 merken aanzienlijk hoger.

Dan de onderwijs situatie:
' Smartboards' stellen niet veel eisen aan computers.
De machine dient te beschikken over een USB2 poort en voor de beamer een videoaansluiting.
De meeste beamers hebben nog een vga-aansluiting. Helaas wordt die op laptops steeds zeldzamer. DVI zul je niet snel tegenkomen en alleen de nieuwste beamers hebben een hdmi aansluiting.
De software van digiborden is wisselend van kwaliteit. Staar je daar ook niet blind op.
Beter is het om niet de lesvoorbereiding in de digibord software te doen, omdat als je een keer in een ander lokaal bent met een ander merk het dan niet naar behoren werkt.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Pagina: 1