Laptop WiFi haalt internet 'onderuit'

Pagina: 1
Acties:

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-02 13:07
Om te beginnen geef ik even een situatieschets van mijn netwerk:
  • Arris modem (Ziggo) gaat via cat5e kabel naar router (Asus RT-N66U)
  • Vanuit de router gaat een cat5e kabel naar mediacenter-pc (Windows 7)
  • Vanuit de router gaat een cat5e kabel naar meterkast-server-pc (Windows 7)
  • Via WiFi (router) zijn aangesloten: 2 Windows 7 laptops, 2 Android 4.0 tablets, 3 telefoons (Android 2.3, 4.0 & iOS), 1 televisie (Samsung), Nintendo Wii, Nintendo 3DS
Ik heb een 120mbit Ziggo abonnement.
  • Download ik vanaf de meterkast-server-pc iets vanaf het internet (waarbij het protocol niet uitmaakt: http/torrent/usenet) dan gaat het lekker met zo'n 13-14MB/sec, geen probleem!
  • Download ik vanaf de mediacenter-pc iets vanaf het internet, geen probleem!
  • Download ik vanaf een van de WiFi devices (op de laptops na) iets vanaf het internet, geen probleem!
Het probleem ligt bij de laptops. En dan nog vrij specifiek ook. Ik kan met gemak met meer dan 10MB/sec iets met WiFi vanaf de meterkast-server-pc (via de router) naar een van de laptops kopiëren. Er doet zich ook dan geen probleem voor. Probeer ik echter iets te downloaden van het Internet, dan mag de snelheid niet boven de pak 'em beet 3MB/sec uit komen. Zodra de snelheid richting de 5-6MB/sec gaat, klapt de internetverbinding er uit. Niet de WiFi verbinding, want ik kan nog altijd prima Remote Desktoppen naar de meterkast-server-pc of van daar iets kopiëren via de Windows Shares naar de laptops.

Het internet ligt er echter voor alle devices in huis uit, ook de meterkast-server-pc heeft geen internet meer (wel netwerk verbinding, want ik kan RDP'en), dus de modem gaat over zijn nek en herstart.

Ik snap niet zo goed waar het aan ligt. Het kan niet aan de snelheid liggen, want ik kan op de bekabelde devices zo snel downloaden als mijn verbinding toe laat. De kabels lopen dus niet rechtstreeks naar de modem, maar naar de router.

Ik dacht dat het wellicht aan de router lag, die was sowieso dood aan het gaan. Echter had ik tot een week of 2 geleden een D-Link DIR-655 router, en hadden de laptops Atheros AR5B95 WiFi-modules. De router is vervangen door de boven genoemde Asus router, en de laptops zijn inmiddels voorzien van Intel Ultimate-N 6300 kaartjes. De laptops zitten nu ook op de 5GHz band i.p.v. de 2.4GHz, als enige in de wijde omgeving van mijn huis.

Ik snap er niks meer van, maar het is aardig vervelend... Waar zou dit nog aan kunnen liggen? Hoe kan het dat het modem op zijn gat gaat terwijl het WiFi verkeer eerst nog door de router wordt opgevangen? Any ideas? :)

• redah
Heb ik ook eens een probleem, weet niemand het antwoord :+

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Als ik het goed begrijp gaat downloaden via de kabel prima, maar bij downloaden over WiFi klapt de modem (maar niet de router) eruit? Kan je de webinterface van de router nog bereiken op dat moment?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• redah
Misschien dat een plaatje de boel verduidelijkt:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hRMcp.png
Kleine legenda: Stippellijntjes = wifi, gewone lijntjes = CAT5e kabel.

Alle verbindingen in de blauwe cirkel blijven ongeacht de situatie altijd werken, alle richtingen op. De router blijft dus inderdaad gewoon online en z'n werk doen, en ook de interface pagina is te openen. Hij geeft echter aan geen WAN verbinding meer te hebben. Ditzelfde gebeurde dus ook met de vorige router, een D-Link DIR655.

Aangezien ondertussen alles wel een keer vervangen is (nieuwe laptops, andere tablets, andere telefoons, andere router) moet het probleem dus wel in de modem liggen.

Ik snap alleen niet waarom, het moet voor de modem toch geen verschil maken of het verkeer van een aan-de-router-bekabelde client komt, of van een aan-de-router-beWiFide-client? Uiteindelijk krijgt de modem al het verkeer via de router via een kabeltje. En de pakketjes die de modem krijgt lijken me anders dan die de router binnenkrijgt, aangezien de router WiFi < > LAN doet.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-02 04:36
In je plaatje geef je aan dat alle draadloze devices met je Asus verbinden. Maar ik zie ook een repeater die in het plaatje geen functie heeft. Heeft deze nog een functie en zoja wat is die functie? Treedt het probleem ook op als de repeater niet is aangesloten?

Als je zegt downloaden vanaf het internet. Waarover hebben we het dan? Http vanaf een web site, nieuwsgroepen, p2p of ftp?

• redah
Met de repeater in- of uit het netwerk is er geen verschil. De repeater staat ook boven, dus zolang clients beneden of in de tuin zitten dan verbinden ze rechtstreeks met de router. 99% van de tijd heeft de repeater geen verbinding, puur als de telefoons/tablets mee naar bed gaan. Vandaar dat ik hem meer als 'client' in het schema heb gezet.

Het verkeer maakt overigens niet uit: HTTP, FTP, Usenet, Torrent... Zolang ik maar onder de pak 'em beet 3MB/sec blijf. Zelfs als YouTube af en toe een goede dag heeft en hij een 1080P filmpje buffert met meer dan 3MB/sec knalt alles eruit.

[ Voor 5% gewijzigd door redah op 10-06-2012 14:01 ]

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

gooi alles ertussenuit en sluit je pc rechtstreeks aan op je ziggo modem.
Test dan alles wat je normaal test.
Daarmee sluit je alle factoren binnen je netwerk uit.
Treed het probleem dan ook op dan zit het in je Arris.
zo niet.. plaats dan je router ertussen probeer opnieuw.

sluit vervolgens na elke test meer aan en bouw geleidelijk alles op en kijk wanneer het fout gaat.

Copyright and left by SED...

• redah
SED schreef op zondag 10 juni 2012 @ 17:31:
gooi alles ertussenuit en sluit je pc rechtstreeks aan op je ziggo modem.
Test dan alles wat je normaal test.
Daarmee sluit je alle factoren binnen je netwerk uit.
Treed het probleem dan ook op dan zit het in je Arris.
zo niet.. plaats dan je router ertussen probeer opnieuw.

sluit vervolgens na elke test meer aan en bouw geleidelijk alles op en kijk wanneer het fout gaat.
Dat kan dus niet he :) Het probleem zit hem juist in het Wireless gedeelte. En de modem heeft geen wireless antennes ;)

Overigens: Laptop via de kabel = geen probleem.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:56

franssie

Save the albatross

Dus je hebt twee Acces points die dit probleem geven. Bijna onmogelijk dat ze beide fout zijn maar ik begin dat steeds meers als enige mogelijkheid te zien...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1