Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[2008R2] Server status pagina maken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag voor onze serveromgeving een systeem status pagina maken waarop wat standaard informatie word weergegeven zoals:
- CPU gebruik
- Geheugen gebruik
- Netwerk gebruik
- Aantal actieve processen
- Aantal ingelogde gebruikers

We hebben 5 server 2008R2 terminal servers (en 1 backup terminal server)
2 hebben 12GB, 2 14GB geheugen.
Ze zijn allemaal van hetzelfde type, namelijk HP ProLiant DL360 G5 (2X) G6 (1X) G7 (1x)

Het aller mooiste zou zijn als ik gewoon de grafiekjes vanuit het taakbeheer naast elkaar op 1 pagina kon krijgen. Dit hoeft niet per se via een website, mag ook ook een andere manier.
We hebben een intranet server, die kan gebruikt worden hiervoor.

Ik wil als het een internet pagina kan worden dan ook onze temperatuurmeting erbij zetten en wat links naar inlogpagina's

Ik denk dat dit via SNMP gerealiseerd moet worden. Ik weet dat er software pakketten zijn die dit doen, echter zijn die allemaal erg prijzig. En voor 5 servers is het niet de moeite waard er een hoop geld in te steken. Daarom vraag ik me af of ik dit ook op een andere manier kan doen?

(In het meest ideale geval neem ik ook de 2 routers mee en hun internet verkeer naar buien en via de VPN naar de andere vestiging. Ook het aantal verstuurde e-mails, aantal bezochte websites e.d. zouden leuke toevoegingen zijn. Dit heeft echter de laagste prioriteit.)

Iemand die mij kan helpen dit te maken?
Zoals gezegd is er een webserver (Nu nog 2003R2) en ook een applicatieserver (2008R2)

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 16:59
Kan je niet nagios ofzo gebruiken?

Verwijderd

Je kan met deze tool,

klik: http://h18013.www1.hp.com/products/servers/management/hpsim/

het een en ander regelen voor HP systemen via SNMP.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Cacti bijvoorbeeld; en de rest van je System Center Essentials eisen zul je dan met de hand moeten doen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10

BCC

Cacti voor de graphing, NSClient & Icinga voor de alerting.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
darkmage schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 17:06:
Kan je niet nagios ofzo gebruiken?
daar had ik al eens naar gekeken, maar die kun je alleen op linux installeren.
Gezien we hier niks met linux hebben en ik daar 0,0 ervaring in heb gaat hem dat niet worden.
Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 17:42:
Je kan met deze tool,

klik: http://h18013.www1.hp.com/products/servers/management/hpsim/

het een en ander regelen voor HP systemen via SNMP.
stom ja, dit wist ik ook.
Deze is ook gratis, ik ga eens kijken of ik het hiermee voor elkaar krijg.

Anders ga ik voor de andere oplossingen.
gewoon naast elkaar op 1 webpagina word al wat moeilijker geloof ik....

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 17:27
Als eens naar PRTG gekeken?

http://www.paessler.com/prtg

Zeer uitgebreid en erg goed!

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Verwijderd

Performance monitor van Server 2008...

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-11 12:15
http://www.frameflow.com/index.html

Is gratis, alleen het zelf linkjes toevoegen kan lastig worden op die manier :)

Of je neemt Zabbix

Verwijderd

Topicstarter
djkavaa schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:20:
Als eens naar PRTG gekeken?

http://www.paessler.com/prtg

Zeer uitgebreid en erg goed!
deze ben ik nu aan het testen op een virtuele windows 7 machine.
tot nu toe gaat het niet geweldig, maar ik moet ook e.e.a. op de server instellen zag ik.
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:28:
Performance monitor van Server 2008...
heb je uberhaupt mijn eerste post wel gelezen?
Vriendelijk dat je me probeert te helpen, maar de performance monitor kan niet eens 2 servers naast elkaar tegelijk weergeven en monitoren. wat heb ik er dan aan?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-11 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2012 @ 14:42:
[...]
Vriendelijk dat je me probeert te helpen, maar de performance monitor kan niet eens 2 servers naast elkaar tegelijk weergeven en monitoren. wat heb ik er dan aan?
Kan anders prima hoor.....

Je hebt allemaal HP spul. Ik stel voor dat je dan gewoon HP Insight Manager gaat installeren. Ik denk dat dat wel aan al je eisen voldoet.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op zondag 10 juni 2012 @ 16:06:
[...]

Kan anders prima hoor.....

Je hebt allemaal HP spul. Ik stel voor dat je dan gewoon HP Insight Manager gaat installeren. Ik denk dat dat wel aan al je eisen voldoet.
heb je hier dan een screenshot van?
ik heb het geprobeerd, maar zodra ik naar een andere server wil kijken komt dit in plaats van de huidige...

HP SIM heb ik geïnstalleerd, tot nu toe erg ingewikkeld en je moet weer software op de servers zetten.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2012 @ 17:31:
[...]

heb je hier dan een screenshot van?
ik heb het geprobeerd, maar zodra ik naar een andere server wil kijken komt dit in plaats van de huidige...
Gewoon een extra counter toevoegen(met het plus-teken), remote systeem selecteren en dan hetgeen wat je wilt monitoren. Met deze manier verschijnt het keurig in je perfmon counters.
Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2012 @ 17:31:
[...]
HP SIM heb ik geïnstalleerd, tot nu toe erg ingewikkeld en je moet weer software op de servers zetten.
HP SIM valt best mee, geef anders gewoon even duidelijk aan waar je tegenaan loopt. Welke software moet je installeren op de servers? Mits de servers juist zijn gedeployed/geinstalleerd (dus met de HP SmartStart software) zou volgens mij alle noodzakelijke software al aanwezig moeten zijn op de systemen. Het enige wat je dan nog moet doen op de systemen is je snmp-traps goed configureren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op maandag 11 juni 2012 @ 08:19:
[...]

Gewoon een extra counter toevoegen(met het plus-teken), remote systeem selecteren en dan hetgeen wat je wilt monitoren. Met deze manier verschijnt het keurig in je perfmon counters.

[...]
HP SIM valt best mee, geef anders gewoon even duidelijk aan waar je tegenaan loopt. Welke software moet je installeren op de servers? Mits de servers juist zijn gedeployed/geinstalleerd (dus met de HP SmartStart software) zou volgens mij alle noodzakelijke software al aanwezig moeten zijn op de systemen. Het enige wat je dan nog moet doen op de systemen is je snmp-traps goed configureren.
Het zijn terminal servers, dus alleen het hoogst noodzakelijke staat erop. De drivers staan erop, de rest van de hp software niet. Hoe midner software erop staan, hoe beter (vind ik voor een terminal server)

Ik loop er nu tegenaan dat hij een scan heeft gedaan, overal staan rode uitroeptekens voor en ik kan geen informatie zien. Ik zie ook niet goed wat er nu waar precies mis gaat. een rood uitroepteken is leuk, maar als ik het aanklik krijg ik geen informatie...

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En wat heb je nu precies geconfigureerd dan? Ik heb eerder al aangegeven dat je snmp settings goed moet staan...

En btw, de HP software vind ik persoonlijk wel redelijk essentieel... Je mist nu gewoon een hoop tooling en features qua manageability.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Je kunt ook de System Center Operations Manager (OpsMgr) Webconsole gebruiken.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10

BCC

Question Mark schreef op maandag 11 juni 2012 @ 10:55:
En wat heb je nu precies geconfigureerd dan? Ik heb eerder al aangegeven dat je snmp settings goed moet staan...
En btw, de HP software vind ik persoonlijk wel redelijk essentieel... Je mist nu gewoon een hoop tooling en features qua manageability.
Idd, een pingetje krijgen van kapotte schijven/hardware is toch wel het minste aan monitoring wat je moet hebben.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net nog even gespeeld met de pgrt en de HP sim tools, maar dit is eigenlijk totaal niet wat ik zoek.
Ik heb wel iets van meldingen aan staan, de HP system management homepage hoort voor mij bij de essentiële dingen. Zo krijg ik ook mailjes over de problemen, vorige week heb ik nog de battery cache vervangen van een server.

Dit zijn allemaal monitoring tooltjes die loggen e.d. terwijl ik dat helemaal niet nodig heb.
In het meest ideale geval heb ik gewoon een pagina die zo uitziet:

TS-01 CPU gebruik Geheugen gebruik Netwerk gebruik Aantal processen actief Aantal ingelogde gebruikers
TS-02 CPU gebruik Geheugen gebruik Netwerk gebruik Aantal processen actief Aantal ingelogde gebruikers
TS-03 CPU gebruik Geheugen gebruik Netwerk gebruik Aantal processen actief Aantal ingelogde gebruikers
TS-04 CPU gebruik Geheugen gebruik Netwerk gebruik Aantal processen actief Aantal ingelogde gebruikers
TS-05 CPU gebruik Geheugen gebruik Netwerk gebruik Aantal processen actief Aantal ingelogde gebruikers
TS-B CPU gebruik Geheugen gebruik Netwerk gebruik Aantal processen actief Aantal ingelogde gebruikers

Temerpatuur meting via een andere pagina ingevoegd (eventueel alleen de link)

Trend micro console, eventueel alleen de link

Klaar, meer wil ik eigenlijk niet hebben.
Er hoeft niks gelogd te worden, alleen dit overzicht zou ik graag hebben.

Additioneel kan daar nog bij:

DC-01 CPU, Geheugen, schijfruimte, netwerk, e-mails in queue?
DC-02 CPU, geheugen, schijfruimte, intranet pagina online?, internet verbruik

Het liefste wil ik gewoon de pagina's presentaties, netwerk en gebruikers uit taakbeheer naast elkaar van elke server.

De tools die genoemd waren verzorgen dit niet... En ik vind ze erg overkilled voor onze serveromgeving (11 servers + 2esx)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom zou je in hemelsnaam niet willen loggen? Lekker handig bij kortdurende verstoringen, te kort op je scherm om goed te kunnen lezen en geen methode om de informatie terug te halen... Je kunt er ook voor kiezen om je logdata bv. maximaal 24 uur te bewaren, 't is maar een suggestie....

Nu ik dit zo lees.... Kun je eens uitleggen waarom je dit wilt?

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op maandag 11 juni 2012 @ 13:59:
Waarom zou je in hemelsnaam niet willen loggen? Lekker handig bij kortdurende verstoringen, te kort op je scherm om goed te kunnen lezen en geen methode om de informatie terug te halen... Je kunt er ook voor kiezen om je logdata bv. maximaal 24 uur te bewaren, 't is maar een suggestie....

Nu ik dit zo lees.... Kun je eens uitleggen waarom je dit wilt?
Omdat we nu wel eens een probleem hebben met een gebruiker die een grote actie aan het uithalen is op de terminal servers. Zodra er dan klachten komen van andere gebruikers ga ik kijken wie wat aan het doen is.
Meestal zijn ze bezig in outlook of is de virusscanner blijven haken op een al verwijderd zip bestand.

Daarom wil ik gewoon graag in 1 oogopslag zien welke server veel cpu gebruik heeft. het interesseert me niet hoeveel cpu gebruik hij had 4 uur geleden. als ik de laatste minuut zie is dat meer dan voldoende.

nu moet ik 5 servers apart afgaan om te checken of er iets s wat op alle servers voor vertraging zorgt, of slechts op 1 server. Ik vind het vervelend om op 5 servers te moeten inloggen, taakbeheer openen en de prestatietab aanklikken om te kijken of die server er ook last van heeft.

Concreet voorbeeld:
gebruiker op TS-04 klaagt over trage server. ik zie een winspool process veel cpu verbruiken. Niemand anders heeft geklaagd.
Inloggen op TS-01, hier is het ook, maar doordat deze server krachtiger is heeft het minder impact. TS-02, die heeft het ook, ts-03 ook.
Probleem met de printers dus, kijken op de printserver, zelfde probleem.
Logboek controleren, veel fouten van 1 printer. Controle, driver blijkt corrupt. Opnieuw toewijzen met de installatiebestanden, klaar.
Controleren op servers, weer op allemaal inloggen en in taakbeheer kijken. Probleem is niet verholpen, print spooler herstarten. Probleem opgelost.

Als ik nu gewoon even op die pagina kon kijken zag ik direct dat het op alle servers zo was en kon ik direct verder. nu zit er zeker 5- 10 min vertraging in door het inloggen.
Als je dan bedenkt dat we op een maandagmorgen +/- 1000 orders aannemen en dus rond de 800 pakbonnen naar de printer in het magazijn sturen is dit vrij kritisch.

Hierin zie ik 0,0 noodzaak om iets te loggen.
daarbij krijg ik bij de genoemde tools geen direct overzicht van deze servers met hun performance.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-11 11:29
Zo te lezen weet je het allemaal wel beter, maar even zoeken op internet lukt je niet?
Probeer eens een Nagios variant. Dan kan je zelf je dashboards in elkaar prakken. Zoals b.v. OP5.
Ja, is linux. Maar je hebt appliances waar je niks aan hoeft te doen. En ze zijn vaak nog gratis ook voor een x aantal hosts.

En wat betreft je processor probleem op terminal servers, kijk eens naar een product zoals Appsense of Powerfuse.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Pagina: 1