Toon posts:

Probleem met verkoop V&A

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

ik zit met een (klein) probleempje bij een verkoop via de V&A.

Ongeveer een maand geleden heb ik een laptop verkocht, contact verliep prima, geld werd overgemaakt en ik heb de laptop verzonden.

Daar ging het fout; PostNL heeft om nog onbekende redenen een gigantisch drama gemaakt van de verzending, waardoor hij de eerste anderhalve week niet in track&trace systeem terug te vinden was, daarna inneens hele vreemde statussen kreeg, en zonder ook maar aangeboden te zijn bij ontvanger kreeg ik hem weer retour. Dit was 2,5week nadat ik het pakket bij PostNL had aangeboden.

Hier was ontvanger natuurlijk niet erg blij mee, maar goed, overmacht, hier kan ik niets aan doen (is ook allemaal na te trekken bij PostNL en tevens heb ik er daar een klacht over aangemaakt bij de telefonische helpdesk). Dit is dus ook makkelijk te controleren voor ontvanger.

Hier begon hij al wat moeilijk te doen(dit was overigens al tijdens de vreemde statussen, net voordat ik het pakket terugontving); ik gaf aan dat het aangegeven was bij PostNL e.d, maar meneer had het al over aangifte bij politie, tweakers, en terugvragen geld bij de bank e.d.
Uiteraard was ik hier niet erg van gedient, heb dan ook aangegeven dat mocht hij dat nodig vinden ik hem er veel succes mee wens, maar ik het apparaat toch echt heb toegestuurd. Dit op een nette manier.

Hierna is de laptop opnieuw verzonden, en deze keer wel aangekomen bij ontvanger. Echter, kreeg ik iets later bericht, dat de laptop nu defect zou zijn (geen beeld).

Ik heb aangegeven dat hij de laptop terug mag sturen, ik het even controleer allemaal, en mocht hij inderdaad zonder zichtbare schade defect zijn geraakt, maak ik het geld terug over.
Daarop kreeg ik bericht dat hij van 't weekend in de buurt was, en dat hij hem zelf wel even kwam brengen en zijn geld ophalen. Ik heb hierop aangegeven dat ik op dit moment met een voedselvergiftiging op bed lig, en ik dus niet opensta voor bezoekers op het moment(dit lijkt me een begrijpelijke situatie) omdat mijn dag voornamelijk bestaat uit rennen naar... nouja, jullie weten wel hoe een voedselvergiftiging er aan toe gaat. Ik heb hierbij ook aangegeven dat ik eigenlijk van het weekend verplichtingen in Utrecht heb, dus mocht ik me beter voelen ben ik zelfs helemaal niet thuis. Ik heb hierbij nog aangegeven, dat als hij het prettig vind, ik het adres van mijn moeder wel kan doorgeven (deze woont bij mij in de buurt), zodat hij hem daar even kan afgeven, ik hem na het weekend even controleer, en mocht het inderdaad defect bij hem zijn aangekomen (dus geen duidelijke schade/vernieling oid) ik hem de betaling terugboek.

Hierop kreeg ik het volgende antwoord(letterlijke quote):
kijk weet je wat het is ik kom gewoon van het weekend langs heb je adres ik ben er gewoon zwaar teleurgesteld over heb hem nagekeken en nogmaals hij werkt niet ik wil me geld terug en anders kom ik het wel halen simpel zat.
Ik kan me niet voorstellen dat ik hier nu zo zelf-blind ben dat ik de koper onrecht aandoe door het even te willen controleren, zeker gezien zijn schrijfstijl/gedrag hier rondom. Ik heb een beetje het idee dat hij in de tussentijd gewoon iets anders gekocht heeft, iets kapot gemaakt heeft en nu onder t mom hij doet het niet zijn geld terug wilt krijgen.

Ben ik hier nu on-reëel, en moet ik de koper zijn geld maar gewoon teruggeven, of sta ik toch wel redelijk in mijn recht met dat ik het gewoon even rustig wil checken voordat ik zomaar iemand z'n geld teruggeef en inplaats van een werkende laptop een defecte terugkrijg?

Geef uw mening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt allemaal nogal dreigend, als jij hem niet bij jou thuis wenst dan moet hij ook gewoon niet langs komen. Aan je feedback is te zien dat je geen oplichter bent, er kan schade onstaan zijn bij het verzenden via PostNL. Ik hoop dat je hem dan ook verzekerd hebt opgestuurd.

Voor de toekomst (omdat je toch nogal wat advertenties hebt staan) maak altijd even een fimpje met je telefoon van het werkende product en verstuur hem verzekerd via PostNL (8.05).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 15:53:
Klinkt allemaal nogal dreigend, als jij hem niet bij jou thuis wenst dan moet hij ook gewoon niet langs komen. Aan je feedback is te zien dat je geen oplichter bent, er kan schade onstaan zijn bij het verzenden via PostNL. Ik hoop dat je hem dan ook verzekerd hebt opgestuurd.

Voor de toekomst (omdat je toch nogal wat advertenties hebt staan) maak altijd even een fimpje met je telefoon van het werkende product en verstuur hem verzekerd via PostNL (8.05).
Vergeten te vermelden: Ik heb foto's van de dag van verzending van de werkende laptop, deze stonden ook bij de advertentie, en maak ik altijd. Dit met openstaande Tweakers-frontpage waaraan duidelijk de datum e.d. is af te leiden.

Hij is helaas niet verzekerd verstuurd, deze keuze laat ik eigenlijk altijd aan de koper. Daarnaast, als hij tijdens transport kapot is gegaan, so be it. Dan is dat juridisch gezien mijn verantwoordelijkheid, en heb ik er echt geen problemen mee het terug te betalen. Ik had echter al gevraagd wat de staat van de doos was bij aankomst, en daarmee was niet aan de hand. dat de laptop IN de doos beschadigt is geraakt is zeer onwaarschijnlijk, omdat ik ze altijd erg goed inpak.

Al met al gaat het me inderdaad om z'n gedrag. Dreigen dat je "toch komt'' terwijl ik duidelijk aangeef dat het niet uitkomt, en het mijns inziens "voorkomen" dat ik de laptop kan controleren komt mij gewoon niet betrouwbaar over. Rede te meer dat ik het even goed wil controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 18:21
Wat voor Laptop en wat voor Schade en Wat werkt er niet mee ?.

En ik snap de koper en verkoper allebei, als koper zou ik ook binnen een week op je stoep staan zo van hier maat doe mij me geld terug, jij verkoopt zooi..

Maar dat is nu de 1e gedachte, ik weet dus totaal niet waarom het gaat en wat er defect is.
Voor het zelfde geld heb je hem een Nfrituria laptop verkocht, die het 1keer gedaan heeft en erna niet meer, dan zou ik me ook "genaaid" voelen.

( maar nogmaals zo ziet het er niet naar uit en al heelmaal neit aan je feedback te zien )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ben je juridisch wel aansprakelijk voor de verzending? Is dit niet alleen bij bedrijf naar consument zo?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 23:08
Nee, de verzender blijft altijd aansprakelijk voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mektheb schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 16:08:
Wat voor Laptop en wat voor Schade en Wat werkt er niet mee ?.

En ik snap de koper en verkoper allebei, als koper zou ik ook binnen een week op je stoep staan zo van hier maat doe mij me geld terug, jij verkoopt zooi..

Maar dat is nu de 1e gedachte, ik weet dus totaal niet waarom het gaat en wat er defect is.
Voor het zelfde geld heb je hem een Nfrituria laptop verkocht, die het 1keer gedaan heeft en erna niet meer, dan zou ik me ook "genaaid" voelen.

( maar nogmaals zo ziet het er niet naar uit en al heelmaal neit aan je feedback te zien )
Dan ziet het er, met alle respect, naar uit dat ik jou niet als koper wil hebben. Hoezo zou je bij iemand op de stoep gaan staan die aangeeft er niet te zijn en gewoon aangeeft dat je hem mag opsturen, of ergens anders kan afgeven? Lijkt me haantjesgedrag. Grow up, zou ik dan zeggen.

Koper geeft aan dat de laptop niets doet. In zoverre, gaat wel aan, maar geen beeld.
Laptop is niet voorzien van een Nvidia-afbakbroodje-chip, dat is 't dus ook niet. Daarnaast spreekt mn feedback ook wel redelijk tegen dat ik uberhaupt ooit dat soort verkopen zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heilige geit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 15:31
vervelende situatie dat zeker, houd er alleen wel rekening mee dat niet iedereen zo goed kan relativeren of dat zelfs geheel achterwege laat. En indien je met een wellicht iets minder begaafd individu te maken hebt, dan is het vrij begrijpelijk dat hij zo reageert. Dit gezien je het inderdaad allemaal keurig uitlegt en ook aangeeft bereid te zijn dit netjes op te lossen, zelfs door alle kosten op je te nemen, maar bekijk het van zijn kant. Op internet gebeuren veel rare praktijken(het is mij ook meermaals overkomen) waarbij jij als koper op goed vertrouwen wacht op je aankoop, en dat je eigenlijk enkel aan het lijntje word gehouden. Echter geef je aan dit keurig af te willen handelen en daarmee is de reactie van tegenpartij rustig dreigend en licht onbeschoft te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 16:13:
[...]

Dan ziet het er, met alle respect, naar uit dat ik jou niet als koper wil hebben. Hoezo zou je bij iemand op de stoep gaan staan die aangeeft er niet te zijn en gewoon aangeeft dat je hem mag opsturen, of ergens anders kan afgeven? Lijkt me haantjesgedrag. Grow up, zou ik dan zeggen.

Koper geeft aan dat de laptop niets doet. In zoverre, gaat wel aan, maar geen beeld.
Laptop is niet voorzien van een Nvidia-afbakbroodje-chip, dat is 't dus ook niet. Daarnaast spreekt mn feedback ook wel redelijk tegen dat ik uberhaupt ooit dat soort verkopen zou doen.
Dat begrijp ik en is ook Haantjes gedrag, maar als ik net naar iemand 200euro heb overgemaakt en ik krijg een laptop die niet werkt, waarmee het verzenden ook al niet soepel liep ( wat niet jouw schuld is ).

Dan zou ik het ook tot hier hebben, en ik zou dan dus inderdaad zeggen van hoelaat en wanneer en ik zorg ik er ben.
Natuurlijk niet zonder melding..
Maar ik zou zeker koste wat het kost me blijven melden voor me geld :).
( want wie zegt dat als ik hem nu terug stuur, zowel jij me geld niet heb als me laptop ?, en ja dat is worst case )
Maar het gebeurt.
En hoe je zelf reageert is helemaal netjes en prima, maar niet iedereen vertrouwd iedereen zo makkelijk.
Ook al is het op Tweakers.
Maar ik zeg ook verder niet dat het aan jouw ligt, maar ik kan me dus inbeelden hoe de "koper zich voelt".
Terwijl waarschijnlijk TNT hier de boosdoener is.

[ Voor 9% gewijzigd door Mektheb op 07-06-2012 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mektheb schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 16:19:
[...]

Dat begrijp ik en is ook Haantjes gedrag, maar als ik net naar iemand 200euro heb overgemaakt en ik krijg een laptop die niet werkt, waarmee het verzenden ook al niet soepel liep ( wat niet jouw schuld is ).

Dan zou ik het ook tot hier hebben, en ik zou dan dus inderdaad zeggen van hoelaat en wanneer en ik zorg ik er ben.
Natuurlijk niet zonder melding..
Maar ik zou zeker koste wat het kost me blijven melden voor me geld :).
( want wie zegt dat als ik hem nu terug stuur, zowel jij me geld niet heb als me laptop ?, en ja dat is worst case )
Maar het gebeurt.
En hoe je zelf reageert is helemaal netjes en prima, maar niet iedereen vertrouwd iedereen zo makkelijk.
Ook al is het op Tweakers.
Maar ik zeg ook verder niet dat het aan jouw ligt, maar ik kan me dus inbeelden hoe de "koper zich voelt".
Terwijl waarschijnlijk TNT hier de boosdoener is.
Lekker aso als je meteen bij iemand (met een goede reputatie) voor de deur gaat staan als het even misgaat. Zoals TS het omschrijft heeft de koper hem nou niet echt een kans gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
Mektheb schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 16:19:
[...]

Dat is gewoon domweg het risico van iets 2e hands kopen. Je koopt het niet van een bedrijf dus wet koop-op-afstand is niet van toepassing en garantie is tot de postbus.

Wil je geen gezeik, geen potentieel kapotte dingen betaal je de volle mep. Neem je liever een risicotje dan koop je 2e hands maar verder ook niet zeuren ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 16:23:
[...]

Lekker aso als je meteen bij iemand (met een goede reputatie) voor de deur gaat staan als het even misgaat. Zoals TS het omschrijft heeft de koper hem nou niet echt een kans gegeven.
Nogmaals, dat heeft niets met de reputatie te maken.
Er zijn ook wel is dingen gebeurt op Tweakers met iemand die +200 beoordelingen had, en toen in eens mensen de boom in stuurde met GPU's van 500euro de stuk.

En ik ben het ook zeker met je eens wat je zegt, maar niet iedereen denkt zo..
teh_twisted schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 16:26:
[...]

Dat is gewoon domweg het risico van iets 2e hands kopen. Je koopt het niet van een bedrijf dus wet koop-op-afstand is niet van toepassing en garantie is tot de postbus.

Wil je geen gezeik, geen potentieel kapotte dingen betaal je de volle mep. Neem je liever een risicotje dan koop je 2e hands maar verder ook niet zeuren ;)
Juist mijn mening dus ook, maar toch als je iets koopt wil je het graag hebben ;)
En natuurlijk had de "koper anders kunnen reageren" ik zeg alleen dat niet iedereen zo in elkaar zit.

Val verder ook niemand aan of wat, ik zeg gewoon alleen iedereen reageert er anders op en niet altijd terecht natuurlijk.

En TS reageert helemaal logisch dat hij het zelf wil controleren en bekijken etc, en dat is helemaal prima.

[ Voor 42% gewijzigd door Mektheb op 07-06-2012 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
tsja... als je gaat zeggen dat je voedselvergiftiging hebt, en mocht dat beter gaan dan sowieso niet kunt... dat zou mij allemaal iets te toevallig overkomen en dan zou ik als koper ook de druk gaan opvoeren... uit je verhaal begrijp ik dat je echt voedselvergiftiging hebt en echt sowieso niet kunt... maar je had het m.i. beter bij "dat je dit weekend niet kunt want bent in Utrecht" kunnen laten... dat komt al betrouwbaarder over...

verder is het simpel (maar ja, simpel hoeft niet eenvoudig te zijn ;)): koper wil zijn geld terug... koper moet daarvoor laptop inleveren bij jou... koper kan laptop derhalve opsturen, of komen brengen op een moment dat het jou uitkomt... jij hebt daarna alle recht het apparaat te controleren... en zo zal het dus ook moeten gaan...

m.a.w. ik geef je groot gelijk, vind alleen de "excuses" van het weekend een beetje dom (ook al zijn ze waar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Nogmaals de regels van PostNL (omdat ik er zelf werk) Als het pakketje niet verzekerd is opgestuurd, dan is de verzender ten allen tijde aansprakelijk. Stuur je hem wel verzekerd op, dan draag je de verantwoordelijkheid over aan de vervoeder, en kan je die aansprakelijk stellen.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
P.O. Box schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 16:29:
tsja... als je gaat zeggen dat je voedselvergiftiging hebt, en mocht dat beter gaan dan sowieso niet kunt... dat zou mij allemaal iets te toevallig overkomen en dan zou ik als koper ook de druk gaan opvoeren... uit je verhaal begrijp ik dat je echt voedselvergiftiging hebt en echt sowieso niet kunt... maar je had het m.i. beter bij "dat je dit weekend niet kunt want bent in Utrecht" kunnen laten... dat komt al betrouwbaarder over...

verder is het simpel (maar ja, simpel hoeft niet eenvoudig te zijn ;)): koper wil zijn geld terug... koper moet daarvoor laptop inleveren bij jou... koper kan laptop derhalve opsturen, of komen brengen op een moment dat het jou uitkomt... jij hebt daarna alle recht het apparaat te controleren... en zo zal het dus ook moeten gaan...

m.a.w. ik geef je groot gelijk, vind alleen de "excuses" van het weekend een beetje dom (ook al zijn ze waar)
Ik vond gewoon openheid van zaken hier de beste insteek; geef ik aan dat ik in Utrecht ben, staat meneer toch voor de deur en ben ik thuis (in zeer beroerde toestand) zou ik dat weer uit moeten leggen. Of hij het geloofd of niet, tja. Ik vind dat zolang ik de waarheid spreek eigenlijk totaal niet mijn verantwoordelijkheid.

@MekTheb:

Tuurlijk, je blijven melden zou ik ook doen. Maar het is niet alsof ik hem negeer of me van de domme hou, hij blijft gewoon kortzichtig een enkele stelling aanhouden.

@Teh_Twisted:

Dat ben ik dan weer niet met je eens. Ben zelf groot voorstander van 2ehands aankopen, omdat je gewoon veel meer "bang for the buck" krijgt. Wel ben ik van mening dat als je het veel doet (zoals ik), je op een gegeven moment zo'n getraind oog krijgt, dat je onregelmatigheden in advertenties e.d. al snel ziet en die dus ontwijkt (zo filter ik 75% van marktplaats er al uit). Uiteraard, het is nooit waterdicht, maar je kan met een beetje kennis van zaken de kans op "oplichting" wel verkleinen tot praktisch nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nivida_intel schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 16:38:
Nogmaals de regels van PostNL (omdat ik er zelf werk) Als het pakketje niet verzekerd is opgestuurd, dan is de verzender ten allen tijde aansprakelijk. Stuur je hem wel verzekerd op, dan draag je de verantwoordelijkheid over aan de vervoeder, en kan je die aansprakelijk stellen.
Weet ik, ik geef dan ook duidelijk aan dat ik bereid ben de kosten, mits inderdaad defect geraakt tijdens verzending en niet duidelijk toegebracht door koper, volledig te vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:50
Overigens meen ik hier laatst gelezen te hebben dat er ook een schadevergoeding van circa 45 euro mogelijk was bij basispakketten? Kan het nu echter zo snel niet vinden, echter viel mij nog wel op dat bij aangetekende verzending het pakket tot maximaal 500 euro verzekerd is en de waarde wordt bepaald volgens factuur:
Verhoogde aansprakelijkheid
Bij verlies of beschadiging wordt de werkelijke schade (op basis van de inkoopwaarde van de factuur, exclusief BTW) uitgekeerd tot een maximum van € 500,- per pakket. Om voor schadevergoeding in aanmerking te komen, heeft u het verzendbewijs nodig.
Denk dat het meerendeel van de tweedehands verkopen zonder factuur gebeurt en dat de oorspronkelijke eigenaar deze ook niet meer heeft? Hoe zou dat dan gaan?

Afijn, ik kan me de reactie van de koper wel voorstellen (het niveau van zijn reactie daargelaten). Ik zou ook niet bepaald happig zijn om het ding terug te sturen met alle risico van dien. Een afspraak ergens in de loop van volgende week zou dan mijn eerste ingeving zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 16:39:
@Teh_Twisted:

Dat ben ik dan weer niet met je eens. Ben zelf groot voorstander van 2ehands aankopen, omdat je gewoon veel meer "bang for the buck" krijgt. Wel ben ik van mening dat als je het veel doet (zoals ik), je op een gegeven moment zo'n getraind oog krijgt, dat je onregelmatigheden in advertenties e.d. al snel ziet en die dus ontwijkt (zo filter ik 75% van marktplaats er al uit). Uiteraard, het is nooit waterdicht, maar je kan met een beetje kennis van zaken de kans op "oplichting" wel verkleinen tot praktisch nihil.
Welke oplichting? Er zit geen garantie op een product dus als het niet werkt is het gewoon pech. Dat is een risico dat altijd net zo groot blijft met 2e hands producten aanschaffen. Of het nou een 10je is wat je betaald of 6 ruggen voor een auto ;)

Daarbuiten, als ze koper niet wilt betalen voor verzekering zou je dat als verzender alsnog maar voor lief moeten nemen en alsnog moeten doen anders ben je inderdaad (potentieel) aansprakelijk. Sinds dit prive<->prive is is niets van toepassing en is het gewoon gevalletje bad-luck.

Geld teruggeven zou ik niet eens over nadenken. Als je zeker wilt zijn dat het werkt kom je het gewoon ophalen. Wel je geld kunnen 'ophalen' maar de laptop zelf was teveel moeite? :?

NB: ik koop redelijk veel 2e hands maar als het niet werkt gewoon pech. Nooit gepiept bij de verkoper erover dat ik m'n centen terug wil. Mischien een melding dat het niet naar behoren heeft gewerkt maar dat het gewoon een risico is die ik heb genomen. Daarom heb ik voor mezelf ook de regel, alleen 2e hands als de prijs 70% minder is dan de nieuwprijs. En dan zelfs nog vanaf een X bedrag (bv, €20 nieuw ga'k niet eens kijken naar 2e hands).

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

alex3305 schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 16:11:
Dit is dus niet waar! De koper heeft een inspectieplicht, als hij het laat verzenden dan kan je dat interpreteren als het afzien van die plicht. De verkoper is de koper dan niets verschuldigt.

Voor mij reden om altijd er bij te zetten dat verzending voor kosten én risico van de koper is, misschien komt het lomp over, maar dan heb je dit soort discussie's nooit.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 23:08
Hooglander1 schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 18:06:
[...]

Dit is dus niet waar! De koper heeft een inspectieplicht, als hij het laat verzenden dan kan je dat interpreteren als het afzien van die plicht. De verkoper is de koper dan niets verschuldigt.

Voor mij reden om altijd er bij te zetten dat verzending voor kosten én risico van de koper is, misschien komt het lomp over, maar dan heb je dit soort discussie's nooit.
Ik snap wat je bedoelt, maar verzending is altijd voor verantwoordelijkheid van de verkoper (verzender), ongeacht wat jij erop zet. Dat er dan afstand gedaan wordt van de inspectieplicht is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 13:57
teh_twisted schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 18:03:
[...]

Welke oplichting? Er zit geen garantie op een product dus als het niet werkt is het gewoon pech. Dat is een risico dat altijd net zo groot blijft met 2e hands producten aanschaffen. Of het nou een 10je is wat je betaald of 6 ruggen voor een auto ;)

Daarbuiten, als ze koper niet wilt betalen voor verzekering zou je dat als verzender alsnog maar voor lief moeten nemen en alsnog moeten doen anders ben je inderdaad (potentieel) aansprakelijk. Sinds dit prive<->prive is is niets van toepassing en is het gewoon gevalletje bad-luck.

Geld teruggeven zou ik niet eens over nadenken. Als je zeker wilt zijn dat het werkt kom je het gewoon ophalen. Wel je geld kunnen 'ophalen' maar de laptop zelf was teveel moeite? :?

NB: ik koop redelijk veel 2e hands maar als het niet werkt gewoon pech. Nooit gepiept bij de verkoper erover dat ik m'n centen terug wil. Mischien een melding dat het niet naar behoren heeft gewerkt maar dat het gewoon een risico is die ik heb genomen. Daarom heb ik voor mezelf ook de regel, alleen 2e hands als de prijs 70% minder is dan de nieuwprijs. En dan zelfs nog vanaf een X bedrag (bv, €20 nieuw ga'k niet eens kijken naar 2e hands).
Dus ik kan rustig partijen kapotte laptops opkopen en vervolgens als werkende laptops aan mensen als jou verkopen?

Ook mensen met een wat minder gevulde knip kunnen best bij een betrouwbare verkoper een gebruikt exemplaar kopen dat niet defect is na aankomst of binnen een paar dagen. En naar Maastricht rijden (voorbeeld) kan zo maar 200 km zijn i.p.v 7 of 8 euro voor verzenden. Verzekerd verzenden bij een gebruikte laptop zonder factuur is overigens nutteloos omdat je de waarde niet aan kunt geven.

Niet vaak zo een ontzettende onzin gelezen. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Ik zie hier een aantal opmerkingen staan over wel of geen wettelijke plichten. Aangezien deze transacties tussen twee consumenten gebeuren, gelden de normale koop op afstand en andere consumentenbeschermingen helemaal niet. De bewijslast ligt dan ook bij de klager (normaal gesproken de koper). Hij moet aantonen, dat het object niet werkte voordat hij verzonden is.
Omdat het over een transactie tussen consumenten gaat, mag je bijna alles afspreken, waaronder het feit dat verzending en eventuele schade tijdens die verzending voor risico van de koper komt (behalve in het geval van verwijtbaar handelen, zoals het ondeugdelijk inpakken). Die koper heeft immers de keuze om meer te betalen zodat het verzekerd verzonden wordt.

Ik moet altijd wel lachen wanneer ik hier mensen zie klagen over het feit dat ze hun rechten niet gerespecteerd voelen, terwijl ze ondertussen een juridisch bindende overeenkomst (het maken van een deal, aanbod-aanvaarding) regelmatig verbreken omwille van een beter bod. :P

In dit specifieke geval kan ik natuurlijk niet oordelen of de laptop vantevoren goed werkte (ik heb hem niet gezien, en zelfs al had ik hem gezien heb ik er gewoonweg geen verstand van). Ik denk echter wel dat de koper wat meer vertrouwen had mogen tonen, deels wegens de beoordelingen zoals de verkoper ze al had ontvangen, en ook door de vele acties die verkoper heeft ondernomen om PostNL te bewegen informatie te geven. Een opmerking als 'ik kom het wel halen' is dan ook een regelrecht dreigement...

[ Voor 3% gewijzigd door The_Zohan op 07-06-2012 20:38 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
alex3305 schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 16:11:
Dat lijkt me afhankelijk van de afspraak. Als jij afspreekt hem werkend op te sturen (wat ik zou doen, eigen risico voor de koper!) ben je klaar. Als jij afspreekt dat-ie werkend aankomt (wat ik nooit zou afspreken) is het jouw verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Koper heeft inmiddels, nadat ik alle andere opties voor hem heb afgesloten, akkoord gegeven de laptop terug te zenden. Dit wel pas na nog tig dreigende berichten, maar nadat ik aangaf dat hij j nog zo'n bericht mijn volledige support kon vergeten heeft ie maar eieren voor z'n geld gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 15:52:
Koper heeft inmiddels, nadat ik alle andere opties voor hem heb afgesloten, akkoord gegeven de laptop terug te zenden. Dit wel pas na nog tig dreigende berichten, maar nadat ik aangaf dat hij j nog zo'n bericht mijn volledige support kon vergeten heeft ie maar eieren voor z'n geld gekozen.
dan vind ik dat je het nog netjes hebt afgehandeld. Ik zou na een bedreiging geen bericht meer beantwoorden van wie dan ook. Bedreigen = negeren
Pagina: 1