Hallo allen,
Onderstaande mail van mij verklaart precies waar dit topic over gaat.
. En dan ook nog een webshop waar potentiële lekgevoelige gegevens opgeslagen worden (NAW, rekeningnummers en dergelijke).
Doel van dit topic: melding doen van dit soort praktijken, een discussie uitlokken over dit soort websites en publiciteit verkrijgen zodat men snel dit aanpakt.
Ik kom helaas nog maar al te vaak websites tegen waar ik mijn wachtwoord opvraag en dan het betreffende wachtwoord origineel terugkrijg in plaats van een nieuw gegenereerd wachtwoord. Triest.
Onderstaande mail van mij verklaart precies waar dit topic over gaat.
Het antwoord van www.acesdirect.nl:-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: ******
Verzonden: donderdag 7 juni 2012 12:21
Aan: ACES Direct - Info
Onderwerp: Onbeveiligd opslaan van wachtwoord
Beste heer, mevrouw,
Ik moest vandaag mijn wachtwoord opvragen bij uw webshop ACESdirect.nl.
Tot mijn grote schrik ontving ik mijn oude wachtwoord letterlijk per mail, in plaats van dat ik de mogelijkheid kreeg een nieuw wachtwoord in te stellen.
Dit impliceert dat u mijn wachtwoord onversleuteld opslaat. Elk ICT-persoon dat ook maar een beetje verstand heeft van dit soort beveiligingszaken weet dat het verschrikkelijk dom is om een wachtwoord op te nemen in een database op zo'n manier dat het wachtwoord ook weer te herleiden valt uit de opgeslagen gegevens.
Een degelijke vorm van beveiliging zou op zijn minst een vorm van wachtwoordopslag moeten zijn waarbij het opgeslagen antwoord niet meer terug valt te rekenen naar het wachtwoord zelf (een hash). Eventueel nog aangevuld met een zogenaamde "salt" waardoor de kwaliteit van de hash nog hoger wordt.
Hopende dat u dit oppakt,
Dat er überhaupt nog websites zijn die wachtwoorden onversleuteld of omkeerbaar versleuteld opslaanBeste heer *******,
Dank voor uw oplettende reactie en uw mail.
Uw feedback is geheel terecht en onze huidige werkwijze hierin gaat ook aangepast worden. Dit hadden wij reeds intern opgepakt, maar uw mail bevestigt de urgentie en het belang wederom.
Mocht u nog vragen of verzoeken hebben, dan kunt u altijd terecht bij uw persoonlijke Account Manager, ********.
Nogmaals dank voor uw scherpe blik.
Met vriendelijke groet,
Doel van dit topic: melding doen van dit soort praktijken, een discussie uitlokken over dit soort websites en publiciteit verkrijgen zodat men snel dit aanpakt.
Ik kom helaas nog maar al te vaak websites tegen waar ik mijn wachtwoord opvraag en dan het betreffende wachtwoord origineel terugkrijg in plaats van een nieuw gegenereerd wachtwoord. Triest.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2012 15:45 ]