• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-01 11:21
Tweakers ik heb hier een "leuk" vraagstuk voor de fan-liefhebbers onder ons:

Wat is de optimale positie voor fan's in een pc case?

Er zijn natuurlijk meerdere bronnen te vinden op internet maar die gaan weer uit van een situatie met allemaal dezelfde fan's.

Ik zal even mijn situatie schetsen:

Case: Coolermaster CM 690 Advance2
Fan posities:
1x front 140mm (of 1x 120mm, of 2x 80mm)
1x Bottom (120mm)
1x Side (120mm)
1x Aft (120mm)
2x Top (120/140mm)

Dan heb ik 2 fan's die ik eigenlijk niet wil verplaatsen:
1x CM standaard (blauw led) 140mm (front)
1x LED fan die de temp "schrijft" (size)

En nog een aantal fan's die nog een goede plaats moeten krijgen:
1x Ennermax Vegas Trio (120mm)
1x Delta 5000rpm fan (120mm)
1x Gentle Typhoon 4500rpm (120mm)
1x Standaard CM fan (stil) (140mm)

Ik heb een fancontroller met 4 poorten dus 2 fan's moeten op het moederbord aangesloten.
Aangezien ik onderscheid wil maken tussen "stil" en "warm" en "heeeeet" modes heb ik bedacht om de front fan en de fan achter de cpu (aft) OF achter//boven altijd aan te laten (dus op het moederbord aan te sluiten).

Hier een plaatje om het wat te verduidelijken.
Blauw == intake
Rood == outtake ("verplicht")
Groen == lege//vrije positie

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/49764-case.jpg
(niet mijn pc, plaatje gejat van google)
edit:

CPU KOELER is een tower model (dus blaast de lucht naar achter)

Nou heb ik elders gelezen dat een fan in de top positie "rechts" van de CPU koeler als outtake alleen maar kwaad doet omdat deze de lucht die normaal door de CPU koeler gaat weg zuigt maar of dat waar is geen idee?

Ik wil dus eigenlijk de 2 "super" fan 's (die een hoop herrie maken) op een optionele plek doen, zodat ik ze aan kan zetten als ik met 30graden vol ga gamen (en voor de lol) terwijl ze onder "normaal" gebruik gewoon uit kunnen.

Mijn vragen zijn dus:

1) Wat is beter, een "vaste" outtake achter de CPU koeler of er boven?
2) Wat op de andere positie? Een "high power" of de "stille" fan?
3) De 'voorste' bovenste fan als intake of als outtake? en dan de "stille" of de "high power" fan?
4) Intake beneden: lijkt me een goede keuze voor een high power fan, extra frisse lucht is altijd handig?

Ik ben heel benieuwd wat jullie er van denken!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:08
In dit geval heb je een top-down koeler gemonteerd zie ik, dan zou ik links boven een fan zetten. Heb je straks een CPU koeler met push-pull, dan zou ik vooral van de fan aan de achterzijde gebruik maken.

Maar hoezo high-power fans? Als je gewoon fans neemt tussen 1000 en 1800 rpm stockspeed en dan een fancontroller dan ben je meteen klaar. Bij normaal gebruik alles op 5V en bij gamen en/of broeihitte van buiten alles op vol gas.

Ik weet niet welke controller je nu hebt, maar met een Y-splitter passen vaak nog wel meer fans erop, afhankelijk van het benodigd opstartampere/voltage van de fans per channel geloof ik. Dan kan je gewoon twee dezelfde fans op 1 kanaal aansluiten, waarvan je van eentje de rpm aflezing doet.

Edit: Als je lawaai niet erg vindt kan je zo'n dikke Delta erin gooien natuurlijk, maar het punt is daarbij misschien weer dat hij soms te dik is om ergens te plaatsen zonder dat een ander onderdeel van de pc in de weg zit. Mja, betwijfel of het allemaal nodig is... :9

[ Voor 15% gewijzigd door Aardwolf op 07-06-2012 15:44 ]

• Mattie112
Excuus, de foto is niet van mijn pc.
De CPU koeler is een tower model en blaast dus naar achter!
Ik zal het plaatje zo even aanpassen ;)

Ik heb dus al een gentle tyfoon (4500rpm) en een delta fan (5000rpm), gewoon omdat het kan en omdat het grappig klinkt (niet 24/7 :p). Dus daarom zoek ik een "goede" optie om normaal mijn pc stil te houden en als ik het stof er ff uit wil blazen ik die 2 fan's aan zet.

De fancontroller is een Lamptron FC5-v2 die tot 30w per channel kan leveren. Met 1 delta fan zit er dus geen rek meer in :)

Dat er 2 fan's op het moederbord zitten is geen probleem, de front fan, 140mm CM fan en de vegas trio zijn alle 3 stil genoeg voor 24/7

edit:
die plek onderaan is helemaal vrij dus hier past makkelijk een dikke delta })
Nodig is het allemaal niet maar het is gewoon leuk :p + dat ik (en meer mensen die ik ken) me gewoon afvraag wat nou de beste manier van fan's plaatsen is :)

[ Voor 15% gewijzigd door Mattie112 op 07-06-2012 15:49 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
In jouw geval zou ik het volgende doen:

- Geen stofzuiger (aka Delta fan) inbouwen :9
- 1 fan (intake) in de voorkant, 1 (out) in de achterkant, beiden redelijk stille fans en direct op het moederbord
- 2 fans onderin (intake), 2 bovenin (out), aangesloten op de fancontroller

Op deze manier kan je, wanneer er niet veel koeling nodig is en je het geluidsniveau laag wilt houden (filmpje kijken, beetje browsen en office werk), het systeem koelen met slechts 2 fans (fancontroller fans op min/uit). Als je gaat gamen of het wordt 'lekker' warm, dan kan je de andere fans aanzetten/hoger zetten. In beide gevallen heb je een gelijke input/output qua lucht.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-01 16:14
In een ander topic over een fractal r3 kast wordt er gesproken over een sidefan.

Deze sidefan heb ik zelf laatst geïnstalleerd bij mijn gtx 480 en dit scheelde bij gamen 20 graden!!
De fan heb ik als intake gebruikt waardoor mijn videokaart stukken koeler is.

Misschien kan je daar is mee gaan spelen.

• lampekap06
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-01 00:39
Meest optimale is waarschijnlijk om drie fans te gebruiken, in volgorde van belangrijkheid: een exhaust achter (zit al een fan), een intake in het zijpaneel, een exhaust bovenop (vrije positie links boven op het plaatje - dus de positie van de bovenste fan op het plaatje kan leeg blijven).

De fans voorop zijn vrijwel nutteloos tenzij je echt voor 4 of 5 snelle fans (lawaai) gaat gebruiken. Zelfde geldt voor fan onderop.

Het is hier overigens ook allemaal netjes getest: http://www.bit-tech.net/h...g-cooling-investigation/1

[ Voor 3% gewijzigd door lampekap06 op 07-06-2012 23:24 ]

• Mattie112
Bedankt voor de reacties !

Ik snap dat (bijna) geen verschil meer uitmaakt of je nou 3 fan's of 5 fan's in je case doet alleen daar gaat het niet om >:) Ik vind het gewoon leuk om van die high power fan's te hebben maar niet voor 24/7 dan wordt ik helemaal gek :p

Als ik zo de diverse bronnen bekijk dan denk ik dat ik hier voor ga:
- front, op moederbord, altijd aan (voor mn hdd's :p)
- aft, om de warme cpu lucht weg te voeren, op het moederbord (altijd aan)

- Side (op de fan controller)
- 1 highpower fan beneden (op de fancontroller) als intake
- 1 highpower fan boven "achter//links" van de CPU koeler (op de fancontroller) als outtake

En dan hou ik nog 1 ruimte en 1 stille fan over. Deze fan doet iets van 1200RPM (max) en verzet maar weinig lucht, wat zal beterzijn op de plek boven, "voor//rechts" van de CPU koeler?
Outtake: dit haalt miss wel juist de benodigde koele lucht weg voor de cpu koeler de kans krijgt, maar misschien draait hij zo langszaam dat dat wel mee valt?
of
Intake: maar dan krijg ik wel een vreemde airflow :9

In elk geval bedankt voor de reacties !

Pagina: 1