Toon posts:

Bios geeft 89 graden CPU weer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Recent heb ik een nieuwe desktop gekocht, zelf in elkaar gesleuteld met behulp van een kenner.
Had even gegamed ging verder allemaal prima. Op en begeven moment dropte men frame rate echt abnormaal.
Toen even in de bios gekeken en bleek dus dat men CPU 89 graden was. Daarna een programma gerund "Core Temp" die een temperatuur van 43-50 weergaf. Erg vreemd dus.

Bij het monteren van men processor zat er ook een fan bij. Dacht dat deze koelpasta aan de onderkant had dus had daar ook verder niks opgesmeerd. Nadat het dus bleek dat men CPU 89 graden was had ik soort van pasta die onder de fan zat eraf gehaald en zelf koelpasta erop gesmeerd. Helaas zat hier ook niet het probleem.

Nadat ik windows experience index gerund had kwam ik erachter dat er een probleem was met men processor. Die scoorde namelijk een 4.2 waarbij de rest van de componenten gewoon netjes rond 7.5 scoorde.

Beneden de specs van de desktop:
Gigabyte GA-Z77M-D3H moederbord
Sapphire HD 6870 1GB GddR5 PCI-e
Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low profile
Be quiet! efficient F1 500W
Intel core i5 2500k
Western digital cavier green

Mochten jullie nog meer informatie nodig hebben dan hoor ik dit graag.

Hopelijk kunnen jullie me uit de brand helpen!

Mvg

Tim

Ps. Hier is een link naar een foto van de kast mocht dit helpen.

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/img/n/593161.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/img/n/593164.jpg

Verwijderd

Je koeler zit niet correct gemonteerd. Ik zie direct op je laatste foto dat de rechtse 2 pinnen verkeerd gedraaid staan: met de pijl tegen de koeler aan. Dit is de stand om hem LOS te halen.

Oplossing: Koeler even eraf halen, alle pinnen terugdraaien zodat de pijl niet meer naar het koelblok wijst, en opnieuw monteren.

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt! Zal het zometeen proberen als ik thuis ben. De pinnetjes die aan de koeler zitten steken wel helemaal door aan de achterkant (de fan kan er dus niet afgaan). De pinnen die aan de rechterkant verkeerd zitten zorgen er dus voor dat de fan dus toch verkeerd op de processor zit?

• RyuuPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-01 19:32

RyuuPro

That Damn Fly

Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 13:23:
De pinnen die aan de rechterkant verkeerd zitten zorgen er dus voor dat de fan dus toch verkeerd op de processor zit?
Als die pinnen niet goed gedraaid staan, dan zit je koeler losjes aan die kant en kan het zijn dat die daar geen contact maakt met de processor.

Kaze Ni Nare

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 13:23:
Alvast bedankt! Zal het zometeen proberen als ik thuis ben. De pinnetjes die aan de koeler zitten steken wel helemaal door aan de achterkant (de fan kan er dus niet afgaan). De pinnen die aan de rechterkant verkeerd zitten zorgen er dus voor dat de fan dus toch verkeerd op de processor zit?
Klopt, als deze goed staat, klikt de koeler vast wanneer je deze door de gaten in je moederbord heen drukt. Zoals ze nu staan wordt dat kliksysteem ontgrendelt en zit 'ie eigenlijk dus nog gewoon los. Daardoor word je CPU afschuwelijk heet en gaat hij zichzelf "downclocken", en daar krijg jij dus weer minder prestatie voor kado, om nog maar niet te spreken over hoe slecht het is voor de levensduur van je CPU. Snel even goed monteren dus, en als dat niet lukt de pc niet meer aanzetten maar het even laten doen door iemand die het vaker heeft gedaan :)

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-01 11:38

jopitan

It's just a fact

Ik denk dat menige mens hier straal blind is :+

Haal de 4 pin connector, van je CPU koeler, van de SYS Fan header af en doe hem op de CPU FAN header.

"zelf in elkaar gesleuteld met behulp van een kenner" "behulp van een kenner" "kenner" "kenner..." :+

De aansturing van je CPU koeler gebeurt via de CPU fan header en deze gaat dus harder draaien wanneer de CPU warmer wordt. Alleen doordat hij nu op de SYS FAN header zit krijgt hij die "informatie" niet door en blijft hij dus traag draaien.

[ Voor 36% gewijzigd door jopitan op 07-06-2012 14:19 ]

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-01 20:17
Het ging om de temperatuur, die zal echt niet oplopen tot negentig graden omdat er een fan verkeerd zit aangesloten, blazen doet ie toch wel.

Neemt niet weg dat het beter is om hem even goed aan te sluiten...

• jopitan

jopitan

It's just a fact

NinjaTuna schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 14:19:
Het ging om de temperatuur, die zal echt niet oplopen tot negentig graden omdat er een fan verkeerd zit aangesloten, blazen doet ie toch wel.

Neemt niet weg dat het beter is om hem even goed aan te sluiten...
Lees dit even wat hij zegt: "Had even gegamed ging verder allemaal prima. Op en begeven moment dropte men frame rate echt abnormaal.
Toen even in de bios gekeken en bleek dus dat men CPU 89 graden was."

De CPU gaat niet harder draaien omdat de SYS FAN header gewoon op een constante snelheid blijft draaien. Terwijl als hij op de CPU fan header zou zitten zou hij harder gaan draaien doordat de CPU meer wordt gebruikt en dus warmer wordt.

Dus hier ligt het wel degelijk aan de aansluiting. Het is overigens ook zoals de anderen zeggen om die twee pins vast te zetten. Kwart slag draaien en drukken, totdat je een klik hoort of je weet dat hij stevig vast zit.

[ Voor 9% gewijzigd door jopitan op 07-06-2012 14:24 ]

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

• NinjaTuna
Ja maar wat dacht je nou dat het meeste effect heeft op je temperaturen, een heatsink die niet goed zit of een fan die niet variabel blaast.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:37
Moet het of of zijn dan? Laat hem lekker allebij doen ;)

• jopitan

jopitan

It's just a fact

Ik had het inderdaad al even ge-edit in mijn andere post hierboven.

@NinjaTuna, een SYS Fan header laat de Fan draaien op gemiddeld 300 RPM (oudere moederborden meestal 600RPM) en past zich niet aan aan het gebruik van de CPU (dus ook niet als die warmer wordt). De SYS fan headers zijn bedoelt voor fans in de kast.

Als de CPU fan op de CPU fan header zou zitten aangesloten zou hij tijdens het gamen ongeveer ~2400 RPM maken. Dus je kan voor jezelf wel nagaan dat dat wel degelijk impact heeft op de temperatuur.

[ Voor 19% gewijzigd door jopitan op 07-06-2012 14:33 ]

• NinjaTuna

Verwijderd

jopitan schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 14:29:
Ik had het inderdaad al even ge-edit in mijn andere post hierboven.

@NinjaTuna, een SYS Fan header laat de Fan draaien op gemiddeld 300 RPM (oudere moederborden meestal 600RPM) en past zich niet aan aan het gebruik van de CPU (dus ook niet als die warmer wordt).

Als de CPU fan op de CPU fan header zou zitten aangesloten zou hij tijdens het gamen ongeveer ~2000 RPM maken. Dus je kan voor jezelf wel nagaan dat dat wel degelijk impact heeft op de temperatuur.
een SYS fan header laat je fan gemiddelt op 300rpm draaien? Nee, sorry. Dat is echt niet zo. Daarnaast neemt een beetje fatsoenlijk moederbord je sys-fan mee in het variabele fan-snelheid beleid. Natuurlijk, hij moet op de goede header aangesloten worden. Maar dramatisch is het niet. Ik heb hier een oud pctje als server staan waarvan de cpu fan header afgebroken is, en zit dus op de sys aangesloten. Draait al 2 jaar prima zo, ik moest enkel de waarschuwing "no cpu fan" even uitzetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2012 14:35 ]

• jopitan

jopitan

It's just a fact

Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 14:33:
[...]

een SYS fan header laat je fan gemiddelt op 300rpm draaien? Nee, sorry. Dat is echt niet zo. Daarnaast neemt een beetje fatsoenlijk moederbord je sys-fan mee in het variabele fan-snelheid beleid.
Met de nieuwe Z77 moederborden staat dit standaard op 300RPM ;)

Verwijderd

jopitan schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 14:34:
[...]

Met de nieuwe Z77 moederborden staat dit standaard op 300RPM ;)
Aha! In dat geval neem ik mn woorden terug.

• sjanssen15
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01 15:06
Denk dat wat hierboven genoemd wordt al een van de belangrijkste tips zjn die je kunt uitvoeren.

Ook zeg je dat je CPU score laag is, kijk eens met CPU-Z naar de clocksnelheid, de voltage van de core (vcore). Het kan zijn dat je CPU frequentie niet goed wordt aangeduid vanwege dat de CPU niets aan het doen is (hij clockt zich dan lager). Laat even een programma lopen wat de CPU belast (prima95 is een voorbeeld).

Tijdens het stressen met Prime95, even printscreen hier posten :) (wel eerst de bovenste tips uitvoeren, FAN aansluiting op de 4 pins CPU aansluiting en de stockkoeler beter bevestigen.

http://www.eocfiles.com/b...ard/utilties/p64v2511.zip (Prime95 voor 64bit Windows)

A church is a place in which gentlemen who have never been to heaven brag about it to persons who will never get there.

• jopitan

jopitan

It's just a fact

sjanssen15 schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 14:42:
Denk dat wat hierboven genoemd wordt al een van de belangrijkste tips zjn die je kunt uitvoeren.

Ook zeg je dat je CPU score laag is, kijk eens met CPU-Z naar de clocksnelheid, de voltage van de core (vcore). Het kan zijn dat je CPU frequentie niet goed wordt aangeduid vanwege dat de CPU niets aan het doen is (hij clockt zich dan lager). Laat even een programma lopen wat de CPU belast (prima95 is een voorbeeld).

Tijdens het stressen met Prime95, even printscreen hier posten :) (wel eerst de bovenste tips uitvoeren, FAN aansluiting op de 4 pins CPU aansluiting en de stockkoeler beter bevestigen.

http://www.eocfiles.com/b...ard/utilties/p64v2511.zip (Prime95 voor 64bit Windows)
De lage CPU score kan worden verklaard doordat deze te warm wordt en zichzelf daardoor downclockt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 13:13:
Je koeler zit niet correct gemonteerd. Ik zie direct op je laatste foto dat de rechtse 2 pinnen verkeerd gedraaid staan: met de pijl tegen de koeler aan. Dit is de stand om hem LOS te halen.

Oplossing: Koeler even eraf halen, alle pinnen terugdraaien zodat de pijl niet meer naar het koelblok wijst, en opnieuw monteren.
Super bedankt man! Heeft em helemaal gedaan. Had de fan eraf gehaald en opnieuw erop geplaatst. Dit keer gaf hij ook maar 45 graden aan ipv 89! Processor scored nu ook gewoon weer normaal.

Had trouwens de fan in dezelfde poort ingeplugd en niet veranderd.

Thanks voor de comments iedereen!

• sjanssen15
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01 15:06
Veel plezier met je nieuwe systeem :)

PS: ooit eens vervangen door een andere koeler is geen slechte gedachte, zeker als je een stiller systeem wilt :)

A church is a place in which gentlemen who have never been to heaven brag about it to persons who will never get there.

• NinjaTuna
Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 15:50:
[...]

Super bedankt man! Heeft em helemaal gedaan. Had de fan eraf gehaald en opnieuw erop geplaatst. Dit keer gaf hij ook maar 45 graden aan ipv 89! Processor scored nu ook gewoon weer normaal.

Het sowieso beter als je de fan even correct inplugd! Zie de uitleg hierboven ergens.

Anyhoo, game on!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 15:50:
[...]

No problem, en veel plezier van je systeem op volle snelheid!
Pagina: 1