Nieuwe videokaart/set up voor Guild Wars2

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmar
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Tweakers,

Ik zoek een nieuwe videokaart voor het hopelijk binnenkort uitkomende spel Guild Wars 2. Momenteel heb ik een HD4870 en ik wil het spel op max kunnen spelen. Ik wil er verder weer een jaar de nieuwste games op redelijk resolutie etc. kunnen spelen.

Enkele specs:
  • CPU: Q6600 @ 2,4 GHZ (uit de oertijd, niet overclocked (weet niet hoe), met Zalman CNPS9700 cooler)
  • Moederbord: Asus P5QL-EPU
  • Memory: 4GB (Merk niet bekend)
Ik zoek een leuk kaartje van max150 eu. Zelf denk ik iets aan van een HD6850 of HD6870, maar merk etc. ben ik geen expert in.
Denken jullie dat ik tevens mijn CPU moet overclocken of extra memory moet aanschaffen?

Bedankt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:58
Processor kan nog wel. Ik zou wel kijken of je hem iets kunt overklokken, het is echt heel simpel en er is genoeg te vinden op het internet.
Meer geheugen heeft geen nut met een 32b windows, overigens is het ook niet echt nodig.
Kwa videokaart zou een 6870 inderdaad wel verbetering geven t.o.v. de 4870, rond de €150 is dit de beste keus.
Kwa merk maakt het niet zoveel uit, ik zou er gewoon 1 kiezen met een goede koeler (reviews).

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 07-06-2012 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmar
  • Niet online
Ok bedankt. Ik heb ook een 64-bits versie liggen hier, dus dat is geen probleem. Overclocken heb ik nooit echt 'aangedurft', met het risico me pc flink te beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:14
Als je een 64-bits versie heb liggen prik er voor een paar tientjes dan gewoon 4gb bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmar
  • Niet online
Ik zal een 6870, 4 GB en CPU overclocken noteren op het to-do lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmar
  • Niet online
Ok. Ik heb mijn videokaart binnen, geïnstalleerd en werkt naar behoren. Probleem nu is dat ik 8 GB DDR3 geheugen heb gekocht, maar was vergeten dat mijn mobo slechts DDR2 ondersteund 8)7 . Nu ben ik gaan kijken hoe duur het is om 8 GB DDR2 te kopen, maar hierbij horen astronomische bedragen (tot wel 250eu). Is het beter om een nieuw mobo aan te schaffen? Zo ja, welke? Zo nee, is het de moeite waard (met oog op toekomst) om met dit mobo verder te gaan (en dus DDR2 aan te schaffen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nfear
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-09 17:25
Ik zou naar een nieuwe moederbord kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmar
  • Niet online
Is het verstandig om dan nog steeds met mijn Q6600 (welliswaar overclocked) verder te gaan met het oog op de toekomst? En welk 775-socket moederbord is geschikt voor overclocken? (staan weinig tot geen recensies over 775-socket moederborden hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:05
Weet niet wat voor geheugen je hebt aangeschaft, maar als het 2x 4GB DDR3 is dan is het wellicht mogelijk om te kijken naar een leuk G41 moederbord met 2x DDR3. Hierop kan je dan je oude processor nog kwijt en deze wellicht overclocken (alhoewel G41 daar niet zo geschikt voor is volgens mij?). Heb je vanaf een eurootje of 40.

Andere optie is een goedkoop H61bordje kopen voor (ook) ongeveer 40 euro en van de opbrengst van de verkoop van je Q6600 + moederbord + geheugen een processor kopen voor socket 1155.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmar
  • Niet online
Die tweede optie zat ik inderdaad ook aan te denken, welliswaar een grotere investering, maar hierdoor ben ik wel weer goed voor de komende jaren. Nog suggesties voor goede / vrij goedkope / overclockbare processor (zodat ik weer goed ben voor komende 4 jaar)? In ieder geval bedankt tot zover.

[ Voor 15% gewijzigd door Dmar op 23-06-2012 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
Volgens mij geeft AMD het meeste waar voor je geld op dit moment. Sowieso valt er weinig te overclocken bij Intel tot je een processor met een K in de naam koopt.
Zelf zou ik dan gaan voor zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 90,30€ 90,30
1Asrock 870 Extreme3 R2.0€ 60,50€ 60,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 150,80

Eventueel is de processor nog te vervangen voor een FX-4100 (dacht dat de Phenom iets beter presteerde in games, maar dat zou je na moeten kijken). Eventueel valt er nog wat te besparen op je moederbord, heb nu gewoon maar iets gepakt met bijvoorbeeld Sata-600 aansluitingen en mogelijkheid tot Crossfire.

Overigens, je Asus moederbordje + Q6600 + Zalman + 4GB DDR2 levert wel iets meer op dan 50-60 euro denk ik. (Voorzichtige schatting Q6600: 30 euro, Zalman: 5 euro, geheugen: 20 euro, moederbord: 30 euro, en dan zit ik denk ik al vrij laag) Mocht je het graag kwijt willen voor 50 euro dan neem ik het zo van je over :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmar
  • Niet online
Ok, ik ga eens even jouw voorgestelde mobo en processor bekijken. Ik heb niet veel eisen (min. 3 Sata, 3 fan aansluitingen etc., dus zal wel goed zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Dmar op 23-06-2012 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmar
  • Niet online
Ik zag dat er twee slots voor videokaarten zijn, en dat die andere slots (weet exacte namen niet) er vlak onder zitten. Hierdoor kan ik altijd maar 1 slot gebruiken, omdat ik ook een geluidskaart gebruik. Lijkt me dus een overbodige luxe ?

Edit: de processor komt vrij goed uit de bus volgens deze statistieken (weet niet hoe betrouwbaar deze zijn?), maar is de AMD Athlon II X4 645 bijvoorbeeld niet een betere koop? (Goedkoper, betere score)

[ Voor 35% gewijzigd door Dmar op 21-06-2012 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
De AMD Athlon II X4 645 zie ik zo snel nergens in de Pricewatch, wel de X4 640. Deze kost 80 euro, voor die 10 euro extra zou ik zeker voor de Phenom X4 965 gaan (die overigens beter scoort, alleen delen ze in de laatste kolom de prestatie door het aantal dollars, bij het kopje Performance scoort de Phenom beter).

Voor wat betreft je moederbord, als je toch geen gebruik wilt maken van Crossfire is het overbodige luxe, maar die afweging zul je zelf moeten maken. Voor 20 euro minder heb je al een aardig moederbordje met AM3+ (wel Sata-300 ipv 600).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmar
  • Niet online
Ok, ik ga er denk wel uit komen. Als alles geïnstalleerd is, zal ik nog wel contact met je opnemen of je nog interesse hebt ik de spullen. Tot zover bedankt voor de moeite.
Kleine vraag nog: Sata-300 'past' op 600 maar niet andersom right? Of is het puur kwestie van snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
Puur snelheid, de aansluitingen zijn hetzelfde. Denk dat er vrij veel mensen zijn die bijvoorbeeld een Sata-600 SSD op een moederbord met Sata-300 aansluitingen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:40
Voordat je echt dingen gaat aanschaffen zou ik toch wachten op de Guild Wars 2 release. In de beta weekends was de client nog niet geoptimaliseerd en draaide deze nog op DirectX 9. Daarom zou ik wachten tot de release en daarna pas hardware gaan aanschaffen. Tegen die tijd is de huidige hardware weer wat in prijs gezakt en zal het duidelijker zijn wat je nodig hebt.

Natuurlijk kan je wel alvast een algemeen beeld opstellen van wat je wilt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmar
  • Niet online
Je hebt gelijk. Ik wilde er ook pas aan gaan beginnen rond juli/augustus (zomervakantie), rond die tijd heb ik echt pas de gelegenheid om mijn pc paar daagjes niet te gebruiken. (Ik schat dat rond die tijd GW2 ook wel zal uitkomen).

Ben van plan het volgende te kopen:
Asrock 870 Extreme 3 R2.0
(Is gewoon het beste moederbord voor deze prijsklasse, ondanks dat hij extra videokaart-slot heeft. Ook heeft hij 4 RAM slots, USB 3.0 en 5 SATA-600 poorten, helemaal top dus)
AMD Phenom II X4 965 Black Edition
(Goede processor voor zeer nette prijs)
Scythe Mugen 2 Rev. B
(Goede koeler, weet nog niet of mijn geheugen hier onder past)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sthij
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-02 19:58
Je geheugen gaat er waarschijnlijk niet onder passen misschien als je de fan verplaatst met mijn corsair vengeance low profile past het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartvw
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:19
Ik wil precies hetzelfde setje kopen, ik heb alleen nog 1 vraag:
Gaat mijn voeding dit allemaal nog redden?
Dit is mijn huidige setup, daar zit ook nog 2x 1GB en 1x 2GB geheugen in.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P5K€ 0,-€ 0,-
1Intel Core 2 Duo E4500€ 0,-€ 0,-
1XFX Pro 450W€ 51,94€ 51,94
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-687A-ZDFC)€ 147,90€ 147,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 199,84

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmar
  • Niet online
EDIT: Volgens mij moet je het daar wel niet mee redden. De videokaart is volgens mij rond de 250-300 is 500 Watt. Je processor is 65 W, dus volgens mij zit je goed / niet goed.

[ Voor 43% gewijzigd door Dmar op 21-06-2012 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
Als je wilt kijken of je voeding dat gaat trekken zou ik even hier kijken voor een overzichtje van energieverbruik van videokaarten (gebruik ik zelf altijd). De nieuwste kaarten staan er niet in, maar volgens mij is een HD7xxx zuiniger dan de vergelijkbare 6xxx serie.

Dus, ik denk dat je dat wel moet redden.

Overigens is het volgens mij niet helemaal de bedoeling om een topic te "kapen". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmar
  • Niet online
AMD zegt zelf bij 'Requirements' dat er minimaal een 500W voeding nodig is? (Zie mijn link).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
Zal wel meevallen aangezien dezelfde link een voeding van 600W aanraadt voor een extra 6870 ;)
500 Watt or greater power supply with two 75W 6-pin PCI Express® power connectors recommended (600 Watt and four 6-pin connectors for AMD CrossFireX™ technology in dual mode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmar
  • Niet online
Ja, die volgde ik ook niet helemaal. Lijkt mij dat een extra videokaart niet slechts 20% meer energie verbruikt, maar het is toch officiële website. Maar goed, mijn broer draait een 6870 op neem ik meen ook een 450-500W en de link van Dagion ziet er ook betrouwbaar uit.
Pagina: 1