Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poel13
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-01 12:11
Ik heb al een tijdje grafische problemen met het volgende systeem:

MODO: Asus P5B
CPU: Intel Core2Duo E6600 2,40Ghz
RAM: 4x1 Kingston PC2-6400 DDR2 800Mhz
GFX: Asus 9600GT Silent
HDD: Seagate 80GB+ Seagate 200GB (beide SATA)
voeding 350 Watt

Bij grafische weergaven begint de pc meteen vreemd te doen, youtube filmpjes worden paars/groen, bij gamen worden sommige textures niet geladen of springt 1 enkele texture over het hele scherm waardoor niet meer te spelen is.
Verder bij het spelen van minecraft loopt de hele PC vast.. (iets met java?)

Het systeem draait op Direct-X 11

Wat is hier de oplossing om dergelijke grafische problemen op te lossen?

Ik zie de volgende opties:

- Nieuwe grafische kaart? (budget is er, ervaring met inbouwen niet)
- Windows eraf gooien (met drivers) en verse Windows er op? (ik ben niet in staat dit zelf te doen)
- Jou oplossing eventueel :)?

Dank

(edit; excuses, verkeerde productkoppeling)

[ Voor 4% gewijzigd door Poel13 op 07-06-2012 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 19:59

Nemesizz

Untouchable

Hoe verdacht een probleem ook is bij een 9000 serie kaart (kijk maar naar 8800 defecten topic, gaat overigens ook over andere series), misschien even bepaalde dingen controleren:

- Heb je recentelijk andere (nieuwe) drivers geinstalleerd? (nieuw is niet altijd beter namelijk)
- Wat is de temperatuur van je videokaart? (kun je kijken met GPU-z of iets als HWMonitor, soms ook bij de instellingen van nVidia controlpanel zelf, al kan die moeilijk bijhouden wat de temps zijn tijdens belasting).
- Is je kaart (het koelblok) stofvrij? Metname omdat het silent versie betreft, is een stofvrij koelblok en voldoende airflow door je computerkast erg belangrijk.
- Zie je ook al verkleuringen of dergelijke dingen tijdens het opstart scherm? (BIOS/POST)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poel13
-Recentelijk een nieuwe grafische driver geinstalleerd, ik dacht dat dit de oplossing zou zijn.. maar helaas is het er niet beter op geworden.. (lijkt zelfs erger te zijn geworden)

-Temperatuur is prima, inderdaad ben ik geen voorstander van de passieve koeling en heb ik een extra fan in de kast geplaatst net onder de kaart.

- Verkleuringen: ja.. de pc is zelfs al 2x op een blue screen gesprongen waarna windows gewoon er mee stopt..
Dank voor je reactie

Als dit probleem op te lossen is met een nieuwe of andere videokaart ben ik bereid er wat geld in te steken. Een soortgelijke kaart kost immers niet veel.. Maar toch heb ik geen ervaring met onderdelen vervangen en zou ik niet weten wat ik erin zou moeten plaatsen i.p.v. de betreffende probleemkaart

[ Voor 25% gewijzigd door Poel13 op 07-06-2012 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clyde the Frog
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-07 13:57
Als dit probleem op te lossen is met een nieuwe of andere videokaart ben ik bereid er wat geld in te steken. Een soortgelijke kaart kost immers niet veel.. Maar toch heb ik geen ervaring met onderdelen vervangen en zou ik niet weten wat ik erin zou moeten plaatsen i.p.v. de betreffende probleemkaart
[/quote]

Ik zou gewoon even op Marktplaats rondkijken naar een Nvidea of Ati kaartje met actieve cooling en specs. vanaf 512mb gddr5 of 1024mb gddr3 minimaal 256 bits en vanaf 750 mhz core..

Hou je dit als minimale specs, dan garandeer ik je dat je de nieuwste games vlekkeloos draait ;)

Maar wat betreft je huidige kaart, zoals ik het lees heeft ie zijn beste tijd gehad..
Je hebt al de belangrijkste zaken ondernomen zoals drivers updaten enz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:48
Wat voor merk en type voeding gebruik je? Hoe oud is deze? Een B merk voeding van 350 W die al een aantal jaren oud is kan eventueel ook een oorzaak zijn.

Kun je tijdelijk een voeding lenen bij iemand? Dat helpt om te zien of de voeding het probleem is.

[ Voor 63% gewijzigd door EricJH op 07-06-2012 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poel13
@Clyde Dank voor de informatie, ik ga eens rondneuzen.

@Eric Heeft een voeding effect op grafische weergaven? Zo ver had ik het nog niet gezocht namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-09 21:06
Lijkt me niet dat ie daar tijdens bios al last van heeft, dan moet ie ook gewoon echt niet meer booten neem ik aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 19:59

Nemesizz

Untouchable

Heb nog nooit artefacts gehad door een defecte voeding. Dan loopt de boel gewoon vast, of je krijgt al helemaal geen beeld (of enkel teken van leven op spinnende HDD's en fans na) tijdens de POST.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poel13
Kan iemand mij een voorbeeld van een kaart geven die in mijn systeem wel draait?
(liefst een direct X11 kaart)
Ik heb namelijk geen idee wat voor kaart mijn systeem aankan qua voeding en montage slot e.d..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 18:37
Er is tegenwoordig maar 1 type montage slot, dat is PCI-e. Alles is backward compatible, dus kies maar uit.
Qua fysieke grootte moet je even kijken in je kast. De kaart die je hebt is mid range, die hebben een normale grootte. High end zijn vaak langer, wat in een kleine case wel voor problemen zorgt.
Maar als je met een 9600GT nog toe kwam, dan hoef je ook geen high end kaart te kopen.

Kijk wel eens naar je voeding. Als het een slecht merk 350W is, dan zou ik even een beter merk 400W gaan halen. Gewoon voor de veiligheid, kan je weer een aantal jaren verder.
(Heel) oude voedingen zijn ook niet zo sterk op hun 12V lijn, wat de laatste jaren vooral gebruikt wordt.

Wat is je budget eigenlijk?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poel13
Oke, bedankt voor die informatie al.
Het systeem hoeft niet veel aan te kunnen, het hoeft en zal ook geen high en systeem worden.
De kast is groot, dus qua ruimte zit ik goed.

Inderdaad kwam ik met de 9600GT prima aan mijn dagelijks gebruik toe (game hier en daar, en films kijken)

Budget is moeilijk.. ik weet niet wat een vergelijkbare kaart kost, maar ik hoop onder de 50 euro te blijven (2e hands, hier op tweakers.net is hopelijk wel wat te krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 18:37
Als je bij Nvidia wilt blijven, dan zou ik naar een GTS450 kijken. 500 en 600 serie gaat buiten budget liggen om iets mid range te scoren.

Bij AMD/ATI zijn de 5670, 5750 of 5770 mogelijk.

De bovengenoemde Nvidia zit pal tussen de 5750 en de 5770.
Kaarten als een GTX 260 of ATI 4870 zijn nog sneller dan de 5770, maar zijn ouder en midden DX11 support. Deze kaarten zitten ook nog in de buurt van je budget omdat ze iets ouder zijn.

Maar kijk ook zeker je voeding nog na, het zou zonde zijn moest die het begeven en andere hardware met zich mee nemen naar de eeuwige jachtvelden..

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Pagina: 1