Douanekosten binnen de EU

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-06 13:42
Deze week heb ik twee keer meegemaakt dat ik douanekosten moeste betalen voor pakketten uit de EU. 1x voor een pakket uit Frankrijk en 1x voor een pakket uit Duitsland.

Op een bedrag van 29 euro wordt 5,51 euro BTW en 12,50 inklaringskosten berekend. Dit terwijl er ook 4,63 euro BTW in Duitsland is betaald!

Volgens de postbode hebben ze de afgelopen weken hier heel veel last van en ik vroeg mij af of medewerkers hier ook last van hebben.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:11
Weet je zeker dat de pakketjes echt uit die landen komen? Sommige bedrijven versturen vanuit andere landen, bijv. Play.com
Zijn het bestellingen via een webwinkel? Zoja, welke webwinkels?
Uitzonderingsgebieden binnen de EU-landen

Voor bepaalde gebieden die deel zijn van het douanegebied van de EU, de uitzonderingsgebieden, gelden andere regels. Deze gebieden zijn:

* de Åland eilanden (Finland)
* de Canarische eilanden (Spanje)
* de Kanaaleilanden (Verenigd Koninkrijk)
* de Franse overzeese departementen Guadeloupe, Frans Guinea, Martinique en Reunion
* Berg Athos (Griekenland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-06 22:12
Volgens mij is het heel simpel, als je binnen de EU koopt hoef je geen inklaringskosten, douanekosten etc. te betalen. (enkele uitzonderingen daar, bijvoorbeeld de Kanaaleilanden, of auto's)

Als het dus om normale goederen gaat hoef je niet te betalen, dat is het enige juiste antwoord.

Wellicht kan je vertellen wat het was, maar ik vermoed dat je gewoon je geld kan terugclaimen.

Edit: er is 1 ding wat ik me kan voorstellen. Dat is dropshipping. kijk eens of de goederen ook echt uit Duitsland verstuurd zijn, en niet uit China ofzo. Wellicht is de E-bay winkel wel Duits maar hebben ze een dropshipper uit China. In dat geval moet je gewoon betalen, ook al heb je in DE al btw betaald.

[ Voor 28% gewijzigd door Rene op 07-06-2012 11:03 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Jimster schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 11:00:
Weet je zeker dat de pakketjes echt uit die landen komen? Sommige bedrijven versturen vanuit andere landen, bijv. Play.com
Zijn het bestellingen via een webwinkel? Zoja, welke webwinkels?

[...]
Ja op beide pakketten en op beide facturen van PostNL staan het juiste land aangegeven.

Bij het factuur van PostNL staat:
Exporteur: DUITSLAND
en
Exporteur: FRANKRIJK

Zover ik kan zien is de wet niet veranderd, dus ik vermoed een fout bij PostNL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JivZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-06 14:50
Kijk anders voor de zekerheid hier op de site van de Belastingdienst. Gemakkelijker kunnen ze het niet maken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
vanuit duitsland en frankrijk zou dit idd niet moeten gebeuren.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@JivZ en @haarbal

Inderdaad, geen Geen douanerechten en Geen omzetbelasting binnen de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-06 20:30
Misschien is de Europese Unie al in elkaar gestort! Alleen weten we dat nog niet...behalve de douane.

Duidelijk een foutje, bedankt...

Bel maar eens met de Belastingtelefoon Douane: 0800-0143.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
cornfed99111 schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 14:07:
Misschien is de Europese Unie al in elkaar gestort! Alleen weten we dat nog niet...behalve de douane.

Duidelijk een foutje, bedankt...

Bel maar eens met de Belastingtelefoon Douane: 0800-0143.
Ik denk het ook. Douane geeft PostNL de schuld en PostNL geeft TNT de schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Hoe zijn ze aan die bedragen gekomen? In principe moet het pakketje open zijn gemaakt en/of je brief.
Als het goed is staat daar netjes een x-bedrag op met Mehrwertsteuer(duitsland) of TVA (frankrijk) en ergens moet ook netjes hun nummer staan.

Je moet kijken of je er de moeite voor wilt doen om het terug te halen als je het een keer betaalt hebt. Het heeft weinig nut om met allerlei mensen in discussie te gaan, uiteindelijk krijgt de overheid het bedrag dat je hebt betaald, zij zullen dat moeten retourneren.
Blijft de vraag of in casu de overheid überhaupt iets krijgt als er iets verkeerd gaat, en die sturen je weer beleefd weer terug. Verhalen te over.

moorsmagazine.com/actualia/tntkosten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Interessante case :). Ben eerder benieuwd hoe je die inklaringskosten terug kan krijgen dan dat beetje BTW alhoewel je principieel gewoon alles terug moet eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 09:49
Lisadr schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 10:54:
Deze week heb ik twee keer meegemaakt dat ik douanekosten moeste betalen voor pakketten uit de EU. 1x voor een pakket uit Frankrijk en 1x voor een pakket uit Duitsland.

Op een bedrag van 29 euro wordt 5,51 euro BTW en 12,50 inklaringskosten berekend. Dit terwijl er ook 4,63 euro BTW in Duitsland is betaald!

Volgens de postbode hebben ze de afgelopen weken hier heel veel last van en ik vroeg mij af of medewerkers hier ook last van hebben.
Het kan ook gewoon een domme fout zijn. Ik zou in ieder geval een bezwaarschrift maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Gisteren heb ik eindelijk reactie gehad van PostNL.

Als ze mijn bezwaar gegrond vinden kan het tot 4 maanden duren voordat ik mijn geld terug heb!

• Lisadr
Ter info: Ik heb een brief ontvangen van PostNL. Hierin geven ze aan geen enkele fout te hebben gemaakt, maar ze gaan het volledige bedrag binnen 6 weken terugbetalen!

Pagina: 1