Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Autodealer/handelaar die klaagt.

Pagina: 1
Acties:

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 09:34
Het volgende.

Recent heb ik een nieuwe auto gekocht. De dealer gaf mij een inruilprijs voor onze oude bmw uit 1998.
Deze auto hebben wij altijd goed onderhouden, recent nog de remmen en draagarmen vervangen ect.

De auto houd soms wat in bij koude start. Rijdt verder goed.. alleen soms moet je even rustig aan doen bij een koude motor omdat hij anders wat sputtert of in kan houden.

Gezien de inruilprijs wat laag was bij de dealer had ik een idee.
Een autohandelaar die nabij gelegen gevestigd is had mij in het verleden al eens gebeld toen ik een auto te koop had, of hij hem niet voor een zachte prijs kon kopen, want beginnend ondernemer en hij kon wel wat hulp gebruiken.

Ik ben daar destijds niet op in gegaan.
Nu dacht ik, weet je wat, ik bel hem en doe gewoon brutaal wat bovenop mijn inruilprijs vragen.
Zo geschied het, de handelaar heeft interesse en ik maak een afspraak.

Eenmaal daar aangekomen staan we bij de auto en leg ik uit wat de mindere dingen zijn aan onze auto.
Nogmaals, een bmw van 15 jaar oud. Dus hier een klein deukje, wat steenslag en een kras op de achterklep.
En ja, hij houd wat in bij koude motor. De ene keer wel, de andere keer niet. Maar wij rijden er zo mee rond.

Was allemaal koek en ei.. En het was een deal.
Ik vroeg nog aan de man, wil je geen proefrit maken ? Nee dat hoefde niet..

Bij het overschrijven van de auto vertel ik nog wat over de auto, en nogmaals vertel ik dat hij soms wat stottert ... Maar daar werd geen gehoor aan gegeven.

Met het geld in mijn zak ging ik naar huis, en had afgesproken de reservesleutel te brengen.
Toen ik die avond langs ging kreeg ik commentaar.. Want de auto stottert ! ...

Dat had ik dus netjes gemeld..
Maar ik merkte aan de toon dat het niet erg gewaardeerd werd.. Logisch, kan ik begrijpen..
Aan de andere kant, ik heb het gemeld, ik heb zelf aan moeten bieden of hij een proefrit wilde maken, welke hij zelf heeft afgeslagen, en hij heeft hem ook nog eens ver onder de marktwaarde kunnen kopen..

Hoe sta je in zo'n situatie als particulier die aan een handelaar zijn auto verkoopt ?
Nu heb ik tot op heden er niks van gehoord.. Maar toch zit het me niet lekker.

Vraag me af of er mensen zijn met ervaringen of advies.

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
mijn mening: niet druk om maken, je hebt het gemeld, hij is eigenaar. Het blijft toch garantie tot aan de voordeur. Daarbij, je mag verwachten dat hij verstand heeft van wat ie koopt/verkoopt. Risico van het vak. Ik zou hem veel plezier met de wagen toewensen, waarmee de kous af is :).

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Je hoeft je totaal geen zorgen te maken.

In het geval dat een particulier een zaak koopt van een professionele handelaar (ook een "onprofessionele" handelaar is een professionele handelaar) gelden er inderdaad regels die e.e.a. wat makkelijker maken voor de particulier.

In jouw geval is het echter andersom. De handelaar had beter moeten weten. Eigen schuld.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Particulier = leek, handelaar = expert.

Standaard praktijk bij het mindere soort autohandelaren om te gaan klagen. Handelaar wordt geacht te weten wat te checken. Oftewel juridisch heb je niets te vrezen (of je moet een of andere bekende expert zijn in auto's maar die kans schat ik heel erg klein in anders is handelaar gewoon degene die moet weten wat hij doet)

Moet je hem maar eens voor de grap vragen of je de deal kan ontbinden en hij de auto kan brengen (vorige keer bracht jij hem dus wel zo eerlijk) zodat je je auto bij iemand anders kan brengen. Zegt hij zo goed als gegarandeerd nee op.

• Lasteraar
Bedankt voor de snelle reacties !
Moet je hem maar eens voor de grap vragen of je de deal kan ontbinden en hij de auto kan brengen (vorige keer bracht jij hem dus wel zo eerlijk) zodat je je auto bij iemand anders kan brengen. Zegt hij zo goed als gegarandeerd nee op.
Ok, maar hoezo dat dan ?

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Omdat hij de auto wel wil hebben, hij zit enkel te zeuren over de prijs. Alles wat hij van de prijs af kan krijgen op deze manier is simpelweg pure winst, zijn standaard marge zat (als hij een beetje slim is) al berekend in de betaalde prijs.

Heeft hij 500 betaald, dan kan hij daarop al marge draaien. Ga jij hem nu nog 100 euro teruggeven dan is dat pure winst.

Het commentaar is enkel een voorbode voor prijsonderhandelingen waarbij jij enkel maar kan verliezen, want je hebt geen auto meer (dus geen onderhandelingspositie) en eigenlijk is hij met alles tevreden.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
De handelaar heeft zijn inspectieplicht verzuimd en is daarmee de rechtmatige eigenaar geworden van het probleem ;)

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:55

vhal

ಠ_ಠ

Zolang hij dalijk niet met 3 valse honden voor je deur staat zou ik mij geen zorgen maken.

Spuit 11 in de rebound; hij had beter moeten weten en probeert je af te bluffen met praatjes.

Tijdje terug was een soortgelijke topic te vinden in /vervoer

Strava

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat wil hij nou precies? Klinkt nu alsof hij gewoon wil klagen zonder doel. Althans, z'n doel is klagen lijkt het wel.

• 3dfx
  • Niet online
Zoals boven al door anderen gemeld, hij moet niet zeuren ;)

Hij is een professionele autohandelaar, wat inhoudt dat hij geacht wordt de kennis en middelen te hebben om een auto in alle opzichten "op waarde te schatten" (dit i.t.t. een particuliere koper).

Daarnaast heb je hem de gelegenheid gegeven een proefrit te maken, dat wilde hij niet.
Tevens heb je de problemen die jij ondervond aan hem vooraf gemeld, en dat vond hij geen reden de auto grondiger te testen/onderzoeken.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
15 jaar geleden heeft mijn vader bij de aankoop van een nieuwe auto een oude Mercedes ingeleverd. Daar kregen we toen 10.000 gulden voor. Begint die handelaar ook te zeuren na 2 dagen dat die auto dat niet waard was en dat de deuren verrot waren en dat de motor niet goed liep.
Wij hebben toen gezegd dat hij dat moest constateren voordat hij de inruilwaarde bekent maakte, hij is de dealer die er alle verstand van heeft.

Dus imo denk ik dat de handelaar gewoon niet moet zeuren, als hij zelf al geen proefrit heeft gemaakt.

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 10:16:
15 jaar geleden heeft mijn vader bij de aankoop van een nieuwe auto een oude Mercedes ingeleverd. Daar kregen we toen 10.000 gulden voor. Begint die handelaar ook te zeuren na 2 dagen dat die auto dat niet waard was en dat de deuren verrot waren en dat de motor niet goed liep.
Wij hebben toen gezegd dat hij dat moest constateren voordat hij de inruilwaarde bekent maakte, hij is de dealer die er alle verstand van heeft.

Dus imo denk ik dat de handelaar gewoon niet moet zeuren, als hij zelf al geen proefrit heeft gemaakt.
understatement oOo

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Handelaar heeft zelf gewoon verzuimd zijn onderzoek goed doen (enorme understatement). Het feit dat hij geen proefrit heeft gemaakt alleen al, is duidelijk zat. Reden genoeg om alle recht op klagen te verliezen. Hij heeft werkelijk geen poot om op te staan en hij probeert nu nog wat extra winst te pakken door van jou geld te eisen.

Je hoeft in principe je nergens zorgen om te maken :) Jij bent als particulier (leek) tegen handelaar (expert) goed beschermd. Ik denk dat zelfs als je de auto particulier verkocht zou hebben, de ander niet eens had mogen klagen. Laat staan iemand die verstand van auto's behoort te hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Cloud op 07-06-2012 10:35 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Lasteraar
Stelt met toch weer wat gerust :)
Wat wil hij nou precies? Klinkt nu alsof hij gewoon wil klagen zonder doel. Althans, z'n doel is klagen lijkt het wel.
Ja goede vraag.. Dat begreep ik nou ook niet precies.. Maar kreeg wel een gevoel alsof ik hem iets aan had gesmeerd.. Niet leuk, gezien ik gewoon eerlijk was/ben over de auto.

Zolang die 3 valse honden hier niet staan.. hou ik me stil............

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Lasteraar schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 11:00:
Stelt met toch weer wat gerust :)

[...]

Ja goede vraag.. Dat begreep ik nou ook niet precies.. Maar kreeg wel een gevoel alsof ik hem iets aan had gesmeerd.. Niet leuk, gezien ik gewoon eerlijk was/ben over de auto.

Zolang die 3 valse honden hier niet staan.. hou ik me stil............
Met 3 valse honden voor de deur zou ik me net extra stil houden :+

Mocht hij nog eens bellen over de wagen, dan gewoon zeggen dat je juridisch advies hebt ingewonnen (bovenstaande staat gewoon in de wet) en hem op de eerder genoemde punten wijzen.
Persoonlijk vind ik voorstellen de koop te ontbinden ook wel een sterke. Als hij er niet op in gaat, dan is het al helemaal over en uit. Ik acht ook de kans klein dat hij daar op in gaat.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-11 23:36
Zelfs als de andere partij een particulier was had die weinig tot geen grond om te klagen.
Laat staan een garagist die toch echt wel moet weten wat te controleren.

Particuliere verkoop = verkoper moet geen garantie/terugname leveren ten opzichte van de koper.
Alleen leveren wat is overeengekomen.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
stomme opmerking wellicht?

Een beetje handelaar heeft toch wel een 'handig mannetje' die de auto-tjes toch wel even weer 'klaar' maakt? Even een setje tweedehands bandjes eronder, pak koffie in de versnellingsbak, meel in het koelvloeistofsysteem. Prima, rijden ermee?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Notehoutelade schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 21:55:
mijn mening: niet druk om maken, je hebt het gemeld, hij is eigenaar. Het blijft toch garantie tot aan de voordeur. Daarbij, je mag verwachten dat hij verstand heeft van wat ie koopt/verkoopt. Risico van het vak. Ik zou hem veel plezier met de wagen toewensen, waarmee de kous af is :).
^^ Dat.
Het komt op mij over alsof-ie nog wat extra wil verdienen door bij jou te klagen. Een dergelijk topic heb ik eerder gezien, het moet niet gekker worden als een autohandelaar bij een particulier verhaal komt halen i.p.v. andersom!

Verwijderd

Blasterxp schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 13:23:
stomme opmerking wellicht?

Een beetje handelaar heeft toch wel een 'handig mannetje' die de auto-tjes toch wel even weer 'klaar' maakt? Even een setje tweedehands bandjes eronder, pak koffie in de versnellingsbak, meel in het koelvloeistofsysteem. Prima, rijden ermee?
Jij hebt echt te veel enigzins oude films gekeken. Tegenwoordig hebben ze daar het draai-de-kilometerteller-terug mannetje voor!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:03
Mijn mening : Lekker laten gaan, had hij de auto maar moeten proefrijden en nakijken voor die hem gekocht had.

• Lasteraar
Even een update.
De auto staat inmiddels gewoon weer te koop..

Afgesloten hoofdstuk, gelukkig.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 23:18
In het vervolg misschien ook iets zwart op wit communiceren, zij het echt op papier, zij het per mail, waarop de andere partij reageert.

Als ik bijvoorbeeld iets via Marktplaats verkoop en de deal rond is, dan vraag ik altijd nog even per mail "dus je krijgt [dit en dat] voor [deze prijs], kan je nog even reageren met dat je hiermee akkoord gaat?". Dan kan er achteraf ook nooit gezegd worden dat er iets niet gecommuniceerd is of dat 'ie er niet mee akkoord is gegaan :)

The devil is in the details.

Pagina: 1