gpo shares automatisch aanmaken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Via een windows 2008R2 server kan je met Group Policy Preferences shares aanmaken.

Erg handig om op een aantal servers standaard shares aan te maken vervolgens met een extra gpo de ntfs settings instellen.

Maar dan is de share nog steeds niet bruikbaar omdat de permissions op share nivo missen.

Waarschijnlijk zie ik iets simpels over het hoofd :( hoe kan je dit het beste oplossen ?

Het doel is een aantal shares automatisch via gpo aanmaken en inrichten want nu komt het voor dat dit bij het plaatsen van een server wordt vergeten en bepaalde applicaties daardoor niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46
Met de GPO kan wel een Share Koppelen maar geen Share Maken.

Je zou dus wel de shares moeten aanmaken, vervolgens kan je via de GPO Gebruikers een drive mapping geven.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:41
Thijs B schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 16:28:
Het doel is een aantal shares automatisch via gpo aanmaken en inrichten want nu komt het voor dat dit bij het plaatsen van een server wordt vergeten en bepaalde applicaties daardoor niet werken.
Moet dit niet gewoon een onderdeel zijn van een server installatie?
Hoevaak doe je dit precies? Daar heb je toch werk instructies voor?

Zoniet een startup scriptje via een GPO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 14:01

Urk

Huh? Ik maak via GPO op clients alle shares automatisch aan n.a.v. rechten op client/user targetting.
Dat moet bij servers toch ook prima lukken?

Of ik snap je verhaal niet helemaal goed, er is toch geen issue met share permissions bij het aanmaken via GPO?

Oh sorry, ik moet beter lezen.. Je wilt van een directory een share maken....hmmm, naar mijn weten kan dat inderdaad niet direct met een GPO

[ Voor 22% gewijzigd door Urk op 07-06-2012 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:14
Urk schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 15:26:
Huh? Ik maak via GPO op clients alle shares automatisch aan n.a.v. rechten op client/user targetting.
Dat moet bij servers toch ook prima lukken?

Of ik snap je verhaal niet helemaal goed, er is toch geen issue met share permissions bij het aanmaken via GPO?

Oh sorry, ik moet beter lezen.. Je wilt van een directory een share maken....hmmm, naar mijn weten kan dat inderdaad niet...
Hij wil shares aanmaken. Jij bedoelt waarschijnlijk drivemappings.
Edit: Damn your edit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Tja, hoewel de standaard functie voor het gebruik van shares middels GPP idd het maken van drivemappings is, ter vervanging van allerhande logonscripts is er wel een alternatief mogelijk.

op zich is het aanmaken van shares natuurlijk anders te automatiseren middels enkele scripts (VB, powershell, net share, etc) maar via GPP zou ook kunnen.

Standaard wordt de informatie voor het shares op een server opgeslagen in de registry key

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\LanmanServer\Shares

Je kunt dus een aantal shares maken, de informatie in deze keys analyseren en eventueel exporteren en middels een GPO (met gebruikmaking van de registry functies in een GPP) uitrollen.
nadat de juiste waarden in de registry staan en de Server service op de machine gestart/herstart wordt: voila!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Een share aanmaken via GPO is gewoon mogelijk hoor...

Configure a Network Share Item

Probleem is alleen dat deze share met default "read rechten" aangemaakt wordt, en niet via GPO aan te passen lijkt te zijn.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Question Mark schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 19:30:
Een share aanmaken via GPO is gewoon mogelijk hoor...

Configure a Network Share Item

Probleem is alleen dat deze share met default "read rechten" aangemaakt wordt, en niet via GPO aan te passen lijkt te zijn.
Ja dat is precies de methode die ik nu gebruik, erg handig als je meerdere servers hebt met een aantal standaard shares.

Alleen kan je via deze methode inderdaad geen rechten instellen op de share zelf, ik zal vast iets over het hoofd zien.
Pagina: 1